Glasul Bucovinei, august 1920 (Anul 3, nr. 483-505)

1920-08-08 / nr. 488

Nr. 488 E foarte trist dacă astăzi au ajuns Românii de f aici, cari formează mai mult de 314 din populație să-i vândă casa lor comunală, ca să faci școală și casă națională Nemților, pe când ei n’au casă națională, și numai o școală veche, care se risipește. E dureros când ne aducem aminte cât am suferit noi Românii, mai ales cei de lângă fosta frontiră română, dar e mult mai dureros când Și astăzi Nemții fac batjocură de noi. Intelectualii români de aici s’au purtat cu Nemții totdeauna foarte soial. Nu așa iasă Nemții. — Chiar dirigintele școalei germane au comis astfel de fate antipatriotice, cari, dacă le-ar fi comis un învățător român sub stăpânirea Austriacilor desigur că ar fi fost condamnat la moarte. Menționatul diriginte școlar se află de mai multe luni în cercetare disciplinară, care însă nu se mai isprăvește. In urma acestor fapte adevărate ne permitem a atrage atenția autorităților competente asupra activității comitetului comunal de aici și asupra purtării dușmănoase a Nemților și rugăm să binevoiască a ne face dreptate și a lua măsuri împotriva continuării ba chiar a întărire! sistemului austriac. • R. B. Societatea „Reconstrucția“ Ca urmare la svonurile alarmante ce se crează, ca rezultat al unor interpretări greșite, în jurul societății „Reconstrucția“ înființată prin decretul lege No. 2530 din 4 Iunie a. c. pentru executarea reconstrucțiunei zonelor de război a, subsemnatul sunt autorizat a da următoarele lămuriri : Această Societate s’a înființat în scopul unei reconstruiri cât mai urgente, îndreptându-se cât mai curând posibil paralizarea activităței unui număr atât de mare de gospodării distruse prin războiu. Atingerea acestui scop nu se va putea îndeplini decât printr’o conlucrare cât mai largă a tuturor forțelor de care dispune astăzi țara românească. Intrufuirea deci la un loc a autorităței și puterei statului cu inițiativa privată întrebuințată în modul cel mai larg posibil, este singura formă în care se poate astăzi lupta cu numeroasele piedici ce rezultă din condițiuniile enorm de grele în care trăim. In acelaș timp modul de constituire al Societății, în afară de participarea statului cu 40 la sută din capital,este lăsată cu totul liberă astfel că este calea deschisă în societate oricui care va înțelege că asigurându-se un plasament al capitalului sau în condițiuni atât de sigure, să contribue în acelaș timp la rezolvarea uneia din cele mai importante probleme pentru Statul Român. De asemenea societatea conform statutelor sale înțelege a -și executa grandioasa sa activitate bazându-se pe toate întreprinderile existente și asigurându-și colaborarea izolată a ori șicărui tehnician care va ■i dori să dea concursul său. Cantitatea de lucru va fi atât de mare că fiecare va putea să capete atât cât va fi în stare să execute. In special pentru Bucovina condițiunile în această privință sunt și mai avantajoase prin acea că fiind de reedificat aproximativ 40.000 de locuințe, socotite în mediu ca 7—S.000 coroane va fi nevoite de un capital de circa 80O.OOO.OOO coroane. E deci mai mult decât clar că întrebuințându-se așa capital atât de mare fiecare întreprindere existentă în Bucovina, își va avea asigurată în mod admirabil existența sa, râdicându-se din amorțeala în care stau astăzi cea mai mare parte din ele din lipsă de lucrări. Societatea înființând o sucursală în Cernăuți pentru Bucovina, va chema la colaborarea pe toate întreprinderile și tehnicienii doritori de aceasta, după cum în consiliul de administrație central va fi rezervat un număr de locuri și subscriitorilor bucovineni. y " Fiind convins că cele expuse mai sus, vor fi suficiente a arăta societatea „Reconstrucția" în lumina ei adevărată a unei opere patriotice și de atâta utilitate publică, reînoesc îndemnul în special către instituțiile financiare și întreprinderile din Bucovina de a se grăbi la acoperirea subscrierilor ce se vor anunța în curând, realizând un minunat plasament și manifestând un sentiment de dragoste de țară, care așteaptă din succesul activității acestei societăți singura posibilitate de a-și reface temelia ei atât de sdruncinată prin război«. Inspector Industrial , ing. A. Rășcsnu -ee- V ÏNFORMATIUNI POLITICE Moartesui N. Fieva. La Râmnicul-Sărat 3 marți, In ziua de 4 August, după o lungă suferință bătrânul om politic N. Fieva. După o viață plină, extens trăită, N. Fieva duce cu el întreaga poveste a luptelor politice ,buciumate de odinioară. / EXTERNE Granițele României. Citim în „Dacia": Puterile aliate au cerut României sa iscălească, în ziua în care se va iscăli tratatul cu Turcia ,două tratate anexe în care România recunoaște granițele fixate de comisia teritorială în Banat și Maramureș. « Ni se pare că delegația română refuză iscodirea acestor tratate anexe, cari ar consfinți prin act internațional terarii ți incomplect studiate și in ceea ce privește cel puțin România, absolut nesatisfăcătoare. . . 1 Ajutorul Aliaților pentru Polonia. — „Journal “«des Débats“ din 28 iulie anunță din Berlin: Ce toate tratativele de armfșîi fiu angajate iatre Rusia șî Polonia primele ajutoare ale Antantei destinate Poloniei , GLASUL BUCOVINEI Pag. 3 au sosit Duminică in acest oraș. Ele se compun mai ales din ofițeri și ingineri, cât și din numeroase vapoare cu material de războiu acostate la Dantzig de unde trebuia să reia drumul spre Polonia. „Journal des Débats“ anunță după „Daily Telegraph“ că trupele engleze destinate a fi trimise în Polonia vor debarca, conform ordinului Consiliului de războia interaliat la Dantzig sau la Riga. Transporturile franceze vor trece prin Germania, iar transporturile italiene prin Austria și Ceha-Slovacia.. Germanii își apără frontiera împotriva bolșevicilor. — D. Goeppert, președintele delegației germane, a trimis secretariate«! conferinței o nouă notă, prin care arată că guvernul german a dat instrucțiuni comisarului imperiului din Alenstein ca, dacă împrejurările o cer, că trimită detașamente de ale Reichswehrului la frontieră, sub rezerva hotărâre! aliaților, Ucrainenii împotriva bolșevicilor. In Ucraina de mijloc au început revolte țărănești contra bolșevicilor. Cauza revoltelor este rechiziționarea de către bolșevici a cerealelor și alimentelor. Diviziunile 14 și 16 bolșevice au fost retrase de pe front pentru a se începe rechizițiunea. Președintele Wilson în favoarea Poloniei. Președintele Wilson a hotărât să intervie în favoarea Poloniei. Se știe că până azi America nu se asociase la intervenția Angliei și Franței la Moscova. Acum suntem informați că președintele Wilson a adresat un mesaj Congresului cerând ca Statele Unite să se pue in fruntea statelor cari au intervenit la Moscova, deoarece Sovietele amenință independența Poloniei, SOCIALE Averile civililor și militarilor. — S’a depus pe biuroul Camerei proectul de lege, prin cari militarii, jandarmii, și funcționarii publici, actuali și foști cari posedă averi imobiliare (moșii, imobile, păduri, vii, etc., precum și orice avere mobilă, făcută in intervalul de la 23 iunie 1913, data declarărei războiului româno-bulgar, până în prezent, sânt obligați să dovedească cu acte în regulă proveniența averii lor. In caz când cei vizați prin această lege, nu vor putea face dovada cerută, averea lor va fi confiscată în folosul statului. I In urma votării acestei legi, un regulament special va statornici dispozițiunile pentru aplicarea acestei legi. Acest proect de lege a fost alcătuit din inițiativă parlamentară. FINANCIARE Cursul leului în străinătate.— Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris cu 31.2g centime. C. F. R.V Pentru cei ce călătoresc în 14 .25 August a. c. la Cacica.— Participant lor la indulgența (Ablass) care are loc în Cacica la 15 August c. II se va acorda pe toate liniile din Bucovina o reducere de 50 la sută din taxele de călătorie in așa fel, că biletele cumpărate în stațiunea de plecare în ziua de 14 August c. pentru Cacica pe prețul întreg sânt valabile și pentru întoarcere în 15 August c. Deci este necesar ca călătorii să ceară la ghișeuri bilete directe pentru Cacica, deoarece numai pe baza biletelor directe și numai pentru 14 și 15 August a. c. a fost aprobată reducerea sus menționată. Cercetașii români la Roma. Cercetașii români cari au trecut prin Roma au fost primiți cu multă simpatie de cercetașii italieni cari au dat sărbări în cinstea lor. Cercetașii români au vizitat in automobile monumentele din Roma și muzeele. Primarul orașului a dat, o recepție in cinstea lor, recepția având loc în Capitolium. DIVERSE Boala principesei Ileana.— «Monitorul Oficial publică următoarele : A. S. R. Principesa Ileana a avut cu trei săptămâni în urmă, um atac de apendicită acută, care s’a potolit. Pentru înlăturarea recidivei, Alteța Sa Regală a fost supusă astăzi la Paris unei operațiunei radicale. Ciocnirea de trenuri din gara Muftiu.— Trenul accelerat București—Iași s’a ciocnit în gara Muftiu cu un tren de marfă la care erau atașate și două vagoane cisterne cu petrol. Din cauza ciocnirii cisternele au luat foc exploadând, deasemenea a luat foc și vagonul de bagaje de la trenul acceserai. O panică grozavă s-a produs printre pasageri. Numărul victimelor nu se cunoaște. Cauzele acestui dezastru se spune că s’ar datori defectuozităței unui macaz. Autoritățile din Buzău au sosit la fața locului pentru a ancheta. Căsătorie. D. Anton Stiese, licențiat în drepturi s’a căsătorit Duminecă, 1 August a. c. cu domnișoara Virginia Isopesco, fiica răpausatului înv. sup. Emilian Isopescu din Frântă ații vechi. Felicitările noastre ! Petrecere poporală.— Cabinetul de lectură „Stânca“ aranjează Duminecă în 8 August a. c. o petrecere poporală împreunată cu concert și dans, în grădina gospodarului Mihai Chiseliță, la care se invită Întreaga suflare româneascăintrarea de persoană 12 coroane ; suprasolviri se primesc cu mulțumită și se vor publica. Venitul carat e destinat, o parte pentru fondul de rezervă al Cabinetului, iar o altă parte pentru elevii sărmani din localitate, în una. In caz de timp nefavorabil petrecerea se va a*a Numiri. Dl. Secretar general al serviciului Internelor a numit pe d. concept șt Constantin Bongasz comisar de acție în rangul al IX-lea al funcționarilor publici în calitate provizorie pe ziua de 1 August 1920, iar pe d. practicant în concept Dr. Ștefanălinescu concepust în rangul al X lea al" funcționarilor publici în" calitate " provizorie cu ziua de 1 Iulie 1920. Greva birtașilor.— Asociația birtișilor pe comunică, că prețurile maximale oficioase, cari sânt în vigoare pentru, mâncări nu corespund prețurilor pe cari aceștia le plătesc pentru articolele brute. Birtașii nefiind ca atare să servească fără erderi masa, preferă să sisteze pregătirea bucatelor. Noi prețuri pentru bere.— Asociația birtașilor din Cernăuți , având in considerare urcarea prețului berii cu 160 resp. 180 cor. de hectolitru au hotărât că vândă berea în modul următor: 1[4 1 — 2 cor, l\2 1, 4 cor, sticle originale 5 cor. ■ siCERCETAȘEȘTI POȘTA REDACȚIEI Societatea «Unirea» Pârlești de jos. Invitarea la petrecere sosindu-ce ca mare întârziere abia astăzi, n’o putem publica. Salutări ! D-lui T. S. Articolul dv. cu se publică, deoarece publicăm astăzi in aceiaș chestiune alt articol. Salutări ! Sosește sesonul școlari! Sunt la dispoziție toate utensilite școlare Depozitul En gros pentru articole de scris Cernăuți, Bucovina, str. Caroline! 4.