Gazeta de Sud, martie 2016 (Anul 22, nr. 6372-6398)

2016-03-26 / nr. 6394

I Sâmbătă - Duminică, 26 - 27 martie 2016 • Gazeta de Sud „Scorpionii Roșii“ - 20 de ani de la prima misiune internațională M Aldezir Marin Jt* aldezir.marin@gds.ro M ilitarii Batalionului 26 Infanterie „Neagoe Basarab“ din Craiova au marcat, printr-o serie de evenimente organizate joi și vineri, 20 de ani de la prima participare la o misiune internațională. Este vorba de misiunea UNAVEM III din Angola, una pentru care militarii craioveni s-au pregătit vreme de doi ani și cea după care și-au dobândit numele de „Scorpionii Roșii“. Cei 600 de militari craioveni au stat șase luni în Angola, timp în care l-au pierdut pe slt. (pm) Gheorghe Valentin Leoveanu. Militarii au avut responsabilitatea de a construi la N’Gove și la Chicuma tabere de încartiruire pentru militari rebeli demobilizați, iar la Lobito un depozit de armament. De asemenea, au escortat convoaiele de materiale și tehnica trupelor de menținere a păcii sau ale organizațiilor umanitare, s-au ocupat de cercetarea și deminarea zonelor de dispunere a taberelor. în plus, au acordat asistență umanitară, apă, alimente și haine locuitorilor din regiune. Joi, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la prima misiune internațională, „Scorpionii Roșii“ au depus coroane de flori la mormântul din Cimitirul Sineasca din Craiova al slt. (pm) Valentin Leoveanu și au organizat un simpozion la Cercul Militar din municipiu. Vineri a fost organizat un ceremonial militar la sediul Batalionului 26 Infanterie „Neagoe Basarab“, la care au fost invitați atât militarii care au participat la misiunea din Angola, dar și comandanți din eșaloanele superioare, cadre militare în rezervă și retragere și reprezentanți ai autorităților publice locale. Din cei 600 de militari care au participat la misiunea din Angola, astăzi mai sunt în serviciu doar 56. După Angola, Batalionul 26 Infanterie „Neagoe Basarab“ a mai participat la misiuni internaționale în Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Irak și Afganistan. Ultima misiune internațională a „Scorpionilor Roșii“ s-a încheiat în mai 2014. Pe parcursul celor aproximativ șase luni de prezență în Afganistan, militarii craioveni au executat misiuni sub egida NATO în cadrul Forței Internaționale de Asistență și Securitate (ISAF), în cooperare cu forțele de securitate naționale afgane pentru securizarea terestră a aeroportului Kandahar. MILITARI CĂZUȚI LA DATORIE De-a lungul anilor, „Scorpionii Roșii" au pierdut mai mulți camarazi. Este vorba de sublocotenenții post-mortem Valentin Leoveanu (decedat în 1996 în Angola) și Emanoil Ciobanu, căzut în 2002, în Kosovo, dar și de cei trei „Scorpioni Roșii“ morți în noiembrie 2010 în poligonul Cincu. Aceștia sunt sublocotenenții postmortem Marin Costea, Viorel-Cristinel Antonie și Constantin Buică, în Afganistan, în 2011, „Scorpionii Roșii“ au pierdut doi camarazi, iar alți cinci au fost răniți. Sublocotenentul post-mortem Constantin-Laurențiu Lixandru a murit pe 5 mai 2011, pe autostrada A1 din Zabul, în urma exploziei unei bombe artizanale, iar un alt „scorpion“, Cătălin-Ionel Marinescu, a murit cinci zile mai târziu, tot în urma exploziei unei bombe artizanale plasate de insurgenți pe autostrada A1. în aceeași misiune, alți cinci militari ai Batalionului 26 Infanterie au fost răniți tot pe autostrada A1. Lbcoteratul George Olteanu, pldohierul-major Marius Apostol, caporalul Daniel Biza și caporalul Nicolae Barbu au fost răniți pe 1 mai 2011, după ce au trecut cu un autovehicul blindat peste o bombă artizanală. Pe 16 iunie, plutonierul Nicușor Bica, în timp ce executa o misiune de cercetare pentru securizarea unei căi de acces, a fost rănit după ce a fost surprins de deflagrația unui dispozitiv exploziv improvizat. Scorpionii Roșii au aniversat 20 de ani de la prima misiune internațională, cea din Angola din 1996 Coana Chirița, adusă pe scena Teatrului „Colibri" în cadrul Competiției Tinereții La Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri“ din Craiova a avut loc vineri proba de teatru din cadrul Competiției Tinereții, ediția a VIII-a. Organizatorii. Direcția Județeană pentru Sport și Tineret, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, în parteneriat cu postul de televiziune Alege TV și Gazeta de Sud, au programat special această probă artistică în luna martie, în Săptămâna Teatrului. Liceenii craioveni au pus in scenă, în interpretare proprie, timp de aproximativ zece minute fiecare, fragmente din ciclul de comedii „Chirițele“, unele dintre cele mai cunoscute opere ale dramaturgiei românești, al căror autor este Vasile Alecsandri. Chirița Bârzoi împreună cu celelalte personaje comice au fost interpretate în fața unui juriu alcătuit din specialiști în domeniul teatral: Adriana Teodorescu - teatrolog și manager al Teatrului „Colibri", actrițele Daniela Cazacu și Mirela Dima, Ștefan Florescu- regizor, Marian Rădulescu- umorist și Adina Constantinescu - designer vestimentar. Juriul a punctat prezența și mișcarea scenice, dicția, originalitatea și calitatea artistică a interpretării, viziunea regizorală și scenografică. „Sunt optimistă. Este clar că teatrul craiovean este pe mâini bune. Am văzut pe scenă copii talentați, implicați, cu un spirit ludic foarte bine dezvoltat“, a spus Adriana Teodorescu, manager al Teatrului „Colibri“. Proba de teatru din cadrul Competiției Tinereții a strâns cel mai numeros public și a adus pe scenă cele mai frumoase costume. „M-a impresionat creativitatea costumelor și faptul că au reușit să creeze atmosferă și cu ajutorul vestimentației și decorului“, a adăugat Adina Constantinescu, designer vestimentar. Pe locul întâi s-a clasat Liceul Teoretic „Tudor Arghezi“, locul doi a fost ocupat de Colegiul Național „Gheorghe Chițu", iar Colegiul Național „Elena Cuza“ a luat locul trei. Proba de teatru o puteți urmări pe postul de televiziune Alege TV, în cadrul emisiunii „Competiția Tinereții“, sâmbăta, 2 aprilie, de la ora 21.00. Mai multe informații găsiți pe site-ul: www.djst.ro. Carmen Gîrbea Liceul „Mihai Viteazul“ Băilești - elevii calificați la cinci olimpiade naționale Liceul „Mihai Viteazul“ din Băilești are anul acesta elevi calificați la cinci olimpiade naționale. Directorul unității școlare spune că performanța este chiar o premieră, pentru că, de obicei, calificări la olimpiadele naționale erau obținute o dată la trei ani de unul sau doi elevi. Elisa Bănică, elevă în clasa a IX-a la Liceul „Mihai Viteazul“ din Băilești, specializarea științele naturii, a obținut anul acesta cele mai multe calificări la olimpiade naționale. Liceanca a luat locurile I la fazele județene ale olimpiadelor de matematică, fizică și biologie. Conducerea unității școlare spune că eleva care a obținut trei calificări a mai participat la olimpiadele pe disciplinele respective și în perioada gimnaziului. „Eleva cu cele mai multe calificări pentru olimpiadele naționale a studiat la Școala gimnazială nr. 5 Băilești. A fost admisă la Liceul „Mihai Viteazul" din Băilești, în clasa a IX-a, având o medie generală foarte bună, 9,88. Inițal a vrut să opteze pentru Colegiul „Frații Buzești" din Craiova, dar în cele din urmă a ales unitatea școlară din localitate. A făcut performanțe și în anii anteriori. La clasa a V-a a fost la olimpiada de matematică, în clasa a VlI-a - la biologie și în clasa a VIII-a - la fizică. Anul acesta a participat la olimpiade la toate trei disciplinele și a și obținut calificarea pentru etapele naționale. Aceste rezultate demonstrează faptul că se poate face performanță și în Băilești și că rezultatele bune se obțin și în funcție de cât de mult interes au elevii să învețe“, a spus Gabriel Tica, directorul Liceului „Mihai Viteazul“ din Băilești. Performanțe s-au obținut și la clasele mai mari. Mădălina Mitroi, elevă în clasa a X-a la specializarea științele naturii, s-a calificat pentru olimpiada națională de biologie. Aceeași performanță a fost obținută și de Mihai Grimm, elev în clasa a Xl-a, la specializarea matematică - informatică. Anul acesta, elevul de țet ȘL a Xl-a Ovidius Neacșu, care studiază la profil de filologie, s .calificat la olimpiada de șah. „Cei doi elevi calificați la olimpiada de biologiei au mai participat și în anii anteriori la olimpiada națională pe această disciplină. Mădălina Mitroi a obținut anul trecut mențiune, iar Mihai Grimm a luat pemiul special. Și la șah, elevul calificat anul acesta a participat și în anii anteriori la etapele județene, de unde se întorcea cu locurile II și III. Premiile obținute anul asta sunt însă o premieră pentru Liceul «Mihai Viteazul» din Băilești, pentru că, de obicei, aveau calificați la etapele naționale unul-doi elevi poate o dată la trei ani“, a mai spus directorul liceului, Gabriel Tica. Pentru obținerea acestor rezultate, elevii au lucrat la clasă cu profesorii Elena Jianu și Ștefania Văduva pentru biologie, Fănuță Boțea pentru fizică, Daniela Beldea pentru matematică și Cristian Bălună pentru șah. Etapele naționale ale acestor olimpiade școlare se vor derula în luna aprilie. Carmen Rusan