Gazdasági Mérnök, 1877. május-december (1. évfolyam, 1-16. szám)

1877-07-15 / 6. szám

Első évfolyam, 6. szám. f­­­t­­ . r ~Vi MA •­­ Budapest, 1877. julius 15. GAZDASÁGI MÉRNÖK NÉPSZERŰ FOLYÓIRAT A FÖLDÖNTÖZÉS, CSATORNÁZÁS ÉS FOLYÓSZABÁLYOZÁS, VALAMINT A MEZŐGAZDASÁGI GÉPÉSZET És építészet köréből. Megjelenik minden hó 1-én és 15-én. A lap szellemi részét illető minden közle­mény a szerkesztőséghhez (Budapest, V., Fö­­dm­asor 7 sz., II. emelet) intézendő. SZERKESZTI Előfizetési dij: Egész évre 6 frt, ez év végéig 4 frt. Az előfizetések, valamint a hirdetések a kiadóhivatalba (Budapest, V., nádor­ utcza 14.) küldendők GON­DA BÉLA: Hirdetési dij : Egész oldal egyszeri hirde­tésre : 34 frt; féloldal 17 frt; negyed­ oldal 8 frt 50 kr. Többszöri beigtatásnál tetemes árleengedés adatik. Tartalom: Árviz-mentesités. (I. II.) Micskey Imrétől. — Néhány tájékoztató szó a kendertermelés ügyében (2 ábrával) He­r­­man Ottótól. — A szuezi csatorna. L. J.-tól. — Vegyesek. — Kinevezések, árlejtések. — A vízállás június 25. — július 10. — Az időjárás június 25. — július 10. — Hirdetés. Árvíz-mentesítés. 11. Első cikkünkben a védtöltésnek célszerű ke­resztmetszetét vagy megfelelő testalakját és an­nak nemcsak biztos ellentállás, hanem takarékos kiállítás szempontjából is nagy jelentőségét ismer­tetvén, lássuk most azon nem kevésbbé lényeges alapelveknek és gyakorlati szabályoknak főbb vo­násait, a­melyek a töltések vonalozásánál vagy hosszirányban való vezetésénél, továbbá azoknak helyszíni lefektetésénél és kiépítésénél vagy kijaví­tásánál tartandók szem előtt. A vonalozás egyszersmind az előtereknek — és midőn folyók körül kell emelni töltéseket, azok egymástól való távolságának, az úgynevezett gát­köznek — kiszabását feltételezi. Bizonyos szélességű nyílt földövet ugyanis a töltés talpa és a vízágy széle között minden esetben kell szabadon hagyni, nemcsak a gáttestnek alámosatás és vízbeomlás elleni biztossága, továbbá a földanyagnak onnét vétele céljából, hanem azért is, és arra alkalmatosan, hogy a vájt mederben meg nem térő árvizek lefo­lyására eléggé tág és helyes út legyen nyitva, önként értetvén, hogy e szerint a két oldalon ha­gyott előterek és a vízágy együtt a gátközt képezik­ A földvételre nézve megjegyzendő, hogy a töltésen belül, t. i. a vízmentesített oldalon anyag­gödröket ásni nem csak veszélylyel járhatna, mi­dőn például valamely felfakadást gátló réteg met­szetnék fel, hanem egyátalában is okszerűtlen volna, mert a gödrök ott mindig rosz sebhelyek lennének. Ellenben az előtéren, hogyha szabálysze­rűleg ásatnak ki, tudniillik a talptól io-20 méter­nyire, és nem folytonos csatornát képezve, hanem sövényekkel elválasztott szakaszokban; ha továbbá füzekkel vagy más gyorsan tenyésző vizenyős fa­nemekkel sűrűn beültettetnek, melyek aztán a hab­verés ellen is legbiztosabb mentséget adnak, az árvizek kiöntései folytán rövid idő alatt tele­isza­­poltatnak. Az előterek kiszabásánál, más szóval a tölté­sek vonalozásánál követendő szabályok elvileg igen egyszerűek és szembetűnően világosak, de gyakor­latilag éppen nem kevés gonddal s elővigyázattal valósíthatók. A vonalnak ugyanis lehetőleg egye­nesnek és rövidnek kellene — költségkímélés vé­gett is — lenni, egyúttal azonban a folyó mély völgyével vagy a víz­ sodrával, s e szerint a két oldali vonalnak is egymással párhuzamosnak. Ezek­nek távol, vagyis a gátköz szélessége akként sza­bandó ki, hogy a keresztmetszet — azon tért leszá­mítva, a­melyet a töltést védő ligetek elfoglalnak — a legnagyobb árvizet is hátrányos duzzadás nél­kül vezesse el. Az éles ki- és beszögellések, vagy hirtelen kanyarulatok, valamint a gátköznek szűk összeszorulásai vagy túlságos kitágulásai elmellő­­zendők, mert szerfeletti vízduzzadásokat vagy sülyedéseket és egyúttal kárttevő sebességeket, víz­sodrokat és ütközéseket hoznak létre. Végre még az útba eső mélyedéseket is akként célirányos megkerülni, hogy lehetőleg az előtéren maradjanak, mert a gáton belül — mint már említtetett — örö­kös sebeket képeznének. Mindezt szigorúan keresztül vinni kedvező kö­rülmények között is alig lehet, de gondos egybe-10

Next