Fővárosi Lapok 1887. november (300-329. szám)

1887-11-10 / 309. szám

fejezhetem ki eléggé leghálásabb köszönetemet. Mély tisztelője: gr. Kerendy.« Az orvos keserűen mosolygott, s nem külön le­vélre, hanem csak e sorok alá irta: »Orvosi köteles­ség segíteni, ha hivnak. S ezúttal föltettem magam­ban, hogy e segítségért sem pénzt, sem köszönetet el nem fogadok. Dr. Határ Imre.« Aztán az ezres bank­jegyet visszatéve a levélbe, más borítékba zárta, címet irt rá s átadta a komornyiknak. — A gróf urnak szól. Amint a tanár magában maradt, mosolyogva kelt föl székéről. Jól esett szivének, hogy akadt egy mód, melylyel — tizenöt év múltán — az egykor könnyelmű s mindig büszke urat megalázhatja. — Engem nem fizethet ki, mint a másikat. Kell hogy a saját lelkiismeretével büntessem. Az a lelkiismeret csakugyan nem hagyta nyu­godni a büszke grófot. Mihelyt kimehetett a szobából sietett a tanárhoz, a ki ép úgy elfogadta, mint valaha a gróf őt. — Mit kíván ? — Nem kívánni, hanem kérdezni jöttem. Mért nem fogadta el tőlem fáradsága jutalmát ? — Azért uram, mert a mint jól tudja, egykor a gróf úr pénze sokkal szörnyűbben megmérgezte az én sorsomat, semhogy e pénzből óhajtanék még valamit. — Tudom, uram és bánom. Tudom azt is, hogy egyszer volt nálam kérni. Most én vagyok itt köve­telni. Mert van jogom követelni, hogy azért, a­mit ve­lem tett, ne legyek kénytelen adósa maradni. — Én nem tartom annak. — Akkor nem lett volna szabad segítségemre jönnie. — Eskünk kötelez menni, a­hová hívnak. Sza­badságunk pedig megengedi, hogy szolgálatunkért el­fogadjunk-e pénzt, vagy sem. — Én itt hagyom asztalán az összeget. — Akkor kénytelen lennék azt a grófnénak küldeni vissza, mint a ki hivatott. Természetes, hogy aztán önnek kellene megmagyarázni, hogy miért tör­tént ez ? Jobb, ha nem tudja meg. — Uram, ön tud kegyetlen lenni. — A­mint tudott a gróf is. — De gondolja meg, hogy én azzal a tudattal, a­mit e megvetés szül bennem, nem élhetek önnel egy városban. Száműz innen. — Király nem vagyok, hogy száműzhessek valakit. — Jobb lett volna a golyót ben hagynia fejem­ben, semhogy a szégyen ily sebét üti önérzetemen. — Oh uram ! — felelte nyugodtan a tudós, — én régebben viselek egy sebet, melyet más ütött a szivemen. S érezni fogom annak sajgását síromig. És vár a költő, éji mécse mellett Fogyasztva szive drága olaját. Mig tört kebellel hajd ! végsőt lehellett És megtalálta fenn az ideált. Elébb a pornak porba térni kellett, Hazája hogy megértse nagy fiát; S bámulja fényes üstökös gyanánt; Ragyogva fenn, mint drága égi láng. Megjött a kor. (Hogy élve meg nem érted !) Álmából a nemzet fölébredett; A nyugvó hősök újra visszatértek, Fölrázni hosszú síri éjedet. S babért, mit a kor botorul letépett, Ma tele kézzel nyújt a hon neked. A büszke »Bánk« estéből újra kel Es Tháliával téged ünnepel! Királyi költő! od vedd a füzért, mit Hódolva nyújtunk im’ mi is neked. S te égi nemtő !, a ki őrködtél itt És újra keltéd alvó gyermeked : Nagy szellemével, mely fölér az égig, Lebegj e csarnok s papjai fölült, Hogy fénye vissza-visszasütve ránk : Dicső legyen — mint álmodá — hazánk! Illyés Bálint. „N­a­p­l­ó-T­ö r­e­d l­é k e­k.“ (Irta b. Podmaniczky Frigyes. Második kötet. 1844—1850. Grill Károly udv. könyvkereskedése. Budapest, 1888. Hu­szonnégy iv. Ára három forint.) I. (K.) Emlékiratoknak is első­sorban ugyanaz ad értéket, mi a lírai költeményeknek: az őszinteség. Ez a főkellék a báró Podmaniczky Frigyes em­lékirataiban is megvan. Szenvelgés, követelés és ön­­tetszelgés nélkül irta meg. Az író sem jobbnak nem adja ki magát, mint a minő volt; sem nem áll valami maga által faragott talapra, hogy alakja nagyobb mé­retet nyerjen; továbbá ügyel mindenütt arra, hogy a­mit előad, ne csupán magánéleti rajz legyen, hanem ada­tokkal járuljon a kor és emberek jelleméhez. Ezért naplótöredékeinek második kötetét is gyorsan és élvezettel olvashatja mindenki, mert sok az érdekes benne ama nevezetes hét esztendőről, mely a nemzeti szabadelvűség nagy törekvéseinek izgalmait, a honvéd­világ harcait és a leveretés mély gyászát foglalta magában. E történetekben báró Podmaniczky Frigyes­nek is, mint kötelességeit ifjúkorában is buzgón telje­sítő hazafinak szép része volt. A negyvenes évek pesti német polgársága nem ok nélkül nevezte őt el »der liberale Baron«-nak, a szabadságharcban karddal szolgálta a hazát, a fegyverlerakás után pedig bün­tetésből besorozták közkatonának, hogy a nyomorból is kijusson a része. A közbecsülés, melyben a még mindig igen te­vékeny férfi, a »munka mágnása« részesül, csak foko­­zódhatik mindazoknál, kik ifjúkorának adatait ol­vassák. Kívánni való csak egy lett volna, hogy t. i. a kéziratot az idegen kifejezési formák, (például: »ebéd lett főzve,«) a szenvedő igék és szórendi pon­­gyolaságok elhárítása végett egyszer még üdvös lett volna átnézni, mielőtt sajtó alá került. Az első kötetben emlékírónk a saját családjá­nak körülményeit, az akkori mágnásházak nevelési és egyéb szokásait, a régi felfedezni kezdő Pest viszo­nyait, a köziskolai életet és egyéb, kort és embert jellemző dolgokat beszéli el. Szóval gyermekkorának élményeit és tapasztalatait, a másodikba az ifjúkor legszebb hét esztendejének története van foglalva. Ez­­ már a körülre lefolyt, nagyobb jelentőségű esemény­ek-­­­nél fogva is sokkal elevenebb időszak. A husz éves ifjú, ki a pozsonyi nagyvilági éle­tet már több h­avig élvezte, kezdte komolyan érezni, hogy nem elég volt bárónak születnie, a maga erejé­ből is kell valamivé lennie. Anyja, kinek akaratát a jó fiú mindig örömest teljesíté, elküldte őt öcscsének, Ármin bárónak késmárki zárvizsgálatára, miközben körültekintett Tátrafüreden is (akkor még Schmecksen), azután pedig a mocsarakban és szúnyogokban az idő szerint szörnyen gazdag alföldre, Tisza-Földvárra kellett utaznia, hogy részt vegyen egy családi fontos gyűlésen. A tiszaföldvári uradalom, negyedfél négyszög mértföldnyi családi uradalom volt, melyet 1835-ig a család legidősb tagja kezelt. Nagyon primitív gazdál­kodás volt az. A­mi termést eladhattak, eladták, a­mit nem tudtak eladni, természetben oszták ki, de úgy, hogy abban néha nem volt semmi köszönet. A báró atyja szünteté meg e primitív gazdálkodást s léptette életbe a bérbeadást. De nagy baj volt,­­mivel e miatt nem osztozhattak meg a birtokon,­ hogy a legelő­­elkülönítés ügyében az úrbéresekkel nem tudtak meg­egyezni. A birtokosok ugyanis szűkkeblűek, az úrbé­resek pedig követelők voltak. Kisszerű árvere­­lés módjára folyt a tárgyalás, midőn a fiatal báró belátta, hogy egy kicsit több nagylelkűség hamarább célhoz vezetne. Nyíltan szólt a gaz­dákkal, egy telek után 67 holdnyi közlegelőt he­lyezett kilátásba, s ezen az alapon az egyezség létre is jött. Ezt persze sokan sokalták, Heves megye rendei pedig tiltakoztak is a túlságos nagylelkűség ellen, de a fiatal bárót lelkesítő a »szabad föld és szabad em­ber« akkor hangoztatott eszméje s miután a családi osztály megtörtént, a Podmaniczky-család három­ év­vel előbb léptette életbe az úrbérek fölszabadítását, mint­sem az 1848 diki törvény kimondta. Természetes, hogy ez életbeléptetés örök­váltság utján történt: egy telek után ezer forint volt a váltságdíj. Akkoron egy nagy puszta volt az egész terület, fogyatékos 2274 S azzal meghaltá magát. A gróf távozott s arra gondolt: ez az ember meg tudta magát bosszulni. A hányszor rá fogok gon­dolni s a hányszor találkozom vele, mindig a szégyen fog égetni, mennyire megbüntetett, mennyire meg­alázott. A kerlazi szegfűk. (Francia elbeszélés.) Írta André Th­euriet. (Folytatás.) Midőn ősz felé Villeneuveék elhagyták Poullant, Anna és a képiró neje összeölelkeztek. A párisiak oly szívességgel ismételték meghívásukat, hogy ennek őszintesége felől egyáltalán nem lehetett kételkedni. Anna csak egy bánatos mosolylyal felelt. Bizony­nyal, szerette volna Párist látni, mert Páris az a hely volt, ahol Ploudaniel Tanguy élt, de belátta, hogy e vágya betölthetlen.­­ Kerlazhoz volt kötve s több nehézség is merült föl, melyeket bajos lett volna utjából elhárítani; a megszokás, jövedelmük csekély­sége s főleg férje iránt való kötelességei.Aztán szemre­hányást tett magának amiatt, hogy oly hévvel gondol unokabátyjára s elkábitani engedi magát amaz em­lékek által, melyek hovatovább már csak az agyré­mek közé sorozhatók, minthogy neki saját maga által választott férje van, kit egyedül illet minden gondo­lata, minden melegebb vonzalma. S hogy lelkifurda­lásainak véget vessen, még nagyobb figyelmet és gyöngédséget tanúsított iránta. Az egykori tengerészt, ki azelőtt tevékeny, küzdelmes életet élt, úgy elké­nyeztette, hogy akár egy kanonok, ugyancsak hízás­nak indult s körmérete szinte fenyegetővé kezdett válni. Egy tavaszi napon a conforti lelkésznél volt ebéden s mikor a gazdag lakomáról a kastélyba visszatért, egyszerre összeroskadt. A guta ütötte meg s mielőtt a douar­enezi orvos megérkezett Kerlazba, Bozellec Já­nos megvált az élettől, a nélkül hogy eszméletét pilla­natra is visszanyerte volna. E hirtelen keletkezett gyászeset mindent alap­jában fölforgatott Kerlazban. Egész hónap telt el, míg Anna bánatából magához tért. Azonban, midőn kissé visszanyerte hidegvérét, midőn özvegyi gyászt öltött s gránit emlékszobrot rendelt meg, mely Bozellec Já­nos földi maradványai fölé volt emelendő, eszébe ju­tott az is, hogy ő ismét a saját úrnője lett s minden lelkiismeret-furdalás nélkül röppentek el gondolatai a távoli, mesés Páris felé, hol Ploudaniel Tanguy élt. Eleinte megszégyelte ugyan magát a fiatal öz­­­­vegy s ábrándképeit, mint hozzá méltatlanokat tova f­űzte lelkéből, de másnap még makacsabbul tolakod­tak azok szivébe. Váltig járogatott ő ki férjének a sirjához, újabb meg újabb virágkoszorukkal látta azt el. Megkisérelte visszaidézni a boldogult férj emlékét; hálátlansággal vádolta magát s elmondott a sirnál tiz­­tizenkét »miatyánk«-ot, hogy a sátán kisértéseitől szabadulhasson. De hiába való küzdelem volt ez. Gon­dolatai akaratlanul is ama város felé csapongtak el, hol az ő szép unokabátyja lakott. A­helyett hogy leborult volna sajgó szívvel a sírkőre, szórakozott szeme a fehér felhők röptét­ követte, melyek messze útról, ismeretlen vidékekről beszéltek neki. A fiatal özvegynek az agyában így érlelődött meg lassan kint egy párisi utazás lehetőségének a gondolata. Ez a gondolat ugyan eleinte csak mint határo­zatlan föltevés, mint regényes eszme tűnt neki föl, de az első év vége felé, miután a fiatal özvegy minden héten misét mondatott a boldogult Bozellec lelkéért, végre megnyugodott néhai férjének égi rendeltetése fölött , s a Párisba utazás vágya mindinkább növe­kedett szivében. Villeneuveéktől, kikkel Anna levelezést folyta­tott, ismét kapott néhány sort,­ melyekben ígéretére figyelmeztették. »Eljött a tavasz, a május hava gyönyörűen kö­szöntött be s ez a legjobb alkalom, a Párisba utazásra, hol még elég szórakozásra lehet kilátás.« A meghívás nagyon csábító volt s Annának már nem volt többé nyugta. Csak egy körülmény tartóz­tatta még vissza: erszényének szegényes állapota, melyet nagyon megapasztott az a sok énekes mise, meg az a tömérdek viaszgyertya, mely a Bozellec János emlékének volt szentelve. De vájjon nem volt-e Annának hasonló esetre bizonyos pénzforrása. Mire való volt a kerlazi fenyő­­erdőt? Ámbár nagyon kedvelte ennek gyönyörű, szá­las fáit s vágás alkalmával szinte elszorult a szive, mégis csak megvigasztalta magát azzal, hogy az az öröm, a melyet ő érezni fog Tanguynak a viszontlá­tása által, ezt a kis áldozatot bizonynyal megérdemli. A hajóácsok harminc frankot ígértek neki min­den szál fáért s Anna elhatározta magában, hogy huszonöt szálat ad­ el. A vásár hamar megtörtént, a fiatal özvegy átvette a pénzt s egy szép reggel Guim­­perbe kocsizott, hová délután két órakor megérkezve, felült a vasúti vonatra, mely őt álmainak tündérváro­sába volt szállítandó, ama csudálatos, ismeretlen vi­­­­dékre hol Ploudaniel Tanguy lakott. IV. Reggeli öt órakor a bretagnei vonat a mont­­parnassei pályaháznak üveg fedélzete alatt állapodott meg Annával, ki nem győzött eleget bámulni ama

Next