Gazeta de Moldavia, 1854 (Anul 26, nr. 1-102)

1854-09-16 / nr. 73

Lace tone. 1 991 - T 5 pie à. 1 : Montățile de la Constantinopok 30 August N + arată că, marinarii espediției, au căpătat poorul să facă parte în asaltul Sevastopolului, o dată cu trupele de uscat. Totalul trupelor ce trepteau să ce întritșnecă de espediție, s'au suit la 80.000. Eursneputință a ce descrie. Duca Cambrige, deși încă bolnav, totuși în Kampa consiliului doctorilor, au purtes a ce uni cu espedițiea. Șepte pirați Greci se prinsăse în apele Smirnei, s'au espus legați de catargurile vaselor cari i prinsăse, dinaintea acelui port; cu toate aceste, nu s'au spănzurat, ci de s'au dărit vieața. SEMAFORUL de MARSILIEAne de urcu care avea parte de espedițiea din Varna, ce ce va cuprinde din: 50,000 Franțezi, 15,000 Englezi, 10,000 Porci și 25,000 marinari a flotelor alieate, în total aproape de 100,000 oameni, vase cu elise vor transporta nesapori și mineri, ce vor merge în capul expediției; după asta vin toate vasele cu văntrele, ce vor transporta trupele de linie. Apoi urmează toate vasele cu vapor și transportele în număr aproape de 600, din care 200 cu aprovizionări. În fine, toate vasele ununi vapor, ce vor forma unu feliu de corpus ușor, însărcinat de a întruni vasele de ap fi întărziet sau care apoi ewii din linie. Căt pentru dipergiea de opa as: espedițiea, deodată, nimine nu poate să o arăte, fiind că afară de pecii espediției, nimine altul nu o cunoaște. GLOBUL din 9 Septemvrie zice următoarele asupra expediției din Varna și a operațiilor in Turcica. Toată armiea, afară de cavalerie, carea va retrece Balcanii, ce va ambarca in doi convoiuri, ce ce vor transporta la 7mile spre nord de la Sevastopoli. Ele se vor debarca pe o limbă de pămănt de 1,500 metri aproape m lungime, și așezată între micti. Ce zice că, două riuri acest loc e dispus chiar de natură pentru debarcarea unei armii, restul celalalt al țermului, este aspru și foarte rău. După cercetările ce s'au făcut pe margine, vasele de linie pot să se apropie mai ca la 44 stănjini de fermier acolo, într'un timp de 3 oare și sub protecțiea a 2000 tunuri, ce vor de Supra căi de lesne 50.000 inși. De’ndată ce vor debarca, trupele cu ajutorul cailor de pămăntu, vor arunca cel înstărit fondament a unei tabere întinse și întărire, unde, ce vor îngrămădi vinturi pentru 20 zile înpreună cu un material nemărginit, armii, artilerie de un calibru mare, nu într'un cuvănt, tot ce BA trebui pentru încunjurarea unei tării așa de cumplite dans cum e Sevastopolul, cum și statornicirea spitatelor umblătoare, a magazinelor și a Tot ce trebie neapărat la o asedie. Scopul este a se îndrepta atacul în contra citadelei, care predomnește margina dreaptă a băei asupra căreia se află rădicată politica; și asta'i partea cea mai gre a operației cum și puntul principal a primite lucrare, căci, de'ndată ce se va lua citadela, politica care ce întinde pe ceealaltă margină la o îndepartare aproape de 2000 metre, se va pute bombarda și preface în pulbere fără mare greutate; precum și escadra, care, nevăzută fiind despre partea mărei, se află îndesuită în fundul portului militar, dindărăptul a trei cetățui cumplite și sub protecțiea a mai bine de 700 tunuri. Se presupunea că, pe la 7 Septemvrie, dacă timpul și vănturile o vor îngădui, se va începe astă puternică canonadă, pe care, însuși tunetul va zu lipsi. ea va estutizite corespondentul, dar toți suntem statornici în hotărăre și cea mai mare injogare predomnește în tabără. JURNALUL de CONSTANTINOPOLI 24 Avgust arată următoarele de la Smirna săntem tocmai singuri că nu. Aice au sosit cătră gubernatorul, ordinul să se trimită la Constantinopoli pe faimoasa doi fani Catergi. Cănd acesta ce în cunoștiință că C2 va ambarca, surile feței sale se întunecără și fuge aproape să leșine. Dar, viindu și îndată in cine, mi derduce căteva pigături de zamă À ! așa BB țineți cuvăntul, strigă el, nu mă de alămăe, ei refuză CP purgheadă, duc! nu! De m'așa fi fost sigur de libertatea me, n'așu fi putut oare să fugă și zicănd aceste, el smulsă cu marea uimire a mulțimei adunate, chiar ca pe o părere de încălțăminte, serile ce'i lănțueau pitoarele. Și apoi, aruncănduse ca un tigru prin cercul gvardiștilor, trecu numai în trei săritori, scările conducătoare la o sală mare a General- Governatorului și înfățoșindusă de-o dată dinaintea acelui funcționar, ceru să'i inapoească 500 lei de numărată. Iani, ce scobori după asta, scolasă de sub patu o pungă ce cuprindea vreo 15000 lei în aur, o pusă în încingătoare și însoțit de un credincios a pepșei și de trei cavași, părăsi conacul înpovărănd cu înjurări și blasfemuri, pe acii ce după cum Îndată după purtederea ca. și alți doi consoți ai sei, zicea el, l'au fost văndut. + G A 4 sau aruncat în cele mai posomorăte închisori din Guzerli Can. Astfeliu, s'au încheiet misterioasa crestie a lui Iani Catergi. Căci, în adevăr venisă timpul, ba în fine moralul public să fie restunat și ca un nelegiuit coperit de atătea crime și sănge, să'și priimească osănda unei vieți, ce în curs de 15 ani au făcut atătea pe norouri, sosisă timpul în fine, ca ucigașul să ce ducă a ce întruni cu cii de asămine lui și să se pue o dată capăt operațiilor sale comerciale și creditului seu asupra unor persoane- Rosiea. Un raport de la Odesa 30 Agricr, carile cuprinde și noutăți de la Sevastopoli anunțările; de două zile, vasele dușmane liponene în vecinătatea acelui port. La Sevastopoli, se pregăteau pentru o serioasă înprozvire. În o îndepartare de 4 mile se rădicasă iarăși pe margine tă Pe acestei cetăți, se mai aici, pentru apărarea Sevastopolului, lăngă garnizonaflau încă 60.000 oameni tăbăriți prin vecinătate. Se pregăteau o mare cătime de luntre aprinzătoare, ce se vor întrebuința ce se făceau mari înarmări pe flota Rosiană, în contra baselor dușmane, asămine și se pare că, ea nu va sta nelucrătoare în cursul luptei. Vasele se înzăstrasă cu cărmacii cii mai ghidaci. Ciar Prințul Mentchoră în persoană, diriguește cu cel mai mare zel pregătirile de apărare; se credea că, operațiile pe marginile Sevastopolului, se vor începe la 6 Septemvrie, activitate la întărirea Oleacovului și a Teraspolului. Prințul Menjichofă ce diriguește operațiile de lucra cu o foarte mare de la Sevastopoli, privește fortificațiile acelor tării, ca de o mare însămnătate, s'au déc la [lepeton, de unde, după ce au inspectat lucrările, s'au trebui În 7 Cent. (26 Asrici) au cocit la Brașov Ex. Ca Baronulhes, supra comandantul armiei 3 și a 4, acompaniat de Ecs. La Baronul Chelner-Chelenstain, gen-adjutant a M. S. Imperatorului. Autoritățile au prezentat Etc. S. a lor respectuoase felilgări. Un colonel Otoman a general Stabului, au venit ce ureze ne Ecs. Ca din partea generalisimului Ecs. S. Omer-Pașa, D. Baron de Bah, ce atepta în sara aceea. O corespondenție . Se astrălucita esbutire a înde la Viena temvrie zile că,prumutului național, nimitește toate calculile persoanelor rău voitoare, ce s'au vii arătat prin satira publicată la Berlin, și în care se anevoeau a arăta că, acest înprumut nu va fi de agune spre a rădica cursul monedilor publice și să îndestuleze cheltuelile estraordinare a unui rezbel întămplător. Acest scop îndoit, se va ajunge numai prin aceea că, plata înmprumutului deși înpărțită în 5 ani, însă, o astfel cu potrivită, Kb, 70 la ,° sau aproape de 300 milioane ce vor plăti în cei întăi trei ani, așadar, deacă în adevăr pasiasmul lor e cu mătorul ordin din In 24 Avgust, el înturnatearăși la Sevastopoli. Actri à. CBCC nască un rezbel cu Rosiea, -