Glasul Bucovinei, martie 1920 (Anul 3, nr. 365-390)

1920-03-31 / nr. 390

Parr 2 GLASUL BUCVOINEI nr. 39# SA arAtAm cu toții forțele economice ale țării in virtutea legii promulgată la »Monitorul Oficiar Nr. 213 din 16 Ianuarie 1920. Guvernul român emite rentă amortibilă 5 la aură din 1920. Scopul împrumutului Aceat împrumut are de acop acoperirea nevoilor «»»aurului din cauza marelui contigent de trupe rămase încă mobilizate pentru apărarea țării, pentru punerea în aplicare a diferitelor legi sociale, favorite din însăși urmările războiului, precum ți pentru reconstituirea gospodăriei naționale. In textul titlurilor noului împrumut se vor reproduce următoarele condițiuni : Împrumutul va fi emis in titluri la purtător de 500. 1.000. 5.000. 10000. și 20 000 lei. Titlurile vor purta în facsimile semnăturile Ministrului de Finanțe, a Directorului Datoriei Publice și casierului Central al Tezaurului Public și o semnătură de control. Scutirile de impozite Subscriitorul la acest împrumut e scutit pentru sumele subscrise de impozitul asupra creșterii averilor, (asupra câștigurilor de războiu) și asupra averilor. Sumele subscrise nu se vor socoti la stabilirea averilor asupra cărora se va executa un eventual împrumut forțat. Titlurile acestui împrumut vor fi scutite de orice impozite prezente sau viitoare. Titlurile Titlurile vor fi primite pe valoarea lor nominală la garanție la toate casele Statului. Cupoanele scăzute vor fi primite la aceleași Casse drept numerar. Titlurile vor putea fi puse la gaj (bombardate) la Banca Națională a României și la Cassa de Depuneri. Subscriitorul va putea plăti pământul cu care a fost împroprietărit prin expropriere ca aceste titluri pe valoarea lor nominală, purtând primul cupon neajuns ia scadență. Titlurile acestui împrumut vor purta o dobândă de 5 la sută pe an la capitalul nominal, la acest scop titlurile sunt însoțite de o toae de cupoane de dobânzi semestriale pe zece ani, reînoibile până la complecta stingere a acestui împrumut. Amortizările Amortizările acestui împrumut se vor face pe valoarea nominală in cers de 40 ani, conform tabelei anexate la textul titlurilor, prin trageri la sorți semestriale cari vor avea loc la 1 Septembrie și la 1 Martie al fiecărui an, cu începere de la 1 Septembrie 1921, dată fixată pentru prima tragere. Guvernul se obligă a nu denunța acest împrumut înainte de 1 Mai 1931. Titlurile eșite la sorți vor fi păzite la 1 Mai și î Noembrie ce urmează fiecărei trageri in schimbul titlurilor având atașate toate cupoanele, începând cu scadența imediat următoare termenului rambursării. Primul cupon va fi plătibil la 1 Noembrie 1920. Cupoanele Valoarea cupoanelor ce vor lipsi si va deduce din capitalul de rambursat. Numerile titlurilor eșite la sorți la fiecare tragere împreună cu o specificare a celor din tragerile precedente, cari nu s’au prezentat la plată, se vor publica în „Monitorul Oficial". Cupoanele scăzute și neprezentate la plată se prescriu după cinci ani, iar titlurile eșite la sorți după trecerea de treizeci de ani de la scadența lor. In locul titlurilor perdute, furate sau distruse se vor libera proprietarilor duplicata în conformitate cu legea decretată cu No. 3380 din 13 Noembrie 1918, putându-se lua cunoștință de dispozițiunile acestei legi la locurile de plată. tbile. Subscrierile acestui împrumut vor fi Ireducția de Finanțe, Aurel Vlad București, 20 Februarie 1920 la depozitul Castei de Depuneri și Băncilor care au fost amortizate să-și trimtă depozitele la Moscova. De asemenea se vor primi cupoanele cu aceleași scadențe de la titlurile aflate la posesia detentorilor. Subscriitorulci i se va libera o chitanță constatând subscrierea și efectuarea vărsămintelor. Subscrierile se vor face pe formulare ce se vor pune gratuit la dispoziția subscriitorilor. Subscrierile pentru acest împrumut vor fi ireductibile. Titlurile definitive împreună cu folie de cupoane se vor libera cel mai târziu la 1 iulie 1920. Chitarele sunt circulabile ca și titlurile până la emiterea acestora. Min. de Finanțe, AUREL VLAD. București, 20 Februarie 1920. Condițiunile de subscriere la baza prospectului de mai sus, subscrierea la rasprerantul 5% din 1920, va începe la ziua de 25 Martie a. c. Subscrierea se va face ln București 1. La Ministerul de Finanțe, la Cassa de Depuneri, Consemnațiuni și Economie, la Administraple Financiare. 2. La Banca Națională a României. 3. La Banca Marmorosch Blank et Co. 4. La Banca Românească. 5. La Banca Națiune. 6. La Banca de Credit Român. 7. La Banca Agricolă. 8. La Banca The Bank of Rommânia Ltd. 9. La Banca Comercială Română. 10. La Banca de Schbt a României. 11. La Bancă Țărănească. 12. La Banca Generală a Țării Românești. 13. La Banca Cebaliștilor. 14. La Banca Dacia Traiană. 15. La Banca Fortuna. 16. La Banca L. Berkovitz. 17. La G. M. Eftimiu et Co. 18. La M. Funkeîs. 19. La C. Steriu. 20. La I. D. Benzal. 21. La Banca Sindicatului Agricol Ialomița. 22. La Banca Munteniei. 23. La Banca Franco-Română. 24. Creditul Tehnic. 25. La Banca Sindicatului Agricol Ilfov. 26. La Banca Chrisoveloni. 27. La P. Gr. Ionesco. 28. La Cobilovici. 29. La Seciet cooperativă „Victoria Unirii.“ 30. La Banca Carpaților. 31. La Bănca Rahova, Bragadiru. 32. La Centrala Băncilor din Provincie. 33. La Grosswald et Marcovici. 34. La osef Cohen et Stroeffer. 35. La Haim, Campas et Bassa. 36. La Banca Română de Comerț și Industrie. 37. La Sindicul Bursei. 38. La A. Lazaris. 39. La Casa Funcționarilor Publici. 40. La Societatea de Asigurare Generală. 41. La Banca Oborului. 42. La Banca de Petrol, Mine și Industrie. 43. La Banca Poporala. 44. La Simon Schwartz. In Provincie inclusiv Basarabia și Bucovina Subscrierile se vor mai face la alte Băncii sau Instituții, cari se vor indica prin publicatiuni speciale precum și la Băncile Populare. 1. La toate Sucuri, și Agențiile Băncilor mai sus menționate. 2. La Banca Regională din Cernăuți. 3. La Administrațiile financiare și la Percepții. 4. La Banca Comerțului Craiova. 5. La Banca Moldovei Iași. 6. La Banca Iașilor, Iași. 7. La Banca Dacia, Iași. 8. La Banca Groswald, Iași. 9. La Banca Jurist, Iași. 10. La Banca Română, Brăila. 11. La Banca Brăila, Brăila. 12. La Societatea Economia din Focșani. 13. La Societatea Frăția din Focșani. 14. La Societatea Putnei din Focșani. 15. La Societatea Milcov din Focșani. 16. La Societatea centrală, Ploești. 17 La Frații B. Eschenasy, Craiova. 18 La Prima Sociatate de Economie, Iași. 19. La Banca Botoșăneană Română, Botoșani. 20. La Banca de Credit, Piatra-Neamț. 21. La B. M. Moscowitz, Botoșani. 22. La N. T. Popp, Craiova. 23. La Banca Olteniei, Craiova. 24. H. G. Silberman. 25. Precum și la orice alte Casse de bancă, epri ce vor indica prin publicațiuni speciale. 26. La Federalele Băncilor Populare. Itt Transilvania 1. La Perceptorata și la toate Băncile cari fac parte din Asociațiunea „Solidaritatea”, precum și la altele cari se vor desemna ulterior. Prețul de emisiune este fixat pentru acei ce vor face vărsămintele Integrale la 87 suta de Iei capital nominal, iar pentru acela ce vor face Vărsămintele la rate 88 suta de lei capital nominal. Vărsămintele cari nu se vor face integral, se vor face în două rate. Prima rată va fi de 48 lei la subscriere a doua rată se va plăti până la 3 Iulie 1920 și va fi de 40 lei. Cei cari nu vor achita rata a doua in acest termen vor plăti pentru o lună de zile următoare, o dobândă de 8 proc. pe sa După acest termen se va putea vinde dreptul în contul și rizicul subscriitorului. Guvernul are dreptul să închidă subscrierea oricând va voi anunțând cu cinci zile înainte de data închiderii ei, prin publicațiuni speciale. La subscrieri cu vărsăminte integrale se vor primi bonurile de tezaur precum și bonurile de tezaur ale Apărării Naționale deducându-se dobânda până la scadența lor, de la data subscrierii la noul Împrumut. Se vor mai primi tot la subscrierile cu vărsăminte integrale de valoarea lor nominală : cupoanele se scad la interval dela 5 Aprilie 1920 până la 1 Aprilie 192Î incluev dela titlurile de rentă aflate Dela Secretariatele de Serviciu Am crezut de cuviință sa solicităm din partea tuturor Secretarilor de serviciu câte o dare de seamă sumară a activității lor, pentru a pune in curent pe cetitorii ziarului nostru cu întreaga străduință a autorităților noastre în privința consolidării din toate punctele de vedere a fostei Bucovine în cadrele României. In prezent posedăm mai multe dări de seamă de felul acesta. Începem cu Secretariatul instrucțiunii iar în numerele viitoare vor urma pe rând și rapoartele ce sântem în măsură să le dăm și asupra activității celorlalte Secretariate . Unificarea învățământului primar și normal. Se știe că Ministerul Instrucțiunii Publice se ocupă cu chestiunea unificării învățământului primar și normal. Înainte de a proceda la modificarea legilor și programelor, ministerul a ținut de cuviință să consulte și experiența întregului corp didactic din țările alipite, trimițând instrucțiuni în acest sens și Secretariatului de instrucție al Bucovinei, Secretariatul a trimis chestionarele primite de la Minister întregului corp didactic primar din țară pentru a solicita părerea individuală a fiecărui învățător. Răspunsurile date se vor aduna pe județe. O comisiune județeană urmează sa încheie o dare de seamă generală pentru județul respectiv. Toate dările de seamă pe județe se vor prezenta acei comisioni centrale care se va întruni la 6 Aprilie a. c. la Cernăuți la locații școalei Normale pentru a face un raport general pentru întreaga țară. Diferite materii de învățământ Cu începerea anului școlar curent s’a introdus la școalele secundare limba franceză ca materie obligatorie. Pentru Bucovina avem 4 profesori francezi veniți din Franța. Dintre aceștia, trei sunt in Cervăuți și anume domnii : Bouilean Oddes și Foulon, iar d. Dusoquier în Rădăuți. Toți acești domni profesori au un inspector deosebit: pe d. Le Theo cu reședința în București, care are însărcinarea să inspecteze cursurile tuturor profesorilor francezi din toată România. Limba română în școalele secundare neromânești s-a introdus formal dela 1 Ianuarie 1919, de fapt însă abia de pitn Aprilie 1919 negăsindu-se imediat pretutindeni profesorii necesari. Secretariatul instrucțiunii a delegat pe d-l prof. N. Tcaciuc să inspecteze acest învățământ, in cursul lunei Martie a. c. s'au inspectat mai multe școale, unde s’a constatat că rezultatele obținute de profesori sunt satisfăcătoare. Istoria și geografii țărilor românești s’au introdus in toate școalele secundare imediat după realipirea Bucovinei la patria-mamă. Lipsa de manuale pentru școalele neromânești a fost o piedică însemnată. De aceea Administrația a sprijinit editarea cărții de fil prof. T. Balan „Geschichte der Rumänen“, care a și apărut, și a subvenționat o traducere germană a cărții de istoria Românilor de Aguletti. Acest manual s-a distribuit direcțiunilor numai în copii dactilografiate pentru a fi utilizate de profesori. Interesul ce se arată pentru aceste materii a îndemnat-o și pe d-na profesoară Spire dela liceul orășenesc de fete, să scrie in nemțește o istorie a Românilor, care e aproape terminată. Alt profesor dela liceul german, precum ni se comunică, a compus un manual de geografie a țărilor românești. Cei ce doresc statului putere să ne apere și să se întărească spre binele tuturora să subscrie la împrumutul intern.