Gazdasági Mérnök, 1881. október - 1882. december (6. évfolyam, 1-65. szám)

1882-02-23 / 21. szám

» A műveit GAZDA­­KÖZÖNSÉG, valamint a MÉRNÖKÖK,= ÉPÍTÉSZEK,= ÉPITŐMESTE­z­­REK,y -■ GYÁROSOK,= ~ és~ . VÁLLALKOZÓK | iiji miiui uii imij ]| j| —| 1— | = Budapest, 1882. február 23. VI. évfolyam, 21. szám. , hivatalos közlönye. GAZDASÁGI MÉRNÖK TARTALOM. A csatornák és vasutak harcza. Herrich Ká­roly értekezéséből. — Külföldi színházak tanulmányo­zása a tűzbiztonság szempontjából. — A genfi új színház. (Négy képpel.)­ — Az aranka-kiválasztó gé­pek munkaképessége. — Előterjesztés a Tisza és mellékfolyóinak hydrographiai felvétele tárgyában. — Előterjesztés a szegedi körtöltés felmagasitásáról. V­i­z­i ü­g­y e k. A Tiszavölgyi Társulat ülése. — Versenytervek a Panama-csatornához. — Vegyes. Tűzálló vakolat agyagból és szörpből. — Az elrozs­dásodott kapcsok és csavarok föloldása. — Nedves­ség ellen. Eanemn­ek tartóssá tétele só által.­­ Fa­­nemű­ek zománczozása. Irodalom. Népszerű orvosi tanácsadó. — Általános magyar-franczia szakácskönyv. — Vállalatok. Házépítés. Kavicsszállitás. Út­építés. Kövezés. Tervezések. Hirdetések. A csatornák és vasútak harcza. (Kivonat H­e­r­r­i­c­h­ Károlynak a M. Mérnök- és Építész-Egylet vízépítési szakosztályában febr. 10-én tartott értekezéséből.N­emcsak a laikus közönség, de a szakembe­rek közt is vannak még elegen, a­kik nem ismerve, vagy nem méltányolva a vízi utak kiváló forgalmi és közgaz­dasági jelentőségét, abban a tévhitben vannak, hogy a vizi utak kora a vasutak roppant mérvű fejlettsége mellett már egészen lejárt. E tévhitnek azonban sze­rencsére ellentmond amaz általános mozgalom, mely különösen Francziaországban a vizi utak érdekében meg­indult , a melyet legjob­ban jellemez ama körül­mény, hogy a franczia nem­zet utóbbi időben két mil­­liárdot szavazott meg csa­tornákra és folyókra. A csatornák és vasutak harczára legélénkebb példát nyújt Anglia, mely kétség­telenül hajózható csatornái­nak köszönheti első­sorban forgalmi, mezőgazdasági és iparviszonyainak föllendülé­sét s ezekből folyólag mai gazdagságát, pénzügyi és politikai hatalmát. Az angol csatornaháló­zat létesülésének meglehe­tős érdekes története van. György angol király fé­nyes udvarában volt egy gazdag udvaroncz, a­kinek lovagiassága, mo­dora mintaszerű volt, ennek kezét elutasította egy szép udvari hölgy, s másnak adta. Mikor megkérdezték, hogy miért, bevallotta az okát, mivel a másik gazdagabb volt! — A fényes , a pompát kedvelő udvaroncz visszavonult megtörötten terjedelmes jószágaira, s nem volt más ambicziója, mint hogy Anglia leggazdagabb emberévé tegyen. A fényes Bridgewater herczeg néhány száz font sterlingre redukálta háztartá­sát s szövetkezett Brindley­vel, a­ki akkor már feltűnést okozott ügyes vízi műveletei által. Megkezdték építeni a Bridgewater csatornát, mely első műcsatornája volt Angliának, s mely merész konczepcziója miatt még ma is bámulás tárgya. — De a mig tartott az építés, a szakértők szánalmas mosolylyal tisztelték meg, a nem szakértők pedig szokott falánkjokkal — a gunynyal. A kitartás, a szívósság és gyorsaság, mely­­lyel a csatorna építését végrehajtották, megle­pett mindenkit; — ahhoz hasonló még nem történt soha s a művet csak eredménye múlta felül, mivel Manchesterben a csatorna megnyi­tása után a kőszén ára 40°/0-al sülyedt, később még többel; a herczeg pedig költségének ka­matain felül 20% jutalékban részesült. Az a mesés eredmény, melyet Bridgewater her­czeg Brindley segítségével elért, lázas tevékeny­ségre buzdította az angol nép minden rétegét ------------s a század eleje a roppant hálózatot már készen találta; volt év, mikor a parlament 100 konc­essziót adott, úgy hogy ma azt kon­statálni, hogy Angliában hány társulat volt, semmi adatok nyomán sem lehet. Mayor szerint 920 társulat vagy csatorna létezett. És oly lehetetlen kimutatni, hogy mit jö­vedelmeztek e csatornák. Hogy azonban igen jól működhettek jöve­delem szempontjából, azt az egyes vonalakról tudjuk, melyeknek 200 fontos részvényei 4200-ra mentek fel. De Bridgewater herczeg más irányban is hatott, mert hazája főnemességét buzdította a vagyonosodás felkarolására, s miután mindannyian nem fulaszthatták vagyonukat a csatornákba, kezdették s vas, fonó s egyéb gyáriparokat felkarolni.-------------Sőt hite túlment Anglia határain, s a kontinens főnemesei is kezdék az ipart felkarolni. Brindley törekvése technikus irányban egy egész kasztot teremtett: azon óriási vállalkozó­kat, kik ezerekre menő munkásaikkal a csator­nákat mintegy elővarázsolták. Itt növekedtek a világ leghíresebb munká­sai: a „navvnes“. S ez azon had, mely azon név alatt szintén oly bámulatos pontossággal s ugyanazon gyorsasággal Angliában s később a világ minden részén vasutakat épített, még ná­lunk is i­s igy iskolája, illetőleg betanított had­teste lett azon rendszernek, mely ma sokkal nagyobb, sokkal rendszeresebb és sok­kal kedveltebb módon mind egyesektől, mind a kormá­nyoktól felkarolva kezdi a vasútrendszereket. De Brindleynek még más érdeme is van — t. i. kar­társakat nevelt oly mérnöki kórusból, mely őt első kí­sérletekor kinevette s csak azon bámultak, hogy egy herczeg hogy tud neki oly roppant összegekkel felülni. Az a férfiú, ki soha ter­vezni nem tudott, ki szá­­mitásokat nem készíthetett, ki, ha kényes folyammedre­ken kellett áthatolni, ki ha egyéb kényes kérdés volt, ágyba feküdt, s néha három napig nem kelt fel, mig azt nem mondotta, hogy „meg­van ! “ s ekkor megmagya­rázta, hogy miért van meg! Ezt a ritka észt oly mérnö­kök követték s követhették is, mint James Watt, Ran­­nie, Clarke, Whitworth, Tel­ford, Smeaton stb., kik az­tán mind biztos vezetői let­tek azon vasutaknál­, melyeknek előteremtését egy még sokkal kevesebből került ember, lehet mondani napszámos mutatott nekik, s az a vas­­útrendszer apja Stephenson. Ennyi csatorna egy kis helyen jól vona­­lozva nem is lehet, az nem fejezheti ki min­denütt a vidék szükségletét, de a csatornák a főúr érdekéből és magánérdekből keletkeztek s­ or részére.­­ Egyszers-­­e mind a­ TISZAVÖLGYI TÁRSULAT Előfize­tési ára 1 évre 8 írt. Szerkesztőség kiadóhivatal Kecskeméti utcza 17. a kiadóhiva­talban vétet­nek fel. ElŐGAZDASÁGI * 90. ábra. A genfi új színház homlokzata.

Next