Műszaki Hetilap, 1898. január-december (22. évfolyam, 1-52. szám)
1898-09-11 / 37. szám
A főbb európai és amerikai mozdonytypusok. Az európai vasutakon 1880-ig többnyire */ kapcsolt mozdonyokat alkalmaztak. Az 1880-tól 1890-ig terjedő időszakban a V* kapcsolt mozdonyokra tértek át, amelyek nagyobb menetsebesség mellett csendes járást és a vágányok kisebb mértékben való megterhelését teszik lehetővé. Ezeknél az újabb mozdonyoknál a hajtó tengely a kapcsoló tengely előtt és a tüzelőszekrény mögött vagy alatt fekszik. Három és négy tengelyű mozdonyok szabad hajtó tengelylyel még csak Angliában használtatnak, míg Amerikában nagyobb részt három kapcsolt tengelyijeit vannak alkalmazásban. A belga államvasutakon többnyire a kapcsolt, Belgaire rendszerű mozdonyok járnak, Heusingerféle vezérművel és nagy tűzszekrénynyel, mely a hátsó kerekekig ér. Az előtengely mozgathatóan van ágyazva, a gőzcylinderek pedig elől vannak elhelyezve, ami a gép stabilitását éppen nem emeli. A gőztúlnyomás 10 mt., a fűtőfelület 112 m2, a rácsfelület 48 m2. A franczia vasutakon általában 220 kapcsolt mozdonyok alkalmaztatnak. A franczia északi vasút mozdonyai többnyire négy cylinderűek; a dugattyúrudak a hajtótengelyre hatnak, míg a füstkamara alatt levő másik két alacsony nyomású cylinder az előtengelyt hajtja. A két cylinderpár egymástól függetlenül is dolgozhatik, ami esetleges törésnél nagy előny. Indításnál a cylinderekbe direct gőz ereszthető. A páristyán-középtengeri vasút *4 kapcsolt compound mozdonyokat használ, melyek nagyjában véve azonosak az előbb leírt mozdonyokkal és csak a részletekben mutatkoznak eltérések, így a kazán sokkal rövidebb, a pánczélozott Serve-tűzcsövek boszsza csak 3-9 m. helyett csak 3 m. A gép ama részei, melyek a szélnek nagy ellentállási felületet nyújtanak, ferdénnyugvó ernyőkkel vannak fedve. Ez által óránkénti 100 km. gyorsaságnál a légellentállás 22 tonnával kisebbíttetik. A franczia-keleti vasút gyorsvonatmozdonyai Flamen rendszerű kettős kazánokkal vannak felszerelve. Az alsó kazán, mely egészen csövekkel van tele, a tulajdonképeni vízkazán, a felső kazán pedig a gőzgyűjtő. A gép súlya 57 tonna. A porosz államvasutakon különféle rendszerű mozdonyok használtatnak. Személyvonatokkal többnyire 2/3 kapcsolású compound mozdonyok járnak. A cylinderek a hajtó tengely mögött fekszenek. A gőztúlnyomás 12 bit, a tűzfelület 1032 m2, rácsfelület 187 m. A rajnai vonalakon 2/4 kapcsolású mozdonyok vannak használatban Lentz-féle kazánokkal. Az osztrák államvasutak gyorsvonatmozdonyai 2/4 kapcsolású compoundgépek két cylinderrel. A megindításhoz Gölsdorf-féle készülékkel vannak ellátva, mely azon az elven alapszik, hogy az alacsony nyomású cylinderbe direkt kazángőt vezettetnie be az egyik vagy másik végen. A hajtótengely megterhelése átlag 145 tonna. A rács aránylag igen nagy, 29 m2, minthogy középminőségű szénre vannak berendezve. A gőztúlnyomás 13 dt., a tűzfelület 138 m2. A személyvonatmozdonyok tűzszekrénye rendesen a Belpaire rendszerűek. A nagyobb angol vasúttársaságok az utóbbi években két kapcsolt tengelyű mozdonyokat alkalmaznak, melyek Angliára nézve tipikusak lettek. Tekintettel a jó tüzelőanyagra, melyet az angol vasutakon használnak, a kazán aránylag kisebb méretekkel bír. A cylinderek belül fekszenek és közös toló szekrénynyel bírnak. A London __ Nordwestern vasúton Webb rendszerű mozdonyok vannak használatban három cylinderrel, melyek közül a két magas nyomású cylinder kívül fekszik az előkerekek mögött. A rácsfelület csak 19 m2 a tűzfelület 134 m2. Az új hollandi mozdonyok hasonlítanak az angol mozdonyokhoz és csak abban különböznek ezektől, hogy a rács ferdén fekszik és a tűzszekrény a Belpaire typus szerint épült. A svájczi vasutak az úgynevezett amerikai Mogul mozdonyokat használják, melyek az ottani erős emelkedések legyőzésére igen alkalmasak. Az olasz középtengeri vasút az erős emelkedések legyőzésére 10 kerekű mozdonyokat járat. Az amerikai mozdonyokat a következők jellemzik : A főkeret rudvasból vagy öntvényaczélból készült. A tűzszekrény mindig aczélból van, a cylinderek kívül fekszenek. A gőzelosztás a Stephenson féle vezérművel történik. A kerekek öntött vasból vannak aczélpántokkal. A síp helyett harang van alkalmazva. A New-York-Central vasúton igen nagy méretű kazánokat használnak. A hajtó tengelyek megterhelése 19 tonna, ami az európai viszonyokhoz képest igen jelentékeny. Ezek a mozdonyok viszik a new-york-buffaloi vonatokat, melyek a világ leggyorsabb vonatai. A gőztúlnyomás 144 at, a tűzfelület 163 m2 és a rácsfelület 28 m2. Igen el vannak terjedve Amerikában a Baldarinféle mozdonyok, melyek a Vanclai rendszer szerint épülnek. Ezek a legjobb gyorsvonat-mozdonyok. —-üli— A házi szemét. A czivilizált országok városainak háztartásában — pénzügyi, közegészségi és egyéb tekintetekből — igen fontos ügy a házi és utczai szemét ügye, mely gyökeres megoldását várja még azokban az országokban is, ahol évszázados a kultúra. A megoldás feladata pedig— elég csodálatos — a technikus dolga lesz. Legtöbb nagy városban, ahol t. i. a szemétre az udvarban nincs hely, a házi szemét ügye csak annyira van, hogy kocsin elhordják kisebb-nagyobb távolságra és ott lerakják. Az már nagy haladás, ha az elhordottat kezelik, kiválogatva belőle a hasznavehetőt, már nagy is a haladás, ha csukott kocsikban viszik. Hogy ez semmifélekép sem gyökeres megoldás, még rendes időben sem, az bizonyos, még kevésbé járványok idején, midőn az inficiált anyagokat a városon keresztül más vidékre viszik és ezt inficiálják, pedig itt is laknak lélegző, egészségüket féltő emberek. Ily helyen úgyszólván raktározzák a betegségokozó csirákat. Ha deziffinciálják is a szemetet, mégsem lehet a dezinficiálásban föltétlenül megbízni; emberekre van bízva, végezhetik és végzik is gyarlóan, úgy hogy a közegészség ügye semmikép sem lehet kielégítve. E mellett az a szemétanyag, méh nagy városokban naponkint ezer meg ezer mázsára rúg, ha ártalmatlanná is van téve, de megmarad szemétnek. Trágya kevés válik belőle. A legjobb mód lenne a teljes elpusztítás, de ez, nem sikerült még teljesen, mert p. o. Angolországban, ahol most legtökéletesebb a szemét elpusztítása (t. i. elégetik), sem bírják teljesen elpusztítani, mert majdnem fele megmarad, az igaz, hogy az egészségnek ártalmatlan állapotban. De, úgy látszik, a helyes nyom mégis ezen az utón visz, csakhogy tökéletesíteni kell az eljárást , ez pedig a technikus dolga. Ha a technikus ezt a kérdést helyesen fogja megfejteni, oly móddal, hogy az anyagokat elpusztítja, hogy lehetőleg kevés elégetlen maradék maradjon és hogy ezt is lehetőleg hasznosítani lehessen, úgy hogy a financiális tekintetnek is elégtétessék, akkor oly szolgálatot tett az emberiségnek, melyet ma nap a sűrűn lakott helyeken még mi, intelligens emberek sem méltánylunk eléggé. •* * A szemét elégetésének ügye leginkább Angolországban és Németországban haladt előre, s az ezekre vonatkozó adatokból szándékozunk — a kérdés megvilágítása kedvéért — egyet-mást közölni. Hamburgban a 600,000 lakosságú város ez irányú bajai arra indították a hatóságot, hogy a belső városrészek számára (hol az egész lakosság fele lakik) szemétégető telepet épisenek. — Foglalkoztak ez ügygyel már 1889-ben; ki is küldöttek Angliába egy mérnököt tanulmányozás 37. Ilis 18 . a II. (XXII.) ÉVFOLYAM BUDAPEST, SZEPTEMBER 11. fel. szerkesztő és kiadó TULAJDONOS HIRDETÉSEK min. oszt.-tanácsos. DÍJSZABÁS szerint felvétetnEK A KIADÓHIVATALBAN. Hegyelen minden vasárnap. Alapittatott 1877-ben. ELŐFIZETÉSI DU: EGÉSZ ÉVRE 12 írt,/, ÉVRE 6 írt, 14 ÉVRE 3 írt. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL. BUDAPEST, LÓNYAY UTCZA 11.