Gazdasági Mérnök, 1884. január-december (8. évfolyam, 1-50. szám)

1884-09-16 / 37. szám

402 illetőleg ezen jó nemzetgazdasági elvet, s a többi szomszédokkal keveset gondol, ha nyer­nek-e vagy veszítenek a birodalom háztartásá­nak ily módon való berendezésénél. Csak hogy ki tudja, végül is nem lesz-e mégis Cobdennek igaza, mert hiszen elvégre is Európa államai közt nagy a solidaritás, a szoczialisták és a kommunisták épen a jól felszerelt költséges kama­rák után sóvárognak, tudván, hogy csak onnan lehet venni a hol van. Másfelől a tények is az ő malmukra hajtják a vizet, mert akárhogy csűrjük csavarjuk a dolgot, az elzárkózásban csak­is a gazdag földbirtokosok és a bankárok nyerhetnek, kik természetesen dúsgazdagokká lesznek, mig a polgárság elpusztul s a kisbir­tokos koldus botra jut. És tovább menve, tegyük fel, hogy Franczia­­országnak is sikerül egyszer Angliával s Olasz­országgal szemben egy magas tarifára alapított kereskedelmi szerződést kötni, és hogy az an­golok a recziproc­itás elvénél fogva a „free trade“ helyett egy „fair traiders“ vagy úgy­nevezett „reciprocity“ vámpolitikához fo­lyamodnak, úgy a­mint már történt is. Mi fog akkor bekövetkezni? Talán az, hogy lady Bective csupa angol miss-ekből védegyletet fog alakítani, kik becsület­szavukra fogadják, hogy semmi külföldit nem, csak bradfordi szövőpa­­don készült kelméket fognak vásárolni? vagy talán az, mit a right honorable Henry Beecher jósolt, hogy t. i. a protekczionismus rendszer demoralizálni fogja a kereskedőket? No hát­ ha csak ilyen galánt ellenségei támadnának, akkor legkevésbé volna oka félni a protekczionista politikának s még a La Manche szoroson is áthatolhatna. De nem ilyen ipar-amazonok s illat­­szerészi bellimb­üstök fogják a támadást vezetni ellene, erősebb szellemek lesznek hivatva a szabad kereskedésnek világszerte diadalt sze­rezni. Többször történt ugyanis már a régen múlt és az alig múlt időkben is, hogy uralkodó fejedelmek szoros kötelességévé tették a népek­nek a honi produktumok használatát, s minden külföldi kelmével való öltözködést, minden ide­gen gyártmány megvásárlását kemény büntetés mellett betiltottak. Tele van a népek története ilynemű intéz­kedésekkel, királyis köztársasági kor­mánytól kifolyó hivatalos rendeletekkel, melyek­ből körülményes vázlatot adni épen olyan hasz­nos lehetne, mint talán érdekes is. — De ezek a hivatalos gazdasági ostracismus-féle ordonan­­czok épen mint a magánosok s védegyletektől eredt falragaszok lassan-lassan elhangzottak, s épen olyan időt hagytak maguk után, — ha nem rosszabbat — mint a milyent találtak volt. Ez természetes is, mert győzni csak küzdve lehet, s ipart csak iparos nép teremthet; itt sem erőszak, sem rábeszélés nem használ; segí­teni sem lehet azon, ki magán segíteni nem kíván és csak a példaadás hat a közön­ségre valódi előnynyel, melyet a műveltebb né­pekkel való szabad forgalmi érintke­zés jobban elősegít, mint az elzárkózás. A kézzel fogható, szemmel látható haszon, s a napontai gyarapodás, mely a szorgalmas ipar­­kodót megjutalmazza, sokkal meggyőzőbb, na­gyobb erővel bír, mint bármely szóbeli elmél­kedés, tanítás, oktatás, hazafias felhívás, a­mi ha nincs gyakorlati alkalmazással egybekötve, csak hasztalan idő­s pénzpazarlás. Anyagilag nem segít a népen, szellemileg még elfogultabbá, konokabbá teszi minden újítás ellen, tehát csak a nyomort s közerkölcsi sü­lyedést növeli. ________ BODo­.A lajos. Talajjavítás folyóbeli iszappal. — Lankolás száraz után. — (A Gazdasági Mérnök saját levelezőjétől). Hull, 1884. szept. havában.■ jár egy előbbi czikkben* említettem, hogy : „Anglia legpiszkosabb folyamának“, a •— —Humbernek, illetőleg mellékfolyóinak, vizét a mezőgazdák hasznukra fordítják olyképen, hogy dagály idején a vize­s földekre bocsátják s ilyképen a mélyebben fekvő földek felszínét föleme­lik, s amellett a folyó által hordott kitűnő trágya­anyagot talajaik számára kizsákmányolják. Ezt az eljárást elnevezhetjük sankolásnak nedves utón. Magától értetődik, hogy ezt a rendszert csak ott lehet alkalmazni, hol a sonkolandó mező vagy rét eléggé mélyen fekszik a magas víz színe alatt, úgy hogy dagály idején a földet egy bizonyos mélységű vízréteg borítsa el. A­hol a körülmények nem ily kedvezők, más módhoz kell fordulnunk, s czélom ezúttal a folyóvizek iszapjával való talajja­vításnak egy más nemét megismertetni, melyet első alkalmazója, Gessip, elnevezett sankolásnak száraz után (drij svarping). Tárgyunk könnyebb megérté­sére azonban szükséges lesz egy kis topográfia-féle leírásba ereszkednünk. Ha Anglia abroszán a Humber folyamot föl­keressük, úgy azt találjuk, hogy annak folytatását nyugatra, a nála sokkal kisebb Ouee folyó képezi,­­erre pedig majdnem merőlegesen, még pedig délre, a Trent folyó ágazik el. Az ezen két folyó összeszö­­gelésénél fekvő terület igen fontos a vízépítő mér­nökre nézve. A Trent mellett fekvő területrésznek Isle of Axh­olme a neve; ettől északra fekszik az ú. n. Marsh­land, nyugatra pedig a történelmi neve­zetességű Hatfield Chace. A vérpadon elhalt I. Károly angol királynak uralkodása előtt az egész vidék és környéke egy feneketlen mocsár volt és egy körül­belül 70 ezer acre-re rugó terület az Ouse, Trent, Aire, Don, Terne és Idle folyók vizeitől folytonosan el volt árasztva. A XVII. század első tizedében az említett I. Károly király vadászat alkalmával meg­látogatta a szomszéd vidéket, s volt kiséretében egy Vermuyden Kornél nevű hollandi ember, kinek a vidék elhagyatott volta azonnal föltűnt, s ki nem­sokára e látogatás után tervet nyújtott be a király­nak az említett folyók szabályozására, s egy nagy földterületnek, reclamálására oly föltétel mellett, hogy a reklamált terület m­ a részét a király neki ajándékozza. Anélkül, hogy további történelmi fejte­getésekbe bocsátkoznánk, legyen elég megjegyez­nünk, hogy a király elfogadta Vermuyden ajánlatát, bizonyos módosításokkal, s hogy a mi hollandi embe­rünk a szabályozást többé-kevésbé ügyesen keresz­tül vitte. Tervének egy részét az képezte, hogy a girbe-görbe Don és Idle folyók számára egyenes medreket ásott, mig a régi medrek magukra hagyatva, lassan kint eliszaposodtak és későbbi szabályozások folytán kiszáradtak. Végre a jelen század elején a parlament engedélyével a Hatfield Moort, mely az emlitett Hatfield Chace keleti határán fekszik, lecsa­polták s ekkor egy 4000 acre-nyi területtel biró tőzeg föld támadt a régi mocsár helyén. A Hatfield Moor kellő közepén fekszik Lind­­h­olme, mely magasabb fekvéssel bírván, régi idő óta egy oázist képezett az ingovány közepette. A régi mocsár déli határát a Törne folyó kiszáradt medre képezi, míg keletre a régi Idle folyó kacskaringbe medre jelöli Hatfield Moor kiterjedését. A negyvenes évek elején egy élelmes angol embernek, név szerint Mr. Hatfield Gossip-nak az a szerencsés ötlete támadt, hogy kár volna azt a nagy­­mennyiségű értékes iszapot továbbá is ott hagyni haszontalanul heverni a folyók régi medrében, s azonnal hozzá is látott a becses trágya­anyag elhor­­dásához. Gőzgépet állított föl, vasúti szekerekre rakta az anyagot, egy locomotiv segélyével tovább szállította s az említett tőzeg földeken körülbelül 6—8 angol hüvelyknyi vastag egyenletes rétegben elteritgette. Ily módon reklamált körülbelül 400 acret de ezután a munka valami megmagyarázhat­lan okból be lett szüntetve. Eljárása közölve van a Royal Agricultural Society 1843. és 1848-diki köteteiben; miután azonban alább úgyis le fogom irni az újab­ban ez irányban tett kísérleteket, nem tartom szük­ségesnek azt itt bővebben ismertetni. Még 1865-ben egy társulat alakult a rekla­­mationok további kivitelére, de megbukott vagy föl­oszlott még mielőtt egy kapavágást tett volna. Tíz évvel később egy magánvállalkozó, bizonyos Mr. Wright, Doncaster-ből, ki időközben megvásá­rolta volt a birtokot, újból hozzáfogott a munkához s azt sikerrel keresztül is vitte. Miután pedig e tárgy kitűnő fontossággal bír, jó szolgálatot vélek teljesíteni azzal, hogy eljárását a „Gazdasági Mér­nök“ olvasói számára kissé körülményesebben leírom. A munkára vonatkozó adatokat Mr. T. C. Smith- Woolley, az Institution of Surveyors tagja, szerezte meg még pedig magától Mr. Wright-től és bérlőjétől, Mr. Waring-től, a­kinek ügyes vezetése alatt­­ munka keresztül lett vive — s tapasztalatairól nemrég egylete előtt fölolvasást tartott. Az Idle folyónak régi medre, melyből a talaj javításra használt anyag lett véve, körülbelül 400 acrc­­nyi területet képvisel ; az iszapréteg mélysége körül­belül 40 lábat tesz.­­ Az anyag eleinte lovakkal, később azonban két locomotiv segélyével lett elszál­lítva. Egy-egy locomotiv 7 vagont vontatott s egy­­egy vagon köbtartalma 3 tonnányi száraz iszapot képviselt. Az anyagnak egy fél angol mértföldnyi távolra való elszállításánál naponkint összesen körül­belül 30 vonat lett elindítva , ami körülbelül 630 tonna anyag­mennyiségnek felelt meg. Hetenkint körülbelül 3 acre-nyi terület lett reklamálva. A vasútnak fővonala egyenes irányban szeli át a területet, az elágazó szárnyvonalak pedig a munka előhaladásával lépést tartva, oldalvást mozdíttatnak el oda, hol reájuk szükség van. Az anyag szétte­­rítgetése — jobbra-balra — körülbelül 40 láb széles­­ területben történik, azaz ily szélességű területre lesz ; az iszapréteg fölhordva, mielőtt a szárnyvágányt­­ fölszedik s újból lerakják. A vasútnak felszerke­■ zete hossztalpfákra erősített sínekből áll; a hossz­talpfák ismét kereszt-talpfákon nyugszanak s ezek­kel szilárdul össze vannak kapcsolva. Egyáltalában a sü­ppedékes talajon a vasúti felszerkezetre külö­­­nös gondot kell fordítani; a teherrel megrakott­­ vonatok járása a fölötte ruganyos talajon inkább a tengeri hajók mozgásához hasonlít. Négy ember napjában körülbelül x/a angol mértföldnyi hosszú f ily siintot képes lerakni. A fő­vonal egyvágányú s az út felezési pont­­­­jánál egy kitérő vágány van lefektetve. A lokomo­­­­­ivok itt kicserélik vonataikat, s azalatt hogy ez a­­ kicserélés végbe megy, a munkások a régi meder partján egy harmadik vonatot rakodnak, mig a fővo­nal ellenkező végénél lévő szárnyvonal mentében­­ dolgozó csapat vagonokból a kiürített anyag elegyen­­í­tetésével van elfoglalva. Az elegyengetett száraziszap réteg vastagsága 10 hüvelyk, miután búzára ezt jobbnak találták. A­­ tőzeg talaj semmi­féleképen sem lesz előkészítve az­­ uj talajréteg fölvételére s még a rajta termő durva­­ növényzetet sem bántják, hanem egyszerűen eltemetik. Az ily­ej talaj­réteggel ellepett területen eleintén sekély árkokat ásnak az esővíz levezetésére, még pedig egymástól 14 yardnyi távolságban. Ezen árko­kat később 4 lábra mélyítik, s 3 hüvelyknyi átmé­­r­­őjü alagcsöveket helyeznek el bennök. A vizet­­ azután négy egész öt láb mély, nyitott árkokban­­ vezetik el. Az uj területet fölosztják 30 acre-es mezőkre s kerítésül élő növényt ültetnek s ez — a mint mondják — nagyon jól tenyészik. Az ilyetén képen elkészült szántóföld azonnal­­ kész a mivelésre. Megtörtént az eset, hogy reggel­­ a föld még nem volt reklamálva, s eze már be is volt­­ vetve búzával; egy ízben Smith-Woolley gyönyörű zöld búza-vetést látott azon a helyen, hol két hónap­­­­­al előbb csak silány tőzegföld volt. A fölhordott ■ új réteg rendkivül finom és porhangos, s akármit képes termelni. Sem nedves időjárás, sem száraz hőség nem árt meg annak. A reklamálás előtt a földnek vétel­ára körülbelől 5 font sterling volt *) „A Humber folyam“. Lásd a Gazdasági Mérnök 1884-diki 4. számát. 39. oldal. GAZDASÁGI MÉRNÖK. Budapest, szept. 16. 1884. 37. szám.

Next