Gazdasági Mérnök, 1897. január-február - Műszaki Hetilap, 1897. március-december (21. évfolyam, 1-52. szám)

1897-01-03 / 1. szám

6 A gőzkúp 0930 m. magas, átmérője 0­450 m­. A­­3 tűzcsöves kazánt a felső hengeres kazán­nal 2—2 db 0180 m. átmérős cső, 8 mm. lemez vastagsággal köti össze, míg az I iszap­hengerrel mindegyik 0100 m. átmérős (11 mm­es lemezből) csövön át közlekedhetik, valamennyi összeköttetés teljesen merev. Az iszalerakó henger átmérője 0-650 m., hossza 3 m., fő és 12 mm.-es lemezekkel. Az előmelegítő az utolsó huzamban áll s a vázlatban nincsen feltüntetve, átmérője 0-650, magassága 2­0 m. A viz az előmelegítőből az­­iszaphengerbe T he­lyen lép be s a még magával hozott sók és iszap egy részét lerakva, magasabb hőfokkal a vű­z­­csöves kazánba emelkedik fel, itt részben­­, rész­ben II huzam éri, gőzzé változik s a vékony összekötő csövön keresztül felszáll, miközben III és IV huzam a vele ragadott víztől meg­­száritja s bár a vizterület a viztérfogathoz cse­kély száraz gőzt ad. A rostélyfelület (0 9 m. hosszú és 1­1 m. szé­les 1*26 m2) két tüzelő ajtón keresztül felváltva adagolható. A levegőmennyiség II hamutérben ke­véssé felmelegszik s az /1-nél történő égés termékei­vel 3 tűzcsöves kazán alatt vonul el s az első huzamot (/) alkotja, majd e gázok a 96 apró tüzcsövön haladnak át, mire a felső csak félig (­ vonalig) vízzel telt kazánt érik s a gőzt szá­rítják, majd a­z irányba haladva, az előmelegitő­­nek is átadják melegük egy részét s a kürtőn keresztül a szabadba áramlanak. A kürtő 28 m. magas, alul 0-800, legfelül 0'700 m. átmérővel bú­. A kazán teljességgel czirkulácziósnak nem ne­vezhető, a víznek csak egyik része áramlik az iszaphengerből a tűzcsöves kazánok alsóbb vékony összekötő csövén át a felső kazánba, más része az alsó 3 kazán végig, az égés termékekkel egy irányban haladva, fog csak a felső víztérbe, ill. gőztérbe jutni ,s így csupán az előbb említett vízmennyiség útja ellenkező az égés termékek jóval. Rosszabb minőségű víz is csak kevés kazán­követ alkot,­­a víz már az előmelegítőben és az iszaphengerben is lerakja szilárd alkatrészeit, ez azonban könnyen kitisztítható vagy ki­furatható. A tüzcsövek a tele rakódott korondól a két ajtón (a tüzelőhelyről) könnyen kitisztíthatók. Az alsó kazánokat a főkazánnal összekötő csö­vek nincsenek előbbiek legmagasabb helyén al­kalmazva s ha a kazán töltése nem történik elég nagy gonddal, az alsó 3 kazán legmagasabb légpárna keletkezhetik, mely a lemez roha­mos rozsdásodását idézheti elő. Az összekötő csövek a szükségesnél hosszabbak s átmérőjük csekély. A merev összeköttetést a hőváltozás csakhamar meg fogja lazítani s a kazán folyni fog, pedig javítás esetében egyes szegecsekhez épen nem, az alsó kazánok lemezét ellenben csak úgy lehet foltozni vagy cserélni, ha szomszédos kazánt leszegecseljük és eltávolítjuk, javítás csak a leggondosabb kezeléssel mellőzhető, kardi­köves víztől pedig itt óvakodni kell. A gőzkúp rossz helyen van alkalmazva, a kazán végére helyezve teljesen száraz gőzt produkálhatnánk. S most nézzük a kazán egyéb adatait : hűtőfelülete 97 m­2, viztere 4­24 m®, gőztere 0'fifi m5, gőztérfogatának viszonya a víztérfogat­­hoz 1 : 64-hez. A rostélyfelületen (1.20 m2), mely a tűz­felületnek csak 77-ede, a rendelkezésemre álló adatok szerint óránként 75 kgr. petrozsényi barna szén ég el, és óránként és m2 rostély felületenként, k­b. csak 60 kgr.-nak felel meg. A kazán 55 lóerős Compound gőzgépet táplál­ó kis hengere 0 230, nagyhengere átmérője 0 3­20 a lökethossz 0 4 m). Számítottunk óránként és lóerőnként 7 kgr.­­ gőzfogyasztást (12 atm.-ás gőz), úgy 1 kgr. szén­ óránként 5 kgr., egy m* fütőfelület pedig épen­­séggel csak 4 kgr. vizet párologtat el. A kazán szerkezete a sütőfelület és rostélyfelület helytelen aránya következtében elhibázott, az üzem ennek folytán nem gazdaságos, a kazán túl nagy a gőz­géphez, a rostély­felület pedig csekély a tűzfelület­­hez. Ugyanez a kazán nagyobb rostélyfelülettel 80 — 90 lóerős gépet is képes lenne gőzzel el­átni s alig fogyasztana több szenet. Legczélszerűbb lett volna két 05 m2 fu­tófelü­let­­tel biró kazánt beszerezni s egyiket tartalékul talkalmazni. A kazán közel 4000 frtba, a krompachi gép­gyár által szállított Corliss vezényműves Coumpound gőzgép pedig 5000 frtba, az egész malomberende­zés (3 hengerpár, 2 kőjárat stb.) az épületekkel 30,000 frtba került s naponként teljes üzemnél 100 mm. lisztet őröl fehérre. Végül felemlíthetem, hogy a malom 1896. év június hó óta van üzemben s akadálytalanul működik, kazánját pedig mindazon helyeken czélszerüen alkalmazhatjuk, hol változó üzemnél sok és szárazgőzre van szükségünk s elég jó viz áll rendelkezésünkre. A kazán hideg vízzel meg­töltve 30 óra alatt 12 atm.-ás gőzt ad. Nasser József, i­mára, fényes igazolást nyer a következő statisz­tikai adatokkal: A vizi forgalom Frankfurt és Mainz között a Majna csatornázása előtt 1886-ban 311,000 tonna kilométert tett ki, a csatornázás első évében vagyis 1887-ben 15.352,000, a csa­tornázás 4-ik évében vagyis 1890-ben 34.807,000 tonnakilométerre emelkedett, vagyis a szaporulat csak egy évben 34.500,000 tonnakilométert tett ki. Ezen vízi forgalom az összforgalom 46.46­ 0-át tette ki, míg a vasúti forgalom, daczára ezen óriási emelkedésnek, az összforgalom 53.66/0-al szerepelt, és mégis, míg a vasúti forgalom emel­kedése a csatornázás előtt csak 4°/0, 1887-től te­hát a csatornázás után 12.96/o volt. De szolgál­hatok még egy példával: Németország 1894-ben 32,6 milliárd tonnakilométert szállított, melyből a hajózásra 23,1 o/0 esik, vagyis majdnem a szál­lítás negyedrésze és mégis a vasúti részvények sokkal magasabban állanak, mint Ausztria-Magyar­ Az 1898. év szeptember havában tartotta a német­­osztrák-magyar hajósok szövetsége első gyűlését, me­lyen a magyar hajósok orsz. egyesülete is képviselve volt. Az egyesület titkára Dr. Herzfeld Samu most ter­jedelmes és igen érdekes jelentésben számol be ezen küldetésről, mely jelentés megérdemli, hogy tágabb körökben is figyelmet keltsen. Ebből a jelentésből érde­kesnek tartottuk közölni ezt a sok becses adatot tar­talmazó fejtegetést. Szerk. IG—­ 7 ábra. Barzer-féle szab. czirkulácziós gőzkazán. GAZDASÁGI MÉRNÖK 1. szám. Vízi utaink fejlesztése.’ Magyarország a műveit nyugat és bizonyos te­kintetben a hátuk mögött álló kelet elleni ver­senyt csak akkor veheti föl, ha első­sorban annak az öntudatra ébred, hogy a forgalom lebonyolí­tása nem kizárólagos privilégiuma­­ a vasútak­nak. Meg kell első­sorban szűnni azon rettegés­nek, mely a vízi utak felkarolásával a vasutak jövedelmét apasztani látszik. Szándékosan hasz­náltam e kifejezést „látszik,“ mert a valóságban éppen megfordítva van. Nekünk magyaroknak egy igen kedves szokásunk a müveit nyugatra, mint példára hivatkozni, hadd hivatkozzam én is első­sorban tehát a müveit nyugatra. Németországnak körülbelül 13,000 kilométer hajózható csatornája van és mégis 15 kereske­delmi kamarája egyhangúlag oda nyilatkozott, hogy a vizi utak szaporítandók, pedig a vasutak Németországban is állami tulajdont képeznek, fényes jeléül annak, hogy a vizi utak vagy nin­csenek ártalmára a vasútaknak vagy ha ár­talmára is vannak, az azok által elért köz­­gazdasági előny sokkal nagyobb, mint a vas­utak eset­leges vesztesége folytán elérhető hát­rány. De hogy a hajózás a vasútnak nincs által­

Next