Geodézia és kartográfia 1985 (37. évfolyam, 1-6. szám)

1985 / 1. szám - Lukács Béla - Koronczay Miklós: A mezőgazdasági nagyüzemi területek kialakításáról

hagyásával válik érvényessé, amennyiben tehát ennek nincs törvényes akadálya, a földhivatal a megállapodást jóváhagyó záradékkal látja el. Amen­­­nyiben a földhivatal a megállapodás jóváhagyását megtagadja, ezt elutasító határozatba kell foglalnia, mely határozat ellen az érdekelt mező­­gazdasági nagyüzemek az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint terjeszthetnek elő fel­lebbezést. A fellebbezést a megyei földhivatalnak címezve a földhivatalnál kell előterjeszteni. Az önkéntes földcsere-megállapodás keretében a magánszemély részére cserébe adható belterületi és zártkerti föld nem haladhatja meg a személyi földtulajdon mértékét. A földrendezési jogszabá­lyok kimondják azt is, hogy csere céljára külterü­leti és belterületi földek egyaránt felhasználhatók. Ennek azért van nagy jelentősége, mert ily módon a mezőgazdasági nagyüzemeknek arra is van lehe­tőségük, hogy a külterületi nagyüzemi táblában levő tanyát, a tanya körüli földdel együtt — ön­kéntes földcsere-megál­lapod­ással — akár belterü­leti, akár zártkerti termelőszövetkezeti tulajdon­ban levő földért is elcserélhetik a tanya és a tanya körüli föld tulajdonosával. b) A földrendezések Amennyiben a mezőgazdasági nagyüzemek szét­tagolt külterületi földjeit nagyüzemi gazdálko­dásra alkalmas táblába önkéntes földcserével nem, vagy nem teljes mértékben lehet összevonni, az üzemi területeket földrendezéssel lehet kialakítani. Mielőtt valamilyen mezőgazdasági nagyüzem a földrendezési eljárás megindítását kéri, előzetesen meg kell kísérelnie a nagyüzemi tábláinak önkén­tes földcsere-megállapodások útján való kialakí­tását. c) A földrendezések fajtái Amikor a földrendezés a község egész határát érinti, általános földrendezésről van szó, amikor a község határának csak egy részét érinti, részleges földrendezésről be­szélünk. Amennyiben a földrendezés a mezőgazda­­sági nagyüzemek egymás közötti viszonylatában történik, üzemek közötti, amennyiben pedig egy adott üzem gazdasági szervezetén belül történik, üzemen belüli földrendezésről beszélünk. Általános földrendezést kizárólag olyan község­ben lehet végrehajtani, ahol az 1959. évi 24. számú tvr. alapján nem volt földrendezés; fel­tétel továbbá az is, hogy a község külterületén levő szétszórt földeknek legalább 80%-a mező­­gazdasági üzem (üzemek) használatában vagy a tanács kezelésében (használatában) legyen. Általános földrendezést egy községben csak egy alkalom­m­a­l lehet végrehajtani.­­­ Részleges földrendezés végrehajtására akkor van lehetőség, ha a rendezni kívánt szétszórt (szét­tagolt) külterületi földeknek legalább 50%-a az érdekelt üzem (üzemek) használatában van, fel­téve, hogy a rendezéssel legalább 10 hektár ösz­­szefüggő terület alakítható ki. Részleges föld­­rendezést ha a jogszabályban meghatározott feltételek egyébként fennállnak több alka­lommal is végre lehet hajtani.­­ Az üzemen belüli földrendezéssel a termelőszö­vetkezeteknek lehetőségük van arra, hogy a táblákon belül, magántulajdonban visszaha­gyott kisüzemi szőlőket és gyümölcsösöket, va­lamint ugyancsak magántulajdonban és hasz­nálatban visszahagyott tanyahelyeket hatósági úton kicseréljék. Korábban erre csak önkéntes földcserével volt lehetőség.­­ Üzemek közötti földrendezéssel két vagy több mezőgazdasági nagyüzem egy vagy több köz­ségben (városban) fekvő különálló külterületi földjeit lehet összefüggő táblákba összevonni. Az üzemek közötti földrendezés keretei között — természetesen megfelelő ellenértéktérítés mellett, adott esetben enéllüül is — lehetőség van arra is, hogy valamely üzem csere nélkül adjon át földterületet egy másik üzemnek. Az általános és az üzemek közötti földrendezést a megyei tanács végrehajtó bizottsága, a részleges és az üzemen belüli földrendezést pedig a megyei ta­nács vb mezőgazdasági és élelmezésügyi osztálya — határozattal — engedélyezi. A földrendezés engedélyezésére irányuló kérel­met a földhivatalhoz kell a mezőgazdasági nagy­üzemeknek benyújtaniuk. Külön kívánunk szólni az üzemek közötti föld­­rendezés hivatalból való kezdeményezésének lehető­ségéről, tapasztalataink szerint ugyanis az arra il­letékes szervek azokban az esetekben sem élnek mindig ezzel­­ az érdekelt üzemek számára is ked­vező lehetőséggel, amikor ez mindenképpen szük­séges és gazdaságpolitikai szempontból is indokolt lenne. Több esetben előfordult, hogy különböző mező­­gazdasági nagyüzemek tárgyalásokba bocsátkoz­tak egymással annak érdekében, hogy a megfele­lőbb gazdálkodási területeik kialakításához önkén­tes földcsere-megállapodásokat kössenek, azonban valamelyik üzem — többnyire szűklátókörű cso­portérdekeket figyelembe véve — még a megálla­podások megkötése előtt „visszalépett”. Vélemé­nyünk szerint elsősorban az ilyen esetekben van döntő jelentősége a földrendezésekről szóló jogsza­bályok arra vonatkozó új rendelkezéseinek, hogy az üzemek közötti földrendezés hivatalból is el­rendelhető. Az üzemek közötti földrendezést indokolt eset­ben — a megyei tanács végrehajtó bizottságának felhatalmazása alapján — a megyei tanács vb me­zőgazdasági és élelmezésügyi osztálya is kezde­ményezheti. Ilyen esetben a kérelmet a me­gyei szakigazgatási szervnek fel kell terjesztenie a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterhez, mi­vel az eljárás elrendeléséhez a miniszter előzetes hozzájárulása szükséges. A földrendezéssel kapcsolatos költségeket — a hatósági úton elrendelt földrendezés költségeinek kivételével az érdekelt mezőgazdasági üzemek, területük arányában viselik. Az üzemek között hi­vatalból elrendelt földrendezés költségeit az állam viseli. A földrendezéssel kapcsolatos államigazgatási és bírói eljárás egyébként okirati és vagyonátruházási illetékmentes. 3

Next