Gazeta de Sud, august 2017 (Anul 23, nr. 6782-6803)

2017-08-01 / nr. 6782

LOCAL Marți, 1 august 2017 • Gazeta de Sud 600 DE MEDICAMENTE AU FOST RETRASE DE PE PIAȚĂ ÎN ROMÂNIA Din 2016 și până acum, peste 600 de medicamente au fost retrase de pe piață, iar alte câteva sute au fost înregistrate cu notificare pentru retragere, susține Asociația Distribuitorilor Europeni de Medicamente (ADEM), care a atras atenția ieri asupra consecințelor lipsei unor medicamente din farmaciile din România. Revoltă în blocurile reabilitate tei Reabilitarea termică din fonduri europene a blocurilor din Craiova i-a explodat primăriei în față. Locatarii din puținele blocuri reabilitate s-au trezit cu sume de plată uriașe, pe care refuză acum să le achite. După calculele făcute de primărie, partea de cofinanțare a proprietarilor pentru reabilitarea unui apartament a depășit, în unele cazuri, 20.000 de lei. Dacă la aceasta adăugăm și cofinanțarea din partea Uniunii Europene și a guvernului, reabilitarea unui apartament a ajuns și la 45.000 de lei. Suma de plată pentru fiecare proprietar a crescut foarte mult și din cauza faptului că primăria a pierdut o parte din fondurile europene, deoarece firmele care au câștigat contractele de execuție nu au finalizat lucrările la timp, în loc să suporte ca aceste cheltuieli neeligibile, primăria le-a pasat asociațiilor de proprietari, implicit fiecărui proprietar de apartament, în schimbul promisiunii că va recupera banii de la firmele vinovate după ce le va da în judecată; în realitate, primăria nu are nici o garanție că va câștiga procesele. Un lucru este sigur, însă. Chiar dacă nu recunosc sumele calculate de primărie, proprietarii sunt obligați să plătească banii. Altfel, pot fi executați silit de municipalitate.  Valentin Tudor Maria Cernătescu Despre reabilitarea termică a blocurilor a început să se vorbească încă din anul 2012. Primarul de atunci, Olguța Vasilescu, promitea că locatarii din tot orașul vor beneficia de reabilitare gratis, deoarece totul se va deconta din fonduri europene. GdS atrăgea atenția la vremea respectivă că promisiunea nu se susține, întrucât ghidul de finanțare europeană prevedea o finanțare de doar 60% din banii Uniunii Europene. Restul cădea în sarcina asociației de proprietari și a primăriei. Locatarii au fost circumspecți la aflarea acestei vești și nu s-au înghesuit să se înscrie în program, motiv pentru primar să-i facă mincinoși pe jurnaliști. „Vine un prostovan de jurnalist și le spune oamenilor că ei trebuie să plătească reabilitarea", acuza primarul în cadrul ședinței de consiliu local din decembrie 2013. Jurnaliștii au avut, din nou, dreptate, iar efectele se văd acum: facturi de zeci de mii de lei pentru unele apartamente, o parte din sumă fiind din vina primăriei, incapabilă să forțeze firmele care au executat lucrările să termine treaba la timp. După ce a dat vina pe jurnaliști, primarul a intrat în conflict și cu Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, organismul prin care documentațiile necesare ajungeau la avizat la București. Vasilescu a acuzat ADR că a întârziat depunerea documentelor la ministerele de resort, dar, în realitate, primăria nu reușea să strângă de la asociații documentele necesare. Și, uite așa, dosarele se plimbau dintr-o parte într-alta; într-un final, primăria a găsit două asociații de proprietari dispuse să intre în programul de reabilitare termică, lucru pe care acum îl regretă. Nu că programul în sine nu este benefic, ci din cauza balbelor din primărie care acum îi ard rău la buzunar. Municipalitatea a reușit, într-un final, să scoată la licitație reabilitarea termică a blocurilor M din cartierul 1 Mai din zona Ciupercă, dar contractele au fost semnate foarte târziu, în cursul anului 2015. Termenul-limită de cheltuire a banilor europeni era decembrie 2015, deci mai erau la dispoziție câteva luni. Orice sumă cheltuită după 31 decembrie 2015 nu mai putea fi decontată. Cele două firme care au câștigat lucrările sunt AB Tehnica din Ișalnița, cunoscută pentru lucrările de la stadionul de atletism, și Remex, cunoscută pentru contractul de reabilitare a ambulatoriului de specialitate de la Spitalul Județean de Urgență Craiova. în total, 17 blocuri din cartierul 1 Mai trebuia reabilitate rapid pentru a nu se pierde banii europeni. Lucrările au început, s-au și finalizat, dar nu la timp, ci pe la jumătatea anului 2016. Primăria a tras linie, a calculat, iar zilele acestea a trimis asociațiilor de proprietari tabelele cu sumele defalcate pe fiecare apartament în parte. Din acest moment a început scandalul. CUM SE PLĂTESC BANII Pentru a înțelege cât de mari sunt costurile cu reabilitarea termică pe care sunt obligați să le suporte locatarii, trebuie explicat pe scurt mecanismul de finanțare a proiectului. De exemplu, în cazul ideal al finalizării la timp a lucrărilor, dacă reabilitarea unui bloc costă 100.000 de lei, 60.000 de lei (60%) suportă Uniunea Europeană, iar asociația și primăria împart între ele diferența de 40.000 de lei (40%) în procente care variază în funcție de veniturile locatarilor din acel bloc. Dacă mai mult de jumătate dintre locatari au un venit lunar net pe membrii de familie de peste 350 de euro, dar sub 500 de euro, primăria suportă doar 10% din diferența de 40%, iar asociația suportă 30%. Dacă venitul este peste 150 de euro, dar sub 350 de euro, cotele de cofinanțare sunt: primăria - 20%, asociația - 20%, iar dacă venitul este sub 150 de euro, primăria contribuie cu 30%, iar asociația cu 10%. în oricare dintre situații, cota asociației o plătește primăria, apoi își recuperează banii de la fiecare proprietar într-o perioadă de zece ani. Oarecum la fel se întâmplă și cu sumele declarate neeligibile, care trebuie plătite de asociație sau primărie, proporțional cu procentele de cofinanțare. Dacă, de exemplu, o sumă de 100.000 de lei este declarată neeligibilă, asociația plătește 10, 20 sau 30%, așa cum s-a angajat prin contract în cazul sumelor eligibile. Primăria își recuperează apoi banii, după același principiu, în zece ani. Nu este clar dacă Primăria Craiova a plătit sumele declarate neeligibile, dar este sigur că le cere asociațiilor acești bani în schimbul promisiunii că va da firmele în judecată și îi va recupera de la ele. Conform contractelor prin care asociațiile au împuternicit primăria să demareze proiectul de reabilitare termică, primăria se obligă „să finanțeze toate costurile neeligibile ale proiectului (...) cu recuperarea ulterioară de la asociația de proprietari a cheltuielilor neeligibile ce îi revin acesteia"; într-o adresă trimisă asociațiilor de proprietari acum trei săptămâni, primăria le cere președinților să aprobe tabelele cu sumele de plată în cadrul adunărilor generale. „Vă rugăm ca până pe data de 25.07.2017 să ne transmiteți hotărârea Adunării Generale de aprobare a sumelor defalcate, anexate la prezenta adresă", se arată în documentul de la primărie. Municipalitatea cere apoi mandatare pentru a recupera banii de la firme, „în conformitate cu clauzele contractului de achiziție publică de lucrări, există posibilitatea recuperării de la executant a valorii finanțării nerambursabile care ar fi putut fi obținută dacă respectivele lucrări ar fi fost efectuate în perioada de eligibilitate a acestora (...) municipiul Craiova demarând deja procedurile legale în acest sens (...) Vă solicităm să mandatați Municipiul Craiova să reprezinte proprietarii apartamentelor reabilitate în litigiile având ca obiect recuperarea cheltuielilor devenite neeligibile din vina executantului AB Tehnica după data de 31.12.2015“, mai spune primăria, care trece apoi la amenințări la adresa locatarilor: „în cazul în care nu vom primi aceste hotărâri (...) Direcția Elaborare și Implementare proiecte va proceda la transmiterea acestor sume defalcate pe fiecare proprietar către Direcția de Impozite și Taxe în vederea impunerii taxei de reabilitare termică", în traducere liberă, cine nu plătește, va fi executat silit, așa cum scrie și în contractul semnat de asociații cu primăria la articolul 7, alineatul 8: „Taxa de reabilitare termică se urmărește și se execută silit de Direcția de Impozite și Taxe din cadrul Primăriei Craiova (...) termenele de plată fiind 31 martie, respectiv 30 septembrie ale fiecărui an fiscal". DE LA 2.000 - 3.000 DE LEI LA PESTE 10.000 DE LEI O dată afișate tabelei sumele de plată pe ușile becurilor, locatarii s-au dus pie președinții de asociații proprietari să le ceară ștreală. Unii dintre ei spun că inițial a fost vorba de 23.000 de lei, nicidecum peste 10.000 de lei, iar unele cazuri peste 20.000 de lei în condițiile în care nu li se montaseră geamuri PVC cu termopan. în plus, au mai spus oamenii, unele lucrări trecute în deviz și plătite nu fuseseră efectuate. Revoltat, un locatar din blocul M13 din cadrul Asociației nr. 161 Mai a făcut o adresă cău, primar în care enumera zeci de lucrări neefectuate, dar introduse la plată. Emilia Tenț, din blocul M21, este unul dintre locatarii nemulțumiți de sumele repartizate de primărie, chiar dacă are de plată 7.700 de lei, cu mult sub alte apartamente. „Este o sumă extraordinar de mare. La început au spus că va costa în jur de 2.000 -3.000 de lei. Noi nu am semnat nimic, nici la recepție nu au venit cu un deviz să vedem și noi care sunt prețurile. Ne-am trezit lunea trecută cu un tabel pe ușa blocului. Nu o lăsăm așa!“, a spus ea. Proprietarii sunt nemulțumiți de partea lor de cofinanțare la reabilitarea blocurilor