Gazeta de Sud, noiembrie 2015 (Anul 21, nr. 6276-6299)

2015-11-21 / nr. 6293

LOCAL Q Sâmbătă - Duminică, 21 - 22 noiembrie 2015 • Gazeta de Sud LEGEA ANTIFUMAT NU SUPORTĂ AMÂNARE 70 de români mor în fiecare zi din cauza fumatului Președintele Societății Române de Pneumologie, prof. dr. Florin Mihălțan, a declarat ca 70 de români mor în fiecare zi din cauza fumatului, subliniind că Legea împotriva fumatului în spațiile publice nu mai suportă amânare și ar trebui să fie o prioritate absolută pentru parlament. „încetinirea declinului bronhopneumopatiei obstructive cronice (BPOC) se poate face prin întreruperea fumatului. Această întrerupere a fumatului presupune o lege care să fie extrem de corectă în România și care, din păcate, de la momentul în care a fost votată și aprobată de Comisia de sănătate din Camera Deputaților este în continuare amânată la votul în plen, lucru care din punct de vedere al cifrelor înseamnă că în fiecare zi 70 de români mor din cauza fumatului, iar 42.000 de oameni pe an suferă complicații“, a afirmat prof. dr. Florin Mihălțan, într-o conferință de presă. El a adăugat că se pierd bani de la bugetul de sănătate, pentru că BPOC înseamnă la pacienții peste 50 de ani depistați tardiv un grad de invaliditate, pensionare precoce, oxigenoterapie sau ventilație noninvazivă, intervenții costisitoare, asistență la domiciliu. „într-o Românie în care avem 73% fumători pasivi din populație este firesc ca aceștia să primeze. Noi vorbim despre fumat și bronșita cronică și emfizem la oameni care sunt obligați să lucreze în spații în care se fumează. Mă gândesc la chelneri, la cei din baruri. Este o primă modalitate de a-i proteja în afară de toți ceilalți care sunt expuși la domiciliu sau la locul de muncă, sunt bombardați cu fum și din punctul acesta de vedere au o expunere și consecințe la distanță“, a punctat prof. dr. Mihălțan. Președintele Societății de Pneumologie a explicat că BPOC este boala cu prevalența cea mai mare din punct de vedere respirator. „Este o frecvență în populația românească de până la 14%, la populația peste 45 de ani, deci înseamnă că unul din șapte români are această boală, fie că este vorba de bronșită cronică sau de enfizem. Este o boală puternic ancorată la factori de risc în care prevalează tabagismul, fumatul — 80% dintre cei care au această boală au ca factori de risc și factori cauzatori fumatul“, a mai spus Mihălțan. Un proiect de lege care prevede interzicerea fumatului în toate spațiile publice închise a fost aprobat săptămâna trecută de Comisia de sănătate din Camera Deputaților. Potrivit proiectului, este interzis fumatul în spațiile publice închise, spațiile închise de la locul de muncă, mijloacele de transport în comun, spațiile pentru copii, cu excepția celulelor pentru deținuții din penitenciarele de maximă siguranță. De asemenea, se interzice complet fumatul în instituțiile și unitățile medicale și în cele de învățământ de stat și private. Totodată, se interzice cc_°rcializarea produselor o. Jttun în apropierea școlilor. AGERPRES 1 J > Inginer de la Compania de Apă, la judecată udecătorii de la Tribunalul Dolj au dispus, joi, începerea judecării dosarului în care inginerul George Ștefan Moțățeanu din cadrul Companiei de Apă Oltenia (CAO) a fost acuzat că a primit mită 1.000 de euro pentru eliberarea unui aviz. Cercetările în acest dosar de corupție au început la jumătatea lunii iunie, după ce reprezentantul unei societăți comerciale s-a plâns că, după ce a depus o cerere la CAO, inginerul George Ștefan Moțățeanu i-a cerut mită suma de 1.000 de euro. Cercetările au fost preluate de un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, care a stabilit că „inculpatul Moțățeanu George Ștefan a pretins și primit suma de 1.000 de euro de la denunțătorul B.M.M., pentru a-i soluționa cu celeritate și în mod favorabil cererea adresată CAO Craiova, pe care urma să o folosească la obținerea unei autorizații de construcție pentru două chioșcuri". După ce s-au supravegheat o perioadă pe suspect, procurorii au hotărât să organizeze împreună cu ofițerii Serviciului Județean Anticorupției o acțiune de prindere în flas grant. Pe 23 iulie, inginerul Moțățeanu s-a întâlnit cu denunțătorul la o terasă din centrul vechi al Craiovei, iar angajatul CAO a fost înregistrat când promitea că, în schimbul banilor, va da avizul favorabil chiar în acea seară. „Așa cum rezultă din procesul-verbal de redare a convorbirilor purtate între denunțător și inculpatul Moțățeanu George Ștefan înregistrate în mediu ambiental, inculpatul s-a arătat dispus să-i remită denunțătorului avizul favorabil din partea CAO Craiova chiar din seara zilei de 23.07.2015, fiind motivat de perspectiva primirii sumei de 1.000 de euro solicitată anterior, au reținut anchetatorii. Ulterior, după ce denunțătorul i-a dat inginerului Moțățeanu suma de 1.000 de euro, bani care fuseseră marcați de procurori, suspectul a fost ridicat și dus la audieri, în fața anchetatorilor, în prezența unui avocat, Moțățeanu a recunoscut săvârșirea faptei. Inculpatul a fost arestat preventiv pe 24 iulie, iar la jumătatea lunii septembrie a fost eliberat și pus sub control judiciar. Ulterior, pe 1 octombrie, bărbatul a fost trimis în judecată pentru luare de mită, iar, joi, instanța a hotărât că poate începe procesul: „Constată legalitatea sesizării instanței prin rechizitoriul Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, sub nr. 539/P/2015, privind pe inculpatul Moțățeanu George Ștefan, trimis în judecată pentru săvârșirea infracțiunii de luare de mită. Dispune începerea judecății cauzei referitoare la inculpatul Moțățeanu George Ștefan“, se arată în hotărârea Tribunalului Dolj. Hotărârea instanței poate fi contestată la Curtea de Apel Craiova. Aldeziz Marin Pnocnam J^^DERR, 20 - 26 noiembrie Bridge of Spies Avanpremiera oi 20:30 The Hunger Games: Mockíngjay 2 3D Vineri 20:30 Sambata pana Joi 16:00; 18:40; 21:15 By the Sea Vineri 20:50; Sambata pana Joi*! 8:00 The Hunger Games: Móckingjay t Vineri 18:00 Spectre : , , |aȘ Vineri 15:10; 17:40 Sambata pana Miercuri 12:45; 20:30; Joi 15:00 Goosebumps 3D Vineri 15:40; Sambata pana Joi 14:00 The Last Witch Hunter Vineri 13:00 Sambata pana Miercuri 15:40; Joi 12:45 Snow Queen 3D dublat Vineri 14:00; Sambata pana Joi 12:20 Hotel Transilvania 2 3D dublat Vineri 12:10; Sambata pana Duminica 10:30