Gazeta de Sud, septembrie 2016 (Anul 22, nr. 6526-6551)

2016-09-27 / nr. 6548

PATRONII ROMÂNI. SĂRACI ȘI NEMÂNCAȚI Mai mult de o treime din întreprinzătorii și patronii chestionați de Institutul Național de Statistică (INS) în cadrul unui studiu au afirmat că nu reușesc să plătească la timp facturile de întreținere a locuinței sau ratele bancare și unii au spus chiar că nu-și pot asigura o masă consistentă. LOCAL I Marți, 27 septembrie 2016. Gazeta de Sud Se scumpesc căldura și apa caldă în Craiova? Craiovenii ar putea plăti mai mult la iarnă pentru căldura pe care o primesc în apartamente de la SC Termo Craiova SRL, furnizorul de agent termic deținut de primărie. Consilierii locali vor vota joi un proiect prin care Termo cere aprobarea unei cote de dezvoltare de 5% din prețul de distribuție, iar cu acești bani vrea să cumpere circa o mie de contoare termice în următorii doi ani. Proiectul a fost introdus ca urmare a unui control al Curții de Conturi care a constatat că Termo a încălcat legea atunci când nu a cerut primăriei să-i aprobe cota pentru dezvoltare: în timp ce administratorul special al societății spune că se analizează dacă noul preț factural populației va crește, administratorul judiciar spune că acest lucru este doar o chestiune de timp. I ® Valentin Tudor valentin.tudor@gds.ro Proiectul supus votului consilierilor locali este primul pas spre creșterea prețului de distribuție a agentului termic, implicit a facturii la întreținere. Dacă va fi votat, iar acest lucru pare o formalitate, noul preț va fi transmis spre aprobare Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC). Secretul este cum va fi fundamentat acest preț: prețul va rămâne ca în prezent, iar cota de 5% pentru dezvoltare va fi inclusă în cost sau cele cinci procente se vor adăuga prețului actual. Potrivit administratorului judiciar al firmei (Termo este în insolvență - n.r.), Mariana Somnea, prețul va crește, dar nu imediat. „Se lucrează la o creștere de preț. Conform indicațiilor Curții de Conturi trebuie să băgăm 5% pentru dezvoltare, se recalculează prețul și trebuie să obținem această creștere de la ANRSC. Trebuie să obținem avizul pentru introducerea în preț a procentului respectiv în Consiliul Termo, apoi să obținem avizul ANRSC și după aceea să trecem prin consiliul local noul preț. Este de durată până trecem de aceste etape. CEO (Complexul Energetic Oltenia, furnizorul de agent termic n.r.) ne-a mai redus puțin prețul. Această măsură de creștere a costului se discută doar la nivelul Termo, adică nu vine dinspre CEO. Este posibil ca această creștere a prețului să fie mai mare de 5%, deoarece la acest preț se adaugă și TVA“, a spus Mariana Somnea. Trebuie precizat că inspectorii Curții de Conturi nu au cerut aplicarea procentului de 5%, ci aprobarea unui procent calculat de Termoficare pe baza indicatorilor tehnici și economici. Faptul că Termo a ajuns la procentul de 5% ține strict de calculele ei. în schimb, administratorul special al Termo, Dan Magia, a fost evaziv, spunând că încă se analizează situația, dar nu a exclus o creștere a prețului. „Deocamdată este un proiect, să vedem dacă va fi votat de consiliul local, apoi vom trimite ANRSC prețul cu această cotă de dezvoltare, iar ei decid dacă îl aprobă. Așteptăm să vedem ce se va întâmpla și apoi vom face calculele“, a declarat Magia. PREȚ ELECTORAL SAU NEGLIJENȚĂ? Potrivit proiectului supus votului, consilierii trebuie să decidă dacă aprobă sau nu „cota de dezvoltare a sistemului de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), de 5% din tariful de producere și distribuție a energiei termice". în raportul care însoțește proiectul se arată că Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 și Ordinul ANRSC nr. 66/2007 prevăd ca sumele aferente dezvoltării și modernizării SACET să se constituie într-o cotă de dezvoltare aprobată de autoritățile administrației publice locale. „Sumele încasate prin prețuri/tarife corespunzătoare cheltuielilor pentru dezvoltarea și modernizarea SACET se constituie într-un cont distinct al operatorului și se utilizează pe baza programului de dezvoltare avizat de autoritățile administrației publice locale implicate“, spune raportul. Cu alte cuvinte, Termo ar fi trebuit să prevadă în fiecare an o cotă din încasări pe care să o folosească exclusiv pentru modernizări, lucru pe care nu l-a făcut, după cum a constatat și Curtea de Conturi: „Nu s-au luat măsuri pentru includerea în calculul prețurilor și tarifelor aferente serviciilor de distribuție a energiei termice prin puncte termice a cotei de dezvoltare și modernizare SACET, pentru înlăturarea deficiențelor constatate prin Decizie s-au dispus următoarele: în calculul prețurilor și tarifelor locale, care vor fi solicitate spre aprobare, vor fi luate în considerare și cheltuielile aferente dezvoltării și modernizării SACET, care se vor constitui într-o cotă de dezvoltare aprobată de autoritățile administrației publice locale; sumele încasate prin prețuri/ tarife corespunzătoare cheltuielilor pentru dezvoltarea și modernizarea SACET (...) se vor utiliza exclusiv pentru scopul în care au fost constituite“, arată Curtea de Conturi. Din motive electorale sau pur și simplu din neglijență, Termo nu a cerut ca prețul să includă și costul pentru dezvoltare, iar acum se vede forțată să o facă după controlul Curții de Conturi. Strânsă cu ușa, societatea știe acum ce va face cu banii pe care trebuie să-i prevadă exclusiv pentru investiții, va cumpăra circa o mie de contoare de energie termică în perioada 2016 - 2017. Conform unui studiu tehnico-economic întocmit de specialiștii societății, prezentat Primăriei Craiova, Termo amintește de „oportunitatea și necesitatea înlocuirii unui număr minim de 1.090 de contori de energie termică în decursul anilor 2016 - 2017. „Având în vedere că prețul estimat al unui contor termic este de 2.700 de lei, iar necesarul minim este de 1.090 de bucăți, rezultă un necesar de 2.943.000 de lei (...) Termenul de recuperare maxim se consideră a fi de șase ani, conform normativelor în vigoare, iar această investiție ar duce la creșterea calității serviciilor publice de alimentare cu energie termică prin evitarea erorilor de măsurare și cuantificarea corectă a consumurilor pe fiecare condominiu“, se arată în studiu. Dacă va include cota de 5% în prețul actual, coroborat cu managementul slab de-a lungul anilor care a dus la dificultăți financiare și la intrarea în insolvență societății înseamnă că populația și firmele care primesc agent termic vor plăti, de fapt, investiția în respectivele contoare. CE SCRIE ÎN STUDIUL TEHNICO-ECONOMIC AL TERMO Din documentul întocmit de societate aflăm că strategia de alimentare cu energie termică a Craiovei a fost elaborată în 2003 și actualizată în 2008 și că ea prevedea numai lucruri bune pentru oraș. Cu o condiție, însă, să se facă investiții în conducte și punctele termice, în acest sens, au fost realizate și două studii de fezabilitate, actualizate în 2011, unul pentru modernizarea sistemului de distribuție, iar celălalt pentru punctele termice. Suma necesară investițiilor se apropia de o sută de milioane de lei (circa 25 de milioane de euro). în perioada 2007 - 2012, Termo a investit circa 34 de milioane de lei, bani veniți cu preponderență prin două programe guvernamentale. Conform calculelor făcute de societate pe baza cantităților în scădere de energie termică și a numărului tot mai mic de clienți (58.000 de apartamente față de 85.000), cota de dezvoltare de 5% înseamnă două milioane de lei, în timp ce Termo ar avea nevoie de circa 21 de milioane de lei pe an în perioada 2016 - 2020. Dovadă că datele financiare de pe hârtie sunt departe de realitatea căreia trebuie să-i facă studiul tehnico-economic spune că, potrivit planificării multianuale a investițiilor pentru anii 2016-2017, „Termo urmează să realizeze investiții cu o valoare totală de 45,2 milioane de leii dintre care 13,5 milioane ar trebui acoperite din bugetul local al Craiovei. Cum bani nu sunt la primărie, iar firma este în insolvență din cauza datoriilor uriașe către CEO, Termo s-ar mulțumi pe anul în curs să înlocuiască măcar 360 de contoare termice, iar în 2017- 730 de contoare, „în condițiile inexistenței finanțării din surse ale bugetului local, cât și din bugetul de stat rezultă că Termo Craiova urmează să-și asigure prin mijloace proprii resursele necesare achiziționării acestor mijloace fixe de strictă necesitate în cuantum de 970.000 de lei în anul 2016 și 1.971.000 lei în 2017“, se arată în studiu. „Mijloace proprii“ înseamnă, de fapt, creșterea prețului facturat craiovenilor. cm Prin iwni -jj Craiovenii care locuiesc la bloc ar putea plăti mai mult pentru apa caldă și căldura furnizate de Termo I