Fővárosi Lapok 1888. október (271-301. szám)

1888-10-09 / 279. szám

Kedd, 1888. október 9. 279. szám. Huszonötödik évfolyam. Félévre ....... 8 frt ■egyedévre.............................4 frt Egyes szám 6 kr.FŐVÁROSI LAPOK. SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY. Szerkesztői iroda: Budapest, ferenciek­ tere I. sz. I. emelet. Előfizetési dij: Előfizetések szintúgy mint Hirdetések a kiadóhivatalba (Budapest, ferenciek­ tere, Athenaeum-épület) küldendők. Előfizetési felhívás „FŐVÁROSI LAPOK“ október—decemberi évnegyedére. A folyó év utolsó negyedével a »Fővárosi La­pok « századnegyedes folyama ér véget. Jeles írók foly­tonos munkássága s a művelt hazai közönség állandó meleg pártfogása tették lehetővé, hogy a magyar szépirodalom ez egyetlenegy napi közlönye ily hosszú múltra tekinthet vissza. Mindig a jó ízlés, a nemzeti műveltség, társadalmi haladás buzgó szolgálatában állt s fog állni ezentúl is. Arra törekszik, hogy a műveit házak szívesen látott irodalmi házi barátja maradjon. A szerkesztőség, élén Vadnai Károlylyal, naponkint változatos és bő olvasmányokkal szolgál s kéri az előfizetések mielőbbi megújítását s e szép­­irodalmi és társadalmi napi­lap szives terjesztését. A lap csinos kiállításáról és pontos szétküldé­séről az »Athenaeum« gondoskodik. Előfizetési ár: évnegyedre 1 frt, félévre 8 frt, egész évre 16 frt. A postautalványok és pénzes levelek e címre küldendők: »A Fővárosi Lapok kiadó hivatalának, Budapest.« Királyok pártfogolt­ja. (Elbeszélés.) Irta Palotás Fausztin. (Folytatás.) Gerlai nem kétkedik a menyecske őszinteségé­ben. Nincs oka hazugsággal félrevezetni. Egyszer hallgatott Beketye úrra s majd megadta az árát. — Hát a jegyzőre mi sors vár ? Legalább is kerékbe törik. — Ne féltse a kedvest. Ért ő a nyelvünkön. Gerlai elgondolkozott. Hirtelen oda fordult a menyecskéhez, fürkészve a szemébe nézett. — Még egy őszinte szót. A csárdában van Héder Jani is. Bóbitás Marcsa a homlokára rántotta le a fejkendője szélét. Piros arcának csak az alsó része látszott ki a kerek ernyő alól. — Igen is . . . ott van, de nem a tiszttartó úr ellenségeivel. — Kegyesen megbocsájtott volna ? Nem akar már szíjat hasítani a hátamból ? Ezzel fenyegetőzött. — Megpuhult a szentem, alázatossá gyúrta át a nyomorúság. Könnyelműen elhagyja a házát, föld­jét, abban a balga hitben, hogy a kincstári földeken egyszerre telkes gazdát csinálnak belőle. A­mi kis pénze volt, elérte : cselédnek, mint volt hivatalbeli nem szegődhetett el, hát magamhoz fogadtam, mert becsületes, szép legény, a­ki megérdemli, hogy a módos Bóbitás Marcsa férje ura legyen. — Értelek húgom. Nem miattam remegsz te, hanem azt a dacos legényt félted. Ha csak a hajam­­szála meggörbül, a többivel ő is bajba kerülne. Légy nyugodt. Eddig sem jártam a házad környékét, ezu­tán pedig messziről elkerülöm. Hazáig azt latolgatta : följelentse-e Báli Gyur­kát a szolgabírónak ? Nevetséges ijedelem. Elővigyá­­zatból óvatos lesz ezután. Többé nem indul el hazul­ról fegyver nélkül. Vacsora alatt derülten mesélte el a kalandját apróbb részleteivel együtt. Gerlainé átesve a pilla­natnyi ijedtségen, a­mit a férjét környékező veszély támasztott benne, csipkedve tréfálózott. — A­ki menyecskét kerülget, ilyenre legyen elkészülve. Azt hirdeti az írás, hogy az özvegyeket vigasztalni az irgalmasság lelki cselekedetei közé tartozik. Esztikének szintén volt megjegyezni valója. — A Jani bácsi az életem megmentője,a Marcsát választja élete párjául? Csak az a kár benne, hogy gyalog-vőlegény lesz. — Gyalog-vőlegény ? — Így csúfolják nálunk azt a legényt, a­ki nem képes tűzhelyet teremteni a feleségének , hanem az esküvő után őt viszik haza a lányos házhoz. Csöndesen, a fölindulás legcsekélyebb látszata nélkül mondta ezt. Akaratereje elfojtotta a szíve sajgását, megőrizte a hang tiszta ércét. Lelke összes­­ ábrándáját ízekre tépte e váratlan hit és el sem ér­zékenyül e pótolhatlan veszteség fölött. Másnap reggel arra kérte Gerlait: engedné meg, hogy átkocsizhasson Levelényre. Megnézi az is­merősöket, a kis falut, meg a temetőt. Lázas, nyug­talan éjszakája volt; szakgatott álmában apját látta, a­mint süppedt sírjából kilépett és a fejfa hervadt koszorújára mutatott. Ujjal fogja ezt fölcserélni; ez a halott kívánsága. Mire a kocsis befogott, elkészült a koszorúval. A kert félig letarolt ékességeivel Esztike még déle­lőtt földiszithette az egyszerű sírdombot, de nemcsak virággal, imával is lerótta a gyermeki kegyelet örök adóját. — Nyugodjál békében édes­apám, — rebegte áhítattal. — Boldogok lesznek még a te híveid, boldog lesz az is, akinek örökségül csak csüggedést hagytál! Ráparancsolt a kocsisra, hogy forduljon vissza a csárdához. Ott megtalálja a Héder Janit, és csak annyit mondjon neki, hogy a plébános úr hivatja va­lami fontos ügyben. Okvetlen jöjjön el, megszegheti a fogadását, nem lesz dolga az elöljárósággal, csak a lelki atyával. A kocsis nem mai gyerek, munkából kiörege­dett béres, a ki legtöbb parancsot mormogva fogad. Ellenvetés nélkül engedelmeskedik. Csakhogy Eszti­kének volt egyéb kívánsága is. — A plébánián bevárom. Hozza oda a Héder Janit. Ha nem akar a jó szóra hallgatni, nyalábolja föl, vesse a saroglyába. Azután . . . értse meg ne . . . kár lenne a dolgot dobra ütni. . . Innét csak egy erős hajántásra fekszik a plé­bánia. Mégis egy óra telt el, a­mig Esztike oda jut­hatott. Útját állták a járókelők, nem menekülhetett tőlük, felelni kellett szapora kérdezősködéseikre. Mint telnek a napjai, mért jött vissza, tán megunta a cifra életet ? Hogy megváltozott, milyen szép egés­­séges! Lám, selyem ruhában járatják, a nagyságos­­asszonyok lányai sem beszélnek ékesebben. Esztike tudja, érzi, hogy nem az irigység hang - Az őszi műtárlat is. Szoborművek. — Külföldi képek. (m.) A plasztika rendesen igen alárendelt sze­repet játszik a mi kiállításainkon. Szobrászaink most sem mívelik a kisebb genre-t, a lakószobákba, sza­lonba szánt figurák, domborművek csak nehezen jön­nek divatba. Oka ennek egyrészt az, hogy a gipsz­művet alig becsüli a közönség, más értékesebb anyagra, márványra, bronzra, vagy csak horganyra is viszont a művész sajnálja a költséget. Rendesen oly előleg is ez, a­melyet csak kivételesen kap vissza, ha t. i. vevője akad a művének. Sokszor meg kell elé­gednie, ha csupán a kész­pénzt kapja meg. Plasztikusaink azért első­sorban dekoratív alakokra, épületekre megrendelt közönséges mun­kákra pazarolják tehetségüket. Kivétel persze az olyan szerencsés művész, a­ki mellszobrokra kap megrendelést. S ha a sok közül egy-kettőt kiszemel a sors arra, hogy nagyobb emlékszobrot juttat neki, ismét nem a kiállítás számára dolgozik. Ekkor a műcsarnokban legtöbbször ifjúkori kísérletekkel, sok­szor semmit mondó stúdiumokkal találkozunk. Szokatlanabb az oly tárlat, melyen a külföldi szobrászat is képviselve van. Oda künn, eleget min­táznak, vésnek, öntenek, csakhogy a jelentékenyebb művek egyúttal nehezek s a szállítás költsége nagy. Szóval egy plasztikai kiállítás rendezése sok aka­dályba ütközik. Meglepő azért, hogy most egész sor művel találkozunk. Legtöbbje persze portrait és tanulmány­ alak. Strobl Alajos, ki a mintázásban mindig a finomságra törekszik, néhány év alatt egész iskolát hozott életbe. A mintarajztanodában ő a Huszár Adolf utódja s ha a Deák-emlék alkotója, ki mindent a monumentális szobrász szemével nézett és annak mértékére mért, bizonyos tekintetben egy vaskos iránynak hódolt s a tanítványai által is e modornak hódoltatott, most a Stróbl befolyása ismét az ellenkező elvnek szerez hí­veket s most már a lágy mintázás, a tetszetőség, a­­ gondos formák kezdenek divatba jönni. Csak aztán ez is szélsőségbe ne menjen. A művész ezúttal egy ■»Tanulmányfő«-je által van képviselve, melyen a fel­fogás distinguált, a technikai kivitel mező­csin. Zala György is kedvelt mester. Tanítványai kö­zül ifj Vastagh György már ismételve derekas tehet­ségnek adta jelét. Mostani két műve közül egy »Férfi­­mellszobor« (Fenyvesi Ferenc képviselő hasonmása) a sikerültebb. A fiatal szobrász az arc és fej minden vonását, részletét szépítés nélkül adja vissza. Új ne­vek a katalógusban Szárnovszky Ferenc és Senyei Károly. Amaz egy »Gyermek-alak«-kal kelt figyelmet. Az arc ügyes mintázást mutat s a felfogásban is némi közvetlenség van. A másik ifjú művész Mün­chenben lakik, s a szalon-genre-ra mutat hivatást. Kiállított művei közt van három portrait; ezeken a jellemzésre való törekvés dicséretes, a többi három életképies alak. A » Virágárusnő« elüt az efféle sab­lonszerű figuráktól, úgy­szintén a »Szüretelő gyer­mek« című. S valamennyi közt legjobb az »Alvófaun«, mely távolról sem valami régi mű utánzata, bár jó minták hatása alatt készült kísérlet, melyet azonban a szobrász sajátos vonásokkal tudott felruházni. Mind e művek hatását sem a márvány csil­lámló fehérsége, mely a vonásokat szelidíti, az ido­moknak a természetes lágyságot, életteljességet köl­csönzi, sem pedig a jellemzetességet fokozó bronz nem emeli. Szegényes gipsz figurák ezek. Már a kül­földi szobrok az anyag nemessége által is kiválnak. Pedig messze földről küldték azokat s a kiállítás jö­vedelmének egy részét ezek ide és visszaszállítására nyeri el. Egynek kivételével mind belga művészek alko­tásai. A kivétel egy velencei plasztikusnak Loranzo Giuseppe grófnak egy gipsz-alakja, mely elég jellem­­zetes » Tanulmány fő«. A brüsszeliek közt mindenek­előtt Vincette Tamás egy rendkívül érdekes felfo­gású »Catilina«-ja tűnik szembe. Az izgága rómait, kinek eleme az összeesküvés, éltető levegője a zava-í­rásban való halászás s kinek vakmerőség és kérlel­­hetlenség volt a jelszava: ilyennek képzeljük, ilyen­nek látjuk ama naptól fogva, a mikor először olvas­tuk Cicero dörgedelmét: »Quosque tandem abutere Catilina patientia nostra ?« (Meddig fogsz még vissza­élni türelmünkkel Catalina ?) E vaskos homlok, e kissé ferdére álló csupasz száj, e csontos arc, ez el­szánt tekintet s a kétségtelen római, de azért nem szabályos orr — mind e részletek a legigazabb jellem­vonások összesége. Ennyi művészi erélyt még csak Mignon egy» Olasz pornó«-jében találunk. A szobrász nem habozott, nem simított, hanem a közvetlenség egész nyerseségé­vel mintázta e hálás fejet, a­milyenekhez csak az Abruzzok vidékén találhatott modell. A tárlat leg­nagyobb plasztikai műve »A belga király lovasszobra« szintén Mignontól való. Paripa és lovas egyaránt gondos mintázást mutatnak s mint egy monumen­tális alkotás miniature-je (az alakok negyed életnagy­ságnak) jó példa gyanánt szolgálhat szobrászaink­nak. Feltűnő, hogy a mű, noha bronzból való csupán ezernyolcszáz frankra van becsülve! Lague Jules szeretetreméltón mutatja be a »Mámor«-t egy bronzalakban, Devigne Pál már­ványból véste ki »Psyche« mellszobrát. Dubois Pál három műve közül a »Flóra« című különösen vonzó és Dillens Juliaan egy »Síremlékre szánt alak «-ot küldött, mely már a belga állam tulajdona, a­mi ér­tékét legjobban mutatja. A külföldi képek közül csak a főbbeket s ta­nulságosabbakat mutatjuk be. Abry Léo két egészen különböző képet kül­dött, mintha nem is ugyanaz a kéz, ugyanazzal az ecsettel alkotta volna. Az egyik katonai génre, a­mi­lyeneket már ismételve láttunk tőle s a­mely kabinet­képekben e belga művész szinte utolérhetetlen. Cime e kis festménynek, »Hazulról« s hat gyalogos katonát tüntet fel, kik neki esnek egy gyümölcsös kosárnak,a­melyet egyik társuk az imént kapott. Igazi vidámság nyilvánul ez örvendező társaság minden tagján. A fa-

Next