Gazeta de Moldavia, 1857 (Anul 29, nr. 1-101)

1857-09-16 / nr. 73

+ tea Moldovei, începe amu să deștepte simpatiile cele mai à populațiilor poastre, și tot Principatul recunoaște îngrijirea și sirguința Prințului Caima cam, pentru ka puterea noastră militară, prin a ei portu, a ei disciplină, și a ei învățătură, să fie deamnă de para noastră. Arme poue s'au cumpărat în locul sipețelor BeK ce nu se mai întrebuințază, seau care sănt fabricate dupre niște modele zmintite. On număr de carabine Minie s'au întrodus în Tră înarmșare, și astă importentă înbuntăgățire a armelor roasa. . - tre vom fi datori s'au înoit, Prințului înbunătățiri generale asupra Caima țănutale. Cl să îndeletnicește mu cu mare ca m. și atăt în priivirea fasonului de gios foarte nemulțămit de starea cea ră à acelor mai mșulte închisori acestui în căt semnele se găsesc chear acolo unde osăndiții supoargă căt dzi în dzi se modifică de cănd au fost călătorit S. Prințul Caimacam. și a cvalităței ea este mult mai bună de căt îmbrăcămintea cea veche a soldaților nostri. Ecsercițiile ce privește servițiul din năuntru cașpamentului, întru ceea și înpățătura teoretică și practică al artei militare, s'au regulat și astădzi se împlinescu cu o vădzută regulateță. Mare plăcere să simte vădzind corpul miliției Moldovene, bine ecvipat și bine înarmat, arătăndu-se vrednică de ținerea cea frumoasă și de purtarea cea ne'nputabilă a ofițerilor ei. Astă noub reformă, core noi semnalămu, și despre care în toate dzilele se poate convinge pe la posturi, pe la cazarme și He la cămpurile de manevre, este fără îndoeală una din à cele care mai bine sent înțălese de a noastre populații moldovene atăt de simțitoare de toate cele care se atingu de a lor caracter național. Prințul Caimacam au vizitat ospitalul nostru, el au prezidat nu de mult încă la înpărțirea încurăjărilor al Academiei noastre; pretutindenea ex mărturisește dorința ca de à îndeplini chiar și în cursul înpregiurărilor trecătoare, în care noi ni aflăm, toate îndatoririle de șef al Prințipatului. Aceea care fără contestație Ba rămănea din à case vrednici de laudă lucrări, sănt înbunătățirile materiale care se îndeletnicește se întroducă prin politii, înbunătățirile de demult dor'ite ui care pănă astădzi nu s'au fost cercat. Afară de paveluirea cea repede a stratelor noastre, de grabnica înaintire a drumurilor și a șoselilor, de înbunătățirea proiectată pentru servițiul pompelor de incendiu, și de toate lucrările de publică folosință care se plinescu astădzi cu repegiune, noi vom aminti numai rezultatelo căștigate prin concursul comisiei a lucrărilor de folosință și de înfrumusețare a politiei atăt de importente de Galați. Acest port care se face acuma unul din centrurile comerciale. cele mai înavuțite à țărilor poastre, și acăruia viitoriu este fonarte însămnător, din acolo Ecs. În patru atelii se îndeletnicecu un mare pumer de lucrători ne la punturile politiei unde au à ce din toată inima se poate uni cu aceste mărturisiri, și asta este o cvestie à viitorului ei de à încuraja proiecturi bare nu au alt scop de căt a ei fericire și înalțarea ei. Prințul Caima cam s'au înturnat din călătoriea sa de țara aace șosele și canaluri însemnate după plapurile comisiei. Șoseaoa între strata cea mare și biserica catolică este gata, suișul a barierei despre Brăila se îndreaptă; pogorășul șoselii Sărăriei sau nivelat, ateliile pietrarilor destinați la facerea podurilor celor mici pe strata domnească s'au pregătit. Peste puțin ce Ba păși la plănuirea unei grădini publine de care politiea au fost pănă amu lipsită, toate Ce înaintescu cu inteligență mi cu repegiune. De aceia nu ecre de mirare că negoțianții din Galați, din propria lor mișcare, au trimes Prințului Ca ima cam o adpece de mulțămire à căria rostire călduroasă resuflă reconoștința și devotamentul ce as acesti ono abili cetățeni pentru adivăratele interese a politiei lor. Princinatul criminală un proget de punct importent și noi sperămu în numele omepnirei KB lucruri atăt de vrednică de tănguire. Mulțămită fie intervenții folositoare și îngrijirilor intelià Capitaliei mi acea de la Ocnă nu înfățoșază astă privală de negrijire și de nerăndueală supărătoare, unei adevărate îngrijini asprimea protegui milice Moldave commencent déjà à éveiller les plus vives sympathies de nos populations, et la Principauté toște entière s'associe avec sollicitude aux efforts du Prince Caïmacam pour que notre force militaire soit, par sa tenue; par sa discipline, par son instruction, digné de notre patrie. Des armes nouvelles, ont été achetées pour remplacer les anciens fusils hors d'usage, où faits sur des modèles défectueux. Un certain nombre de carabines Minié sont introduites dans notre armement, et l'on devra au Prince Saimasam cet important: perfectionuement de nos armes; les équipements militaires ont été reneuvelés et sont bien supérieurs, comme Coupe et comme qualité, aux anciens vêtements de nos soldats. Les exercices du camp et ceux qui se rattachent aux services intérieurs et à l'instruction théorique et pratique de l'art militaire ont été règlés et s'effectuent régularité, aujourd'hui avec une évidente Il y a déjà plaisir à voir le corps de là miliée Moldave, bien équipé et bien armé, se montrer digne de l'excellente tenue et de la conduite si irréprochable de ses: officiers. Cétte nouvelle réforme que nous Signalons, et dont: chaque jour on rept faire la remarque dans nos postes, dans nos casernes, et dans: notre champ de manoeuvre; est certainement lune de celles qui sont. le mieux: senties par nos ropulations Moldaves, si iatopses de tout ce qui touche à leur sagastère national. Le Prince a visité notre hôpital; il présidait il y a quelques temps à la distribution des récompenses de notre Académie; partout il témoigne de son désir de remplir, même dans les circonstanses transitoires où nous nous trouvons, du chef de la Principauté. tous les devoirs Ce qui restera sans contestation de ses louables efforts, ce sont les améliorations matérielles qu'il s'occupe d'introduire dans les villes, améliorations depuis longtemps désirées, et qui n'avaient pas été tenteés jusqu'à aujourd'hui. Sans parler du pavage rapide de nos rues, de la prompte continuation de nos routes et de nos chaussées, des perfectionnements projetés pour le service des pompes-à-feu, et de tous les travaux d'utilité publique, qui s'assomrlissent aujourd'hui avec gapidité, nous rappellerons seulement les faits obtenus par le concours de là commission dés travaux d'utilité et d'embellissement de la ville si importante de Salatz. Ce port, qui devient maintenant l'un des centres commerciaux les plus riches de nos contrées, et dont Gavenir est immense, se modifie dé jour en jour, depuis le voyage que S. Exec. le Prince Saimasam y a effectué. Quatre chantiers qui occupent dé nombreux ouvriérs, se partagent les points de la ville où doivent se faire les chaussées et les tranchées déterminées d’après les plans de la commission. Déjà la chaussée entre la grande rue et l'église catholique est terminée; la rampe de la barrière d'Iogaila est adonsie et gestifiee; la descente de la chaussée de Sarrerie est nivelée, les ateliers de maçons destinés à la construction des petits ponts dé là rue Princière sont préparés. On va procéder bientôt aux amenagements d'un jardin public dont la ville n'a jamais été dotées tout marche donc avec intelligence et rapidité. Aussi ny a-t-il pas lieu dé s'étonner que les négociants de Salatz aient spontanément envoyé au Prince Saimasam une adresse de remerciement, dont les termes chaleureux respirent la gesonnaissance et l'attachement que ces nonogabies sitorens portent aux véritables integets de leur ville. La Principauté peut s'associer: de coeur à ces témoignages, et c'est une. question d'avenir pour elle d'encourager des projets qui n'ont d'autre but que son bien-être et son elévation. | Le Prince Saimsam est revenu de son voyage dans la basse Moidavie tgus-mesontent du mauvais état de la ripragt de nos prisons des districts: Il s'occupe très-activement dans ce moment-si d'un projet d'améliorations générales sur ce chapitre important et nous espérons, au nom de l'humanité, que leur application mettra fin à un état de choses si déplorable, Grâce a Gatile intervention et aux soins intelligents de Mr. Pano ne présentent et de désordre regrettable, et les traces d'une véritable sollicitude se trouvent. là-même-où-les. coupables. bissent la sévérité protectrice tară de gente a D. Pano, închisoarea toare D. a legiuirilor noastre. L. Viest sa avea onor a da mercurea activitate de a lor aplicație Ba curma doile concert în saloanele D. Consul Popoff, astă interesantă serată. a curentei, Bil | à noas- Uniformarea milio stare la Saimasam prison criminelle de la Capitale et pas cet aspect de négligence celle de nos lois. d'Ocna su —Mr L. Wiest aura l'honneur de donner mercredi le 48 ct. son sesond soncert dans les salons de Mr. le Consul de Rorof' qui a bien-voulu les céder roug sette intéressante Soirée, la 18 viitoare carile ai bine-voit à :e ceda pentru ax său ax