Gazdasági Mérnök, 1880. január-december (4. évfolyam, 1-52. szám)

1880-01-22 / 4. szám

Negyedik évfolyam. 4. szám. Budapest, 1880. január 22. Szerkesztőség és kiadóhivatal BUDAPEST, Üllői út 24. Megjelenik minden csütörtökön. Szerkeszti és kiadja GONDA BÉLA műegyetemi m. tanár. Gazdasági mérnök E­l­őfizetési ár: Egész évre 8 írt. Félévre 4 írt. Negyedévre 2 frt. Közlekedési viszonyaink ja­vítása. tema szoros kapcsolat, mely a mezőgazdaság, ipar és for­­galom között tényleg fennáll, okvetetlenü­l szükségessé teszi, hogy akkor, a­midőn a mezőgazdaság és ipar fejlesz­tése érdekében egyenként oly messzeható és gyökeres intéz­kedések foganatba vételét sürgetjük, ne feledkezzünk meg ama harmadik tényezőről sem, a­mely közgazdaságunk terén szintén első rendű szerepre hivatott, s a­melynek a fejlesz­tése, tökéletesítése nélkül sem a mezőgazdaság, sem az ipar terén nem érhetjük el a kívánt eredményeket. Közlekedési viszonyaink rendezése, javítása tehát ha­sonlóképen amaz első rangú országos feladatok egyike, a­me­lyek mindnyája sürgős megoldást igényel.­­ Örömmel üdvö­zöljük azért az Orsz. Gazdasági Egyesületet, mely e térre is kiterjesztő figyelmét és működését, s ama szakértői értekez­letek, melyeket közlekedési ügyeink megbeszélése czéljából a legközelebb múlt napokban rendezett, e fontos országos kérdés megoldásához kétségtelenül számos figyelemre méltó adatot szolgáltattak és sok tekintetben irányadó befolyást h­ivatvak gyakorolni forgalmi viszonyaink czélszerű­ s az or­szág érdekeinek megfelelő átalakítására és továbbfejlesztésére. Amaz egyoldalú, lázas tevékenységnek, mely forgalmi eszközeink megteremtésében eddigelé egyedül a vasutak felé irányult s ezeknek egyrészről roppant költséges, másrészről rendszertelen s országos és forgalmi érdekeinknek meg nem felelő létesitésében nyilvánult, — napról-napra mind jobban és jobban érezzük nyomasztó súlyát. — Vasútvonalaink pa­zarlásig menő költséges építése kamatbiztositók czimén éven­ként több mint , 15 millió frtnyi terhet ró a legnagybb rész­ben gazdákból álló adózó népre, a nélkül, hogy terményeink olcsó szállítása és kivitele által megfelelő viszonszolgálatot nyújtana a mezőgazdaságnak s előmozdítaná annak versenyké­pességét a külföld fogyasztó piaczain. —­ Mert kétséget sem szenved, hogy az olcsó termelés mellett egyedül az olcsó szá­ntás az, mely az amerikai és orosz gabonának biztositá a tért Nyugat-Európa piaczain, s leszok­tá arról a magyar ga­bonát. Igaz ugyan, hogy az amerikai és ausztráliai búza vizi úton szállittatik Európába s igy természetes, hogy szállítása kevesebbe kerül, mint vasúton; nem szabad azonban figyelmen kí­vül hagynunk azon kettős körülményt, hogy Amerikában az or­szág belsejéből a tengerig roppant nagy utat kell ennek megtenni, részint vizen, részint vasúton s így aránylag, te­kintve ezen út hosszúságát, a magyar termelőnek e tekintet­ben sokkal előnyösebb volna a helyzete,­­ ha forgalmi vi­szonyaink gazdasági érdekeinknek megfelelőleg volnának ren­dezve. Hogy a gabonakivitel előmozdítására a vasutak is igen sokat tehetnek, arra világos példa az orosz gabona versenye, melyet legelső­sorban épen az mozdított elő, hogy a porosz vaspályák annak nagy előnyöket adtak a szállí­tásnál. A forgalmi viszonyok javítása czéljából részünkről is szükségesnek tartjuk a vasutak szállítási díjszabását gyöke­res reform alá vetni s teljesen egyetértünk Boros­k­éni vas­úti igazgató-főmérnök, orsz. képviselő úrral a tekintetben, hogy az osztályozás ne a kocsi ármérték, de az áru értéke szerint történjék. A tarifáknak lehető leszállítása szintén okvetetlenü­l szükséges, s ez nem is vonná maga után a be­vétel csökkenését, sőt inkább fokozná a szállításból folyó jövedelmet. Példa erre Németország, a­hol a helyi tarifák leszállíttatván, a megélénkült forgalom a bevételt tetemesen emelte. Bizonyára így lenne ez hazánkban is, különösen a 4

Next