Gazdasági Lapok, 1857 (9. évfolyam, 1-53. szám)

1857-01-22 / 4. szám

45­ szonyokat képviseli,de egyszersmind a földmivelési érdekek párto­lását is feladatai közé számitja; továbbá azon meggyőződés, hogy ama méltányos előzékenység által, mely a t. kamra soraiban fek­szik, kellemes kötelességünkké lehet, nékie — mint jelenleg az egyedüli közlönynek, mely által anyagi állapotunk hiányai és ki­­vánatai felsőbb tudomásra juthatnak — minden tekintetben ke­zére adni, s azt megelőzni; végre azon élénk öröm, melyet én földmivelési érdekeink minden rajzolatánál és tárgyalásánál ér­zek , arra inditott engemet, hogy a következő sorokat egyedül csak itteni viszonyaink jellemzésére és a földmivelés legsürgetőbb szükségeinek szenteljem, s azokat a t. kamra figyelmébe ajánljam. Én átalában és mindenek­előtt azért tulajdonítok különös súlyt az illető kamrák közzétett jelentéseinek, mert azokban — ellenkezőleg minden eddigi előterjesztésekkel — elvégre az or­szágos viszonyok egészen átalános rendszabályaitól, a v­i­d­é­­k­­­e­k érvényesítése felé létetik lépés. Semmi sem tetszik nekem olly fontosnak, mint éppen ezen vidéki érdekek valaházai képviselete, szemközt azon — unalo­mig csépelt— átalános értelmezésekkel,melyekbe nemcsak a sajtó és a hatóság, de különösen a saját „énejéért aggódó vidéki kö­zönség is, szívéből beleunt. A roppant különbség az irányban és segédforrásokban, me­lyek országunk különböző tájain, a földmivelés rendelkezésére ál­lanak ; a kitölthetlen hézag, mely különböző vidékek termelési és értékesítési képességét illetőleg létezik ; és viszont az adóztatás színvonalazó iránya, mely gyakran a fenforgó viszonyok legkiál­­tóbb árnyéklatait sem veszi kellő figyelembe ; a termelő segéd­források rogékonysága, melyet itt is, ott is, oly könnyen egyenlő mérték szerint vesznek; és a lehetetlenség mindezeken,a legmeg­­feszítettebb szorgalom mellett is segíteni, mivel a természet és közlekedési viszonyok ezer — ott ismeretlen — korlátokat állít­­nak elénkbe, vagy—mivel hasonlólag a remény s javítás alig ész­revehető útjára lévén szorítva, mindamellett azokat közterheink­­ben már megtestesítve és fölemlítve látjuk: mindez — ismételve kijelentem — kisebb érdekeink érvényesítését követeli. Gazdasági egyesületünk szervezése rövid időn remélhető, bárminő alakot vegyen is az föl, annyi bizonyos, hogy az minda­zon eredményeket, melyek részletes viszonyaink ismertetésére, a t. kamra jelentései által szolgáltattak,­­ mint köszönetre méltó hagyományt fogja átvenni; és hogy a kamrának részvéte, melyet az tulajdonképeni működései körén kívül, a földmivelési érdekek­nek szentelt, köszönetünket mindig biztosítni és megtartani fogja. Néhány szót szentelek most azon vidéknek, melyhez engemet hivatásom három év óta köt, t. i. a szalánczi uradalomnak, mint egy, magában véve egészen sajátságos erdő- és földmivelési tájéknak. A mi átalános panaszunk is,a Magyarországon oly régen pen­getett baj, hogy t. i. rész vagy éppen semmi közlekedésünk sincs. Azonban egy vidék sem panaszkodhatik az elhanyagoltatás oly magas fokozatával ezen tekintetben, mint a szalánczi kör­nyék, tulajdonképen az azt körülvevő tájék. Nem érintem itt azon vonalakat, melyek mint tisztán a sa­ját határon belül esők, csak inkább helybeli fontossággal bírnak, hanem azon összekötő vonalakat, melyek mint a rónaságra le­­ereszkedők, egyszersmind a nyilvános közlekedési érdekek terü­letébe esnek, és dac­ára a sűrűbb népességnek,nagyobb üzletnek, terjedtebb forgalomnak és termelésnek, sokkal roszabb állapotban vannak, mint a mi hegykörnyékünk útjai, meredek lejtőikkel és kőhuszadékaikkal. Szerencsétlenségünk átalában helyzetünkben fekszik. Azon két országúti vonalak t. i, melyek a Hernád völgyéből az innenső termelő vidékbe és annak fő piaczaira Ujhely- és Gálszécsre nyit­­nak, egy harmadik keresztvonalat, mely egyenesen a szalánczi hegysoron menne keresztül, ha az nem volna is egészen felesle­ges, nem tesznek első szükségű dologgá. Oka pedig ennek, a túlságosan meredek és járhatlan hegyek a két völgy közt­i és a keskeny vonal, melyre a Topla kiöntései az innenső termelő földet szorítják, s hogy tovább éppen ezen átnyúló kiöntési térségen keresztül egy oly országút, mely Kassáról jőve körülbelül Izsépnél a rónaságba szakadna, sem a Tiszán, sem Ungvár felé nem képezne egy rövidebb rézsút- vonalat. Így tehát azon forró kívánságunk, hogy a Hernádtól a a Topla-Bodrogvölgybe Szalánczon keresztül egy harmadik köz­lekedési vonal készíttessék, egyelőre teljesí­tetlen marad; a­meny­nyiben még katonai szempontból is, t. i. mars- és táputak tekin­tetéből, alig lehetne abból hasznot merítni. Ha tehát Szaláncz és Kassa összeköttetésének fontossága, átalános közlekedési vagy termelési és élelmezési szempontból a Hernád völgyével nem állja is ki a versenyt, mégis van egy szempont, mely éppen ezen összeköttetést az egész környékre, különösen pedig Kassára nézve első s legjelentékenyebb kérdéssé tehetné, vagy tulajdonkép kellene tenni, és ez a fa. A tisztelt kamra bizonyosan oly helyzetben van, hogy meg­ítélheti, minő nagy különbségek vannak működési köre területén a faanyagok árában, a használati sorozat- és készletekben, és minő hatással fog lenni az egész fakezelésre a vasúti vállalatok fejlődése, ha az itt is, mint eddig mindenütt, a fafogyasztásra és faárra az első és legközvetlenebb visszahatást fogja gyakorolni; és ha itt is mint mindenütt azon eredmény áll elő, hogy nagy­szerű társulatok azon nagy pénzerők által, melyek rendelkezé­sükre állanak és czéljaiknak s szándékaiknak minden árom­ gyors kivitele által, minden árviszonyokat hatalmukba keritnek, sőt szükség esetén képesek bárminőtől is vissza nem rettenni; míg a polgári élet és kisebb ipar szükséglete, szemközt azon hatalmas versenynyel és azon esetben, ha mindez valamely uton és módon ki nem egyenlíttetik, a legterhesebben futtatik: ha tehát mindezen eredmények a faforgalom mostani elszigeteltségéből és a vasúti vállalatok gyors valósulása által kifejlődnek, csak akkor fogjuk belátni, hogy mit ér egy jó és biztos közlekedési út oly erdőség­gel, mely nagy kiterjedésénél fogva, kitűnő ápoltatás, roppant készlet és okos kímélet mellett,,a jövő nemzedéknek legnagyobb fogyasztásait is képes fedezni. És ilyen erdőség a szalánczi. De egészen eltérve ezen indokoktól, az országútnak Kassá­tól a hegyi útig tartó tökéletes elhanyagoltatása, igen furcsa szín­­ben tűnik fel. Jól fogja tudni a t.­kamra, hogy minő állapotban van az országút a Tarcza és Otva-völgyön, mintha azon tájék egy, emberek által nem is lakott vadonban esnék és nem közvetlen szomszédságában Magyarország negyedrésze középpontjának. — Említett mindkét folyón gázlókon járnak keresztül és aztán csa­varog az út a legmeredekebb helyeken fel és le, hol az mint esetleges valami minden földtér szeszélyének, minden szakadás­nak, minden partzátonynak engedni kénytelen, és a rendkívüli tömöttségű földön, mint a feneketlen kiöntési mocsárokban Szép­lak körül egész a barczai töltésig, az ősiségnek és megcsontosult lehetetlenségnek példátlan fokozatát egyesíti magában. Hogy mi okoknál fogva bukott légyen meg az említett folyók­­nak hidakkali ellátása,melyet mind a hatóság,mind gr.Forgách,ki a legnagyobb birtokos, a legélénkebben sürgetett, nem tudom világo­san megmondani. Úgy látszik, hogy az illető földbirtokosok, hamis okoskodásból indulva ki, a grófnak azon ajánlatával, miszerint a szükséges építési fának felét egészen ingyen, másik felét pedig felárért hajlandó volt átengedni, még nem elégedtek meg , hanem a könnyebb szállítás végett még az erdővágási forgás megváltoz­tatását, és azonfelül az egész faszükséglet ingyen átadását is kí­vánták. Oly kívánság, melyre természetesen reá állani nem le­hetett. Ezen hiánya egy állandóul használható jó közlekedési útnak — gátolja tehát minden iparvállalatunkat, szintúgy azokat, melyek most már saját kezelési erőnk lehetségének körében fe­küdnének, mint minden tovább menőket, melyeknél természetesen a szállítás és kézhezszolgáltatás pontossága mindig a fődolog. Ezen hiány továbbá a talán már létezőre is az örökös sintés terhével nehezedik, így például a mi üveghutánk inkább az er­dőség fafogyasztási forrásának tekinthető, mint gyárvállalatnak a szó valódi értelmében. És ha az iparághoz szükséges minden ásványi nyers­anyagokkal bírna is, a hozzájárhatlanság és a mi fekvésünkből különben eredő kedvezőtlen visszhatások, az üz­letre nézve már eléggé gátlók volnának. A mi hegyvonalunknak t. i. két igen kiválólag mostoha oldala kiemelendő: 1) A tömérdekség a hegy alakjában és képződésében, mely csak meredek sziklákat és hasonlólag járhatlan utak által elszi­getelt fensíkokat ismer. Nekünk nincsenek sem mély horhosaink, sem a közlekedési vonaloknak megfelelő hosszú völgyeink, mi­nőkkel más részek, például a gömöri iparkörnyék vagy csak főleg 4*

Next