Glasul Bucovinei, ianuarie 1920 (Anul 3, nr. 327-340)

1920-01-14 / nr. 332

* y % Nr. 332 GLASUL BUCOVINEI războiului mondial a fost bătată cu tunurile și lăfuită de bolșevicii ruși și ungari, încât a rămas cu o spărtură în turn, cu păreți crăpați, ca altarul năruit și lipsită de odoare. Dar asta e lucru cunoscut. Mai puțin cunoscut este că ograda bisericii și zidul care o Înconjură nu e proprietatea bisericii ci a fondului. Tot atâta, va zice poate cineva. Nicidecum. Dacă biserica, adecă comuna bisericească ar fi fost proprietarul ogrăzii, nu s’ar fi rădicat în ograda bisericii ghețăria cutărui berar străin. Au fost și alte încăperi în ograda bisericii, pe cari cu mare greu le-a depărtat fostul paroh M’haiescu, dar ghețăria n’a putut-o, abia războiul a răsipit-o. Bucurie scurtă insa, pentru că berarul iarăș o drănițește și rorodul din nou se smintește, de vreme ce n’a pomenit sfârșmă românească în ograda unei sinagoge. DIVERSE . Aniversarea căsătoriei Suveranilor. — Sâmbăta la 10 Ianuarie a., c. toți d-nii miniștrii au mers în Palat pentru a prezenta Suveranilor felicitări cu prilejul împlinirii celui de al douăzeci și șaptelea an de căsătorie. Căsătorie. — joi, 15 Ianuarie a. c., va avea loc în Suceavă căsătoria d-lui D. Sobicehi profesor la H. ceai de băieți din Hotin cu d-șoara Silvia Zsvalovici. Felicitările noastre. Canoniere din Franța. Guvernul francez a vândut României patru canoniere, construite în timpul războiului, pentru vânarea submarinelor. Bastimentele vor fi predate autorităților navale române. înștiințare — Reprezentanța generală a societății de asigurare „Phönix“ din Cernăuți, str. Regele Ferdinand No. 1 primește ca și mai înainte asigurări de foc și viață în condițiile cele mai avantajoase. Canasiuni.—un joc de felicitări pentru anul nou, «f. consilier Numitor Liteanu a donat 100 coroane pentrua societatea meseriașilor români din Cernăuți. Plecarea Cehilor din Viena. — Cehii părăsesc în vaassă Viena lichidând toate afacerile lor de acolo. Clopotele furata din Italia de Austriaci.—In Italia ,11 de clopote fusese sfărâmate și furate de Austriac, In timpul ocupației Triunului și Veneției. Acum s’a reînceput topirea acestor clopote la Padova și la UJma, cu bronzul procurat de guvernul italian. Următorul epigraf e înscris pe fiecare clopot : „Am fost sfărâmat de furia dușmanului. Dar din bronzul dușmanului am retrast, ca să cânt cu o voce limpede Italia și pe Dumnezeu.” " Prima femee în consiliul comunal din București. D-ina Zoe Râmniceanu, e prima femee care face parte din consiliul comunal al Capitalei. D-na Râmniceanu este o femee activă și foarte energică. Se spune că patronează o mulțime de societăți, așa încât mulți se miră unde va mai găsi timp să se ocupe și de gospodăria comunei. Alții spun că își va da demisia din câteva societăți tocmai ca să se ocupe de interesele comunei. Banca de Est, Cernăuți.Strada lance Fiondor 2 Banca de Est, primul Institut de bancă, indigen din Bucovina, și-a rezervat dreptul de a rivaliza cu celelalte institute similare. Până’n prezent s’au vărsat deja 11.000 000 coroane, la care a participat cu deosebire poporul românesc. Banca de Est oferă acuma publicului alte 5 milioane coroane—respective 2 500000 lei din acțiile sale (vezi inseratul) dându-i cel mai bun prilej pentru plasarea de capitaluri. Și cu atâta‘mai mult cu cât—după cât auzim se așteaptă chiar acuma dividende favorabile, cari vor lua o desvoltare tot mai avantajoasă in urma progresului uimitor al acestei întreprinderi, pe care publicul o întâmpină cu cea mai mare încredere: blema Adriaticei. După amiazi a avut loc altă întrunire care a durat 2 ore și jumătate. S’au ascultat explicațiunile lui Trumbici asistat de Spiger. Combinațianea expusă este de a face din Fiume un oraș liber în interiorul unui stat autonom. Conversațiunile particulare în privința aceasta continuă între delegații italieni și iugoslavi. întrunirea «Ligei Națiunilor» Lyon, 22 Ianuarie.— Primul consiliu executiv al societății națiunilor va ține peste câteva zile prima ședință în Paris. Italia și teritoriile dincoace de Adriatica Lyon 12 Ianuarie.O telegramă din Roma anunță că Nitti ar fi reușit să adopte o soluțiune favorabilă în chestiunea Fiumee. Italiei îi rămâne Valona, primind și mandatal Albaniei; va tebui însă să cedeze unele teritorii în Dalmația. Prim ministrul român la conferința de pace Lyon, 12 ianuarie. — Președintele consiliului de miniștri român d. Vaida-Voevod sosit la Paris va asista la ultimele disccsțiuni privitoare la tratatel ungar la Constantinopol și Dardanele. Transportul prizonierilor germani din Franța Carnarvon, 12 ianuarie. Numărul prizonierilor germani aflători în Franța este de 530 000. Transportul lor în Germania necesită o durată de 6 săptămâni. Proiectul unei federațiuni între statele nordice . Varșovia, 12 ianuarie.—Cercările oficiale letone anunță proiectul formărei unei federațiuni între Finlanda, Estonia, Letonia și Polonia din punct de vedere militar și economic. TELEGRAME Prințul Carol la serbările din Blaj bucurești, 12 ian. — Prințul Carol, în calitate de principe moștenitor va reprezintă pe M. S. Regele la serbările din Blaj cu ocazia întronării Mitropolitului Vasile Lucaciu. Reforma electorală generală București, 12 ian. — Consiliul de miniștri a discutat reforma electorală generală în sensul ca în toate părțile României să se aplice sistemul larg al reprezentării minoritaților și să se acorde votului universal și pentru alegerile comunale. S’au mai discutat unificarea administrației și o largă descentralizare. Aceste proiecte vor fi aduse în parlament îndată după deschiderea Iui. Ridicarea cenzurii și a stării de asediu în vechiul Regat București, 12 ian. — Consiliul de miniștri a hotărât ridicarea completă a stării de asediu și a cenzurii în vechiul Regat. Decretul respectiv a fost supus M.S. Regelui spre sancționare. Rezolvirea chestiunii orașului Fiume , 12 ianuarie.— Clemenceau, Lloyd Georges și Ittiag ținut Sâmbătă dimineața o întrunire secretă la ministerul afacerilor străine, unde au examinat pro-*««■ BIBIvIOGRAFI Cărți pedagogice.— Neobosita cercetătoare a problemelor pedogice, d-na Ana Kernbach, una din profesoarele fruntașe ale învățământului din țară,a publicat în timpul din urmă trei lucrări nouă : 1) Noțiuni de pedagogie ediția a III-a Iași 1918; prețul 9 lei. 2) Noțiuni de didactică cu o anexă Iași 1919; prețul 3 lei. 3) Elemente de metodică cu o anexă, ediția IV-a Iași 1910; prețul 550 lei. Recomandăm călduros corpului didactic român din Bucovina aceste scrieri ale d-nei Conta—Kernbach. A apărut un Interesant studiu : George Nalangard, Din lumea orbilor, studiu, titlu pedagogic. Cu 49 ilustrationi. București 1919. E cea mai de seamă lucrare în limba română pe acest teren. Autorul a făcut ani dearândul studii întinse și a publicat încă 3 broșuri în limba germană. Profesorul E. Ilntțcki delà Școala Reală a publicat o broșură : Auswahl von Aufgaben üoer die fiiqf regelmässigen Kö per in gegenseitiger Beziehung und in Verbindung mit der Kugel. Czernovitz 1919. SPBÍOTACOI,E De la Coloseu.— Pregătirile pentru sărbarea de anul nou sunt gata. Publicul va rămânea surprins. După partea oficială va urma dans până la orele 6 dimineața. Maistrul Szyvgmonde va aranja jocurile. In toată seara măre reprezentație cu programă cu totul noul. Lampa va executa metamorfozele sale pe scenă în fața publicului. Biletele sunt de vânzare în biroul de ziare Abraham str. I. Fiondor și seara la casă. Calendarul „Glasul Bucovinei“ pe anul 1920 a apărut un prea frumos calendar de părere editat de institutul de arte grafice „Glasul Bucovinei" cu portrete în cu cri, ale RS. M. L. S. Regele și Regina, arătând sărbătorile legale și naționale, aniversările în familia regală, taxele și condițiiniile de admitere și expediere la serviciul poștal remin și având și loc liber psr.tru notițe. Prețul s coroane. De vânzare la institutul de arte grafice din strada Fiondor 33 și la librăria „Ostașul Român. Dr. Mihail Ti Sonescu Fest dinand Ss»lastz 6 (I Etaj) Face examene microscopice de SPUTA (scuipat) pentru microbii Tuberculozei și orce boală de piept la bărbați, femei și copii 2. Face examene microscopice de orce secreție Genito-Urinară, Sifilis, Boli de piele și Boli de femei Ord. 2—4 d. a. „Fără pretenții” SE VINE Șl LA BOLNAV AGASA 'i A Pag. 3 Peblieatiune Banca Regională (Banca țării Bucovinei) ținând seamă de situația precară de atunci, a acordat, cu ocazia invaziunii a treia rusești, refugiaților bucovineni, cari petreceau în străinătate diverse împrumuturi replătibile in 5 ani de la data compunerii actului de obligațiune. A măsurat § 2 al stipulațiunilor fixate în actul de obligațiune, și-a rezervat Banca Regională dreptul, de a pretinde 6 luni după încetarea stării de răsboi pentru restul datoriei, restituirea acestor datorii de rate trimestrate. In sensul stipulațiunilor a actului de obligațiune iscălit, se aduce la cunoștința tuturor împrumutătorilor, că aceste împrumuturi se revoacă prin aceasta din partea subsemnatei bănci. Cernăuți, 12 Ianuarie 1920 900 Banca Regională Spre știință Ortopedie ! încălțăminte ! proteze ! " Pentru inrvalizii de război precum și pentru toți cari au trebuință de lucrări ortopedice Prin aceasta aduc la cunoștința onor, public că, mi-am deschris în Câmpulung, un ATELEH de ORTOPEDIE și PROTEZE, precum și felurite încălțăminte. Pentru lucrări ortopedice plata se încasează de abia după o probă de 10 zile Cu deosebită sumă Teodor Tivodar 829 Absolvent al Muzeului Teolmic din Viena ,1 ban »alpi.are caută un ȘEF pentru o secție de Agentură și Comision, un CORESPONDENT versat pentru Germana, Franceză și română și un CONTABIL perfect. Oferte cu înformațiuni exacte să se adreseze către Thezer, Iași, Str. Cuza Vodă No. 44 Bizantitile româneasci Strada 1 Hardwanses Ho. 2 * Abonamente se pot face zilnic cu prețuri foarte convenabile. Tot acolo se primesc și copii în cvsrtir. 845 An nou cu bire dorește onor. Clientelei precum tuturor binevoitorilor săi GEORGE VITU'/SCH! bărbier, Rădăuți Cernăuți.—Strada Ambros, «Ștefan cel Mare Cu ziua de 1 Ianuarie o programă cu totul noust Medalionul sângerând Vânzătoarea de flori Cuplete dramatice — Dansuri internaționale I.ILILYt cea mai tânără echilibristă a prezentului MISS AL.ICB Tinerețe și frumusețe.Dansuri icarice originale E= O == Lampo și nepotul său. O excelentă piesă de ventrilocuist CAMALEONTE Comedie de sensație 1920 în care singur Lampo interpretează toate rolurile în piesă Simfonii comice nouă NIEDERHOFFER va executa farse noue Zece excelente piese de atracțiune ÎNCEPUTUL PRECIS LA ORELE 8 SEARA ? Biletele se vând înainte în depozitul de ziare Abraham § Str. I. Flondor 16vmmmmmmmMmmmmmmMmmmmmmmMKmam Tutul Orășenesc! In Cernăuți § Direcțiunea : PAUL GUTTMANN i Marți 13 ianuarie 1920, orele 8 seara Fetițe împietrite Miercuri 14 Ianuarie 1920 in jurul umorisini Joi, 15 Ianuarie 1920 Vântură Țara Vineri, 16 Ianuarie 1920 Contes ® de Luxemburg