Gazeta de Sud, septembrie 2018 (Anul 24, nr. 7052-7071)

2018-09-11 / nr. 7058

SANATATE I Marți, 11 septembrie 2018. Gazeta de Sud MUNCA. BOALĂ GREA O persoană din cinci nu a muncit nici măcar o dată, deși are vârsta necesară, potrivit unei anchete a Institutului Național de Statistică. Cum pot fi decontate rețetele date Ai fost internat în spital și ai primit rețetă, fie ea și pe un colț de hârtie fără parafă, pentru a cumpăra medicamente sau materiale sanitare? îți poți primi banii înapoi, după externare! O spune răspicat chiar ministrul sănătății, Sorina Pintea, care explică și procedura în acest caz. La rândul său, Alin Demetrian, managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova, îi asigură pe pacienții internați aici că unitatea le poate returna banii astfel cheltuiți. „Nu ar trebui să le fie teamă, îi aștept cu factura", spune Demetrian. Gazeta de Sud a desfășurat în 2013 o amplă campanie de informare a pacienților internați în spitalele din Oltenia în privința drepturilor pe care le au, mesajul principal fiind acela că unitatea medicală este obligată să le returneze banii cheltuiți pe perioada spitalizării cu medicamentele, analizele sau materialele sanitare.  Cumpărarea pe perioada spitalizării a unor medicamente sau materiale sanitare necesare tratării afecțiunii pentru care ai fost internat a fost și va rămâne un sport național. Un sport din care pacientul nu ar trebui însă să iasă în pierdere, pentru că spitalul este obligat să-i returneze, la externare, cheltuiala făcută, indiferent de valoarea ei și fără o limită de timp. O spune chiar ministrul sănătății, Sorina Pintea. Ea adminte însă că, deși în România există legi clare în acest sens, ele nu sunt întotdeauna respectate, din varii motive. Ele pot fi, totuși, respectate dacă pacientul își cunoaște aceste drepturi și acționează în consecință. A spus-o răspicat Sorina Pintea, săptămâna trecută, la Craiova. „Orice pacient internat într-un spital public din România are dreptul, dacă medicul curant îi recomandă un medicament suplimentar, pe care spitalul nu-l are, sau un material sanitar ori orice alt obiect care ține de exercitarea actului medical și dovedește cu distanță și factură că acel produs a fost cumpărat în perioada zilelor de spitalizare, să-și recupereze banii. Spitalul este obligat să-i returneze acea sumă, indiferent de valoarea ei și fără o limită de timp. Nicăieri în lege nu se stipulează că s-ar prescrie obligația spitalului, că există o sumă limită sau orice altceva“, a precizat Sorina Pintea. „Ca să explic mai bine, omul se duce în spital și medicul îi spune că nu are ampicilină, din varii motive, nu există contract, s-a terminat, și te roagă să cumperi. Pacientul, după ce este externat, merge la spital cu biletul de ieșire în copie și cu o cerere în care spune: stimate domnule manager, vă rog a-mi deconta suma de, cheltuită pentru achiziționarea de medicamente la cererea medicului curant, în perioada de, iar unitatea trebuie să-i ruleze banii“, a adăugat ministrul sănătății. Marian Apipie marian.apipie@gds.ro Gazeta de Sud a desfășurat în 2013 o amplă campanie de informare a pacienților internați în privința drepturilor pe care le au pe perioada spitalizării LET'S DO Kr. KOAR ANW Hai să ne strângem 1.000.000!