Gazeta literară, ianuarie-iunie 1959 (Anul 6, nr. 1-26)

1959-01-01 / nr. 1

Nr. 1 (251! - joi 1 ianuarie 1959 )E= GAZETA LITERARĂ 3 Al. ANDRIŢOIU : Dacă 1 ianuarie am să termin un volum de versuri inspirate din viaţa tineretului patriei noastre. Volumul va apare în Editura tineretului, încolo, numai proză şi teatru. Adică o carte cu amintiri din viaţa de licean (într-un orăşel cu foarte mulţi popi, foarte mulţi călugări şi foarte mulţi cîini) şi o piesă de teatru scrisă în colaborare cu regizorul George Tobias. Piesa e legată de sărbătorirea celor 15 ani de la Eliberarea patriei noastre. A. E. BACONSKY: Am la ESPLA un volum de „Călătorii", cu prir.'ZÎnd impresii din drumurile întreprinse în Coreea şi Uniunea Sovietică — sper că paginile acestei cărţi de proză şi versuri vor vedea In primăvară lumina tiparului. Scriu versuri lirice pe care le voiaduna probabil într-un volum. Cînd va apărea, e o problemă de viitor. In orice caz 23 August 1969 ar îi pentru mine termenul ideal şi dacă aş reuşi să public cartea în cinstea acestei zile aş încerca sentimentul unei depline participări la marea sărbătoare a poporului nostru ! Maria BANUŞ ! Lucrez la un poem de dimensiuni mai mari închinat luptelor eroice duse de comunişti pentru eliberarea umanităţii. Titlul, la ora actuală: „Torentul". Caut să termin poemul in primăvara anului 1959, pentru a-1 putea publica înainte de 23 August. Poemul va apare la Editura tineretului. Tot la acest răstimp voi preda ESPLA-ei un volum de versuri. Aurel BARANGA: Sper să pot răspunde la chemarea înflăcărată a Partidului pentru ca poeţii, prozatorii, dramaturgii să celebreze într-un chip demn de ei cea mai mare sărbătoare a patriei noastre: Eliberarea. Mă voi strădui ca noua mea piesă, intrată de cîteva zile pe şantier: „Rapsodia eroică* iîuatrcrc v.îtc un crimpei din faptele oamenilor care îndărăt cu 515 ani, jertfindu-se unii dintre ei pe Sine, au asigurat bucuria zilelor noastre. De asemenea, sper ca pînă la aceeaşi dată să fie gata şi o comedie înfăţişînd un subiect, actual, la care spectatorii noştri de azi să rîdă copios. Şi, în sfîrşit, pun la punct primele două volume, de teatru scrise în aceşti ultimi 15 ani, fructe ale acestor vremuri chiar dacă fiecare piesă în parte s-ar fi cuvenit să fie mai reuşită decît este. • Eugen BARBU : Voi tipări „Patru condamnaţi la moarte“ şi ,,Şoseaua nordului“, cuprinzînd aspecte din lupta ilegală a partidului şi descrierea evenimentelor de la 23 August, la ESPLA, şi un volum de impresii de călătorie (Kiev, Moscova, Leningrad, Atena, Delfi, Corint, Istanbul) la Editura tineretului. Ury BENADOR : Voi preda, în sfîrşit, editurii romanele „Magazinul Universel ,,La Gablonz“, „Mister Harry, Domnul Emil şi ceilalţi domni şi mistress" şi „Beethoven“, romane la care am lucrat simultan aproape 15 ani. Menţionez că în primele două sînt surprinse momente legate de actul revoluţionar de la 23 August. Mihai BENIUC : Se află sub tipar la ESPLA volumul meu de versuri „Cu un ceas mai devreme", iar la Teatrul Naţional din Bucureşti se repetă actualmente piesa „Reţeta subterană". In momentul de faţă, pregătesc romanul „Pe muchie de cuţit“, inspirat din lupta comuniştilor în timpul celui de-al doilea război mondial, iar în perspectivă pentru anul viitor am o piesă despre comunişti şi drama istorică „Horia“ Victor BIRLADEANU . E inevitabil ca proiectele literare ale aceluia pentru care preocuparea principală o constituie ziaristica să fie în dependenţă nemijlocită de timpul pe care şi-l poate smulge acestei pasionante dar atit de acaparante profesii. Sper că în anul care vine îmi voi găsi — cu sprijinul tovarăşilor din redacţia unde lucrez — timpul necesar pentru a teme o piesă închinată momentului istoric de la 23 August, piesă al cărei plan îl am destul de clar conturat şi al cărei titlu ar urma să fie : „Soarele a răsărit la miezul nopţii". Poate că, în plus, voi izbuti să termin un volum început mai de mult de schiţe şi povestiri cu titlul : „Sulele recuperate". Delitosierre BOTEZ : Planul meu pe 59 este în mare parte înfăptuit: 1. Un mic volum de versuri pentru pionieri intitulat ,,Lanterna magică" este la Editura tineretului. 2. Lucrez acum la punerea la punct a unui roman. 3. Revizuiesc un volum de scriţe. 4. Adun noeme pentru un nou volum închinat aniversării a 18 ani de la Eliberare. Radu BOUREANU: Sper ca in primul trimestru al anului 1959 să apară volumul masiv de traduceri din Emile Verhaeren in Editura de stat pentru literatură şi artă. Am în lucru două piese de teatru, un volum de nuvele şi un poem mai ampliu care se va intitula „Balada Cetăţii lui Bucur", în legătură cu comemorarea a cinci sute de ani de la fiinţarea Bucureştilor. Reflectez la o piesă cu subiect din perioada Eliberării ţării noastre. Liviu BRATOLOVEANU : Am terminat piesa „Omul cu două suflete“. Vreau să mă ţin de angajamentul luat faţă de Secţia de dramă a Uniunii Scriitorilor şi cu prilejul celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei să scriu o piesă eroică din lupta ilegală a partidului in legătură cu 23 August. Vera CALIN : Vreau să scriu o serie de studii de generalizare în jurul unor fenomene ce apar în literatura actuală, arătînd ce aduc aceste fenomene nou faţă de literatura trecutului şi ce reprezintă o preluare constructivă a tradiţiei literare. Primul din seria acestor studii a fost scris, se intitulează ,,Social şi psihologic in romanul actual“ şi va fi tipărit într-un număr viitor al „Vieţii romîneşti“. Eu scbiu CAMILAR : Sper ca anul 1959 să fie foarte rodnic în ceea ce priveşte lucrările mele literare. In primul rînd, aş vrea ca mă la 23 August să pot înfăţişa pulicului tustrele volumele din cartea „Vintul de miazăzi", în care este vorba despre colectivizarea agriculturii. La începutul anului, ESPLA este dispusă să-mi tipărească volumul de schiţe şi poveşti „Nopţi udeştene". Am dat unui teatru din Bucureşti prima mea lucrare dramatică în proză, purtîrd titlul provizoriu „Cocorii lui Ibicus“. La Editura tineretului îmi va apare în 1959 volumul 1 din „File din istoria patriei" şi volumul 11 din „1001 de nopţi". Tot în cursul acestui an, spera să-mi apară „Căderea zeilor" înfăţişînd luptele dacilor împotriva cotropitorilor romani. Am gata mare parte dintr-ur volum de poezie. Un ciclu din acest volum este intitulat „Timpul“, iar al doilea priveşte una din cele mai mari minuni ale timpului nostru, „Astronautica“, Nina CASSIAN: Imi pare rău că trebuie să repet ceea ce am mai spus cu alte prilejuri , dar continui să nădăjduiesc că voi putea termina, în cinstea aniversării a 15 ani de la Eliberarea patriei noastre, amplul poem ,,Spectacol in aer liber" închinat frumuseţii complexe a acestor ani. De asemenea, pe lingă o serie de proiecte mai puţin certe, voi încheia un ciclu de muzică şi versuri compus împotriva ororilor războiului de cotropire şi spre slava unei păci creatoare. Otilia CAZIMIR : Planul meu de lucru pe anul 1959 e mai vast ca oricînd. In sectorul traduceri voi termina toate cele patru „cărţi“ ale romanului cazah, ,,Abai" de Avezov. Voi traduce partea a treia („Cătunul din stepă") a trilogiei lui Valentin Kataev şi atît cît voi putea din încă trei volume de „Opere" de Cehov, pe care m-am angajat să le tălmăcesc în continuare. In sectorul literaturii originale, lucrez la un nou volum autobiografic „Anii de școală“, urmarea primului volum „A muri Luky" încă un manuscris. La volumul de amintiri „Prietenii mei, scriitorii" nu mai am de făcut decît unele uşoare retuşări şi completări. De asemenea voi scrie o serie de schiţe-amintiri, închinate celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei noastre, 23 August 1959. Constantin CIOPRAGA : Am terminat monografia critică G. Topîrceanu pe care o voi preda Editurii de stat pentru literatură şi artă. In aceeaşi editură va apare monografia C. Hogaş şi studiul introductiv la V. Alecsandri, Proză (colecţia Clasicii romini). Revizuiesc studiile critice publicate în vederea unei culegeri Pentru a 15-a aniversare a Eliberării patriei noastre pregătesc un studiu despre tinerii poeţi ieşeni. Vladimir COLIN , îmi propun să pun la punct în cinstea celei de a 15-a aniversări a gloriosului 23 August 1944 un roman pentru tineret, a cărui acţiune se desfăşoară la Constanţa în lunile premergătoare Eliberării. Apoi, fireşte ,,Legendele ţării Vam" pe care le-am făgăduit micilor mei cititori şi despre care mă întreabă la fiecare întîlnire. Apoi, un volum de versuri, pentru că de mult mă ispiteşte întoarcerea la lira pe care am agăţat-o, crud, prea devreme în cui. Apoi, o piesă pentru Teatrul de păpuşi, apoi o culegere de mituri şi legende ale Orientului antic. Ov. CROHMALNICEANU : Am terminat redactarea unei prime părţi a cursului pe care-l ţin de cîţiva ani, la universitate, „Romanul românesc după primul război mondial“, iar acum lucrez la definitivarea şi darea la litografiat a cursului special despre Arghezi. Intenţionez de asemenea să-mi termin volumul făgăduit de interpretări a cîtorva autori dintre cele două războaie. Am publicat cîteva din aceste studii referitoare la Arghezi, Bacovia, Călinescu, Camil Petrescu, etc. Urmează să le completez cu altele despre Sadoveanu, Rebreanu, H. P. Bengescu, Ibrăileanu. Mă voi ocupa iarăşi (nu cu intermitențe cum am făcut-o anul acesta), de cronica literară căreia vreau să-i redau caracterul unei analize pe problemele ridicate pe diverse opere apărute, înrudite ca gen sau ca tematică. In sfîrşit, sper să pot închega un volum de studii despre realismul socialist, adăugind celor publicate de mine pînă acUm în „Viaţa romînească“ un număr de articole inedite despre realismul socialist şi problema tradiţiei şi inovaţiei, realismul socialist şi caracterul naţional. Mihail DAVIDOGLU : Am predat Teatrului Naţional „I. L. Caragiale“ piesa „Uriaşul din cimpie". Proiectele mele pe anul 1959 sînt : voi scrie o piesă despre Eliberare şi alte cîteva piese într-un act pe teme de actualitate. Nicolae DELEANU : In primăvara anului 1959 predau manuscrisul volumului 111 din ,,Nedeia din poiana miresii" și cu asta am terminat seria, nu însă și ciclul „Minerii de la Jiu". In toamnă va fi gata manuscrisul volumului „Istoria presei din Rominia", iar în cinstea celei de a 15-a aniversări de la marea cotitură, pregătesc o nuvelă în care e vorba de muncitorii metalurgişti de la Uzinele Calan. Al. DIMA : Lucrez la o istorie a teoriei literare romîneşti, din care am publicat pînă acum cîteva capitole în „Studii şi cercetări literare“ — Filiala Academiei R.P.R.-Iaşi — şi în „Viaţa romînească“. In ’59 voi scrie o suită de însemnări cu privire la viaţa artistică şi teatrală din Uniunea Sovietică, pe care am cunoscut-o în cursul unei călătorii recente. Mihu DRAGOMIR : In cursul anului 1959 sper să pot fi prezent cu următoarele : nuvela „Legea singurătăţii“ ; volumul de versuri pentru cei mici „Poveştile bălţii“; eseul „Poezia şi comanda socială şi o antologie a poeziilor închinate lui Eminescu din timpul vieţii poetului şi pînă astăzi (în colaborare cu Augustin Z. N. Pop). In cinstea zilei de 23 August mă voi strădui să prezint cititorilor un roman şi poemul „Războiul“ refăcut în întregime. Petru DUMITRIU : In cinstea lui 23 August 1959, mă voi strădui să duc la bun sfîrşit publicarea primelor două volume din „Biografile contemporane“. 23 August 1959 e o dată importantă şi încerc să tipăresc în cinstea ei o lucrare în care să dau tot ce pot mai bun. Doream să pot publica această carte în iarna aceasta , dar nădăjduiesc să-mi realizez planul măcar în vara ce vine. Mihai GAFIȚA: Mai întîi mă gîndesc la articolele curente, pe care le-aș putea publica în periodicele noastre. Ca lucrări mai de greutate consider că voi tipări anul acesta primul meu volum de critică, consacrat în întregime realismului socialist şi alcătuit după o formulă pe care o cred oarecum diferită de alte volume de acest fel apărute. In acest an va apare ediţia Duiliu Zamfirescu anunţată pentru 1958. Şi, revenind la ceea ce am spus la început, — articole curente în presă, pentru că aceasta e o sarcină principală a criticii literare. GAGYI Laszlo : Nu de mult am terminat o piesă de teatru intitulată „Vint de primăvară“, iar piesa mea într-un act „Iepure de Belgia“ urmează să apară în volum. Planuri de viitor ? Deocamdată lucrez în mod intens la un roman — „Rapsodie“ — care va apare la Editura tineretului. Sper că această carte, în care vreau să arăt felul cum fiul unei familii năpăstuite în trecut se ridică — după Eliberare — la cele mai înalte culmi ale creaţiei artistice, va exprima în mod convingător importanţa covîrşitoare a lui 23 August. Al. Ivan GHILIA : Un ciclu de nuvele înfăţişînd drame umane legate de război, probleme de conştiinţă, morală, etc., consemnînd experienţa dureroasă prin care a trecut omenirea în timpul celui de al doilea război mondial — soarta diferitelor categorii, de oameni înşelaţi şi tîrîţi într-un război nedrept (,,Lume bolnavă“) şi ieşirea activă şi lucidă din această lume spre o alta mai bună, purificată de plăgile fascismului şi ale nedreptăţilor sociale. Volumul se încheie cu luptele de la Băneasa (24—25 august) şi va apare la Editura tineretului . Tot în cinstea marii aniversări pregătesc un volum de nuvele şi portrete literare închinate vieţii, frumuseţii etice şi spirituale a comuniştilor. Aurel GURGHIANU : In curînd voi preda ESPLA-ei o plachetă de versuri, scrisă la urma vizitării Leningradului şi a împrejurimilor sale. In cinstea aniversării a 15 ani de la Eliberare, intenţionez să scriu o suită de poezii lirice despre zilele noastre. Dumitru IGNEA : In scurt timp voi preda Editurii tineretului nuvela „Omul cu părul cărunt“ la care lucrez de mai multă vreme. Cu această lucrare, în care eroii sînt comunişti ilegalişti şi a cărei acţiune se petrece în ajunul celui de al doilea război mondial, doresc să întîmpin cea de a 15-a aniversare a Eliberării patriei. Silvian 1031FESCU : In cursul anului viitor urmează să apară un volum predat editurii despre problemele romanului, precum şi un studiu introductiv la noua şi vasta ediţie de „Opere" ale lui Caragiale pe care o pregăteşte ESPLA. Pentru primele luni ale anului mă gîndesc la cîteva articole şi studii cu tematică variată, dar centrală pe trăsăturile noi ale literaturii noastre contemporane. Concep rrest, apariţii drept un omagiu pentru sărbătorirea celor 15 ani de la Eliberarea care le-a făcut posibile. Ion ISTRATI : Trag nădejde ca în cinstea glorioasei aniversări a Eliberării patriei să văd tipărit romanul la care lucrez de mai mulţi ani. E o carte de circa 600 pagini ■ închinate Eliberării şi avînd acţiunea plasată la Iaşi şi în Moldova, înainte şi după 23 August 1944. Am şi predat-o recent la ESPLA, după cum la Editura tineretului am depus un volum de schiţe („Unta") şi un vast poem în proză (Iaşii tinereţii noastre"), care înfăţişează laşul de la origine pînă In zilele noastre. In plus, migălesc la volumul al doilea al lucrării „Din neagra ţărănie“. Ştefan IUREŞ: Nădăjduiesc ca volumul de versuri care va apare în prima jumătate a anului, să reprezinte o parte din munca mea tachinată celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei noastre. In cursul anului 1950 voi face eforturi pentru a preda Editurii tineretului un volum de versuri mai de mult promis, intitulat ,,A noastră e Lumea". Al. JEBELEANU : La marea sărbătoare a poporului nostru din 1959, a 15-a aniversare a Eliberării patriei, vreau să particip cu volumul de versuri „Cintece pentru veacul meu”, pe care l-am predat Editurii tineretului. Mai intenţionez să scriu cicluri de poezii inspirate din viaţa muncitorilor şi colectiviştilor. Nicolae JIANU : In primele luni ale anului voi preda editurii volumul al 21ea din romanul „Izvorul roşu”. Mă aflu într-un stadiu avansat cu romanul „Uliţa Podul verde“ — o evocare a anilor dramatici din preajma şi de după cel de-al doilea război mondial. In cinstea celui de-al 15-lea an al patriei libere, pregătesc monografia literară „Pe Bicaz In sus“. Reflectez la un scenariu de film. KOVÁCS György : De curînd am terminat de scris volumul I al unui roman intitulat „Tezaurul Kristofilor“, inspirat din viaţa ţărănimii săteşti între cele două războaie mondiale. Acest roman, scris de mine încă în 1942—43 n-a putut apare în condiţiile dictaturii fasciste. In cursul anului 1959 va vedea lumina zilei într-o formă puţin revăzută. In acest timp, voi aranja pentru tipar volumul II al aceluiaşi roman. In prezent lucrez la o povestire mai lungă zugrăvind viaţa colectiviştilor noştri. In anul ce vine intenţionez sa mai scriu cîteva nuvele şi povestiri dintre care una va oglindi evenimentul istoric de la 23 August 1944. Ion LANCRANJAN Lucrez în prezent la romanul „Cordovanii“ şi la volumul de povestiri „Năframa neagră". Amîndouă cărţile sînt pe cale de a fi predate editurii. În cinstea celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei noastre, voi scrie nuvela „Patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi“. Franz LIEBHARD . Lucrez în momentul de faţă cu Editura de stat pentru literatură şi artă — secţia germană — în vederea apariţiei unui volum de poezii inspirate din realităţile zilelor noastre şi din aspectele vieţii populaţiei germane din R.P.R. participantă la construcţia socialismului şi luptei pentru pace. Sper că acest volum să apară în cinstea zilei de 23 August. Remis LUCA ! In cinstea lui 23 August voi termina şi voi da la tipar un volum de nuvele : „Finfinite nu cer răsplată“ — şi o culegere de schiţe cu subiecte din viaţa de azi a ţărănimii muncitoare. Radu LUPAN : Nădăjduiesc să public la ESPLA, dar asta depinde mai mult de editură decît de mine — un volum de studii în curs de definitivare, referindu-se la problemele realismului socialist și literatura noastră, volum intitulat ‘:„Metodă, perspectivă, eroi". De asemenea definitivez acum o povestire discutată cu Editura tineretului, avîrid ca subiect activitatea unui detaşament de partizani romîni în zilele de dinaintea Eliberării patriei. Titlul povestirii e: „Pregătirea“. Theodor MAZILU : În acest an voi publica două volume de proză satirică la ESPLA şi la Editura tineretului . Intenţionez să definitivez o suită de zece piese satirice intr-un act. In cinstea lui 23 August vreau să termin în timp util o piesă de teatru, un episod dramatic din lupta gărzilor patriotice. Dumitru MIRCEA : In cinstea Eliberării pregătesc un volum de povestiri despre satele noastre. In al doilea rînd, am ajuns în faza finală a unui roman al cărui personaj principal este un erou prin excelentă creaţie a regimului nostru. Francisc MUNTEANU : In 1959 va apare ediţia a doua a volumului meu ,,Statuile nu nidi niciodată“. Ediţia este revăzută, aşa că poate fi socotită ca o lucrare nouă. De asemenea va apare vol. 1 din „Născut in Europa". Meseriilor mele li se mai adaugă în anul ce vine încă una, aceea de regizor, pe care o învăț de la Liviu Ciulei, la vederea realizării filmului „Dunărea albastră“ al cărui scenariu l-am scris împreună cu Titus Popovici. Premiera filmului va avea loc la 23 August 1959. NAGY István: La cea de a 15-a aniversare a Eliberării noastre va fi terminată cronica mea intitulată „Cincizeci de ani din viața uzinelor Herbak Ionos", care evocă lupta muncitorilor din această mare uzină, — pînă la victorioasa epocă a construirii socialismului. In afară de aceasta, mai completez numărul nuvelelor pe care le-am scris din 1955 și pînă în prezent cu tacă una sau două nuvele, pe care le voi preda ESPLA-ei încă pînă la 1 februarie 1959, pentru a fi publicate într-un volum, sub titlul : „Cu plăcere și altă dată“. Acest volum de nuvele va oglindi fenomene variate din viaţa noastră actuală. Vasile NICOROVICI : Un voulm de schiţe şi nuvele („Cazul Romnică şi altele“) din viaţa muncitorilor hunedoreni şi dacă timpul va permite, sub raportul documentării, un volum de reportaje despre petrolul romînesc, în care să fie cuprinse toate cele trei regiuni : Valea Prahovei, Oltenia şi Moldova (cu titlu provizoriu: ,Epopeea petrolului romînesc"). Nichai TANASE : Lăcătuşul Tudor Nicolae a trăit 23 de ani sub vechiul regim, a răbdat de foame, a dormit prin gări, a fost umilit. După 23 August 1944, eroul cărţii mele din „Astăzi e ziua mea“ îşi găseşte cu ajutorul comuniştilor un rost în viaţă. Devine om. Cartea am predat-o zilele acestea Editurii tineret Tui şi doresc să apară în cinstea celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei mele. Am mai predat un volum de reportaje care vreau să apară în cinstea aceluiaşi eveniment PAPP Ferenc . Intenţionez să scriu o povestire mai lungă, în legături cu contrarevoluţia din Ungaria la 1956. Apoi aş vrea să scriu o piesă într-un act despre o latură caracteristică a vieţii muncitoreşti din zilele noastre. Cel mai preţios dintre planurile mele de viitor este acela de a revedea locurile unde se petrece acţiunea unora din cărţile mele mai vechi. Vreau să consemnez un reportaje literare mersul nostru înainte de atunci încoace, doresc să văd şi să arăt pe ce treaptă a dezvoltării s-au ridicat oamenii care au servit cu ani în urmă drept modele pentru personajele mele. POP SrmHMi : îmi propun să istorisesc într-o povestire mai amplă ultimele două decenii din viaţa unui ţăran din cîmpia Munteniei, Intîmplările cuprinse aici se vor polariza în jurul principalelor momente ale revoluţiei din ţara noastră. De asemenea, voi preda în primăvară la ESPLA un volum de schiţe şi nuvele despre schimbările survenite la ultimii ani în conştiinţa unor oameni din medii diferite. Mai lucrez la alcătuirea unui volum cuprinzînd 30 de portrete literare despre constructorii socialismului. Aceste lucrări stat dedicate celei de a 15-a aniversări a lui 23 August. Dumitru Radu POPESCU: Am predat Editurii tineretului " „Zilele săptăminii". In cinstea lui 23 August, intenţionez să scriu citeva schiţe cu tematică actuală şi cîteva despre evenimentele petrecute acum cincisprezece ani. Titus POPOVICI : Pentru a 15-a aniversare a Eliberării patriei noastre vreau să termin ediţia a IlI-a revăzută a romanului „Străinul“. In curînd voi preda piesa „Pasacaglia" — la al cărui ultim act lucrez. De asemenea, voi participa la realizarea unui film — după un scenariu scris în colaborare cu Francisc Munteanu. Veronica PORUMBACU : Am o carte la ESPLA. Ea cuprinde reportaje din ţara noastră, cîteva din R.P.D. Coreeană şi R.P. Chineză şi evocări. In acest volum vom întîlni deci realizările din patria noastră, prietenii şi înaintaşii. Alcătuiesc in prezent o antologie feminină, pe care o dedic femeii eiberate. Dimes RENDIS : _ Vor apărea primele două volume din romanul meu „Uliţa piperului sălbatic" şi un volum cu povestiri „Zeul care plînge". Lucrez de asemenea la un poem impărăţia proletară", despre transformările socialiste din R.P.R. Ion Marin SADOVEANU : Nădăjduiesc să pot pleca în martie la Constanţa, de unde , din viaţa portului, din ateliere, să pot da o nuvelă mai lungă sau un mare reportaj pe care îl voi dedica aniversării lui 23 August. Voi da la Editura tineretului „Taurul mării" şi la ESPLA „Istoria universală a dramei şi teatrului". Alfred Marcul SPERBER : Pentru începutul anului 1959, ESPLA pregăteşte volumul meu de versuri „Fapte şi visuri". In cinstea celei de-a 15-a aniversări a Eliberării patriei, alcătuiesc o plachetă de versuri închinată constructorilor socialismului. Ea va apare la Editura tineretului. Am pe șantier o piesă intitulată „Eroul pozitiv" și culegerea de nuvele „Oameni dintr-o bucată". SOTO András : Am încheiat anul 1958 cu o povestire care va apare în revista „Igaz Szo“. Am mai scris o piesă într-un act, apărută în numărul 12 al aceleiaşi reviste. In anul 1959, an al marii aniversări al lui 23 August, an care va însemna noi victorii ale poporului nostru muncitor, vreau să mă prezint în faţa cititorilor cu povestiri, nuvele, schiţe şi articole, demne de vremurile noastre. Nădăjduiesc să pot scrie despre comuniştii de la sate o operă care va fi de folos poporului şi cauzei socialismului. SZEMLER Ferenc : In cinstea celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei, am terminat un roman care înfăţişează lupta poporului nostru împotriva fascismului. De asemenea am să tipăresc două culegeri de versuri la Editura tineretului şi ESPLA. Al. ŞAHIGHIAN : Lucrez la o comedie care cred că se va numi „Mărul de aur" şi îmi completez un volum de schiţe şi nuvele cu tematică actuală. Mircea ŞERBANESCU : Finisez manuscrisul unei culegeri de reportaje despre oraşul meu ; volumul va purta titlul: „Mîndră Timişoară" şi apare în colecţia „Patria noastră“. Aş fi fericit dacă el va ajunge la librării în cinstea zilei de 23 August. Lucrez de asemenea la alcătuirea unui volum din schiţele şi povestirile mele inspirate din actualitate, publicate în diferite reviste şi ziare în ultimii zece ani. Şi continui munca la romanul „Familie unită“. Ieronim ŞERBU : In genere m-am călăuzit după principiul că abordarea actualităţii pune scriitorului probleme din cele mai acute, mai semnificative şi reprezentative pentru epoca noastră. De aceea ar fi poate de înţeles încercarea de a relua materialul din „Rădăcinile bucuriei", de a-l retopi şi restructura într-o versiune radical schimbată faţă de cea dinainte, ceea ce de fapt echivalează cu scrierea unui nou roman. In același timp pregătesc reeditarea pe anul 1959 a volumului de nuvele „Izgonirea din rai", inspirat din actualitate. Tudor ȘOIMARU : Am definitivat de curînd piesa mea „Poveste despre Unire", a cărei premieră va avea loc în ziua de 24 ianuarie la Teatrul Tineretului din Bucureşti In cursul anului 1959 va ieşi de sub tipar monografia romanţată „Grigore Manolescu", pe care am predat-o Editurii tineretului cu două luni în urmă. Actualmente lucrez la o piesă inspirată din actualitate care se va numi „Un loc sub soare". AI. I. ŞTEFANESCU : In afară de piesa de teatru cu titulul provizoriu „Hotarul", pe care abia am terminat-o şi care zugrăveşte aspecte ale uriaşei dezvoltări a economiei noastre socialiste, intenţionez să sfîrşesc în primăvara anului 1959 un scurt roman despre perioada 23. August 1944—6 martie 1945. Nicolae TAUTU : Ca fiecare dintre scriitorii noștri, doresc din toată inima să particip cu lucrările mele la sărbătorirea lui 23 August 1959. De aceea, Teatrului Armatei îivoi preda piesa „Logodnă peste timp (o continuare a piesei „Ecaterina Teodoroiu", a cărei acţiune se desfăşoară la august 1944 ). Pregătesc de asemenea un volum de versuri, cronică a acestor cincisprezece ani, intitulat „Rapsodia romină“, iar Editurii tineretului îi vor preda la prima lună a anului manuscrisul unei biografii romanţate despre Ecaterina Teodoroiu. Victor TULBURE : In luna ianuarie va apreba Editura tineretului poemul „Cuza Vodă", iar în primul trimestru al anului voumul de versuri „Eu nu cînt că ştiu să cint şi o culegere de traduceri din Hristo Botev. Acum scriu un volum de balade care va cuprinde şi o nouă formă a „daladei tovarăşului care a căzut împărţind p recinteia din ilegalitate" pe care îl închin celei de a 15-a aniversan a Eliberării patriei. Nicolae TATOMIR : Lucrez la un ciclu de poeme închinate centenarului Unirii, in cinstea celei de a 15-a aniversări a Eliberării patriei noastre, voi avea gata de tipar un volum de poezii lirice, intitulat simplu „Poeme". In anul viitor voi mai tipări şi un volum de poezii satirice, intitulat tot atît de simplu „Satire". Cu un adaus : „Satire", II Petru VINTILA . In 1959 se vor împlini 10 ani de la înfiinţarea primelor gospodării agricole colective. In cinstea acestui eveniment lucrez la un volum de nuvele care se va chema „Cartea facerii” Tiberiu VORNIC . Voi termina în 1959: „Inimă de piatră , dramă în 3 acte şi „învierea lui Vlad Zepeş", comedie satirică în 3 acte. De asemeni romanul „Dincolo de poarta lacrimilor", coregrafice şi muzică. Haralamb ZINCA : Am sub tipar la ESPLA o culegere de reportaje literare „Pe urmele amintirilor". Am predat Edituri, tineretului volumul de schiţe şi nuvele „La sfat cu morţii". Revăd pagi-atic „Jurnalului de front" a cărui reeditare este prevăzută în cursul anuui 1959. In momentul de faţă lucrez la un roman închinat grupului de partizani romîni „Carpaţi" pe ,are vreau să-l termin la cinstea împlinirii a 16 ani de la Eliberarea patriei noastre.