Gazeta de Moldavia, 1857 (Anul 29, nr. 1-101)

1857-05-30 / nr. 42

168 - părătescul Firman, în terminul hotărăt de treizeci zile de la eșirea listei în publicații, de a dreptul la Comitetele locale compusă după Firman, în fiecare Rezidenție ținutală ai cărora Comitete tot acum s'au încunoștiințat a ce întruni spre îndeplinirea însărcinărei ce li s'au pus prin Împărătescul Firman. Odată cu aceasta s'au poruncit tuturor Administrațiilor a afișa aceste liste a Eforii la Starostei de corporații, și pretutindene unde va fi trebuință. (sub scris) Ministru din Năuntru V. GICA, No. 10,220, Iașii în 26 Mai 1857. - Dispozițiile Fermanului Imperial, întemeete nestipulațiile trataului de Paris, atnritoare de alegerea deputațiilor pentru Divanul Ad-hoc, și care, în a lor aplicație înfățoșau atătea greutăți și pedeci, încep a se înființa prin facturi, între care acel de căpitenie este publicarea listelor de candidați și de alegători. Acea întăi listă afișată astădzi [oi în 30 Mai, este acea a clerului cernat dupre înțălesul art. 1 din Ferman pre lăngă Mitropolitul și Episcopi eparhioți, a da patru deputați. Acea listă nominală cuprinde pe Preosf. Mitropolit, pe Preosf. Episcopii de Huși și Roman, 9 Egumeni, a monastirilor închinate, și 2 Egumeni a monastirilor neînchinate 138 preoți din rezidenție a Mitropoliei, 28 preoți a rezidenției episcopale de Huși, 25 preoți a rezidenției diocezene de care compun la un loc 205 alegători a clerului. Acest număr în privirea stărei începătoare a Moldovei în noul sistemu reprezentatif, mărturisește despre o parte Roman, liberalizmul ce i s'au activat de cătră tratatul de Paris, despre asta îngrijirea ce au avut Guvernul se conforma cu îndatorirea ce i s'au impus. În urmarea dispozișiilor luate, se vor publica și se vor afișa în toate dzilele pe rănd și listele celoralalte patru clase, din care fiecare, după înplinirea terminului de 30 dzile, va începe operațiile alegerei deputaților săi. El. La Prințul CAIMACAN, după de adreptul Anafora a acestui Minister sub No. 10,417, companiei jandarmilor ținutului Covurlui Sub Ofițeriul Iancu Petrovici, binevroind a înainti la rangul de Candidat pe Valimaistru (subscris) V. Ghica- No. 10,426, în 24 Mai 1857. DEPARTAMENTUL FINANS. Dupre ceririle priimite de pe raunile Adminisrații; Depart. acesta prin Peferatul No. 2832, supuind propunerea sa Consiliului Administrativ, ca toate înscrisurile ce să înfățoșază de deosăbite fețe spre a le alătura căte o coală timbruită, acele în care s'ar cuprinde arvoane pentru alcătuire, și înfățoșindusă la pro instanță, ia să fie hărtie transacții de valori nehotărăte, datoare ale alătura căte un timbru de valora arboanei însemnată prin ele, sub condiție însă, ca acele fețe să garanteză pe instanță că atunce cănd să va pute cunoaște întreaga valoră a acelor alcătuiri, vor plăti tacșii timbrului pe întreaga valoră, scăzindusă cu tabela plătită la început, spre care sfărșit instanțiile prin osăbitele măsuri să privigheze urmarea întocmai. țap pentru acele alcătuiri ce nu cuprind în sine nici macar vreo arvană să se publice de a nu se face nici cum, cu îngrădire că, la caz cănd s'ar înfățoșa la vreo instanție asemine înscrisuri spre aducerea lor întru înplinire, ele să fie lipsite de sprijinul legii s'au priimit acum înpărtășire prin adresa Secretareatul de Stat ? încuviințat în totul asemine propunere spre punirea mentul aduce la cunoștința publică niște asemine să să urmeze întocmai, avăndusă de povățuire nestrămutată la arătatele cazuri. (sub scris) V. Ghica, No. 4,228, în 27 Mai 1857. à faire directement leurs réclamations, d'après la teneur de l'art, 5 du Figman Impérial, dans le terme fixé de trente jours, à dâter de la publication des isle Figman F' pour chaque chef-lieu de district, comités auxquels il a été expressément entes, en s'adressant directement aux comités locaux constitués par joint de siéger pour accomplir la mission dont ils ont été chargés par le Firman Impérial. Il est en même temps ordonné à toutes les préfectures de faire afficher ces listes dans les bureaux des municipalités, chez les prevôts des corporations et partout où besoin sera. (signé) Le Ministre de l'Intérieur V. Sercea. No. 10,220. Jassy le 26 Mai 1837. du tgaitu de des députés pour le Divan Ad-Poe, et qui, dans —Les dispositions du Firman Impérial, basees sur les stipulations Paris, relatives aux élections leur application présentaient tant de difficultés et d'écucils, commencent à être traduites par des faits, dont le principal est la publication des listes des candidats et des électeurs. La première liste, affichée ce matin Jeudi. 30 Mai, est celle du clergé, appelé, d’après la teneur de l'Art: 1 du Firman, à fournir quatre députés. Sette liste nominale porte en tete 8. Em. le Métropolitain, et L. L. EE. les Evêques de Houche et de Roman, et désigne 9 Egoumènes, des couvents dédiés et deux couvents non dédiés, 138 rgeotres de la résidence de l'Archevêché, 28 prêtres de la résidence diosesaine de Houche, 25 prêtres de la résidence diocésaine de Roman, ce qui donne en tout 205 électeurs clercs. Egoumènes des Ce nombre, en vue de l'état primitif de la Moldavie dans le nouveau systême représentatif, témoigne, d’une part, du libéralisme qui lui a été octroyé par le traité de Paris, et de l'autre, de Ghemrghessement qu'a mis le obligations dans cette occasion les conformer aux qui lui ont été imposées Selon importante. dispositions prises, blié‘es et affichées successivement les listes des quatre l'échéance du terme de 30 jours, procèderont aux élections respectifs. segont rp- En suite de GAnarhoga No. 10,417 #dressé directement par ce Départ. à 8. Exec. le Prince Saimasam, celui-ci a bien vou u avancer au rang de Candidat le sergent, Maréchal-des-logis de la compagnie des gendarmes de Covourloï, Jean Petrovitsch, dont l'avancement est porté à la connaissance publique (signé) B. Ghyka. No. 10426. Le 24 Mai 1857. DÉPARTEMENT DES FINANCES. Sur la demande de la part de plusieurs bureaux des autorités, ce Départ. en son gifege sub No. 2832, a soumis au Conseil Administratif la proposition de faire ajouter une feuille de papier timbré a tous les écrits présentés pur. diverses personnes, loute instance se trouvant dans l'obligation, à la présenta des arrhes pour contrats tion les écrits qui el transactions d'une valeur indéfinie, de faire ajouter une feuille de papier timbré proportioncomprendraient nelle de la valeur des arrhes qui ÿ sont portées, sous la condition toutefois que les ragties intéressées donnent aux instances respectives, garantie que lorsque la valeur intégrale de ces contrats sera connue, elles paieront la taxe du timtimbre leurs bre proportionnellement à la valeur totale, en défalquant la taxe du primitivement payée ; c'est pourquoi les diverses instances prendront exécution de mesures pour veiller à la stricte celle disposition. transactions où il n'est point fait sance publique de n'en point presenter du tout, avec l'observation Quant aux mention d’arrhes, il sera porté à la connaisque, dans le cas où de pareilles transactions seraient présentées à quelque instance pour être mises en exécution, ellesne pourront jouir de l'appui des lois. Le Secrétariat d'Etat vient de communiquer en son adresse sous No, 2017, que e Conextraordinaire a sanctionné cette dans toute sa seil Administratif proposition teneur. En conséquence, ce Département porte ces dispositions à la connais sance publique, pour quelles soient immédiatement mises en application sign‘) Le chef du Département V. Gh y ka. No. 4228, 27 Mai 1857. No. 2017, că Consiliul estraordinar Administrativ au ei dat în aplicație prin urmare Departadespoziții care în viitor Gouvernement à se du District à autres classes, qui, à de leurs députés ---------- zeu 27777773 T. RUUVISTĂ POLITICĂ ID. Acum cănd s'au închis în Fracție adunare națională, toți au început a se a dără îndocupa mai mult cu alegerile. eală că opozițiea nu se va și mai cu sumă mare, încăt CE pare că lupte la Paris nu în 24 Mai sara anunță, Kb operațiile în d. contra Cabililor s'au început și încă de pe acum politica Gema-Laharidge, centrul seminției Beni-Fraugln, s'au supus. În 24, ține de o parte armiea Franțeză au atăcat Beni-Raten și lupta Ba fi mai după o luptă de 2 care au cuprins înălțicăți va mile într'un așa chip încăt, avanposturile și dzice, cum că tai cu , da și C'ac apropiet de Cavilien. Consiliul fedenardați politici ar fi adoptat de candidați apropie aailiul de 14 centruri gal din Svntera, s'au întrunit la 27 spre în acea poliție și în alte căteva de înpoporare; însă, cu toate vor urma de aceste căt număr de colegiuri foarte restrănse. Depeșile telegrafice Marșalul Randon cătră guvernul adresate în semn a cotări epoca în care se vor convoca Camerile Sintezei spre a se pronunție asupra unei ratificații carea nu mai poate MAS la cea mai mică îndoială, de cătră gusă deși Franței trebue să nu așteptăm la o minoritate de opoziție mult Mai însemnătoare decăt acea ce s'au produs cănd s'au dat rezoluțiile de la 16 ianuarie pentru desființarea procesului din Septemvrie și ordonarea eliberărei prizonierilor. necontenit Senatul Piemontez se ocupă cu multă învinșere de desbaterea proiect S au aratat că mai multe amandamente sau a stului de lege atingător de căsătorie, propus și că contele Cavur li-au combătut cu vietate. Două din aceste amandamente și su au fost pănă acum respinse, însă, ar fi greu să încheiem din aceasta că se va adopta proiectului astfel cu precum au fost votate [ ] s