Függetlenség, 1907. augusztus (20. évfolyam, 174-197. szám)

1907-08-02 / 175. szám

Kecskemét, 1907. augusztus 2. Péntek XX. évfolyam, 175. szám. ELŐFIZETÉSI ÁR. ■ ■ ^ Szerkesztőség és Helyben házhoz hordva: ■Mljgg § ^ HIM8I BH ^ V Pi A kiadóhivatal: £T”::: IT«: L 1 IrrLTi CUvETl1 — Vidékre postán küldve: i -r ■ a ■ N. « r-» i i » r-­ „ „ „ P O L I T 1 K A I N A P I L A P Telefon • Negyedévre . . 3.80 fill. eleron . Félévre . . . 7.60 fin. f­ kecskeméti függetlenségi és 48-as párt tulajdona és hivatalos közlönye. 145­ szám. Felelős szerkesztő: [ Főszerkesztő: Szerkesztő: TÖMÖRI JENŐ. SZAPPANOS ISTVÁN. KECSKEMÉTI VILMOS. J Uhut I LtNOtU IÉíSÉ Hazug vádaskodások. (bl.) A magyar politikai életnek azok az alakjai, akik elveiket sokkalta sűrűbben változtatják és cserélgetik, mint más ember a fehérneműit s akik a bu­kott szabadelvű és daraboltrendszerrel szemben a megalkuvásnak, az alázatos engedékenységnek a végső határáig el­mentek ; szünetet, tisztességet és sze­mérmet nem ismerve támadják a mos­tani kormányt s a nemzet azon válasz­tott vezéreire és többséget képező párt­jaira fogják reá a gerinctelenséget, akik eléggé nem honorálható önfeláldozással, férfias önérzettel, bátorsággal és okos előrelátással védik az ország érdekeit. Azok a megvetésre érdemes gyászma­­gyarkák, akik különféle cimü köpenyegbe burkolózva ugrándoznak a politikai élet fórumán s bolondítják bohóckodásaikkal a könnyen hivő magyar népet, váltig és szakadatlanul hirdetik lapjaikban, hogy a kormány a kiegyezéssel, az alkot­­mánybiztositékokkal, a választási jog reformjával, szóval mindennel becsapta a nemzetet s valósággal uszályhordozó­jává szegődött a bécsi hatalomnak, csakhogy uralmon maradhasson s kiér­demelhesse a legfelsőbb körök vállvere­­getését. Ha ebben a pimaszkodásban nem volna valami rendszer és annak alacsony indító okai nem állanának annyira tisz­­tázottan előttünk, nevetni lehetne a ha­ladópárti sakálok ezen szörnyűséges üvöltésén, Így azonban csak megbot­­ránkozni lehet rajta, mert hiszen nyil­vánvaló, hogy az örökös támadások, kí­méletet nem ismerő és hazug gyalázko­­dások azoknak a malmára hajtják a vizet, akik engesztelhetetlen és esküdt ellenségei a nemzetnek, az ezeréves magyar alkotmánynak s készek az ördög­gel is cimborálni, csakhogy a nemzet megerősödését, fejlődését és haladását lehetetlenné tegyék. Jól tudjuk, hogy a kiegyezési tár­gyalások eredményei még teljes egé­szükben nem ismeretesek és nem is véglegesek, de azért a magát radikális­nak nevező darabontpárti sajtóban hang­zik az üvöltés, a kiabálás, hogy a kor­mány feladja és elárulja a nemzet jogait, holott ezek a sötét alakok tudják talán a legjobban, hogy állításaikból és lár­májukból egy betű sem igaz. Ezzel az üres, semmit mondó, gyáva vádaskodás­sal akarják megtéveszteni a közvéle­ményt s elterelni magukról a figyelmet, hogy a magyar nép lelkében teljesíthe­tetlen követeléseket támasztva, elégedet­lenséget szítsanak s olyan vágyakat kelt­senek, melyek árnyat vessenek és fátyolt borítsanak az ők cudar, csufságos mult­­jokra, arra a gyűlöletes szereplésre, melyet a nemzeti küzdelem idejében ta­núsítottak, árulójává szegődvén a nemzet jogainak s megvásárolható bérenceivé az alkotmánytipró darabonturalomnak. Ha jól szétnézünk magunk körül, azonnal megláthatjuk és észrevehetjük, hogy kikből verődött össze az a tábor, amely talán még az oláhoknál és hor­­vátoknál is esküdtebb ellensége a koalí­ciónak, nemzeti kormánynak és a füg­getlenségi pártnak. Csupa szemenszedett mákvirágokból áll az a jeles „ellenzék“, amely egyszerre, egyetlen kézlegyintésre szeretné megvalósítani az önálló vám­területet, a nemzeti hadsereget s minden jogos, törvényszerű követelését a magyar nemzetnek, de amely „ellenzék“ két évvel ezelőtt még hasra vágódott a 67-es kormányok előtt­i őrültségnek, ábránd­nak hirdetvén a függetlenségi párt esz­méit és elveit, amelyek csak a lelkek mélyén élhetnek, megváltóként dicsőí­tette és rabszolga módjára szolgálta Ti­­száékat, Fejérváryékat, akik szuronyok­kal és fegyverekkel törtek reá törvényes jogainkra, szabadságunkra, féltett alkot­mányunkra. Nincs a hazudozók és gyalázkodók, az új „ellenzék“ tagjai között talán egyet­len olyan alak sem, aki a hosszú és keserves küzdelem idejében ott harcolt volna a ma parlamenti többséget képező függetlenségi és 48-as párt soraiban, hanem éppen ezzel a párttal állott szemben a neki juttatott koncért, bérért; de azért ma ezek a figurák és politikai komédiások ordítják a legöblösebb han­gon a negyvennyolcat, a függetlenségi párt eszméit és vezérelveit, bizonyára idealizmus. • ' • • • ' • . Lekopik a nemesebb gondolkodás zománca a létért való marakodásban. Míg az ember földi javakban meggazdagodik, a lelkeink meg­rozsdásodnak, élvezzük mód nélkül a művelt­ség tengernyi áldásait, fölhabzsoljuk gyorsan, ami felhabzsolható és elnyűtt idegekkel rohanva milliónyi porszem társaságában a bizonytalan­ság örvénye felé. Egyetlen dolog van, ami hét­­köznapiság árnyából kiemeli az embert és fe­­­­léje ragyog: az eszményiség. Ma az ember eszményiség nélkül nem bírja megpillantani és megérteni a fényt, mely­­ nem e véges világból való ? Hitvány darabja a föld kérgének, melyből kiköltözött a minden­­ség lelke; silány sirhüvely; lakóhelye minden sötétségnek, ijasságnak és nyomornak. Boldog­talan ember,ha elveszti hitét a magasabb csil­­­­lagokban s az örökké valóság élő fájáról le­szakadva, az eszményiségtől nem vezetve, lehull a kétségbeesés sötét mélyébe, mely több és borzasztóbb, mint a halál. Kezdettől fogva csak azok boldogok, akik hisznek s csak azok syomorultak, akik hitüket elvesztették. S tartozzék az ember bármely val­lás buzgó hívei közé, vagy vesse el az ember magától a legmagasabb hatalmak földi szim­bólumát ; a tudás világba menekülve, Isten létezését is megtagadva, csak visszafordul te­kintete mindig, még a föld gyomrából is a szférák fölé, hogy az elveszített eszményt meg­találja, mert a tudás fáklyáinak gyönge fényé­vel nem veszítheti el ragyogóbb eszményeit. Nem azok tehát a boldogtalanok és nyo­morultak, akik a parancsolt és megkövetelt hi­tet elvetették s leszállottak az alkotás művei közé, hogy a tudomány eszközeivel kutassák fel az új eszményt, amiben egyáltalán hinni tudnak. A bölcselet és természet­tudomány a maga eszményei felé haladva, nem ellensége a hitnek, de széttörője az emberi kényszernek, mely a lét legbecsesebb kincseit haszonforrása gyanánt foglalta le és földi hatalommá tette mindazt, aminek földöntúli származása van. Száz átok menykövét hintse bár az egyház az igazság kutatóinak fejére, az eszményiség ereje nem a parancsban és kényszerítésben rejtőzik, hanam az emberi lélek szabadságában, mely letiporva, elgázolva, üldözve és bilincsekbe verve is megkeresi magának azt az utat, amei­­lyen vámok fizetése nélkül találkozik az örökké­valóság és a végtelenség gondolataival. És az eszményiség után kutatva, bizonyára nem a tudomány az, mely a hitetlenség és eszmény­nélküli valóság nyomorába ejtette a civilizációt, s E kor mindennek csak hasznát keresi és az eszményiség mindennemű fékét elutasítja­­ magától, bárhonnan jöjjön is, mivel akadályozza élvezeteit. Ma nincs eszményiség, vagy legalább ,­is kevesen vannak, kikben él az ideál. Pedig néhány évtizeddel előbb is az eszményiség nagy lánggal égő csillagai ragyogtak az esz­ményiség égboltozatán. A haza eszménye nagy volt, a szabadság eszménye milliók szívét töl­­í­tötte el­képzelhetetlen szenvedéllyel. Az egyen­lőség eszménye is mint egy üstökös vonult át e század égboltozatán. A humanizmus eszmé­­nyisége is velük volt, beköltözött az a gazdagok lelkeibe, hogy a szegényeknek is jusson helye a társadalom terített terített asztalánál. Hol vannak ma az eszmények? Sehol. Hol a ma­gasság és a fény az irodalomban? Emelke­dettség a művészetben? Tisztaság a becsü­letben, a szerelemben, az életpályán most? Hol a mocsoktalanság a szívekben? Szürke szenny és realizmus uralkodik, mi­óta a világ elvesztette régi eszményeit, az em­beriség gondolkodása ma a számításon alap­szik és nem az eszmény, hanem a haszon vonzza az embereket, minden illúzió és ideál nélkül. De azért nem szünhetik meg az ideál művelése sem a vallásban, sem a tudomány­ban, sem a művészetben. Hiszen nincs a föld­nek egy talpalatnyi területe sem, ahol eszmé­nyek ne lakoznának. A kimondott, a vászonra festett, a márványba vésett gondolat mind tele van az ideál csodálatos hatalmával. Aki az eszményiséget megtagadja, az széttépi a kapcsot a földi élete és a minden­­ség élete közt, mert ez a kapocs is maga az eszményiség. Legyen ez a legnagyobb és leg­tökéletesebb az emberi életben.

Next