Glasul Bucovinei, februarie 1937 (Anul 20, nr. 4997-5016)

1937-02-02 / nr. 4997

rtBONfinfcNTUL pe un an 5061, pe l/a an 301 lei, pe trei luni 150 lei, penui jurasi zilnic, pe un an 300 lei, pe l/8 ar. ISO lei, pe trei Imn SO lei. Numai aumârul de Duminică pe un an 120 lei, pe u h an 70 lei, pe trei luni 35 lei. Fentrn Cernăuţi ziarul trimit acasă prin curier, lei 65 lunai lentin străinătate pe un al 120( lei net/, an 701 lei Plaţ de te tar !» «ediul ziarului. Redacţia şi Administraţia Cernăuţi, Strada Iancu Flondor Nr. 33 Str. D Petrino Nr. 1 Se primesc nunta articole iscălite. Manuscrisele nu se înapoiază. ANUNŢURI ŞI RECLAME se calculează după tarif şi se primesc la admtlinistraţie. Strada Iancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă teza au 50%, Forul fte judecată in Cernaţi. De la Palat Mareşalulul Curţii Regale face cunoscut următoarele : In ziua de 30 Ianuarie Majestatea Sa Regele a asistat la solemnitatea inaugurării librăriei „Fundaţiei Culturale Principele Carol“. După amiază Majestatea Sa Regele a prezidat Consiliul superior de îndrumare al oficiului de educaţie a tineretului român, la care au luat parte şi membrii guvernului. Alegerile comunale şi judeţene In decursul lui Martie se vor termina alegerile comunale şi judeţene in toată ţara. Din felul cum s’au efectuat alegerile de acest fel până acum, din rezultatele lor, care au adus o puternică majoritate de voturi partidului naţional-liberal, se poate prevedea desigur şi rezulatul alegerilor din luna Martie. Opinia publică acordă un credit nelimitat partidului naţional-liberal. La sate, ca şi la oraşe, cetăţenii alegători nu ascultă nici de şoaptele insidioase şi răzvrătitoare ale impostorilor naţi-ţărănişti, nici de calomniile şi denigrările aceluiaş partid. Cetăţeanul nu mai se lasă dus astăzi de făgădueli mincinoase, deşarte, ci se pricepe să califice şi aleagă pe oamenii chemaţi să-l conducă, după realizări. Azi contează fapta, nu vorba. Votul universal şi-a făcut educaţia pe deplin. Oriunde, realizările guvernului dat ţării de partidul naţional-liberal se arată bogate şi variate. La venirea la cârmă a partidului liberal comunele şi judeţele erau în faliment. Funcţionarii neplătiţi, furnizorii amânaţi cu anii, serviciile edilitare în debandadă, lucrările publice în părăsire, şcoalele comunale şi judeţene în ruină. S’a depus o muncă uriaşă şi eroică pentru îndreptarea acestei stări de lucruri. Aici nu mai era vorba de-a se face legi şi regulamente, ci de-a se face o bună gospodărie prin oameni cinstiţi, pricepuţi şi muncitori. Partidul liberal a dovedit că are aceşti oameni. A pus pe fiecare la locul lui şi în patru ani, lucrurile s-au schimbat. Toţi cetăţenii ştiu aceasta. De aceia partidul naţional-liberal nu umblă cu promisiuni şi nici nu încearcă altfel de metode de propagandă în vederea apropiatelor alegeri. El ştie că se poate bizui pe Încrederea şi simpatia cetăţenilor noştri, in baza realizărilor din trecut, pe care le va continua întotdeauna cu aceiaş râvnă. Fireşte, oricine îşi face un angajament pentru viitor. Dar angajamentul unora e aşezat pe vorbe goale, al altora are drept suport realităţile văzute de oricine, faptele ce li se datoresc. Acesta din urmă e cazul partidului naţ.liberal. Când îşi ia asupra sa o răspundere şi face angajament solemn către ţară, el se bazează pe ordinea ce a pus-o în finanţe. Se bazează pe miile de şcoli, primării, bserici, instituţii de asistenţă etc., ce le-a clădit în toată ţara. Se bazează pe străzile pavate, şoselele reparate, salariile plătite şi furnizorii achitaţi la vreme. Şi credem că nu există decât foarte puţini orbi, care să nu vadă şi pipăie toate aceste realizări, ale unui partid, care a dat ţării un guvern şi slujbaşi care au adevăraţi gospodari. Buna administraţie a comunelor şi judeţelor, gospodăria lor chibzuită, aşa cum au făcut-o oamenii partidului naţional liberal, e mai importantă pentru viaţa de toate zilele a cetăţenilor decât toate aţâţările survenite din invidiile de partid, — de aceea, suntem siguri că în faţa urnelor fiecare cetăţean îşi va aminti de un trecut scârnav, trăit sub guvernarea naţional-ţărănistă, şi va şti să nu-l reînvieze, votând pentrugospodarii“ care au refăcut satele şi judeţele României. Vizita d-lui ministru I. Nistor în Cernăuţi Dr prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii şi ocrotirilor sociale, a sosit în Cernăuţi cu treenul de azi dimineaţă. O sa ştea finut la universitate înainte de amiază cursul obişnuit, a rezolvat lucrările la ordinea zilei la Rectorat, iar după masă a avut consfătuiri cu prefecţii din judeţele Bucovinei şi del primar al municipiului Cernăuţi. Mâine dim. del ministru I. Nistor va inaugura ciclul de conferinţe al Ligii Culturale, la Teatrul Naţional. De sa va părăsi oraşul nostru Mării seara. Mâine se inaugurează conferinţele Ligii Culturale Conferinţa dlui ministru I. Nistor Mâine 2 Februarie a. c..*la ora 11 dim., dl prof. Ion I. Nistor, ministrul muncii şi Rectorul Universităţii Caroline, inaugurează la Teatrul Naţional ciclul de conferinţe, aranjat de Liga Culturală, secţia Cernăuţi, cu subiectul: Contribuţia românească la opera de civilizaţie umană. Cuvântul introductiv va fi rostit de dl prof. univ. Dr. D. Marmeliuc, primarul municipiului şi preşedintele secţiei din Cernăuţi a Ligii Culturale. In restul programului vor afla loc coruri executate de Ateneul popular. Conferinţa d-lui ministru Ion I. Nistor inaugurează un subiect de proporţii ample, la lămurirea căruia îşi vor da ulterior contribuţia alte personalităţi de seamă din ţară. înaintări în armată pe ziua de 1 Aprilie La începutul săptămânii viitoare se va întruni la Ministerul Apărării Naţionale consiliul inspectorilor generali de armată pentru a face caracterizările în vederea avansărilor de ofiţeri cari vor avea loc pe ziua de 1 Aprilie crt. Combaterea Malariei Sâmbătă seara a avut loc la Palatul Regal din Bucureşti, sub preşedinţia M. S. Regelui Carol II, o conferinţă asupra combaterei epidemiei de malarie. Suveranul s’a pus în fruntea acestei acţiuni de combatere. La această conferinţă au luat parte d l ministru Dr. Nistor, dnii miniștri Dr. Costinescu, Sassu și dl Negru. Un oraș din Itala distrus daragan Roma. — Un puternic uragan a distrus micul oraș Lavagna, din golful Genua. Pagubele se ridică la peste un milion de lire. „Primăvara în Ţara Fagilor" începând cu ziua de mâne publicăm în forţa ziarului nostru şi sub titlul de mai sus primul roman tineresc bucovinean. Operă a unui viguros scriitor aparţinând tinerei generaţii care s-a afirmat în coloanele acestui cotidian şi în paginile „Junimii literare“, operă superioară din toate punctele de vedere, „Primăvara în Ţara Fagilor“ îi va aduce, suntem siguri, poetului şi romancierului Iulian Vesper dragostea unanimă a cetitorilor noştri. Serata presei Serata aranjată de Sindicatul ziariştilor bucovineni în seara zilei de Sâmbătă 30 Ianuarie, în încăperile cafenelei .Europa*, atât la parter cât şi la etaj, s-a desfăşurat ca o adevărată manifestare impozantă a celei mai alese societăţi cernăuţene. Intimitatea ca şi prezenţa numeroasă, în care s’a petrecut în tot timpul acestei serate, învederează contactul strâns dintre public şi ziarişti, ca şi simpatia de care aceştia se bucură în societatea noastră. Deosebita atenţie, de care s’au bucurat ziariştii cu această ocazie, constituie pentru ei un puternic imbold în activitatea lor dificila, de a servi şi informa cu exactitate publicul. Cea mai aleasă societate a ţinut să onoreze cu prezenţa serata de Sâmbătă a ziariştilor. Au fost reprezentanţi ai autorităţilor civile şi militare, în cap cu de primar prof. univ. Dr. D. Marmeliuc cu d-na, d 1 prefect Gh. Vântu cu d-na, d 1 general Ţenescu, cdt. al Diviziei a 8 a, cu d-na, reprezentanţi ai finanţelor, ai baroului avocaţilor, ai Camerelor de Comerţ şi Industrie, de Agricultură, de Muncă şi ai tuturor celorlalte instituţii publice. O prezentare complectă a asistenţei de la balul presei, unde s-a petrecut de minune, o vom aduce însă în numărul viitor. Deocamdată ţinem să fixăm succesul obţinut de presă cu acest bal, cu informaţia că ultimii oaspeţi au părăsit serata abia la orele 7 dim., şi numai pentru a face loc cetăţenilor matinali, care veneau să-și ia cafeaua cu lapte. --------------------•—---------------* Valencia se află în ajunul unei crize de guvern. Președintele Azana a declarat că e dispus să înceapă tratative cu generalul Franco.