Műszaki Hetilap, 1898. január-december (22. évfolyam, 1-52. szám)

1898-09-11 / 37. szám

A főbb európai és amerikai mozdonytypusok. Az európai vasutakon 1880-ig többnyire */­ kap­csolt mozdonyokat alkalmaztak. Az 1880-tól 1890-ig terjedő időszakban a V* kapcsolt moz­donyokra tértek át, a­melyek nagyobb menet­­sebesség mellett csendes járást és a vágányok kisebb mértékben való megterhelését teszik lehe­tővé. Ezeknél az újabb mozdonyoknál a hajtó tengely a kapcsoló tengely előtt és a tüzelő­­szekrény mögött vagy alatt fekszik. Három és négy tengelyű mozdonyok szabad hajtó tengelylyel még csak Angliában használtatnak, míg Ameriká­ban nagyobb részt három kapcsolt tengelyijeit vannak alkalmazásban. A belga államvasutakon többnyire a­ kapcsolt, Belgaire rendszerű mozdonyok járnak, Heusinger­­féle vezérművel és nagy tűzszekrénynyel, mely a hátsó kerekekig ér. Az előtengely mozgathatóan van ágyazva, a gőzcylinderek pedig elől vannak elhelyezve, a­mi a gép stabilitását éppen nem emeli. A gőztúlnyomás 10 mt., a fűtőfelület 112 m2, a rácsfelület 4­8 m2. A franczia vasutakon általában 220 kapcsolt mozdonyok alkalmaztatnak. A franczia északi vasút mozdonyai többnyire négy cylinderűek; a dugattyúrudak a hajtó­tengelyre hatnak, míg a füstkamara alatt levő másik két alacsony nyo­mású cylinder az előtengelyt hajtja. A két cylinderpár egymástól függetlenül is dolgozhatik, a­mi esetleges törésnél nagy előny. Indításnál a cylinderekbe direct gőz ereszthető. A páris­­tyán-középtengeri vasút *4 kapcsolt compound mozdonyokat használ, melyek nagyjában véve azonosak az előbb leírt mozdonyokkal és csak a részletekben mutatkoznak eltérések, így a kazán sokkal rövidebb, a pánczélozott Serve-tűzcsövek boszsza csak 3-9 m. helyett csak 3 m. A gép ama részei, melyek a szélnek nagy ellentállási felületet nyújtanak, ferdén­­nyugvó ernyőkkel vannak fedve. Ez által óránkénti 100 km. gyor­saságnál a légellentállás 22 tonnával kisebbítte­­tik. A franczia-keleti vasút gyorsvonatmozdonyai Flamen rendszerű kettős kazánokkal vannak fel­szerelve. Az alsó kazán, mely egészen csövekkel van tele, a tulajdonképeni vízkazán, a felső ka­zán pedig a gőzgyűjtő. A gép súlya 57 tonna. A porosz államvasutakon különféle rendszerű mozdonyok használtatnak. Személyvonatokkal több­nyire 2/3 kapcsolású compound mozdonyok jár­nak. A cylinderek a hajtó tengely mögött fek­szenek. A gőztúlnyomás 12 bit, a tűzfelület 103­2 m2, rácsfelület 1­8­7 m. A rajnai vonalakon 2/4 kapcsolású mozdonyok vannak használatban Lentz-féle kazánokkal. Az osztrák államvasutak gyorsvonatmozdonyai 2/4 kapcsolású compoundgépek két cylinderrel. A megindításhoz Gölsdorf-féle készülékkel van­nak ellátva, mely azon az elven alapszik, hogy az alacsony nyomású cylinderbe direkt kazángőt vezettetnie be az egyik vagy másik végen.­­ A hajtótengely megterhelése átlag 145 tonna. A rács aránylag igen nagy, 29 m2, minthogy középminőségű szénre vannak berendezve. A gőz­túlnyomás 13 d­t., a tűzfelület 138 m2. A sze­mélyvonatmozdonyok tűzszekrénye rendesen a Belpaire rendszerűek. A­ nagyobb angol vasúttársaságok az utóbbi évek­ben két kapcsolt tengelyű mozdonyokat alkalmaz­nak, melyek Angliára nézve tipikusak lettek. Tekintettel a jó tüzelőanyagra, melyet az angol vasutakon használnak, a kazán aránylag kisebb méretekkel bír. A cylinderek belül fekszenek és közös toló szekrénynyel bírnak. A London __ Nordwestern vasúton Webb rendszerű mozdonyok vannak használatban három cylinderrel, melyek közül a két magas nyomású cylinder kívül fekszik az előkerekek mögött. A rácsfelület csak 1­9 m2 a tűzfelület 13­­4 m2. Az új hollandi mozdonyok hasonlítanak az angol mozdonyokhoz és csak abban különböznek ezektől, hogy a rács ferdén fekszik és a tűzszekrény a Belpaire typus szerint épült. A svájczi vasutak az úgynevezett amerikai Mogul mozdonyokat használják, melyek az ottani erős emelkedések legyőzésére igen alkalmasak. Az olasz középtengeri vasút az erős emelkedések legyőzésére 10 kerekű mozdonyokat járat. Az amerikai mozdonyokat a következők jellem­zik : A főkeret rudvasból vagy öntvényaczélból készült. A tűzszekrény mindig aczélból van, a cylinderek kívül fekszenek. A gőzelosztás a Stephenson féle vezérművel történik. A kerekek öntött vasból vannak aczélpántokkal. A síp helyett harang van alkalmazva. A New-York-Central vas­úton igen nagy méretű kazánokat használnak. A hajtó tengelyek megterhelése 19 tonna, a­mi az európai viszonyokhoz képest igen jelentékeny. Ezek a mozdonyok viszik a new-york-buffaloi vonatokat, melyek a világ leggyorsabb vonatai. A gőztúlnyomás 14­4 at, a tűzfelület 163 m2 és a rácsfelület 2­8 m2. Igen el vannak terjedve Amerikában a Baldarin­­féle mozdonyok, melyek a Vanclai­ rendszer szerint épülnek. Ezek a legjobb gyorsvonat-mozdonyok. —-üli— A házi szemét. A czivilizált országok városainak háztartásá­ban — pénzügyi, közegészségi és egyéb tekinte­tekből — igen fontos ügy a házi és utczai sze­mét ügye, mely gyökeres megoldását várja még azokban az országokban is, a­hol évszázados a kultúra. A megoldás feladata pedig­­— elég cso­dálatos — a technikus dolga lesz. Legtöbb nagy városban, a­hol t. i. a szemétre az udvarban nincs hely, a házi szemét ügye csak annyira van, hogy kocsin elhordják kisebb-na­­gyobb távolságra és ott lerakják. Az már nagy haladás, ha az elhordottat kezelik, kiválogatva belőle a hasznavehetőt, már nagy is a haladás, ha csukott kocsikban viszik. Hogy ez semmifélekép sem gyökeres megoldás, még rendes időben sem, az bizonyos, még ke­vésbé járványok idején, midőn az inficiált anya­gokat a városon keresztül más vidékre viszik és ezt inficiálják, pedig itt is laknak lélegző, egész­ségüket féltő emberek. Ily helyen úgyszólván rak­tározzák a betegségokozó csirákat. Ha deziffinciál­­ják is a szemetet, még­sem lehet a dezinficiálás­­ban föltétlenül megbízni; emberekre van bízva, végezhetik és végzik is gyarlóan, úgy hogy a közegészség ügye semmikép sem lehet kielégítve. E mellett az a szemétanyag, méh­ nagy városok­ban naponkint ezer meg ezer mázsára rúg, ha ártalmatlanná is van téve, de megmarad szemét­nek. Trágya kevés válik belőle. A legjobb mód lenne a teljes elpusztítás, de ez, nem sikerült még teljesen, mert p. o. Angol­országban, a­hol most legtökéletesebb a szemét elpusztítása (t. i. elégetik), sem bírják teljesen elpusztítani, mert majdnem fele megmarad, az igaz, hogy az egészségnek ártalmatlan állapotban. De, úgy látszik, a helyes nyom mégis ezen az utón visz, csakhogy tökéletesíteni kell az el­járást , ez pedig a technikus dolga. Ha a tech­nikus ezt a kérdést helyesen fogja megfejteni, oly móddal, hogy az anyagokat elpusztítja, hogy lehetőleg kevés elégetlen maradék maradjon és hogy ezt is lehetőleg hasznosítani lehessen, úgy hogy a financiális tekintetnek is elég­tétessék, akkor oly szolgálatot tett az emberiségnek, me­lyet ma nap a sűrűn lakott helyeken még mi, intelligens emberek sem méltánylunk eléggé. •* * A szemét elégetésének ügye leginkább Angol­országban és Németországban haladt előre, s az ezekre vonatkozó adatokból szándékozunk — a kérdés megvilágítása kedvéért —­ egyet-mást kö­zölni. Hamburgban a 600,000 lakosságú város ez irányú bajai arra indították a hatóságot, hogy a belső városrészek számára (hol az egész lakos­ság fele lakik) szemétégető telepet épisenek. — Foglalkoztak ez ügygyel már 1889-ben; ki is küldöttek Angliába egy mérnököt tanulmányozás 37. Ilis 18 . a II. (XXII.) ÉVFOLYAM BUDAPEST, SZEPTEMBER 11. fel. szerkesztő és kiadó TULAJDONOS HIRDETÉSEK min. oszt.-tanácsos. DÍJSZABÁS szerint felvétet­nEK A KIADÓHIVATALBAN. Hegye­len minden vasárnap. Alapittatott 1877-ben. ELŐFIZETÉSI DU: EGÉSZ ÉVRE 12 írt,­­/, ÉVRE 6 írt, 14 ÉVRE 3 írt. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL. BUDAPEST, LÓNYAY­ UTCZA 11.

Next