Glasul Bucovinei, mai 1920 (Anul 3, nr. 416-434)

1920-05-30 / nr. 434

' " combate cu toate mijloacele concepția și demoralizarea care domnește în Bucovina. Alegerea din Vicov s’a făcut sub teroare, sub amenințări cu excluderea de la pădure, cu coruperea alegătorilor prin alcool și prin “agitați intre Hoțini contra statului. Să-i fie de bine ö—lui Averescu la o astfel de izbândă. Spre cinstea alegătorilor de la șes trebue să constatăm cu ei au avut tăria morală de a resista tuturor amenințărilor și smomelilor. Ei au votat cu toți pentru candidatul cinstei și al ordinei. In deosebi au avut o atitudine vrednică de toată lauda Vicovenii, Strajenii, Galăneștenii și alegatorii din Frătăuți Vechi cari au salvat cinstea și demnitatea județului întreg ----- ———_«•------------——Coresp. Telegramă cătră M. S. Regele C dgi lorgu G. Toma a expediat în 21 Mai următoarea telegramă: Majestații Sale Regelui Ferdinand Chișinău-Basarabia Comisiunea de lichidare de sub președinția Domnului Dori Popovici a destituit astăzi în mod ilegal bătându-și joc de dispozițiunile legii comunale existente pe primarul și întreg comitetul comunal din comuna Vama județul Câmpulung în Bucovina cari au fost aleși în virtutea autonomiei comunale și nu numiți de guvern. Destituirea aceasta fiind um act de samovolnicie numai în vederea alegerilor parlamentare cu profund respect subsemnatul protestează în contra ei și roagă pe Majestatea Voastră să binevoiți a ordona sistarea unor atari samavolnicii care violează legile în vigoare la noi și produc neliniște în massele toporului. Cu expresia celui mai sincer devotament târgu G. Tomacire de onoare al Comunei Vama fost secretar general al Bucovinei și deputat de Câmpulung. ---------------------------------------- GLASUL BUCOVINEI Unirea învățământului primar și normal. — dfefizinile comisiei centrale — Se știe că prin Martie a. c. a sosit di la Ministerul Instrucția învățătorilor și p an ehesctionar cu 25 întrebări puse eforilor de școli normale înainte de legiferarea reorganizării învățământului primar șî normal. In fiecare județ și la școala normală din Cerna au s’ț nominat de cătră forurile școlare co misiuni speciale cari au formulat în baza răspunsurilor date rapoarte generale. Pentru a încheia un raport general pentru toată Bucovina s’a nominat o comisiune centrală care și-a ținut ședințele ei, fără întrerupere, din 26 Aprilie a. c până in 4 Mai. Ședințele au fost conduse de d. director general al învățământului C. Mandicevsch. Comisiunea s’a compus din inspectorii generali ai învățământului și din reprezentanți ai Consiliului Școlar al țării, ai Universității, ai Școlii Normale, Liceului, ai Școlilor urbane din Cernăuți și ai „Asociciației Corpului didactic român“ din Bucovina. Membrii români ai comisiunii au fost d-nii prof. univ. Dr. R. Sbiera, insp. general, D. Simionovicii, director G. Ciupârcă, directorul liceului „Aron Pumnul“, E ființ profesorii G. Hoinic, I. Brateanu, I. Boșniag, I. Abager I. Vlonga, D. Sorocean, insp. școlar C. Gain, director M. Vicel, dirig. școl., N. Prodanciuc, N. Simionovici, A. Ștefaniuc, înv. G. Ucraineț. Referenți au fost pentru înv. primar d. prof. Boșniag, iar pentru înv. normal d. prof. Brăteanu. Referenți au alcătuit în baza referatelor speciale, referate generale, cari au fost indluse la discuție. S’a discutat pe larg starea actuală a învățământului primar și normal și s’au votat propuneri referitoare la unificarea și reorganizarea potrivită a acestui învățământ. Din multele propuneri primite, vom releva cele mai însemnate. Învățământul primar se va preda în limba moternă a elevilor. Pentru elevii neromâni e obligator și învățământul limbii române. Învățământul primar va fi învățământ de stat, învățământul particular poate fi susținut și de alte institutioni, dar sub controlul Statului. O deosebită atențiune trebuie să se dea recenzământului școlar, care nu poate fi făcut ca in vechiul Regat, dar nu-i adauge scopul nici așa cum se face la noi. Grădinile de copii nu vor fi obligatorii. Obligativitatea în v. primar durează 8 ani. Școală primară cuprinde două cicluri : un ciclu inferior de 5 ani și un ciclu superior de 3 ani. Ciclul superior se va înlocui cu așa numitul învățământ complementar, care e aproape identic cu învățământul nostru de repetire, despre a cărui insuficiență ne-am încredințat cu toți. ■ Anul școlar de studii va dura 10 luni. Vacanțele principale :durează 2 luni cari sunt indivizibile și se vor ținea în timpul căldurilor de vară. Pentru înlesnirea lucrărilor agricole se mai pot da în cursul unui an școlar vacanțe cari nu au voie să treacă suma totală de două săptămâni. Vacanțele Crăciunului și ale Paștilor să fie mai scurte decât cumi sunt acuma în vechiul Regat. Suma totală a zilelor de învățământ trebuie să cuprindă cel puțin 200. Pentru modificarea actualelor programe analitice e necesară instituirea unei comisiuni speciale cu reprezentanți din toate ținuturile românești, scaui să ia tot ce e mai bun din programele în vigoare în timpul de față. Un special se va lua ca bază pentru învățământul aritmeticei programa din Bucovina, iar pentru celelalte materii de învățământ materia analitică din vechiul Regat. Distribuția de învățământ pe ani școlari, pe clase și pe divizii să se facă după modelul foarte bun al distribuției din programa analitică din Bucovina. Se înțelege că ar cuprinde șoarecari modificări întrucât învățământul se lărgește la 8 ani. Pe lângă școli să existe grădini de cultură și mici ateliere de lucru manual. Orarul școalei primare să nu se reducă. Învățământul în aer liber e de preferat a învățământului din clasă, dar numai pe timp frumos. Activitatea extra-școlară a învățătorilor va consta din inițiarea și sprijinirea acțiunilor ,pentru înzestrarea școlarilor săraci cu haine, cărți, rechizite, cantine școlare, cursuri, conferințe, biblioteci, petreceri instructive, inițiarea și sprijinirea tuturor acțiunilor culturale și economice care nu stau în legătură cu politica militantă. Inițiativa rămâne la suma învățătorilor, iar pentru munca pozitivă în direcția aceasta să se fixeze de către stat indemnizații corespunzătoare. Pentru pregătirea învățătorilor s’a cerut o școală normală cu 8 ani de studiu. Materiile obligatoare în școala normala vor fi aceleași și în aceiași estenziune ca și in liceu, cu excepția limbilor clasice. In locul limbilor clasice vor încăpea dexteritățile și pregătirea profesională. Examenul ce capacitate să aibă un caracter practic. Absolvenții școalei normale să aibă dreptul de a fi primiți ca studenți ordinari la universitate. La universitate să se creeze o facultate de pedagogie cu științele ei auxiliare. Atât învățătorii de la sate cât și cei de la orașe să aibă aceeaș pregătire și aceleași drepturi. S'au mai făcut diferite propuneri pentru perfecționarea corpului didactic : s’au cerut cursuri de perfecționare, biblioteci, conferințe, cercuri culturale. Pentru ca învățătorul să fie legat de școala sa, trebuie că : se creeze o astfel de situație materială, ca scutit de grijie vieții să se poată dedica pe deplin sublimii sale misiuni. S’a mai cerut desființarea consiliilor școlare locale și nu s’a admis înlocuirea lor cu comitetele școlare, dintâir,căci acestea sunt aproape identice cu cele " " S’a mai exprimat dorința ca, în demisiunea care va pregăti proiectul de lege pentru unificarea și reorganizarea învățământului primar și normal, să se aosfiinese și reprezentanți ai învățământului respectiv din Bucovina. Proiectul pregătit să se pună în acelaș mod ca șî chestionarul de față prin cel puțin 2 luni la discuța corpului didactic și să primească eventuale modificări și abia după aceea ,să se pună în discuție corpurilor legiuitoare. Cernăuți, la 21 Maiu 1920. Nicolae Simionovski delegatul „Asociației corpului didactic român din Bucovina“. ——-----——® e — -----—■-----interesul M. S. Reginei pentru dăunați din Bucovina Interesul ce l-a arătat M. S. Regina Maria atât în timpul răsboiului cât și acum după rasboiu in toate părțile unde a fost nevoie de ajutor nu putea să nu se reverse și asupra acestui colț de pământ românesc. M. S. a trimis autorităților locale un ordin cerând lista dăunaților din Solea de răsboiu și instrucțiuni asupra modalităților prin cari aceștia ar putea fi ajutorați. Acest interes al Reginei noastre pentru Bucovineni e cu indiciu că cei dăunați vor primi maximul de ajutor ce se poate da în aceste vremuri. —-----———ca jertfiți pentru prizonierii de războiu sunt Zilele de Luni si Maiț și Marții Iunie zilele prisonierilor de răsboiu. In aceste două zile dame din înalta societate cernăuțeană, fără deosebire de naționalitate, vor umbla cu cheta și vor aduna obolul tuturor cetățenilor pentru a putea îndulci soarta celor, ce zac și astăzi încă în captivitate. Apelăm și noi la generozitatea publicului, ca să sprijinească această nobilă și caritabilă acțiune. Nr. 434 Matineu literar Teodor Jelesi și George Voevid ca D-ra Angela Luncescu de la Teatrul Național din București a binevoit să-și ofere binevoitorul său concurs la Matineul literar de Luni , JI l, c. ora 4. INFORMAȚIUNI UNIVERSITARE Promovarea — Duminecă la ora 12 a. va avea loc promovarea d-lui locotenent, Eugen Ress-Mârza, atașat diviziei 8-ei in doctor In drept. , LITERARE Ultimele noutăți literare apărute în editura „Barlea Româneasca“ S. A. București. — Virgil : “Eneida opera complectă a marelui scriitor latin, admirabil tradusă de N. Pandelea, Prețul 10 lei. Florian Christescu: Povestea natelat’nostru, un volum ilustrat, recomandabil școlarilor șii copiilor. Pretul 10 tei cartonat. Omi Rusul în România. Metodă practică de a convorbi ușor românește. Capitolele principale sunt: Gara, Hotelul, Restaurantul, Poșta, Orașul, Diverse. Prețul 2 lei i. 1. Stoian ; Înfloreau Trandafirii, roman psihologic. Prețul 10 lei. Nestor V. A. Urechia : Zânele din valea Cerbului. Povești pentru copii, ilustrate. Prețul 15 lei cartonat. A apărut și s’a pus în vânzare, la toate librăriile din țară . Sonete de George Voevid ca Ediție de lux. Prețul : Lei 6 — DIVERSE De la institutul pentru Asigurarea muncitorilor. Terminal alegerilor pentru prezidiu și tribunalul de arbitriu al institutului provisor pentru asigurarea muncitorilor contra accidentelor pentru Bucovina care se va în înființa se amână de la 6 iunie 1920 în 4 iulie 1920. Prin locurile sfinte ale Creștinilor, Evreilor și Turcilor de Hagiul , Grivas Dem. Cinceanu, student în teologie și litere. Lucrarea conține 4 volume mari ,cu 125 capitole, cu 110 ilactrațiuni în text, aflându-se sub tipar un număr restrâns de exemplare persoanaje care doresc să-și reție din timp această frumoasă și interesantă carte, să se adreseze prin o carte poștală autorului. Corn. Adâncată, jud. Dorohoic. Colectă. — Pentru ridicarea unui monument corpului sanitar (medici, studenți în medicină, veterinari, farmaciști, dentiști, agenți sanitari, surori de caritate, infirmieri și infirmiere) căzut în războiui pentru Unitatea Națională, au contribuit pe lista de subscripție N-rul 1711 Dr. Malinașul Director Vatra- Dornei. Dr. Maiinașiu 50 cor.,* Grațian Halip 20 cor., Dr. Mehlmann 20 cor., Silvia Nichitovici 10 cor., Carolina Cindrea 5 cor., Ioana Müller 5 cor., Ida Gärtner 4 cor., Iulian Sidor 10 sei, Dr. Ștefan Grigorovici 5 lei, Francisca Harand, Petrea Crister, Dumitru Sidor câte 2 lei. La eu foc 114 cor., 21 lei. Suma publicată în lista N-mii 1710: 2873 cor., 385 lei. Deci in total 2987 cor., 406 lei. Mare eveniment istoric.— Reprezentații organizate in folosul societății Mormintele Eroilor și a Cateelor națioale. Vineri și Sâmbătă in ioc în Toynbeehalle mari reprezentații organizate în folosul societății Mormintele eroilor și Caselor Naționale.Va rula marele film național : Răsboiul româno-ungar in 6 mari acte. Luptele de pe Tisa. Intrarea armatei române in Budapesta și întreaga activitate desfășurată de armata română în Ungaria. începutul la orele 4 d. a. va și ține până la orele 12. TELEGRAME Rezultatul alegerilor din județul Ilfov București, 29 Maiu. (Damian). — despuierea scrutiniului pentru alegeri nu A început capitală. Până acuma se cunoaște rezultatul voturilor dela cele 18 secțiuni. Partidul poporalei a întrunit 350 000 de voturi, Federația 71.000, liberalii 31.000, socialiștii 30.000, democrații și conservatorii câte 4500. Aceste rezultate privesc secțiunile județuițînc Ilfov. Se crede că guvernul va obl—10 mandate. POȘTA REDAC’FI ®! ~ D lui Z. Codreanu, Sura humorului. Scrisoarea d-tale ni a sosit prea târziu, astfel publicarea ci par mai fi avut nici un rost. CITIRI * „GLASUL BUCOVINEI" '■ > ■4 * A > T t