Gazdasági Mérnök, 1891. január-december (15. évfolyam, 1-52. szám)

1891-04-05 / 14. szám

14. szá­m Kolozsvár­ és M­ódi-utczán át egész a temeti® bejáratáig terjed. A Rókus-kórháztól a kőbányai főtérre vezető szárnyvonal végéig a pálya mindenütt kettősvágá­­■nyú és a Budapest­ és Kőbánya közti helyiforgalom közvetítésére szolgáland. Az új temetőbe® vezető folytatás egyvágányú és kitérőkkel van ellátva; ennek czélja egyelőre vasúti közlekedés létesítése a központi temetőhöz. Az új temetőhöz való forgalom, a­míg csak egyes vonatok továbbításáról van szó, gőzmozdonynyal eszközöltetnék, míg a kőbányai helyiforgalom szá­mára földfeletti áramvezetéssel való villamos üzem vétetett kilátásba. Befejezés előtt állnak továbbá a következő vona­lak tárgyalásai: 5. Rakparti vonal, mely vonal egyrészt az Akadé­miánál a Podmaniczky­ utczai, másrészt az Elevátor­nál a nagykörúti vonalhoz csatlakozván, s kettővel egyetemben zárt kört képez. Ezen vonal az Akadémiától a Lánczhíd-téren át a Ferencz József-rakpart mentén a fővámház mel­lett a­­Csepel-rakparton át a Boráros-térig vezet, hol is­ a nagykörúti vonallal egyesül. A Lánczhíd­­tértől­­a­­Petőfi-térig terjedő vonalrészen a vágányok vasviadukton helyeztetnek el, melynek oszlopai az alsó rakparton állanának. A pálya többi része az út színében építtetnék. 6. A Király-utczai vonal, mely a terézvárosi templomtól kiindulva, illetve a nagykörúti vonalból kiágazva a külső Király-utczán, a városligeti fasoron és az Aréna-úton át az Andrássy- útig vezettetnék, hol is a Podmaniczky-utczai vonallal való összeköt­tetés terveztetik. G) Az üzem. A villamos vasútak egész hálózatának üzeme a Kertész-utcza 22. sz. alatt felállított központi telep­ből eszközöltetik. Itt egyelőre négy egyenkint 100 m2 fűtőfelületű gőzkazán, három egyenként 100 lóerejű gőzgép és 3 dynamógép van felállítva. A gőzkazánok csövesek. A gőzgépek fekvő com­­poundgépek gőzsűrítéssel, melyek mindegyike kötél közvetítésével hajt egy-egy dynam­ogépet. A dynamogépekben fejlesztett áram előbb a gép­házban elhelyezett kapcsoló-tábla gyűjtő­síneihez és innét a földbe fektetett szabadalmazott vas- és ólommal szerelt kábeleken át elkülönítve vezettetik az egyenes vonalakhoz. A központi telep kapcsoló-táblájától külön kábelek vezetnek egyrészt a Podmaniczky­ utcza és a Nagy­körút keresztezéséhez, másrészt a Stáczió-utcza és­­a Nagykörút keresztezéséhez és végre a Nagykörút­­és Dohány-­utcza sarkáihoz. Ezen három ponton elosztó­szekrények vannak­­elhelyezve, melyekből a különböző vonalak vágányai r­övid kábel-vezetékeken át árammal láttatnak el. A kocsik elhelyezésére és vizsgálására szolgáló forgalmi pályaudvarok a két sugárirányú vonal végpontjain vannak, az egyik az Arena-úton a Pod­­maniczky-utczai vonal végpontja közelében, a másik a Kőbányai-úton a Stáczló-utczai vonal végpontján, a­hol ez a köztemetői vonallal van összekötve. Az Arena-úton levő forgalmi pályaudvaron vannak a Podmaniczky-utczai kocsik és a Nagykörúti vonal­nak szánt kocsik egy része. Ezen czélra egy 30 kocsit befogadó kocsiszín szolgál, melybe három­három kocsi állítható egymás mögé. A kocsiszíneket 2 tolópad szolgálja ki, melyek a Podmaniczky-utczai vonal nyílt pályájával vágány­nyal összekötvék. A kocsiszín a tolópad által egy 4 kocsira szánt vizsgálószínnel van összekötve, melyben a kisebb javításokhoz szükséges munka­gépek felállítják. Ezen gépek egy secundar-dynamo­­gép által hajtatnak, mely a szükséges áramot a vasút vezetékéből kapja. A kocsik vizsgálata a kocsiszínben történik, mely ezen czélból olykép van berendezve, hogy a kocsi alján levő gépalkatrészek alulról könnyen hozzáférhetők. A kőbányai úton levő forgalmi pályaudvar a Stáczió­ utczai és a köztemetői vasút kocsiállomá­nyának felvételére szolgál. A nagykörúti vonal kocsijainak egy része szintén ott van elhelyezve. A felsorolt vonalak kocsiállománya egyelőre 50 villamos gépkocsi, 8 pótkocsi. A hatóság által megszabott menetsebe­sségek a következők: A legnagyobb sebesség óránkénti 15 km. Ez azon­ban a külső Podmaniczky-utczában 18 km.-ig fokoz­ható, ellenben némely szőkébb, különösen élénk for­galommal biró utczában 10 km.-re és a legélénkebb forgalmú utak keresztezésénél 6 km.-re szállítandó le. Ezen nagyobb menetsebességek folytán a kocsi­állomány kihasználása a lővasutakéval szemben igen kedvező. Napi kt órai üzem­tartam mellett minden kocsi 120-tól egész 130-ig, sőt 150 kocsikilométert tesz meg. A kassai m kir. vizmesteri iskola vizsgája. A földmívelési minisztérium azon czélból, hogy ezentúl oly egyének is képeztessenek ki, akik nem­csak a talajjavítási munkálatok körül legyenek al­kalmazhatók, hanem a folyamfelvigyázók és a víz­­társulati gátfelü­gyelők teendőinek ellátására szü­k­séges képzettséggel is bírjanak, a Kassán eddig fennállott rézmester-iskolát, mely eddigelé csak­ alkulturmérnöki hivatalok és gazdák számára neveli a talajjavításoknál alkalmazandó műszaki segéd­­személyzetet, vízmester-iskola elnevezése alatt a múlt év őszén akként szervezte, hogy abban mind­azon tárgyak elméletileg s gyakorlatilag taníttassa­nak, a melyek a fentebb megnevezett alkalmazot­taknak a gyakorlati életben szükségesek. A víz­mester-iskola ezen új szervezet mellett 1890 no­vember 15-én nyittatott meg, s a vizsga múlt. hó 24-én tartatott meg Rapaics Radó min. tanácsos Kvassay Jenő osztálytanácsos, Bertalan Lajos és Bolla Mihály műszaki tanácsosok, mint miniszteri kiküldöttek jelenlétében. A 3 évfolyamú iskola I. évfolyamában részt vett 11 állami folyam-felvi­gyázó, 3 víztársulati gátfelügyelő és 14 rézmesteri tanuló, kik Lovass Sándor kulturfőmérnnök igazgatása alatt Jancsó Jenő, Udránszky József és Répássy Miklós kultúrmérnökök, továbbá Bukaresti János és Páter Béla gazdasági intézeti tanárok által lettek az előírt tantárgyakban oktatva. A tanulók az elő­adott tantárgyakból oly értelmesen feleltek s a be­mutatott rajzaikban oly szép előmenetelt tüntettek fel, hogy Rapaics miniszteri tanácsos teljes meg­elégedésének, az igazgató és tanári kar kiváló si­kerű fáradozásai elismerésének meleg, buzdító sza­vakban adott kifejezést, kijelentve, hogy a szép siker felől a földmívelési miniszternek jelentést tenni kedves kötelességének tartja. Tavaszi virágkiállítás. Az országos magyar kertészeti egyesületben nagyban készülnek az idei tavaszi virágkiállításra, mely e hó 25-én nyílik meg a városligeti műcsarnokban. A rendező bizottság élén Emsch Gusztáv elnökkel élénk tevékenységet fejt ki, hogy az idei kiállítás méltó legyen a ne­vezett­ egyesület eddig fényesen sikerült kiállításainak híréhez. A bizottság érdekes újítást is léptet az idén életbe, a­mennyiben a virágokból való kötött munkákat az idén nem férfiak, hanem hölgyek fogják bírálni. Bejelentések már eddig is szép számmal érkeztek be. Díjak az idén is nagy számmal fognak rendelkezésre állni, mert a védnöki és egye­sületi arany­érmeken, védnöki ezüst és bronz­érme­ken kivnl számos tiszteletdíj is fog a kiállítók kitünte­tése czéljából a jury rendelkezésére állni. Ő felsége a király ez évben is 50 aranyat adományozott a kertészeti egyesületnek erre a czélra, József feher­­czeg 10 aranyat, Hornig báró veszprémi püspök 3 arany frankot, Vaszary Kolos pannonhalmi fő­apát 1 aranyat, Emich Gusztáv egyesületi alelnök 10 aranyat, Rakovszky Géza orsz. képviselő 5, Flaub­ner Ödön magkereskedő 15, Aigner Ferencz 5, továbbá Türsek Nándor egy nagy aranyat, a budapesti vendéglősök és szállodatulajdonosok ipar­társulata 100 arany frankot. —K+­1 i­­ 397. ábra. A villamos vasúti kocsi alja. GAZD­­AS­ÁGI MÉRNÖK 161

Next