Glasul Bucovinei, septembrie 1920 (Anul 3, nr. 506-527)

1920-09-16 / nr. 518

* Par. 2 Situația externă Conferința în chestiunea dunăreană dela Paris s'a întrerupt, plecând delegații români la Aire-les-Bains sfătui cu dânsul, la d. Tache Ionescu pentru a se totodată celelalte delegațiuni vor avea timp să studieze proiectul prezentat de România. Se știe că nici România, nici Cehoslovacia și nici Jugoslavia nu admit Budapesta, ca centru al comisiei dunărene, ci cer ca sediul să fie sau în Viena sau în Vratislavia (Pressburg). Toată presa se ocupă de viitoarea conferință de la Aire-les-Balins. O întrevedere între domnii Millerand și Giolitti a fi avut loc, fără să fi transpirat în public ceva despre rezultatul ei. Se crede că obiectul principal de discuție va fi atitudinea Antantei față de Rusia. Puterile mari nu sunt de acord în ce privește politica față de Rusia sovietelor. Totuși victoria polonă ia făcut și pe Englezi să se apropie de punctul de vedere francez. Italia în chestra rusească se pare că urmează orbește cabinetul din Londra. Alianța între Cehia și Iugoslavia și acordul României cu acești vecini i-a făcut pe unguri să se neliniștească. Ei văd în această mică antantă o politică de încercuire a Ungariei. Contele Ștefan Selen într-un articol violent contra Cehoslovacei apelează la Austria germană să nu intre în alianță. Iar »Neue Freie Presse« mângâie pe Unguri că după vreo de ani și-ar putea ,,reîntregi"* statul, cere alipirea Austriei la Germania pentru a nu fi sclava acestei mici antante. Se crede că și Grecia și Polonia se vor alia cu România, Iugoslavia și Cehoslovacia. Scopul acestei alianțe care nu este agreată de Italia, ar fi pur defensiv. Armatele polone, după o pauză de mai multe zile au reînceput luptele, repurtând, cum se anunță din Varșovia, o mare victorie în regiunea Vladimir. La armata de Nord de asemenea au ocupat prin surprindere miai multe localități, făcând pradă însemnată. In țărănească a făcut să rămâie Ucraina o răscoală bolșevicii de la Nicolaev fără legătură cu Odessa, către care înaintează Wrangel. Rezultatul. Cicerin asigură în fel și chip intențiunile pacinice ale Rușilor și dorește cât mai în grabă începerea tratativelor la Riga. In Italia de Nord, la Milano, grav conflict între marii industriași șiburători, cari intenționează crearea de soviete. Știrile de până acum au fost exagerate. In Siberia superioară se restabilește liniștea. Pentru incidentele dela Breslau Germania a dat Franței deplină satisfacție. In Anglia continuă criza lucrătorilor minieri. Dar cererea de a se declara grevă este tot mai puțin împărtășită de muncitori ceea ce va ușura înțelegerea. Muncitorii norvegieni s' au declarat pentru internaționala a treia, lucrătorii francezi din industria textilă sunt contra ei. Intre Sârbi și Muntenegreni se dau lupte îndârjite. Victoria franceză din Cilicia arată cum Franța este hotărîtă a urma cu stăruință politica orientală de bune tradiții dinainte de 1S1o . Pe când Lloyd George continuă tratativele cu Kamenieff și Krassin, Franța a încheiat o convenție comercială cu Polonia. Belicosul poet D'Annunzio s'a proclamat regent al orașului Fiume. »«»to“ O nouă speculă Biroul presei ne comunică . Secretariatul general pentru Interne având informații sigure că răuvoitori și interesați prin svonuri false ce se răspândesc despre o apropiată mobilizare seduc populația de pe la sate, ca să-și vândă vitele cu prețuri mici de teama unei rechiziționări. Atragem atențiunea populației și a tuturor autorităților și intelectualilor ce au contact mai apropiat și ingerințe asupra sătenilor pentru a-i lămuri pe aceștia, că zvonurile răspândite sunt cu totul neîntemeiate și sunt colportate de oameni interesați numai cu scopul de a practica sistemul lor de speculă neinfrânată și a acapara prin fraudă avatul greu câștigat al țăranilor. GLASUL BUCOVINEI Nr. 518 Adunările Partidului. in conformitate cu hotărârea Comitetului executiv din 31 Iulie col., Partidul democrat al Unirii va ținea în jumătatea a doua a lunei curente, după itinerarul anunțat mai jos, o serie de Adunări poporale, în care se va discuta, după raportul făcut de u-nii senator Dr. I. Mistor și deputat Vasile Ungureanu asupra activității parlamentului, situația actuală. Înaceste adunări vor mai lua cuvântul spre a lămuri poporul asupra chestiunilor mai importante de la ordinea zilei : D-nii Iorgu G Tama,Teofil Simionovici, Dr. Max Hacmann, Dr. Aurel Morariu, Filaret Doboș, Dr. Alecu Procopovici, dr. C. Jarmesiuc A. Burac păr. Dimitrie Țopa, Iosif Vsdovici ș. a. Adunările se vor ținea în ordinea următoare: Duminică, 19 Septembre cor., în Dorna: Duminică, 26 Septembrie dimineața in Vicovul Luni, 20 » » „ Câmpulung: Marți, 22 » » dimineața în joi, Gura Humorului, iar după ameezi în Vama; 23 Septembrie cor. în Suceavă ; Vineri, 24 Rădăuți ;le sus, amiazi Ciudei, iar după amiazi în Storojineț. Luni, 27 Septembrie în Vășcăuți Marți, 28 » » Siretiu ; Miercuri, 29 » » Olimani, Cernăuți, Septembrie 1920. Comitetul executiv al Partidului democrat al Unirii. Cererile funcționărilor jAPMl funcționarilor publici din Bucovina Funcționați publici ! ■ • Țineți-vă strict de prețurile maximale, fixate de autorități ! Sunteți datori să denunțați orice caz de nerespectare a acestor prețuri, fie din partea vânzătorilor, fie din partea cumpărătorilor în cancelaria d-lui Inspector General Locotenent Colonel Georgescu (Administrația Bucovinei). Boicotați din mijlocul vostru pe toți aceia cari cer sași pătesc prețuri mai mari decât cele fixate de autorități. Sprjiniți autoritățile în orice mod in supravegherea prețurilor la această privință nu există nici o considerare pentru nimeni 3 In adunarea funcționarilor ținută Duminecă, 12 Sept. a. c. a a votat următoarea rezoluțiune : Adunarea tuturor funcționarilor publici și Bucovinei. (funcționari, Învățători, servitori, croitori, pensionari, precum și văduvele și orfanii acestora), întrunită la Cernăuți in 12 Septembrie a. c , accentuează necesitatea urgentă a unei combateri radicale a mizeriei nespuse care, cauzată de războiul mondial și-a atuns culmea în urma recentei retrageri a coroanelor. Dacă această mizerie nu încetează, dezastrul material și moral al întregii funcționări ale țării e inevitabil, ceia ce ar constitui și o mare nenorocire pentru masele largi ale populațiunii, pentru Stat și pentru oinștime cărora servesc funcționarii publici. Adunarea accentuează deplina unitate care stăpânește pe funcționarii publici în această luptă care ie este impusă și cere : 1) Acordarea imediată a unui adaos lunar de cel puțin 1000 (anamie) isi afară de retribuțiunile actuale pentru fiecare funcționar public (funcționar, învățător, servitor etc. resp. pensionar). 2) Acordarea imediată a unui adaos lunar de cel puțin 250 de fiecare cap pentru văduvele și orfanii funcționarilor publici, resp. ai pensionarilor. 3) Plătirea anticipativă punctuală a tuturor salariilor la 1 a fiecărei iuni. 4) Crearea neîntârziată a unui statut general a funcționarilor publici și a unei legi a pensiunilor în înțelegere cu funcționarii pubici. 5) Furnizarea articolelor de prima necesitate de cătră Stat, tuturor funcționarilor publici cu prețuri reduse și pe credit. 6) O reală frgijare a prețurilor și, mai ales, ajutorarea consumenților prin rechiziționarea și procurarea mărfurilor de cătră autorități. 7) Imediata plătire a celor 40 (patruzeci) procente reținute cu prilejul retragerii coroanelor, fiecărui funcționar public întrucât chitanța nu întrece suma de 5000 lei. De la Societatea meseriașilor români Invitare. Societatea meseriașilor Români din Cernăuți și suburbii învită din nou pe toți membrii săi la §gatiK*tpgit*6 exfrsaore Sfinaf*lui care se va ținea Duminică în 1q Septembrie a. c în sala Internatului meseriașilor Români din Cernăuți (strada Ieteranilor). Ordinea de zi este : Modificarea statutelor societății și înființarea unei cooperative a meseriașilor, comercianților și industriașilor români din Bucovina. Începutul precis oral după masă. Având în vedere importanța mare a hotărârilor ce se vor lua, toți membrii sunt rugați să vie numaidecât la această adunare. Așișderea e necesar ca membrii să se adune precis la ora 1 după masă, fiindcă vom avea mult de desbătut și ar fi păcat de timpul ce până ce se adună numărul de membri se pierde cerut de statute. Suntem pe cale de a pune temelii trainice organizațiunii noastre naționale și vroim să înjghebăm un lucru de mare folos pentru clasa noastră de mijloc. Dea nimeni dintre membrii și prietenii noștri Să nu lipsească de la această adunare. Comitetul Societăți Meseriașilor Români din Cernăuți și suburbi. ■Ö ®Increstari Ce știe „Morgenblatt“. Ziarul „Morgenblatt“ este în fericita situație de a dispune de o stațiune radiografică. Pe calea telegrafiei fără fir a primit in 13 crt. știrea că chiar în aceea zi din inițiativa Franței împăratul Carol a fost proclamat Rege al Ungariei. La scurtă vreme, zice acest ziar, împăratul Carol va fi adus cu tot fastul din Siițeraia Budapesta, la ce privește victorea politică externă a împăratului Carol ea va fi îndreptată împotriva foștilor săi aliați germani și ai actualilor lor prieteni, bolșevicii din Rusia. Pe cale particulară ni se comunică că această radiogramă sosită direct la Cernăuți în redacția „Morgenblatt“-ului ar mai cuprinde următoarele amănunte, cari nu au fost publicate: Generalul Fischer eliberat în vederea acestui mare eveniment, la intervenția ambasadorilor marilor paterei, a plecat din Viena in cartierul împăratului,, dând în acelaș timp ordin lichidatorului nostru, ca să suspende orice vânzări de lemne din pădurile fondului în vederea spânzurătorilor ce vor trebui construite în Bucovina. Pregătirile pentru adunarea țăranilor convocată in 1918 la moaștele sf. Ion de d. Dori Popovici s’au reluat și se continuă cu febrilitate, dânduse Instrucțiunile necesare d-lui secretar dela interne. „Gazeta Poporului“ a d-lui Easchis Popovici se va numi i*r „Viața Nouă“. D. Zahnbrecher va sosi în curând aici pentru a constitui un guvern provizor cu d-nii Aurel Țurcan, Ipolit Tarnavschi, Gheorghe Șandru, Capstrâmb etc. S’au luat aspre măsuri ca glasiștii cari au și început să-și facă bagajele spre a fugi în străinătate, să nu poată trece frontiera. Aseară în redacția ziarului „Morgenblatt“ toată lumea s’a Îmbrățișat și s’a pupat, a fost un entuziasm extraordinar, s-a strigat: „Nu ne mai trebue bolșevici, trăiască Franța, trăiască Carol“. O telegramă omagială a fost expediată d-lui general Averesen.. Primul act de guvernământ al Impăratului reîntronat va fi un mesagiu prin care redactorul acelui ziar va fi numit „Ritter des Franz Joseph Ordens“. Felicitările noastre ! «it»INFORMATIUNI EXTERNE Lupte crâncene între Sârbi și Muntenegreni. — Ziarul „Jidvan" din Spalato scrie că in Muntenegru continua luptele înverșunate între trupele sârbești și rebelii muntenegreni. Sârbii au reușit de a înconjura pe rebeli dar după o luptă furioasă aceștia au reușit a se degaja. ci Timpii „GLASUL BUCOVINEI“ 1 % 4 > 9