Gazeta de Sud, noiembrie 2008 (Anul 14, nr. 4175-4199)

2008-11-08 / nr. 4181

• La Mulți ani de Sfinții Mihail și Gavril Antonie Solomon, Primarul Municipiului Craiova Director: Adrian VOINEA_______________________________________________Nr. 4181 | 12+16 pagini | www.gds.ro | Sâmbătă - Duminică, 8 - 9 noiembrie 2008 | Preț: 1 leu Știința, pe podium Universitatea Craiova s-a impus aseară cu 2-0 pe terenul Gloriei Buzău, victorie care a dus gruparea din Bănie pe locul trei în Liga I, cel puțin până după încheierea partidei de astăzi, de la Timișoara. Oltenii au deschis scorul în secunda 70, prin dobay, avantajul fiind majorat de Dina, în minutul 68. De partea cealaltă, gazdele au avut o bară, prin Luis Dias (’15), și un gol anulat al lui Salih Jaber, pe motiv de ofsaid (’49), însă succesul alb-albaștrilor nu poate fi pus la îndoială, oltenii pregătindu-se acum pentru derbiurile cu Rapid și Steaua. pagina Sindicaliștii din învățământul doljean nu renunță la proteste și nu fac nici un fel de înțelegeri cu guvernanții. Ei nu vor decât un singur lucru: să se aplice legea prin care salariile ar fi majorate cu 50%. După ce, la începutul acestei săptămâni, peste 5.000 de dascăli afiliați la Sindicatul învățământului Preuniversitar (SIP) Dolj, filiala „Spiru Haret“, au făcut o grevă de avertisment de o zi, luni, 10 noiembrie, alte câteva mii de cadre didactice din Federația Sindicatelor Libere din învățământ (FSLI) Dolj vor înceta activitățile pentru două ore. De la 12.00 la 14.00, dascălii nu vor mai scrie pe tablă decât „Grevă“ și le vor explica elevilor ce înseamnă gestul lor. „Vom face luni o grevă de avertisment de două ore, după ce elevii din clasele primare vor termina cursurile, în cazul în care ceilalți vor rămâne în clasă, aceștia vor fi supravegheați de cadrele didactice. Noi nu facem o grevă împotriva părinților și a elevilor, ci împotriva tembelilor care nu respectă legea“, a explicat Constantin Rada, președintele FSLS Dolj. Sindicaliștii de la „Spiru Haret“ vor picheta luni sediul parlamentului, protestând astfel împotriva ordonanței de amânare a măririi salariilor pe care a emise guvernul. „Suntem alături de colegii noștri de la FSLS și luni vom picheta sediul parlamentului, atunci când se va discuta ordonanța de urgență. Așteptăm să vedem ce spune Senatul și, dacă și deputații o vor respinge, atunci guvernul nu va avea altă soluție decât să aplice legea“, a spus Constantin Lungulescu, vicepreședintele SIP Dolj. Pe 18 noiembrie, cadrele didactice din ambele sindicate vor intra în grevă generală. Crina RAICEA Dascălu nu renunță la grevă COMENTARIU Seară mohorâtă de noiembrie. Haite de câini vagabonzi apără blocurile. Pe unul dintre ele, la granița dintre Brazda lui Novac și Rovine, Corina îmi arată graffitiul ei preferat: „Sunt respins de mediu". (Al meu, cel cu „Ocidentul falimentar“, a dispărut de multă vreme de pe Stomatologie). în apartamente, oamenii privesc la televizoare bucuria isterică a americanilor intrați într-o nouă eră: Obama. Nu îmi par chiar departe zilele în care vedeam „Ghici cine vine la cină", „Să ucizi o pasăre cântătoare“, „în arșița nopții“, „Lanțul“ sau „Domnului profesor, cu dragoste". Cine ar fi gândit că își vor alege un președinte negru? Dar, în acele dimineți, când fata deschidea o conservă de sardele în sos tomat și începea mai întâi să bombăne, apoi să se enerveze din ce în ce mai tare și să-l înjure motivat („Cumpără omul pește și găsește bulion!“) pe Ceaușescu, dacă mi-ar fi spus cineva că un miliardar rus va deține o echipă de fotbal la Londra, l-aș fi crezut? Sau că vom avea acces de acasă la aproape orice text, pe Wikipedia? Că vom fi online cu toate colțurile lumii, iar pe youtube vom găsi imagini filmate despre cine n-am gândi? Chiar și despre Congresul al XIV-lea al PCR! Era tot noiembrie, iar unii comentatori autohtoni care îl analizează astăzi pe noul președinte american săreau în picioare, de parcă ar fi avut arcuri pe scaune, aplaudând și strigând: „Ceaușescu și poporul!“, în Sala Palatului. (Textele omagiale erau scrise de oameni de sacrificiu, care acceptau să creeze un cordon de protecție, dacă e să-l credem pe domnul Dan Zamfirescu. Se pare că autorii lor se sacrifică și astăzi, pentru diverse cauze). E drept că au apărut și alții, mai tineri, într-una din seri, după ce amintise câteva domenii lovite de criza economică, Nico m-a liniștit: „Presa nu va fi afectată, iar editorialiștii cu atât mai puțin! Sunt vremuri bune pentru bocitoare!“. Plecasem să-l vedem pe Tudor Gheorghe, în rolul lui Don Quijote, tocmai pentru a scăpa de ele, pentru a ieși din timp, pentru a nu mai auzi țipetele victorioase marca Oprah sau Madonna, retoricile. Va reuși Obama să anihileze criza financiară? Va retrage trupele din Irak? Va șterge patina de imperialism de pe imaginea Americii? etc. Eram sătul și de campania politicienilor noștri (la sfârșitul lunii, altă națiune importantă își alege conducătorii), prea obosit de brusca prezență „în mijlocul oamenilor" a unora care nu au mai trecut pe acolo de patru ani, imun la vizibilitatea lor bine plătită în paginile ziarelor sau pe micile ecrane, plictisit de lipsa alternativei de pe listele electorale, tentat de votul alb (în lipsa unei schimbări de anvergura celei de peste Ocean, președinte negru). Câți dintre alegători știu că a nu pune ștampila pe nici un candidat este, de la aceste alegeri, un vot de protest la adresa ofertei partidelor, un vot care se numără separat, nu unul nul, ca până acum? Dar câți știu din ce colegiu fac parte și care le sunt candidații, într-o societate în care domnește minciuna, ai cărei lideri mizează pe confuzie? Nu mă refer la cei cărora ea doar li se întâmplă, ca în istorioara povestită în pauză de un prieten, care ne-a făcut, poate mai mult decât piesa, să ieșim de la spectacol zâmbind. Era vorba despre directorul teatrului care explica, la telefon, calm și pe îndelete, unei iubitoare de cultură de la consiliul județean: „Nu, doamnă, nu Delavrancea!... De la Mancha!“. în vremuri bune pentru bocitoare de Cornel Mihai UNGUREANU CRMs _________________ Publicitate (cd. 34. 133) 1 Titlurile zilei_ EVENIMENT/ PAGINA 2 Primăria și-a prins urechile în sensuri unice Sensurile unice instituite de primărie pe trei dintre străzile intens circulate ale Craiovei le dau bătăi de cap oficialilor municipalității. Aceștia au anunțat ieri că renunță la introducerea sensului unic pe strada Lămâiței, una dintre cele trei artere, deoarece șoferii au încurcat borcanele și intră pe contrasens ACTUALITATE / PAGINA 3 CEZ ne întoarce în’80 întreruperea curentului cât e ziua de lungă a devenit ceva obișnuit pentru locuitorii unor străzi din centrul Craiovei. După ultima avarie, apărută ieri-dimineață, CEZ anunță că, opt ore zilnic, opt străzi vor rămâne fără energie electrică săptămâna viitoare ACTUALITATE/ PAGINA 4 Ilie Gheorghe, încununat cu o nouă diademă Actorul llie Gheorghe, care ani de-a rândul ne-a bucurat ființa și sufletul cu rolurile sale de pe scena Naționalului craiovean și nu numai, a primit titlul de Cetățean de onoare al Craiovei în ședința solemnă din cadrul celei de-a XlI-a ediții a Zilelor Municipiului CULTURĂ, ISTORIE / PAGINAS La pas pe Calea Unirii Vechea Cale a Unirii, locul de plimbare al tinerilor și vârstnicilor de odinioară, ne aduce în prim-plan altă lume, cea a Craiovei de ieri, închizând ochii și încercând un exercițiu de imaginație, conduși de paginile scrise ale lui Constantin Gheorghiu și Alexandru Firescu, începem o plimbare spre altă lume, mult diferită de cea de astăzi Majorare de 20% pentru bugetari Salariile din sectorul bugetar ar putea crește cu 20% de la 1 ianuarie, iar sporurile ar urma să reprezinte maximum 40% din câștigurile salariale, a anunțat ieri ministrul muncii, Mariana Câmpeanu, la finalul discuțiilor cu sindicatele despre Legea salarizării personalului din sectorul bugetar. Oferta este dublă față de procentul de numai 10% acceptat de liderii Sanitas, după negocierile cu ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu. „Eu am propus ca salariile să se majoreze cu 20% din luna ianuarie. Noua lege va reglementa și ponderea sporurilor în câștigurile salariale, astfel încât acestea să reprezinte doar 30-40% din veniturile angajaților, așa cum se întâmplă în Uniunea Europeană“, a declarat Câmpeanu. Ministrul muncii a adăugat că noua lege va ajuta și la înlăturarea diferențelor mari între salarii: „Legea salarizării bugetarilor va înlătura inechitățile majore din sistemul de salarizare, prin introducerea raportului de 1 la 15 între cel mai mic și cel mai mare salariu“. Ministrul a anunțat că o decizie finală cu privire la creșterile salariale acordate în sectorul bugetar va fi luată marți, când va fi semnat acordul legat de principiile ce vor sta la baza acestei legi între guvern, partidele politice, sindicate și patronate. Newsln EDECA GROUP 40 de ani de tradiție în producția betonului Comercializăm toate tipurile de BETOANE și executăm TENCUIELI MECANIZATE Calea București, bloc RIO, parter; E mail: edecagroup@yahoo.com Tel: 0251/41.10.96. 0351/42.01.79. 0723.679.888. 0733.100.422.0752.442.834 (cdl. 34.466)