Fővárosi Lapok 1901. szeptember (35-38. szám)

1901-09-01 / 35. szám

410 FŐVÁROSI LAPOK fiz üvöltő dervisekről. — Konstantinápolyi útirajz. — Konstantinápolyi tartózkodásom alatt egy másik alkalommal disztelen zárdájukban, Szkutariban (az európai partra nem telepednek) az üvöltő derviseket néztem meg, illetve hallgattam meg, mert ezeknek az isteni tisztelete inkább a hallérzékemet támadta. Meg­hallgatásukra erősebb idegzet kell. Rufai Szeid Ah­med (f 1182) az üvöltő szerze­tesek alapítója, legendás alak, a mohamedán világban nagy szentként tisztelik. Mohamed prófétának a már többször említettem Fatima nevű leánya álmában egy gyertyát látott, melynek fényes világossága keletről nyugatra húzódott. Mohamed ezt arra magyarázta, hogy jönni fog utána egy szent életű férfiú, a­ki fényes világosságot fog árasztani vallás dolgában. Rufaira vonatkoztatják ezt a legendát. Az üvöltő dervisek vallásos szertartásának az eleje sokban hasonlít a táncoló dervisek szertartásá­nak a kezdetéhez. Tisztelgés a seikh előtt, térden állva is, kézcsók. Értelmes szempár villog a seikh szemöldöke alatt, inkább néznek tudós-társasági tagnak, mint az üvöltő dervisek idomítójának. Négy öregebb, kik már éltük delelő pontját túlhaladták, mellé ül. Az egyiken tenyérnyi szemüveg. A másiknak korán megőszült haja elég rosszul vágott a fiatalos arc kifejezéséhez. Nem süveg, fekete turbán fedi a fejüket. Sötét arccal hallgatnak. Hosszúra növesztett hajuk a turbán alá van csavarva. Homlokukon a fanatizmus fénye. A dervisek viselete csak a föveg által különbözik egy­mástól. Az egyik olyan, mint a cukorsüveg sapkája, a másik meg mint a konyhamozsár. Az egyik sem ad tekintélyes­ kinézést. A mi szemünkben inkább nevet­ségesnek tűnik fel ez a fejfedő. Köpönyegük különböző szinti, de zöldre van beszegve. Gábriel főangyal ugyanis egyszer örvendetes hirt hozott az égből a prófétának, mire ez letette a zöld köpönyegét s táncra kerekedett. A tanítványai ezalatt felszabták a köpönyegét s a sajátjukat szeg­ték be vele zöldre. A dervisek éneklik a korán első fejezetét, han­goztatják benne Allah nevét. Mozognak és hajlongnak, jelképezve a hajót, melyet a hullámok ide-oda tolnak. Derekukat jobbra-balra addig himbálják, a­míg lélekzet­­vétellel győzik. A villámütésszerű eldőlésig hangoz­tatják: La illah, illah la. Annak a gondolatnak járnak mindig nyomában, mely az Istenhez vezet. Ezzel a gondolattal telik el az agyuk. Tekintetükben világfáj­dalom. Ezenközben megül szemükben­­ az izzadtság, fénylik fanatikus ábrázatuk, pedig még csak most kez­dődik a tulajdonképeni ugrálás, az életerő csökkené­séig, rogyásig. Fanatikus tűzben csak most dűl ki a szemük igazán, csak most dagad fel a pattanásig nyakerük és szorul mind rövidebbre lélekzetük, miköz­ben agytépő fájdalmas hanggal levetik magukat a földre, szinte megrezdül a szívünk bele. Találóbb szavam nincs a mozgásukra, valamint hogy fanatikus módra vad üvöltésnek illik be a hang­­hordozásuk, mely idegborzoga­tón többször és élesen tör ki belőlük. De még ha csak eddig, — erőlködés­től a reszketésig, izgatottságtól a fogak összeütődéséig — volna a vallásos őrültségük. Nem láttam, csak hallottam a helyszínen, hogy a szerzetesrend nagyban űzi az önsanyargatást mely a legnagyobb mérvű önkínzásnak is beillik. Mélyen elszomorító jelenség, mikor az értelem kizökken a korlátaiból. Tüzes vasdarabokat nyalnak, harapnak, csókolnak és simogatnak. A seikh megáldja a maga­­kínzókat, meg a tüzes vasat is, a melyre rálehet és így Rufai Ah­med csodatevése következtében nem árt s minden sebesülés rövid idő múltán begyógyul, sőt ha tőrrel, éles késsel is sebzi meg magát a dervis. A dervis panaszkodása hiba volna, legfölebb azt mon­daná vele a szegény önsanyargató, hogy nincs az Allah kegyében, azért inkább meghal, de nem panasz­kodik. Azzal mutatja a szent voltát, hogy mélyen hall­gat s a fájdalomtól panasz nem kél ajkára, mert a seikh csodatevő ereje nagy, egy kis nyállal égő sebek fájdalmát is kioltja, kevés beszéddel nagy sebeket hegeszt be. A dervis is gyógyít betegeket, ifjat, öreget, leányt, asszonyt, mikor elmondja fölöttük a korán első ver­sét; ez annyi, mint nálunk a „Miatyánk“. Valent quantum valere potest — ez a gyógyítás, mely ha rög­vest nem használ, árul amulettet is a dervis, csak a bakhsis, a jó bakhsis, a mindenkinek kedves bakhsis kijárjon. A­nélkül, hogy mélyebben belemennénk a tagla­lásba, a látottakból vonjuk le a következtetést. A­milyen sokféle az Isten teremtménye, olyan elképzelhetetlenül sokféle a mód — olykor velőig megrendítő mód, — a­melylyel az Isten teremtése dicsőíteni akarja a Teremtőt. Acél idegzet kell a puszta megnézéséhez is. Nem mondhatom, hogy a mód, a­melylyel a tán­coló dervisek tisztelik az Istent — ha térdig is kop­tatják el a lábukat, — valami épületes dolog volna; ellenkezőleg, inkább a vakhitük fölötti szánakozást gerjesztik fel bennünk. Meg kell azonban hajolnunk, régi balítéletek dacára is, Allah gyakori, hangos han­goztatására. A világ teremtése óta sokféleképen írták elő s állapították meg a különféle vallások papjai az isteni tiszteletet­ Az előbb épületeiből — nagyobb öntudatra ébredvén az emberek — később megmosolyogni való dolog lett, és csodálkoznunk kell — eltekintve a művelt görögöktől, a kik táncolva imádták az istenei­ket, — a fölött a régi, a világon első kulturnép fölött, mely létezéséről el egész a mi időnkig annyi történe­tet hagyott hátra kőbe faragva, — máig rejtelem a tudo­mány előtt — hogyan tudott az Apis-bika előtt meg­hajolni ? ! A táncoló dervisek szertartása, habár ezek is nehezen lélegzenek, valóságos gyermekjáték az üvöltő dervisek velőtrázó lármával járó szertartásához képest. Én rám azt a benyomást tették, hogy a kezük az eszüknél előbb jár. Rátérve a dolog gerincére, ha megfeszítem minden agysejtemet, nem tudom kihozni az istentiszteletet az üvöltésből. Egészen a megfordí­­tottja annak. Valóban csodálkoznunk kell azon, miként létez­hetik, tarthatja fen magát még a mi napjainkban is, világrészünkben hatalom, mely az eféle vallási kinö­véseknek, embertelen dolgoknak és a vallás örve alatti üzelmeknek gátat nem vet, hogy a rajta támadt fekélyt fel nem vágja. A fanatikus, ha megszilajul beteges képzelő tehetsége, ha elfajul, már nem dicséri, káro­molja az istent. Már a látott dúlt arcokra is kiült a kínlódás verejtéke. Könnyű elképzelnünk, milyen kinézései bírnak az önsanyargatók és a rettenetes

Next