Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-06-30 / nr. 27

cia, cuci fișge care caută bruințele trmuasilor în ascunsul ajutoriu a Critaniei. Mai încolo în aceeaș scrisoare se arată, că Anglia nu fu așa norocită în țările europene și anumit în cele turcești, unde se crede că influința rusească ar crește. Germanii. MM.LG. împăratul și Împărăteasa Rudiei, împreună cu marele Duce moștenitoriu și cu un. prințesă ceara lui Oaga, plecând încă la 11. Iunie din Berlin, călătoriră prin mai multe cetășți ale Germaniei pănă la Frankfurt, de unde la 18. Iunie se întoarseră îndărăpt cătră Biberich, însă M. Sa împărăteasa va remânea în acest loc din urmă spre a întrebuința căile. Tot aici se vor aduna estimp mai multe persoane din casele domnitoare ale sfaturilor nemțești. bporunl. Paul Rigă prin o poruncă a sa din 17 Iunie face a se publica testamentul politicesc a izpotat unui său tată, în doă documente, dintre care în cel din tâiu Riga frichiu Vohulm ȘI, după o ferbinte rugăciune înnălțată cătră Domnitoriul tuturor domnitorilor și a puterilor, înșiră pă scurt năcazurile și nenorocirile de care fu întimpinat în viața sa, precum și bunătățile, de care au avut vreodată șarte, apoi în cele mai de pe urmă cuvinte iartă pe toți editorii săi de rău, ori sunt ce nume și ori în ce chip s'ar fi arătat aciia. La doilea document cuprinde cele mai din urmă cuvinte tatălui către fiul său. Aceleaș sună așa: Asupra Ta iubitul meu Frilich, trece sarcina trevilor ocârmuirii cu toată greutatea de responsabilitate. Prin poziția, care eu ț am fost dat ție în privința aceasta, Tu ești mai bine pregătit decât mulți alți moștenitori de tron. Deci în Trie stă, a împlini dreptele Mele nădejdi și așteptarea patriei - a cel puțin a te nevoi spre aceea. Principii și simțemintele Tale îmi chizășuiesc Mie, cum că Tu vei fi un tată a supușilor Tăi. Însă Te păzește de pofta de a înnoi, care așa tare înțepe a se lății să Te păzești de teorii nepractice, de care nenumărate se află acuma, dar totdeodată să Te păzești și de o mai asemenea stricăciată preiubire de a remănea pe lângă cele vechi, căci numai atunci, dacă Tu vei ști a te feri de amândouă aneste ostânce, numai atunci pot urma îmbunătățiri întru adevăr folositoare. - Armia este acuma întro stare foarte bună; ea de la reorganizația sa încoace au făcut destul agepturilor mele, pricum în răsboiu așa și în pace. Fie ca dânsa să'și liră pururea înmaintea ochilor hotărâărea ca, dar fie ca nici patria să nu uite nici odată cu ce îi este ei datoare. Nu lipsi a pustra buna învoire între puterile europene, pe cât stă în puterea Ta, iar mai nainte de toate Borusia, Rusia și Austria de nu o ar desghina niciodată una de cătră alta; ținerea lor împreună este chieia marei alianțe europene. - la toată dreptatea a aștepta ca preaiubiții Mei pruncilea pururea să năzuiască a se deosibi prin o viață folositoare, lucrătoare, moralicește curată și temătoare de Duumneziu; pentru că singur acasta adune binecuvântare, și în cele mai din urmă cersuri ale Mele, acest cuget să Mi aducă Mie măngăiere. Dumnezeu se apere și să păzească acumpa patrie! Dumnezeu să apere și să pazească casa noastră acuma și totdeauna! Acela să Pe binecuvinte pe Tine, iusvitul Meu fiu și pe guserniun Tău și să'ți dea Ție puteri și pricepere la aceea, și să'ți dea Ție ofemiți și șerbvitori cu suflu curat, credincioși și supuși ascultători Amin. berlin. 1. Decimbrie 1827 (pmiet. Frileric Wilhelm. împăratul la 23. Iunie ajunse în Hanovera, unde cercetă pe Riga; de aici la 1, ceas după amiezi apucă drumul către Hamburg, iar la Chief așteaptă o fregată rusească pe monarhul, care îl va duce îndărănt la St. Petersburg. Gresin la 1. Iunie se ținu sărbătoarea nașterii și a scoropării M. Salento, în aceeași zi §8 și Zografost coobovit lin postul său iar portofelul lui se dăla provizorie ministrului dreptății Paicos. Tot în seara din 1 iunie se adunară mai mulți oameni din naintea casei lui Zografos, cu luminări aprinse în mână, și după ce ar fi săvărșit unele necuviințe, mai pe urmă adunară o grămadă de pitici spre semn de anatemă pe capul ecsministrului. Pendarmeria grăvi a împedeca spargerea fireștrilor. Riga prin un efict al său poruncește cu cuvinte pătrunzătoare la inimi, ca pentru moartea consiniariului de stat Zaimis toată țara să jălească trei zile. Solul grecesc Musguris, numit de curând la poarta turcească călători an 27 a. l. t. MM. SIG, se așteaptă să sosească la 15 sau 16 în Atina, Fruși. De mai multă vreme se vorbea pentru o comunicație prin vase cu abur între Franța