Gazdasági Mérnök, 1909. január-december (33. évfolyam, 1-52. szám)

1909-01-03 / 1. szám

1 szám, tűzszekrénnyel bíró nehezebb lokomotív terve­zetét készítette el. Tekintettel arra, hogy elsősorban a nehéz gyorsvonatú lokomotívra volt szükség, egyelőre csak ezt a szerkezetet készítették. A Máv­ és a gépgyár által készített tervezet között említésre méltó eltérés csak az volt, hogy a Máv. 4 vezér­müvet tervezett, a nagy- és kisnyomású hen­gerek töltéseinek egymástól függetlenen változ­tatása végett, a gépgyár pedig csak kívül alkal­mazott vezérmüvet s ennek mozgását a nagy­nyomású tolattyúkhoz kétkarú emeltyűvel közvetítette, mely esetben a két henger töltése nem változtatható egymástól függetlenül, továbbá a gépgyár a kisnyomású hengereknél is dugattyús tolattyút tervezett. Az 1906-ban elkészült I. n) osztályú loko­motív (26—27. ábra) egyik példányát a milánói kiállításon mutatták be, hol azt a grand prix­­vel tüntették ki. A főkeretet két 30 mm. vastag, folyasztott­­vas hosszanti tartó képezi. A 60 mm. rel eltol­ható forgóállvány keretét, két 25 mm. vastag, folyasztottvas hosszanti tartó alkotja. A forgó­állványt a középállásba lemezes rugók terelik vissza; a forgócsap nincs a középen elhelyezve. A hosszanti kazánt 3 henger s minden hen­gert egy folyasztottvas-lemez alkotja. A hosszanti kazánhoz simul közvetetlenül a félkör alakú állókazán. A vörösréz-tűzszekrényt és az állókazán külső részét, támasz- és folyasz­tottvas menyezetcsavarok kötik össze; az utób­biak közül a 3 első sorban levő, a hő okozta kiterjedést engedi meg. Az állókazán ajtófalát súlycsökkentés végett ferdén metszették le s elől a kapcsolt kerékpár miatt hátrafelé hajtották. Az állókazánon hátul van a szerelvény fej elhelyezve. A tűzcsövek közül 5 drb. 6 mm. vastag s mint merevítőcső szerepel. Ezek a tűzszekrénycsőfalba vannak csavarva s leperemezve, a füstszekrényajtófajnál pedig elől és hátul csavaranyával ellátva. A folyasztottvas-lemezből készített gőzkupot, a Popp-féle, esetleg a közönséges rugós biztossági szelepekkel is felszerelik. A gőzkúpban két tolattyús gőzszabályozó van. A széles tűzszek­­rényben boltívet találunk. A fenékcsappantyús hamuszekrénynek elől és hátul csapóajtaja van. A kereten kívül levő helyen is alkalmaztak a rostély alatt egy-egy ajtóval bíró hamutartót, hogy a rostély alá kellő mennyiségű levegő jusson. A hosszanti kazánhoz simuló, hosszú füstszekrény elől kúpos s belül védőlemezzel ellátott ajtóval zárható el. A hajtókerékpár görbített tengelye 55—65 kg. szilárdságú nickel-acélból, a többi kerékpár tengelye Martinacélból való. A kapcsolt kerekek vázait hideg állapotban a tengelyre legalább 110.000 kg., a futókerekek vázait pedig leg­alább 75 — 80.000 kg. nyomással sajtolták. A forgattyúcsapok lágy folyasztottvasból valók s vannak edzve, ezeket a kerékvázakba 60—80.000 kg. nyomással sajtolták. Az egy síkban elhelyezett és dugattyús tolattyúkkal felszerelt 4 henger közül a két külső a kisnyomású, a két belső a nagynyomású henger. A két nyomású henger egy, a kisnyomású hengerek pedig külön egy-egy öntvényt alkotnak A külső Heusinger-vezérmű a kisnyomású tolattyúkat közvetetlenül, a nagynyomású tolat­­­tyukat pedig kétkarú emeltyűvel mozgatja, úgy, hogy a két henger töltése egymáshoz viszonyítva nem változhatható. Az összes rudazat folyasz­tottvasból, a kulissza és tvkő edzett folyasztott­­acélból, a főkormánytengely folyasztott acélból és a kormánycsavar tégelyacélból való. A kor­mánymű egy csavarral állítható. Az egy oldalon levő hengerek egymáshoz képest 180 fok, a két oldal hengerei pedig egymáshoz képest 90 fok alatt működnek. A nagynyomású hengerekből a gőz a kis­nyomású hengerek mindegyikénél elhelyezett indítókészüléken át, annak beállítása szerint külön csövön át közvetetlenül a kifuvóba juthat, vagy pedig a kisnyomású hengerekbe ömlik. Indításkor mind a 4 hengerbe friss gőzt ve­zetnek. A compound működéskor a nagynyomású hengerek külön kiömlése zárt és az átömlő nyílás a kisnyomású hengerekbe szabadon van. A kisnyomású henger tolattyúszekrényén levő receiver gőzredukáló-szelep, a gőz feszültségét 10 atmoszférán alul tartja. 25. ábra, MÁV. tervezte Altantic típusú lokomotív, széles tűzszekrénynyel. GAZDASÁGI MÉRNÖK 3.

Next