Gazeta Transilvaniei, septembrie 1919 (Anul 82, nr. 180-202)

1919-09-11 / nr. 188

Nr. 188—1919 INFORMAŢIUN! Din cauza Sfintei sărbători de mâine „Tăierea capului Sf. loan“ ziarul rostin va apare Vineri seara la orele obişnuite. * «Inconştienţă* — Ziarul *Renaşterea Română», sub acest titlu, publică un vehement articol împotriva unei pretinse invitări a cangăului Kope din Săcele la vânătoarea regală din munţii Zixinului. Şi la Braşov, unii inconştienţi răspândiseră acest zvon absolut neîntemeiat. Înţelegem ca din zvon public, fiind necontrolată incă ştirea, ea să fie pusă în circulaţiune de unii cari totdeauna se grăbesc a defăima. Eu putem însă înţelege cum şi-a găsit ecou in redacţia ziarul »Renaşterea Română», şi să provoace o astfel de protestare cum o face ziarul din Sibiu. Faptul nu se explică decât din constatarea tristă ce facem că se găsesc oameni cari să creadă toate fantaziile unor inconştienţi. Ciangăul Kope nu putea fi invitat şi nici cei 100 saşi inventaţi de o închipuire exaltată. Kope a fost cu căruţa, în care se afla mâncare şi nici vorbă să ia parte la vânătoare. Şi a dus mâncare, fiindcă nu s'a găsit nici un român care să facă acest serviciu. E de ajuns acest amănunt, ca să se vadă ridicolul alarmărei autorului articolului din ziarul sus citat şi de sigur că titulatura lui « Inconştienţă», se întoarce împotrivă-i Şi acum un sfat pentru cei din Săceli cari s’au alarmat: să nu se grăbească a comunica ştii inventate şi br odate pe fanteziile unor minţi necontrolate. Atât.* Scumpetea din Braşov. Toţi călătorii caii sosesc în oraşul nostru se plâng de scumpetea extraordinară. Pretutindeni în Ardeal preţurile sunt reduse numai aci în Braşov se face 0 speculă fără frâu. La Cluj, Sibiu, Dej, Oradea Mare, şi în orice oraş mai mare nici comparaţie nu poate fi cu scumpetea din Braşov. Până şi la Bucureşti traiul este mai eftin. Credem că liga consumatorilor din Braşov va începe opera sa efectivă fiindcă altfel trebuie să disperăm de îndreptare. * Institutul de teologie din Chişinău s-a schimbat în şcoală naţională de viticultură şi horticultură sub direcţia dlui Ştefănescu, primindu-se în ea absolvenţi a 4 clase secundare. O şcoală normală se va înfiinţa în curând în Chişinău sub direcţia dlui A. Scobila. * Guvernul unguresc a declarat că nu recunoaşte tratatul cu Austria deoarece nu i s’a comunicat. • Distribuire de zahar: începând cu ziua de 10 Septembre, se va distribui la firma Hesshaimer zahăr pentru populaţie. Zahărul se distribue pe baza cartelelor vechi de făină stampilate. Stampilarea se face la oficiul de făină în fiecare zi dela orele 8—12 a. m. şi 2—5 p. m. Porţia unei persoane este 30 dkg. Preţul unui kg. este de col. 26. Oficiul de alimentare orăşenesc * Tren accelerat care trece prin gara Braşov se va înfiinţa cu începere de la 15 Septemvrie între Bucureşti-Predeal-Braşov- Cluj-Oradea Mare şi între Bucureşti-Predeal-Braşov-Teiuş şi Arad. Din Arad şi Cluj călătorii pot obţine vagoane de dormit. * Districtul Marburg a fost acordat, fără plebiscit, Iugoslaviei de către Consiliul suprem. * Un groaznic incendiu a distrus în sudul Franţei mai multe localităţi climaterice. Pădurile s-au aprins şi au înconjurat cu flăcările lor 10 oraşe. Localitatea Cavaliere este în flăcări. Lumea s’a strâns pe plajă. Vântul suflă din nord, aşa că înlesneşte focul. Ultimele telegrame sosite, anunţă că focul creşte mereu. * Lucru poate căpăta: Sodali: 2 argăsitori, 1 argintar, 2 ceasornicari, 1 cizmar, 4 cofetari, 1 curelar, 2 fauri de unelte, 1 fotograf, 1 instalator de electricitate, 2 lăcătuşi de construcţie, 2 lăcătuşi de unelte 4 lăcătuşi de maşini, 1 morar (necăsătorit), 1 pantofar. 2. Personal de serviciu ş. a. 1 cassieră, 1 cusătoreasă de haine, 1 cocoş , 15 zileri. 3 Ucenicilor se mijloceşte locuri în orice branşă aleasă de ei înşişi. Lucru caută : 1 turnător de fer, 1 chauffeur, 1 patinar, 1 curelar, 1 tapîţer, 1 cofetar, 1 simigiu, 2 servitori de birou. Mijlocirea este gratuită la biuroul pentru aflarea de lucru. (Braşov str. Hirscher 26). * Medicul prim al spitalului Dr. Alfred Jekelius nu ordinează până la 8 Octombre. * Licitaţie pentru lemne.In 26 Septembrie 1919 înainte de amiazi, la ora 10 se va ţine licitaţiune publică cu oferte, în biroul administraţiunei forestiere orăşăneşti secţia Oreş-Timiş adică în Braşov, I — Str. Aurarilor Nr. 5. — spre a vinde 1725 69 m.*de lemn răşinos (molid şi brad). Lemnele se află în apropierea gării din Timişul de sus pe locul de tăiat (pădure) numit „Timişul sec cel Mic", (Kleiner Szăraz Tomösch) şi se află aşa cum au căzut din tăere. Preţul de strigare a 1 m5 K 100. Vadiu 2000. Ofertele în scris au să fie prezentate până la cel mai târziu — 26 Septemvrie a. c. la 9 oare din la administraţia forestieră. Condiţiunile detailate pentru licitaţie, pentru oferte şi pentru contract se pot lua în vedere şi ceti în localul subscrisei administraţiuni forestiere. Administraţiunea forestieră orăşănească «Oraş—Timiş*. * Mulţămită. Domni fraţi Rediţeanu George, Ioan şi Vasile, născuţi în Braşov, stabiliţi ca comersanţi în Bucureşti, au binevoit a dărui la biserica noastră a Sf. Treimi de pe Tocile din Braşov, suma de 2000 (două mii) coroane cu ocazia ridicări unui monument întru amintirea iubiţilor lor părinţi. Generoşilor donatori George Ioan şi Vasilie Rediţean li se esprimă cea mai călduroasă mulţămită. Braşov în 8 Septembre 1919. Comitetul parohial al Sf. Treimi. * Mulţămită. Domnul George Cioflec, născut în Braşov, director al Băncii creditului tehnic din Bucureşti a binevoit a dărui la biserica noastră a Sf. Treimi de pe Tocile din Braşov suma de 200 (două sute) coroane întru amintirea iubitului său tată George Cioflec, care odihneşte în Cimitirul Sf. Treimi pe Tocile. Această sumă s-a ataşat la fundaţia Nicolae şi Paraschiva Roncea de la biserica noastră înfiinţată de scumpul său cumnat tot spre acest scop. Generosului donator i se aduce cea mai sinceră mulţămită. Braşov 8 Septemvre 1919 Comitetul parohial al Sf. Treimi. * Aprovizionarea cu bucate şi cu făină. Se aduce la cunoştinţa întregului popor că în interesul propriu, conform publicaţiunei din partea Magistratului orăşenesc, s-au luat dispoziţiunile necesare, că numai unele clase se vor aproviziona, şi mai cu seamă : funcţionari, pensionişti, văduve de răsboiu, orfani, invalizi, puţin apţi de muncă şi neputincioşii şi săracii. Aceştia sunt datori ca în zilele publicate deja să se anunţe spre a fi luaţi în listele de înştiinţare. Persoanele care nu se cuprind în categoria celor mai sus înşiraţi, vor avea să-şi procure, singure bucatele şi făina pe anul 1919/1920. * Un teatru de copii va avea loc joi ora 3 d. p în sala Reduta cu următorul program: „Cuvânt de deschidere" declamaţiune: „Trei doamne şi toţi trei"; Piesă teatrală: „Artistele" Declamaţiune „Spinul* ; Piesă teatrală: „Societatea Puşculiţă"; Declamaţiune „Scrisoarea unui copil" „Poemul Umirei" şi „Imnul Regal (pian). Intrarea e 3 cor şi venitul e destinat pentru ajutorarea orfanilor de război şi Monumentul eroilor. Scopul reprezentaţiei e cel mai înţeles îndemn pentru public să-şi facă datoria, iar mamele române să nu piardă această ocazie cu un caracter atât de instructiv pe seama copiilor lor. Concurs Devenind vacant prin demisiune postul de maestră şi conducătoare de gospodărie în Internatul Orfelinat al Reuniunei femeilor române din Braşov se publică concurs cu următoarele condiţii: 1. Concurentele să aibă un certificat de absolvirea unei şcoli de menaj şi dacă se poate certificat de practica ce a avut-o în vre-o şcoală sau institut. 2. Să aibă o pregătire şcolară civilă. 3. Să aibă vârsta de la 25 ani în sus. 4. Să aibă purtare morală neescepţionabilă. Angajarea se face deocamdată pe un an de zile, cu o retribuţiune anuală de 2400 cor. Reflectantele au îndatorirea să poarte nu numai conducerea întregei gospodării a Internatului, dar să dea instrucţiune teoretică şi practică de menaj elevelor şcoalei de menaj şi de industrie casnică. Cererile şi documentele să se trimită la Direcţia Internatului Orfelinat Şirul Spitalului Nr. 10 până la terminul de 20 Septembre. Comitetul Reuniunei femeilor române din Braşov. &minf Laboratoriu medical pentru diaUUIJ dferite analize de sânge, urină, spută etc. Analize de singe »Wassermann« la boale siphilistice in Braşov Str. Vămii Doctorul SULICA Fost intern al spitalelor civile din Bucureşti. Consultaţiuni 11 */.—121/, a. m. şi 2— 5 p. m. Telefon 682. Strada Castelului 56. Bucureşti. — Sântem în plină criză de guvern. Situaţiunea în legătură cu semnarea păcei cu Austria face imposibilă o amânare a demisiunei guvernului, deşi în anumite cercuri politice se mai spera până acum câteva zile într’o ameliorare a crizei. In ultimele zile, M. S. Regele a primit pe şefii partidelor din opoziţie şi fruntaşi politici, cu care a avut convorbiri lungi. Este de altfel explicabil, deoarece s’a ajuns la convingerea în cercurile opoziţiei că nu e vorba numai de o criză internă politică ci de o criză în care România se sbate faţă de atitudinea conferinţei de pace. * In ultimul moment, guvernul român a primit comunicarea că în şedinţa consiliului suprem de Luni, nu s’a primit punctul de vedere român. Consiliul cercetând raportul guvernului român, care declară că va semna pacea cu Austria cu rezerve asupra articolului 60, privitor la clauzele minorităţilor, la transit şi regimul economic, n’a admis semnarea cu aceste rezerve, impunând-o în forma tratatului fixat de către Consiliu. Faţă de această hotărâre guvernul Brătianu îşi va înainta demisiunea după consiliul de coroană care se va ţine azi la Sinaia. * In vederea clarificărei situaţiei politice interne, azi dimineaţă la ora 10 s-a ţinut un consiliu de coroană la Sinaia. La acest consiliu au luat parte şi miniştrii ardeleni. D-nii Maniu, St. Pop şi Goldiş au plecat din Sibiu sosind azi dimineaţă la Sinaia. Miniştrii din capitală au plecat în vederea acestui consiliu, cu un tren special la ora 7 dimineaţa. * După cât suntem informaţi, se pare că tindem către un guvern de coaliţie, întru căt şi partidele din opoziţie se raliază in politica externă, către o acţiune de rezistenţă. Se crede că guvernul care ar urma actualului cabinet ministerial va fi compus în afară de şefii de partide, pus sub preşidenţia dlui general Coandă. După toate împrejurările astăzi se va pune capăt crizei. * Semnarea tratatului cu Austria a avut loc azi dimineaţă la ora 10. In legătură cu acest tratat se observă alarmarea delegaţiunei cehoslovace faţă de concluziile supuse consiliului suprem de către comisiunea competentă cu privire la Silezia şi Teschen. La Praga aceste concluzii au produs nemulţumiri grave, şi s’au dat dispoziţiuni delegaţiei cehoslovace la Paris, în caz când se prevăd în tratat aceste concluzii, să nu semneze. După ultimele informaţiuni însă, tratatul cu Austria nu cuprinde nimic privitor la Silezia şi Teschen astfel că delegaţia ceho-slovacă va semna. * In chestia semnării tratatului cu Austria, „Viitorul" de eri scrie următoarele: „Tratatul cu Austria se semnează mâne la St. Germain. Cu acest prilej România a înţeles să facă un ultim gest ca să înlesnească situaţia Consiliului suprem aliat, autorizând delegaţia română de la Paris să semneze tratatul cu Austria făcând însă rezerve asupra clauzelor privitoare la minorităţi şi libertatea transitului. Faţă de gestul României Consilul Suprem a răspuns că nu poate accepta semnarea tratatului cu rezerve. Nu se va putea spune că România nu a făcut tot posibilul în marginile permise de demnitatea şi interesele ei naţionale să înlesnească situaţia şi să înlăture altfel, prin gestul ei, o bună parte din consecinţele cari le-ar putea avea pentru clarificarea lucrurilor în Europa centrală, lipsa semnăturei României de pe tratatul de la St. Germain. De aceea regretând ca gestul nu i-a fost înţeles, România care nu poate să renunţe la rezervele făcute asupra minorităţilor şi transitului, nu va semna mâine tratatul cu Austria. Tritoni pleacă la Roma Lyon. Este probabil că Tittoni va pleca la Roma în cursul acestei săptămâni după ce Austria va fi acceptat tratatul. Comemorarea primei victorii de pe Marna Duminecă a avut loc la Meaux o mare ceremonie, comemorând prima victore de pe Marna A avut loc un serviciu la catedrală. Ministrul Heinrich nu poate constitui guvernul Budapesta Ministrul de comerţ Frantz Heinrich care a fost însărcinat a constitui noul guvern, a comunicat Sâmbătă că nu poate da urmare încrederei care ia fost acordată. Din momentul când a întreprins formarea unui cabinet, opinia publică a luat tot mai mult poziţiune în favoarea guvernului actual de aceea consideră ca exclusă posibilitatea de a reuşi în întreprinderea sa.  Chestia Ungariei de vest Nauen O deputaţiune a germanilor din Ungaria de vest a exprimat cancelarului Renner mulţumirea pentru opera lui privitoare la alipirea Ungariei de vest germană, la Austro-germania. Renner a declarat că populaţia Ungariei de vest va trece ca popor liber în rândul statelor democratice. Societatea impiegaţilor comerciali şi funcţionarilor particulari din Braşov. Punându-se în bună înţelegere cu dătătorii de muncă din ţara Bârsei în privinţa salarizărei, impeg. comerc., funct partie, şi technici a încheiat un contract colectiv. Ca extras din acest contract se comunică următoarele : a) Salariile impeg. comerciali : Afară de aceasta: a) ajutor de creştere : lunar 50.—Cor. după fiecare copil până la vârsta împlinită de 18 ani. b) Adaus de funcţiune : Pentru conducători de prăvălii, şef de apartament, detailptimens, voalatori, lunar 200, pentru magazineri 100. Cor. Funcţionari particulari şi tehnici. Clasa I. : Şef de birou, Şef compabil Cassier, Inginier de maşini şi zidiri sau chimie cu cvalif. de academie, asemenea conducători de uzină anual Cor. 7200. Clasa II. : Corespondent și comptabil voaiator, ingenier de uzină, constructor, inginer chimic, conducător de uzină conduc, de Filială anual Cor. 6000. Clasa III Saldacontist, cassier, corespondent, administrator de depozit, director de fabrică cl. I. conducător de mașini (mașinist suprem), asistent de uzină, constructor, anual Cor. 4800. Clasa IV Facturist, ajutor de comptabil, ajutor de corespondent, calculant, magaziner, dir. de fabrica cl. II, viceconducător de mașini, mecanic, desemnator de mașini și clădiri cu studii anual C. 4200. Clasa V. Contorist, maanipulant de birou, desemnator de mașini și clădiri fără studiu vicemecanic anual Cor. 3600, Afară de aceasta: a) Sporire trieneală 10 % după fiecare al 3-a an împlinit socotindu-se după salariul original laolaltă face salariul fundamental. b) Banii de cvartir după clasele i-ll 30 %, după clasele III-V 407, după salariul fundamental, c) adausuri de scumpete 100%/9 după salariul indicat. Cabinetul Letoniei de vest Ulmanis președintele Letoniei de est a luat portofoliul ministerului de război. Callin ministerul economic, ministerul de interne nu este încă ocupat. Complot monarhist In Boiemia Ziarele din Praga dau ştiri asupra unui pretins complot monarhist. S-a hotărât arestarea fostului principe Fridrich Lobkowitz fost prinţ, Frasenko Lobkowitî secretarul ministrului pentru apărarea ţarei, precum şi a doi amploiaţi din acest minister, căpitanul de cavalerie austriac Micka şi alţii. Poliţia a declarat că este pe urma unei cojuraţiuni întinse. Comerţul între Londra şi Hamburg Byc. Săptămâna aceasta va începe comerţul între Londra şi Hamburg. Steamerul Weimar va părăsi Miercuri docuril® Londrei cu materii alimentare, lână şi uleiuri. Scufundarea distrugătorului Veruian Se comunică din partea amiralităţe că distrugătorul Veruian s’a ciocnit Miercuri de o mină în Baltica scufundându-se. Au pierit 6 ofiţeri şi restul echipagiului. Tratatul cu Bulgaria- Lyon. Tratatul cu Bulgaria este în principiu stabilit. După „Petit Parisien", se fac unele rectificări de graniţă. Serbia se va îmbogăţi cu gura Strumitei iar Tracia se va atribui Greciei. E vorba însă să se stabilească un mecanism, care să dea Bulgariei un debuşeu comercial la Egee. Chestiunea Dobrogei de sud nu se ia în vedere.îm tratat consiliul suprem judecând, efi nu se poate stipula, ca un teritoriu aparţinând unui aliat să fie restituit unui vrăjmaş. Dacă România doreşte mai târziu sft între în negocieri cu Bulgaria, aceasta se va face din iniţiativa lor proprie. După ultimaile ştiri tratatul cu Bulgaria va fi remis delegaţiei bulgare probabil azi. d) Ajutor de creştere 600 cor. anual după fiecare copil până la vârsta întiinită de 18 ani. e) Ajutor de vestminte 1000 cor anual pentru funcţionari şi 400 cor pentru soţie şi copii până la vârsta împlinită de 18 ani 3. Impegaţi comerciali de sex femenin Impegaţi comerciali de sex femenin angajaţi la înterprize de comerţ ca conducătoare de cărţi. Cassienţă supremă şi corespondenţă independentă se vor plăti după extragerea celor 3 ani de învăţăcei, conform tabelei Nr. 1 Pe timpul celor 3 mi de învăţăcei se vor plăti acestea şi ori ari alte impegate comerc, conform urmăarului şematizm.: în 1. an de servici lunar Coroane „ 2.« XX » ” 4) Funcţionare particulare femenine Funcţionarele particulare aplicate în clasele I-IV se vor plăti conform tabelei 2, întruncât acestea ar fi absolvat 3 clase comerciale iar acele cari are un curs comercial de un an vor fi dotat® pe timp de 2 ani conform tabelei 2. Toate celelalte funcţionare pârtie, se vor plăti confom tabelei 3. Tantieme nu se vor asemna prin acest contract. Amploiaţi căsătoriţi mobilizaţi vor primi 1/3 salariul total. Timpul de serviciu se socoteşte de la ziua aceea de la care respectivul a început să funcţioneze la vreo interpriză ca funcţionar (amploiat). Ultima oră, Consiliul de coroană de la Sinaia Miniştrii ardeleni vor lua parte la acest consiliu.»— E vorba de formarea unui guvern de coaliţie sub presidenţia d-lui Coandă. Consiliul suprem refuză punctul de vedere românesc privitor la clauzele minor.ftţilor şi transitului „ 3. » 4. de la 200 300 400 500 600 700 800 900 în 1. an deservici lunar Cor. 600 X 2. „m X » X 700 X 3. „x X X X 800 X 4. »X x » X 900 » 5. „x y»» X 1000 X 6. „x » X X 1100 X 7- „x » » X 1200 x 8. „x » » X 1300 x 9. „X » n X 1400 în10—12an de servici Coroane 1500 X13—15» n *X X 1600 X16—18X n X 1800 X19—21» » » X 1900 X22—25» » X » 2000 X26-30» 99X X 2200 V31-35T9» X X 2400 X x x X 99 X X’ » ” 5 —6 ani de serviciu lunar Cor. » 7 8 „ „ „ n -n » 9 “ 12 „ „ » » n „ 13—16 „ „ „ „ » GAZETA TRANSILVANIEI Pagina 3. APEL „Liga Consumatorilor” face apel călduros la populaţia de orice naţionalitate şi sex, exploatată de specula neruşinată, să se înscrie ca membri în ligă. Toţi oamenii de bine, cari doresc să scape de această plagă, vor înţelege că „Liga Consumatorilor" numai atunci îşi va putea impunea voinţa, dacă în sprijinul ei vor sta miile de cetăţeni. înscrierile se pot face zilnic la orele 11—12 a. m. în localul statului la secretariatul ligei. Comitetul „Ligei Consumatorilor". Pentru depozitarii noştri în depozitari ai ziarului nostru sunt rugaţi să ne achite conturile trimiţând de urgenţă sumele prin poştă sau prin bancă. Exemplarele nevăndute să ne fie înapoiate. Şi mai fugim ca de aci înainte ca achitarea contului să se facă regulat la sfârşitul fiecăreiluni,