Gazdasági Lapok, 1857 (9. évfolyam, 1-53. szám)

1857-03-26 / 13. szám

166­ 1­1 Felül a gép belső mechanismusában, alól úgy van előtün­tetve, a­mint tengelyen és két kereken elszállításra készen áll. Lényeges sajátsága e szerkezetnek az, hogy a vertvas­ru­­dakból álló dob és a megfelelő öblözet (concave, breasting), mely szinte fűrészes élű vasrudakból van összerakva, concentrikailag mozognak egymás ellenébe, oly módon, hogy egy — a fennebbi ábrán nem látható — fogantyúnak erre vagy arra fordításával az öblözet tetszés szerint közelebb vagy távolabb vitethetik a dob­hoz. Ezzel igazíttatik a gép működése, az első esetben apró és fi­nom, a másodikban öregebb magvú termények kicsépléséhez, mik­nek minden nemét, a lóher- és repczétől, árpán, zabon, rozson, búzán végig a bab- vagy borsóig, ez egyenlő tökélylyel dol­gozza ki.­­ Különben egész mechanis­­musa olyan egy­szerű,részei olyan ügyesen vannak combinálva,hogy akármely mun­kás — ha egy­szer megmutat­­tatott neki — nemcsak hogy a munkánál köny­­nyen elbánik ve­le , hanem tör­ténhető fennaka­dás esetére, a hi­bát — kevés idő­vesztéssel — ma­ga is helyre hoz­hatja. Az öblözet vasrúdjai például, ha va­lamelyik közülök dolog közben meghajolna, köny­­nyen kivehetők, kiegye­­nesíthetők , és azonnal vissza is helyezhetők; a fogas kerekek egy mintá­ra lévén öntve, törés ese­tében a tartalékban tar­tandó példányokkal azon­nal felválthatók stb. Az, hogy ezen csép­lőműszerek, különösen ki­vitelre egészen vasból ké­szülnek (a 4 lóra valók­nak kivételével, melyek súlya ezen módon felette neveltetnék), különben is szilárd alkotásuknak még nagyobb tartósságot köl­csönöz. — Átlagos végző ere­jét egy, 2 lóra számított ilyenféle műnek, a „Gaz­dasági Lapok“ múlt évi 33-dik számában így ad­tam volt, a készítők adatai nyomán . Középszerű termésű búzát csépel naponkint » „ ig . árpát « „ , zabot ,. „ De ugyanazon helyen egy péld­át is idéztem arra, hogy ügyes és betanult kezek e gépecskével jóval nagyobb végzeményt is ké­pesek kiteremteni; mihez, hogy hosszas ne legyek, csak egy ada­tot akarok még ezúttal toldani, s ezt a kegyes olvasó, ha Barrett, Exall és Andrewes legújabb catalogját leírja, annak 19-dik lapján egy levélben megtalálja, melyben egy bizonyos John Miller, East Yaldhamból, Kent megyéből, azt állítja , hogy ő egy 2 lóerejű Barrett-féle cséplő és hajtóművel, de felváltva három lovat hasz­nálva benne, 45 quarter, azaz mintegy 200 pos, mérő búzát veze­tett ki egy nap alatt. Ennyi függ ugyanazon egy eszköznél attól, hogy milyen a gabona, melyet vele felmunkálunk, és attól, hogy mi módon fog­juk meg a munka végét, nevezetesen, mi módon alkalmazzuk az erőt? — Utóbbi tekintetben nem lesz talán felesleges föleleveníteni, tavaly az idézett helyen tett azon észrevételt, miszerint a Barrett­­féle és minden más 2 lóerejű cséplőgépeknél a hathatóság és biz­­­­tosság működésükben emeltetni fog, ha azok 2 nagy ló helyett, 3­­ kisebb által hajtatnak. A Barrett-féle hajtóműnek ehhez alkal­maztatása, valamint az is, ha valaki az igát lovak helyett ökrök­höz kívánná illesztetni, kevéssel növeli a költséget. E hajtószer­kezetről egyéb­iránt, nem szük­ség,hogy e helyen többet szóljak , miután annak so­­liditása, biztossá­ga és rendkívül kevés erővel já­rása eléggé isme­retes. A Royal Agric. Society, a két utolsó alka­lommal, melylyel lóerőre való csép­lőgépek számára dijt tűzött, Glou­­cesterben t. i. — 1853-ban, és Lin­colnban 1854ben, első ízben Ransomes és S i­m­s­n­e­k , másodikban Hornsby­ és fiának, mind a kétszer egy 4 lóerejű cséplőgépért adta az első jutalmat: Barrett, Exall és Andrewes hasonló művét magas ajánlással (high commendation) említvén. Az ítélet mind a két ízben a hathatósággal, azaz: a munkavégzés mennyisé­gének túlnyomóságával van moti­vá­l­v­a, mely Hornsby gépénél neveze­tesen egy harmaddal na­gyobbnak mutatkozott versenytársaiénál, de a végzett munka minőségé­re nézve Barrett művei­nek elsősége, benne vilá­gosan el van ismerve. A Jury, kísérletei­nél természetesen csak abból szél, a­mit maga előtt lát, de a gyakorlati gazda előtt még mindig kérdés marad : váljon azon néhány száz kéve kivezetésével a próbatéren mutatkozott nagyobb munkavég­­zemény, aztán a majorudvarban is naphosszat és nap-nap után, megállja-e majd úgy a maga mértékét, a­mint Barrett gépecské­­jéről tudjuk, hogy meg szokta a magáét állani, lóváltás nélkül.'' Mert hiszen lovat váltva láttunk fenn egy esetet, melyben Slarrett cséplője is háromszorta többet végzett az átlagos mennyiségnél. De talán felesleges is e kérdésbe mélyebben bele­ereszked­ni, ha megmondom,milyen drága az a kissé nagyobb hathatóság, melylyel Hornsby és Ransomes gépei,a Barrettéi felett birnak. — Egy 4 lóerejű cséplőgép, hajtóművel és tartalék­ részekkel, de szalmarázó nélkül (mely külön 12—14 font sterlingbe kerül), be­göngyölve Ransomes és Simsnél kerül 90 ft sterlingbe. Hornsby­10—14 Quarter 1. 12-15 . 20-30 Barrett, Exall és Andrewes cséplőgépe. Ugyanaz tengelyen.

Next