Fővárosi Lapok 1888. november (302-331. szám)

1888-11-21 / 322. szám

Szerda, 1888. november 21. 322. szám. Huszonötödik évfolyam. Szerkesztői iroda: Budapest, ferenciek­ tere 3. sz. I. emelet. Előfizetési Félévre . . . . . . . 8 frt Negyedévre...........................4 frt Egyes szám 6 kr.FŐVÁROSI LAPOK SZÉPIRODALMI ÉS TÁRSADALMI NAPI KÖZLÖNY. Előfizetések szintúgy mint Hirdetések a kiadóhivatalba (Budapest, ferenciek­ tere, Athenaeum-épület) küldendők. A kandalló előtt. Jöjj ide a tűzhöz, szép kis feleségem, Kezedet kezemben boldogan hadd érzem. Nézd a tüzet hosszan, nézd, hogy lobog lángja, Fénye felleng itt-ott a sötét szobába. Hallod a szél hogy zúg ?...De mi ki nem vágyunk ! Ez a mi magányunk, ez a boldogságunk. Több nekünk e csend, mint a nagyvilág fénye, A fény, a zaj vesszen a múltak ködébe, Engem, ki magasan fenn repülök véled, Nem vonzhat magához semn a földi élet. Szeretem távolról, — ámde mindhiába ! Nem tudok vegyülni kicsinyes zajába. A nemesért, szépért küzdni hivatásom, S örülök, ha a jó győzedelmét látom. Szeretem a küzdést, az emberi vágyat, De lelkem a porba soha le nem szállhat. Hisz veled fűződtem mindörökre egybe Lenn­e földi útra s az örök életre. Összefűz a zöld lomb, melyet együtt láttunk, Összefűz a tájék, ahol együtt jártunk. Összeköt a felleg, összeköt a szellő, Összeköt a mennybolt, odafenn kékellő. Összeköt az erdő minden kis fűszála, Összeköt két szivünk minden dobbanása. S amig ránk tündöklik az éltet adó nap, Amig madár, szellő, virág élni fognak, Amíg a sok csillag fenn az égen ragyog : Addig te enyém vagy s én a tied vagyok ! Béri Gyula. ------·*¦ ©‹*------­Egy jó ember. (Elbeszélés.) Írta Mentovich­ Gyula. (Folytatás.) Zárai ügyvédnek már évek óta csillogó tiszta kedélyét gond homályositotta be. A Csorvási Klára és Jenő erőszakos állításai, rábeszélő szavai nem hangzottak el viszhang nélkül; beleütődtek a csen­des férfi kedélyébe s felébresztettek egy már régen szunnyadó s talán végkép alvásnak induló vágyat, melynek eleinte ő maga sem tudott nevet adni, — pedig a szerelem utáni vágy volt az. Egészen elko­morult, a­nélkül, hogy szíve megnyílt volna egy re­ménytelen szerelemnek; de hát a napból elég egy vékony kis sugár, hogy árnyékot teremtsen. Bármily erővel küzdött e vágy ellen, nem volt képes elnyomni, bár­mennyire igyekezett emlékezetéből mindent, mi ez oktalan tervre vonatkozott, kiűzni, haszontalan törekvés volt; pedig gúnyt űzött önmagából s midőn tükre előtt nevetve borzolgatta őszülő fürtéit, egyen­gette kissé már gömbölyű termetét; mosolyogva hall­gatta, midőn egy pár fiatal ismerőse az »urambá­­tyám« megtisztelő címen szólítgatja: mindebben sa­ját maga ellen irányzott visszariasztó gúnyt látott ugyan, de a háttérben ott lappangott az a hiúságszülte gondolat, hogy: »hajam még nem fehér, termetem még nem oly pocakos, mint a kis Tóth orvosé, a­ki még csak negyven éves, az urambátyám címet pedig­­ széltében osztogatják a fiatalabbak az idősebbeknek.« A Csorvási család anyagi ügyeiben évek során át összekuszálódott bonyodalmak lassan-lassan oldódtak s miután egypár apróbb földbirtok eladása után be­folyt összeget a halaszthatatlan tartozások fedezé­sére fordítottak. Zárai Nándor feddhetetlen ügyvédi hírneve, gazdagságáról — nem épen alaptalanul — el­terjedt híre a hitelezők nagy részét csakhamar annyira megszelídítette, hogy a megnyert haladékok a csa­lád nyugalmát biztosították. Természetes, hogy e jogtanácsosi működés az ügyvéd gyakori látogatásait nélkülözhetetlenné tette s az ily kirándulások alkalmával Zárai ügy­véd figyel­mének egy részét a bájos Róza foglalta el, kire az- @ előtt legtöb­bb mint gyermekre pazarolt egy-két per­cet, mi alatt aranyszőke fürtéit megsimogatta, piros arcvonásait megcsipkedte. A Jenővel és Klárával folytatott beszélgetés óta a szép leányka iránti figyelme és érdeklődése a legmagasabb fokra volt csigázva. Csodálkozott saját eddigi vakságán, mely meggátolta őt abban, hogy a hullámzó aranyhaj, mé­lázó nagy kék szemek, szép vágású apró piros ajkak,, értelmes homlok, üde arcbőr, szép idomokkal fejlő­dött termet egyöntetű szépségében és bájában gyö­nyörködjék. Most, a­mint a helyzetet egészen meg­változva látta, nem volt képes meghatározni, hogy vájjon a gyermek és bácsi, vagy a szűz és férfi áll-e távolabb egymástól. Nem csak e bájoló szépség vonzalma, hanem saját, eddig rejtve tartott jó tulajdonainak előtérbe léptetése is adta meg Zárai ügyvéd életének azt a hatal­mas lendületet, mely csaknem hivatva volt arra, hogy e komoly agglegényt tetőtől talpig átalakítsa, hogy mint egy bábjából kikelt pillangó röppenjen be a házasélet gyönyörű virágkertjébe. O, ki kora ifjúsága óta magára volt hagyatva, ki iránt komolyabban és mélyebben senki sem érdeklődött, saját jótulajdon­­ságai segélyével jusson olyan boldogsághoz, melyről eddig még ábrándozni sem mert! Az előnyös változás, melyen az ügyvéd rövid idő alatt át­ment, feltűnő volt mindenki előtt, de első­sorban a kis orvos tett élcelődő megjegyzéseket reá. Tóth orvos úr, már hivatásánál fogva, mindenki baja iránt érdeklődött, értve nem csak a testi, hanem a szellemi bajokat is. A családi viszonyok, botrányok után leselkedett és fürkészett és orvosi hírnevét nem annyira diagnosisai és receptjei, mint a házról-házra hordott apró pletykák, botrányos hírek tartották fenn. Örömmel várták jöttét: várjon mi újat hoz? és ag­gódva nézték távozását: vájjon mit beszél majd ró­lunk? — Ő vette szigorú szemle alá az ügyvédet, és először is azt az észrevételt tette, hogy az ügyvéd nagyon piperézi magát, — ha így folytatja, a nagy vagyonnak hamar végére jár. Zárni megszokott modorán nagy változtatást nem tehetett, mert az ötven éves kornak megrögzött követelései semmit sem engednek, mindemellett ke­délye élénkebb lett, arca mindig derült volt, társal­gása lendületesebb,­­ szóval az egész ember egy új fiatalkor küszöbén állott. Jenő is felüdült betegségéből, a­mint a tavaszi szép napok beköszöntöttek s minthogy a Zárni boldog- Az uj őszi kiállítás. I. Hazai képeit. (cm) A kétszáz tizenöt magyar kép közül, mely a műcsarnok termeit ellepi, nem kis föladat kiválasz­tani azt, a mi a legjobb, a legérdekesebb s egyúttal méltó arra, hogy a kritika minden előnyt és hátrányt kiemeljen rajta. Megnehezíti a dolgot az, hogy a nagy tömegben sok az igazán figyelemre méltó s még több az olyan mű, a­melynek festője méltán várhat buzdí­tást. De hát a jó tanács hányra fér rá! Valóban ezúttal a tárca sokat emlegetett »szűk kereté«-ből egyenesen kiszorul a művek nagyobbik fele. Úgy látszik, a szenzációs képek divatja múlóban van. Nem rég alig vonzott a kiállítás, ha a festmé­nyek, szobrok között nem talált a közönség egy mesz­­sze kimagasló művet, melyhez a többi aztán csak rá­adáskép sorakozott. Most a néző nemcsak az ily fő­darabot, hanem a többit is kellőkép méltányolja és épp ezen a kiállításon a Munkácsy Mihály remeke mellett a régibb és újabb festők alkotásai is egyaránt lekötik a figyelmet. Ez is egyik örvendetes jele kép­írásunk gyors föllendülésének, de egyúttal annak is, hogy a közönségben mindjobban fölébred a műszeretet. De azért a »Pillanatnyi felhevülés« újra meg újra vissza­vonzza a műcsarnok látogatóit a többi termekből. Munkácsy Mihály e rendkívül egyszerű s rendk­ül megindító kompozíciója úgy hat, mint egy dráma, melynek főjelenete most folyik le előttünk. Bíráló társaim versenyezve kimerítették már a mű­­történelem ama neveit, a melyeknek viselői ilyfajta komor, megrázó történeteket varázsoltak a vászonra s mig az egyik a spanyolokhoz hasonlítja Munkácsyt, a másik a régi németalföldi mesterekkel talál rokonságot s Rembrandtot, Halsot idézi. Ki­nek van igaza ? Mindegyiknek, de nem abban az értelemben, mintha Munkácsynál reminiscen­­tiákat találnánk. A magyar mesternek oly erős az egyénisége, a­milyennel csak kevés mai művész rendelkezik. Ha valakihez hasonlítanám Munkácsyt, csak önmagát venném mértékül. Ez a legújabb képe szerintem annyiban haladás ismét, hogy a szenvedély féktelenségét egész nagyságában, s a lelki indulatot, a megdöbbenést s magábaszállást kevés eszközzel, s annál meggyőzőbben ábrázolja. A­miben aztán a régi nagymesterekkel egyenrangú Munkácsy, az a felfogás nagysága, előkelősége s a technika virtuozitása. Va­lóban Rembrandtnál találjuk a »félhomály« ily köl­tői, megindító hatását, mint ebben az ivó­szobában. A színekkel való jellemzést úgy érzi Munkácsy mint kevesen a most élő művészek közül. Sok vitára ad alkalmat: miért nem fejezte ki vagy miért nem sejteti legalább a mester, mi volt a két párbajozó összekoccanásának oka? Látjuk, hogy az asztal mellett ültek és boroztak. Itt történt a szó­váltás, itt kaptak össze s az első pillanatban a fegy­vert választották itélőbirónak. De az okot, azt nem tudjuk meg. Hiba-e ez a képen ? Azt hiszem, ez az ok kevésbé érdekelhet bennünket. A mester egyebet nem akart, mint hogy egy hirtelen haragból támadt szerencsétlenséget tüntessen föl s a tettest egyúttal a megbánás percében állitsa elénk. A jó históriai kép mindig azt a mozzanatot tünteti föl, melyből az előz­ményt s a következő dolgokat is világosan megtudja a néző. Ebből a szempontból Munkácsy képe a lehető legvilágosabb. Már a múlt cikkünkben rá­mutattunk a kép ritka egyszerűségére. Semmi fölösleges vonás nem zavarja a történetet, melyet szélesen, markánsan elbeszél nekünk Munkácsy ecsete. A halott és az élő — ez a két alak a mester legkitűnőbb karakterei közzé tartozik. Figyelmet keltő jelenség, hogy a portrait újab­ban mind nagyobb tért foglal kiállításainkban. A közönség művészetkedvelésének egyik csalhatatlan jele ez. Régibb és fiatalabb festők egész sorát állítot­ták ki a képmásoknak. Vezér a régi gárdában Bara­bás Miklós, kinek veteránságát csak a sima akadé­mikus modor árulja el, de a technikai gond és pon­tosság most is teljes ifjonti erőben mutatja be őt. P. Szathmáry Károly ismert írónk Aranka lányát termé­szetesen ábrázolja egy mellképe. A haladás, melyet arcképfestészetünk az utóbbi évtizedekben tett, semmiben sem tűnik föl oly rend­kívül, mint Benczúr Gyulának és a Varsóból haza érkezett Horovitz Lipótnak művei láttára. Ritkán ta­lálkozott nálunk egy-egy kiállításon két ily ellentétes mester; az összehasonlítás szinte elkerülhetetlen, s mert mindegyiknek meg vannak a maga nagy elő­nyei, tehetségének sajátos vonásai: egyik a mási­kat nem is szoríthatja háttérbe. Horovitz még az előkelő egyének arcképein is kerüli a külső pompát. Még a »Sapieha herceg «-én is lemondott minden mellékes részletről, csupán az arcot, a fejet, a test felső részét festette s a jellemzés nála a fő. Már Benczúr »Nádasdy Ferenc gróf«-ján bizonyos ünne­pélyesség ömlik el, de a lélek itt is kifejezésre jut a tekintetben. Egészen dekoratív és festői a mellékes rész »Rudolf trónörökös« arcképén. Úgy tudjuk,, hogy a vászon nagysága, a ráma és minden elő volt írva a mesternek, mert e mű a nemzeti kaszinóban a walesi herceg képmásának pendantja. Ez az oka, hogy a képen annyi a fölösleges részlet: drapéria, asztal,, szék, globus s több efféle. Mily egyszerű e mellett »Jókai Mór« arcképe Horovitztól! Csupán mellké­pet festett a mester, s itt a figyelmet semmi más el nem vonja az arctól. Ez valóban Jókai, a szelíd tekin­tetű, okos homloku, halavány arcú, mély érzésű költő és humorista. Szinte megdöbbentő a hasonlatosság, s az ember azt hiszi, hogy a vászonra varázsolt alak csak­ugyan megelevenedik és megszólal , mint a műcsar­nok minden látogatója megjegyzi e kép előtt. S ez a banális csodálat a legjobb, mert legegyszerűbb ítélet. A két mesterhez harmadiknak sorakozik Vas­­tagh György, főleg, a­mikor gyermekeket, fiatal leá­nyokat fest. Most is egy rövid ruhás, serdülő lány képmása látható tőle. Széken ül s maga elé néz, ró­zsaszín cipős lábait egymásra rakva. Mellette pálma zöldei. A szabad ég fénye ráözönlik a szeretetre- s méltó alakra. Utolérhetetlen az­ előkelőség, melylyel

Next