Glasul Bucovinei, august 1920 (Anul 3, nr. 483-505)

1920-08-01 / nr. 483

Nr. 483 Astfel scria ziare, tti altfel destul de serioase și bine informate, că regretatul Ștefanelli a scris „importante lucrări juridice“, că a tipărit, pe când era Judecător la Câmpulungul Bucovinei, in ediția Academiei Române un „important stadiu asupra documentelor juridice ale teritoriilor moldovenești“, că a fost ales „acum vreo 15 ani“ membru activ al Academiei Române și alte prăpăstii de acestea. Nu, Domnilor gazetari bucureșteni. Acestea sunt lucruri absolut inexacte. Teodor V. Ștefanelli merita, numai grație calității sale de membru activ al Academiei Române dacă nu și cu mare suflet românesc din vremea sclăviei noastre austriace, mai multă atențione și deferență. O presă conștiincioasă ar fi anunțat moartea și ar fi revenit apoi într’un articol serios și documentat asupra vieții și a operei aceleia, care se învrednicise a fi membru, corespondent mai întăiu și apoi activ, al Academiei Române, ceea ce se putea face ca atât mai ușor, cu cât aaterii nu trebuia decât să cetească răspunsul d-l ui profesor D. Onciul la discursul de recepțiune al decedatului în Academia Română din Anel 1911 întitulat: „istoricul luptei pentru drept în ținutul Câmpulungului moldovenesc“, pentru ca să fie deplin informat. — Să sperăm că ceea ce nu s’a făcut cu ocazia morții lui Teodor V. Ștefanelli, se va face eu alt prilej, un lucru rămâne însă bine «stabilit : noi nu ne cunoaștem și ceea ce e mai trist, nici nu ne dăm silință a ne cunoaște. î. G. T. GLASUL BUCOVINEI Pag. 3 INFORMAȚiUNI PERSONALE. Primire. — Prietenul nostru d. G. Rotică a fost numit inspector al Artelor pentru Bucovina în nou înființatul Minister al Cultelor și Artelor POLITICE România la conferința don Londra. D. Tache Ionescu a declarat la Senat că România va participa la conferința de pace dintre Rusia și Polonia, care va avea loc la Londra. Ratificarea păcii cu Austria. D. Tache Ionescu ministru de externe1 a cerit în ședința Senatului din 28 iulie mesajul regal pentru depunerea proedurii de ratificare a păcii cu Austria. Se admite urgență, urmând discuția asupra lui. Răspuns la mesajul Tronului. In ședință din 24 iulie a început discuția asupra răspunsului la mesajul Tronului. Deputatei M. Popovici incepe expunerea prin a scoate in evidență ingerințele electorale din Transilvania, acțiunea partidului poporului pentru desființarea partidului național și modul de guvernare de până acum prin decrete-legi. D-sa se declară contra desființării consiliului diregent care există, numai în altă formă, cu scop de a iiscredita partidul național. România va coopera la pacificarea Asiei-Mici ? — Paris. „Daily Telegraph“ crede a ști că România iși propune să colaboreze cu guvernământurile din Londra și Atena spre a coopera cu Anglia și Grecia la pacificarea Asiei-Mici și de a proteja pe creștini și pe Armeni contra kemaliștilor. După informațiile acestui ziar, d. Tache Ionescu este dispus a pune la dispoziția comandamentului anglo-grec din Levant, un important detașament militar. , EXTERNE Atrocități împotriva Românilor din Macedonia. Ziarele anunță că un număr de militari șoviniști au reînceput atrocitățile vechi contra populației române din Macedonia, deși s-au încheiat legături de prietenia între România și Grecia. Motivul principal este că Românii își trimit copii la școalele românești și nu la cele grecești. Până acuma au fost executați, deportați în exil său maltratați vreo 50 de persoane. întâlnirea de la Borougne. Președintele consiliului francez d. Mailerand și d. Lloyd George s-au întâlnit Marți la Boulogne. întâlnirea celor doi prim-miniștri a fost provocată prin faptul că guvernul sovietelor a făcut cunoscut că acceptă propunerea britanică a unei conferințe la Londra intre Rusia și statele limitrofe cari sunt în răsboi cu ea. Guvernul din Moscova și-a exprimat în acelaș timp dorința ca reprezentanții marilor puteri sflate să fie inivitați să participe la conferință. Guvernul englez a transmis imediat aliaților invitația de la Moscova. Mareșalul Foch și dl Francois Marsal însoțesc pe d. Mitiersfieid la Boulogne-sur-Mer. Pentru apărarea Lembergului. Din Cracovia vine știrea că acolo se formează o legiune pentru apărarea Lembergului. (Damian) UNIVERSITARE Examene/ Au trecut examenul de drept istoric dini. Fiondor R., ca distincție, Avram A., cu succes bon și dnaf Bendeschi. Scripnicioc^și Vasilcschi. STUDENȚEȘTI Studenții bucovineni din București cu adânc regret aducem la cunoștința onor. public încetarea din vieață a iubitului nostru coleg, Vasile Flocea, de foc din Pojorita, fost student în medicină, care a răposat Vineri in 25 Iulie în urma unei lungi și grele suferințe. înmormântarea a avut loc Marți în 27 Iulie. Un grup de colegi, studenți da la școalele superioare din București Dela Cercul stud. bucovinean din București. La apelul Cercului Stud. bucovineni, București, ce s’a publicat în Glasul Bucovinei No. 440, Anul III, privitor la donarea de cărți scrise de Români bucovineni sau privitoare la Bucovina pentru a putea așeza temelia bibliotecii Cercului susnimit, credeam că o să răspunză fără întârziere mai întălț d-nii Autori ai ailor sei de cărți, al doilea instituțiunile culturale dela noi, al treilea librăriile și în sfârșit lumea Intelectuală din țărișoara această. Ca cea mai mare părere de rău trebuie să mărturisesc că acel Apel nu a aflat nici un ecou în sufletul Românilor Intelectuali din Bucovina, ba poate nici nu s'a băgat în seamă, necitindu-i nimeni. E un caz cu atât mai dureros, cu cât studenții bucovineni din București vin mai mult la acest colț de pământ românesc în care le-a fost leagănul copilăriei lor. Faptele să dovedească. Cehavschi Ovidiu, stud. tehn. Bibliotecarul „Cercului Stud. bucovineni, București“. REDACȚIONALE Din cauza sărbătorii de Luni, immanul viitor al ziarului nostru va apare abia Marți la orele obicinuite.  DIVERSE Beia Prefactura județului Vășcăuți. — Prin cheta făcută pentru societatea de Profilaxie a Tuberculozei sub patronajul M. S. Reginei s’a colectat în județul Vășcăuți grație deosebitei sârguinți a Prefecturii suma de 23494 cor. 12 h. În iei 60 bani 5 coroane de argint și 2 ruble de argint. Mulțămită publică . La petrecerea poporală din Părhauți aranjată la 25 iulie a. c. de către corpul didactic din localitate în folosul școalei au bine voit & suprasolvi persoanele următoare : Parochul A. Ott, Părhăuți, d-na A. Palievici văduvă de paroh Cernăuți, I. Ohabă I Cernăuți câte 40 cor., familia Ettel Pătrăuți concopist pe Suceavă 30 cor., P. Șandru înv. sup. Costâna, C. Prelipcean agricultor, Părhăuți, T. Gafencu forestier, I Dărmănești, familia Neuman, Costâna câte 20 cor., M. Bocance înv. Părhăuți, A. Badaluța primar, Părhăuți, E. Cantemir înv. sup. Pârhăuți, George Gafencu noter com. Pârhăuțî, parohul Sârbu Teodorești, N. Grigoraș înv. Costâna, A. Moroșan ^student univ. Cernăuți, N Butnar ficealist Costâna, V. Turculeț dirig. școl. Părtești de jos, N. Niculescu înv. Costâna Ii. Ignate^cu agric. Părhăuți câte 10 cor., d-șoara Turtureț san Părtești de jos și d-șoara O. Ott Părhăuți câte 4 cor. Venitul net a ajuns suma de 1600 cor. Tuturor participanților și mai ales acelor, cari au binevoit a suprasolvi, se aduce pe calea aceasta din partea dirigenței școlare cele mai călduroase mulțumiri. Petrecere poporală — Intelectualii din Mahala aranjează Luai în 2 August a. c. (St. life) cu conc. Soc. „Dacia“ o petrecere poporală ca concert, recitări și dans. Publicui e invitat să participe. Soc. «Cosminul» — Aflăm că d. Dr. Florea Lupu a demisionat din Consiliul de administrație al tinerei sec. de exploatări forestiere «Cosminul». Comisie interimară a orașului Cernăuți. — Un număr mare de tineri născuți in anii 1900 și 1901 nu s’au anunțat până acuma la înregistrare în tablourile de recensământ. Aceia, cari au zăbovit până acuma cu anunțarea lor, sunt invitați de a corespunde imediat acestei datorii, în cazul contrar au să se aștepte la urmările penale legale. De la Comisia Interimară a orașului Cernăuți — In baza ordinului secretariatului general pentru îngrijirea socială din 19 iunie a. c. a-iul 1738 se aduce la cunoștință publică, că ministerul de război a a ordonat următoarele : „Toți invalizii nevindecați încă pot fi primiți în spitalul militar și tratați gratuit până la completa lor insănătoșare. Primirea se va face fără nici o altă formalitate, decât in baza biletului de identitate, pe care invalidul va trebui să-l prezinte odată cu cererea de a fi primit în spital, in cazuri grave când se impun urgente intervențiuni medicale și când invalidana ar avea la el biletul de identitate, nu i se va face nici o dificultate, el va fi primit, remânând ca acest bilet să-l prezinte în urmă. De la Camera de Comerț și Industrie . Prin Deciziunea Ministeriala No. 10.2761920, Pirelll se declară contaminat de ciumă și deci intrarea în România a călătorilor, din această localitate se va face numai prin portul Selina. Călătorii sosiți vor fi supuși unei carantine timp de 10 zile. Intrarea în țară a cetelor de lucrători, emigranți și vagabonzi este prohibită. Ciocnire de trenuri — In gara Urlească s’a ciocnit un tren de marfă cu un tren accelerat din vina unui acar care a îndreptat trenul accelerat pe o linie greșită. Două vagoane cu petrol și motorină de la trenul de marfă au luat foc și au ars complet. Asemenea au ars și și dauă vagoane goale. Mașina trenului accelerat s’a sfărmat. Frânam de la frână a fost găsit carbonizat. Acarul vinovat a dispărut. Administrația ziarului roagă, în scopul completării unei colecții, prietenii și cetitorii noștri tari posedă-rele 6, 16, 27, 30 și 32 din anul I (içiS), N rul 140 din anul II (rgi9) și N-rul 370 din anul IIi (1Ç20) ale ziarului nostru, să ne înștiințeze sau să ni le trimită la Administrație în condițiunile care vor crede. I Se caută pentru internatul de băeți un bucătar, un portar și patru servitori cu plată după învoială. -------------------------------------------„GLASUL BUCOVINEI" A apărut și se află de vânzare la toate librăriile din țară : DIN Suferințele steamulw Interesante amănunte șî date istorice din viața României ocupate de inamici relatate de un martor ocular, fost ofițer în armata austriacă Prețul: 4 Lei sau 12 coroane Venitul rezultat din vânzarea acestei broșuri e destinat pentru scopuri filantropice ------............. ........................ . . . ............. te.Bramele pa pag. 4. Isidéi ® fffânesîsu Sunt la dispoziție toate utensiunle școlare Depozitul Eogros pentru articole de scris