Glasul Bucovinei, iunie 1937 (Anul 20, nr. 5080-5098)

1937-06-01 / nr. 5080

ilBOHflAEhTUL M an as 506 lei, pe */, ap 3CX iei, pe trei luni lot lei, pe— - Brani zilnic: pe un an 3X iei pe1/*an 160 lei, pe trei luni 10 lei. Numai numărul de Duminici: pe un an 120 iei, pe V* an 70 lei, pe trei luni 35 iei. Pentru Cernăuţi zlatui trimis acasi prin curier, lei 65 lunar. Pentru străinătate pe un an 1200 lei pe un an 701 lei. Praflle se utte sediul ziarului. cia şi Administraţia Strada lancu Flondor Nr. 33 Str. Petrino Nr. 1 St primesc numai articole iscălite. Manuscrisele nu stanaroiaza. flNUNŢURi Şl RcCLflAE se calculează după tarif şi se primesc la administraţie . Strada lancu Flondor No. 33 Pentru inserare in interiorul ziarului se urcă taxa cu 50 kg» fort*« cs* țtnictecătdin cenusui. Grija pentru meseria românească în România postbelică unde românii trebue să-şi stabilească poziţia ca factori principali de producţie şi consumaţie în care proces să şi asigure un loc de conducere, contribuţia fiecărui fiu al neamului, în ramura de activitate în care munceşte este necesară. Această capitală realizare pentru fecunda funcţionare a instituţiilor cu personal pur românesc nu poate fi desăvârşită însă dacă nu este însufleţită de spiritul de solidaritate naţională. Aceasta cu atât mai mult în păturile clasei muncitoare româneşti care nu este încă deplin formată pentru ca scopurile pe care şi le-a propus, de a fi un factor de conducere în economia generală a statului, să fie atinse. Tendinţa meseriaşilor români de a şi asigura întâetatea în ansamblul muncii naţionale este însă, printre altele, şi în strânsă legătură cu fluctuaţiile factorului economic şi moral. In ce priveşte primul, realizările pe cari le-a făcut până acum societatea meseriaşilor români din Cernăuţi, au întrecut cele mai optimiste aşteptări. Pentru că în clasele sociale unde capitalul, din cauza însăşi a funcţionării procesului de producţie, nu satisface trebuinţele de viaţă decât într’un mod nestatornic şi câteodată insuficient, colaborarea tuturor celor cari compun aceste clase nu se poate preciza mai fecund decât prin cooperaţie. Iată de ce Societatea Meseriaşilor Români, animată neîntrerupt de dl deputat dr. Aurel Morariu, actualul ei preşedinte, a răspuns aşteptărilor prin înfiinţarea cooperativei „Meseriaşul român“. Desigur şi factorului moral, tot atât de însemnat ca şi cel economic, trebue să i se dea grija cuvenită. In această privinţă, cuvintele spuse ieri în adunarea generală a Societăţii meseriaşilor români de d-l deputat Dr. Aurel Morariu, care ca răsplată a meritelor sale pentru muncitorimea românească a fost ales preşedinte al acestei societăţi, că societatea pe care o va conduce primeşte sugestiile bune de oriunde ar veni, şi că, clasele cărturarilor trebue să colaboreze în mod asiduu, prin fapta şi sfat, la emanciparea meseriaşilor români, constituie un îndemn binevenit. Dar rolul societăţii meseriaşilor români este şi naţional în sensul economic şi politic al cuvântului, pentru că existând la Cernăuţi o organizaţie care să reprezinte în primul rând interesele profesionale ale mesariaşilor, pretenţiile lor juste vor fi cu atât mai mult îndeplinite. Astfel obţine- rea unui important număr de maşini şi scule din partea guvernului, în mod gratuit, se datoreşte activităţii acestei societăţi. Sub aspectul politic, această societate e o educatoare pentru că membrii ei sunt îndemnaţi astfel ca să nu cadă pradă curentelor distructive şi în special comunismului. Activitatea viitoare schiţată de d-l deputat Dr. Aurel Morariu care pentru meritele sale faţă de meseriaşi a fost însărcinat cu Preşedinţia Comitetului de Administraţie pentru pregătirea serbărilor de inaugurare a Casei Asigurărilor sociale, care a menţionat între altele, şi educarea de Soc, meseriaşilor români a copiilor vrednici de ţărani şi îndrumarea lor către o meserie, constituirea unor echipe dintre membrii socetăţii care să colaboreze activ pentru ajungerea scopului acestei societăţi precum şi propaganda cooperatistă, se anunţă să fie rodnică. Numai înmulţind astfel de opere sociale vom ridica clasa muncitorească şi urmând intens aceste pilde vom întări fiinţa burgheziei româneşti. pitală. Luna Cernăuţilor O şedinţă hotărâtoare a comitetului de organizare Vineri după masă a vut loc în sala mică de şedinţe a primăriei, o şedinţă hotărâtoare a comitetului de organizare a „Lunei Cernăuţilor“ de sub conducerea d-lui primar prof. univ. Dr. D. Marmeliuc, la care au fost prezenţi şi dnii: prefect Gh. Vântu, Insp şef Filaret Doboş, d-l Dr. Luţa, medic Şef Dr. Strejac, Insp. veterinar Dr. Iliescu, preşed. consiliului ad-tiv al uzinelor electrice Dr. Bodea, Dir. Lucescu, prof. univ Botezat, consil. Mandiuc, mare industriaş Albert Anhauch, dir. Dr. Lumieanu, d . Herdan şi dl Hofmann. După cuvântul de deschidere a d-lui primar Dr. D. Marmeliuc s’au luat în discuţie şi s’au hotărât locul şi încăperile unde va avea loc expoziţia în anul acesta. Toate secţiile expoziţiei vor rămânea în aceleaşi locuri şi încăperi ca şi anul trecut numai secţia vânătoarei şî industriei lemnului va fi aşezată în încăperile liceului ortodox de băieţi. Afară de aceste secţii ale expoziţii de până acum, s-a creat în anul acesta o secţie nouă sub denumirea de „Expoziţia Tiparului Bucovinean* care va fi aşezată în încăperile primăriei. O largă discuţie în cadrul şedinţei a luat şi eventuala prezenţă a M. S. Regelui Carol II la deschiderea expoziţiei "Lunei Cernăuţilor". Dacă M. S. Regele cu ocazia vizitei de la Varşovia, va trece şi pe la Cernăuţi, atunci se va difuza programul serbării prin ambele posturi româneşti de Radio, in caz că se va difuza programul, care de altfel este foarte bogat, atunci receptoarele vor fi aşezate în faţa „Căminului de Ucenici". In cele din urmă d-l primar Dr. D. Marmeliuc adresându-se către toţi organizatorii de secţii ale „Lunei Cernăuţilor" le roagă să-şi dea tot interesul ca în ansamblul aacestei .Expoziţii* să aibă o reuşită cât mai frumoasă. Eri au fost pronunţate inundaţii in Ca Multe străzi din cartiere au fost inundate. MIDID mil I Mtf MISIIK MDI Ül MD Duminecă 30 Mai a. c. a avut Ioc în sala Armoniei adunarea generală ordinară a Societăţii Meseriaşilor Români din Cernăuţi. Adunarea, foarte bine cercetată — căci erau prezenţi în sală peste 150 membri — a fost deschisa de dl preşedinte Alexandru Uîsoi la orele 10 a. m., care a salutat pe toţi cei prezenţi, prezentând adunării raportul de activitate a comitetului societăţii, a direcţiunii căminului de ucenici şi a celorlalte organizaţiuni ale societăţii, precum corul meseriaşilor, clubul sportiv etc. Din raportul de activitate al anului expirat Din raportul de activitate al anului 1936 ] 37 am putut reţine că Societatea Meseriaşilor Români din Cernăuţi prezintă şi pentru anul expirat o foarte bogată şi binecuvântată activitate constructivă. Graţie bunei gospodării a conducerii societăţii şi largului sprijin acordat de către d-l ministru al muncii Dr. Ion I. Nistor, Societatea Meseriaşilor Români a putut întreţine şi în anul 1936—37 Căminul de ucenici dela Cernăuţi în condiţiuni de ordine şi de folos pentru clasa noastră de mijloc. In cursul anului trecut acest Cămin de ucenici a adăpostit şi crescut 118 băeţi ucenici la diferite meserii, cheltuind bani efectivi cu gospodăria internatului de meseriaşi peste 380.000 lei, iar parte din necesităţile Căminului acoperindu se din produsele agricole de la ferma Societăţii din Crişceatec. Ferma şi Căminul de recreaţie din Crişceatec Mulţumită aceluiaşi larg şi binevoitor sprijin dat de d-l ministru I. Nistor ferma şi Căminul meserieşesc de recreaţiune de la Crişceatec au putut fi desăvârşite şi aproape complectate cu tot ceea ce este necesar unor astfel de instituţiuni. Astăzi Societatea Meseriaşilor Români posedă la Crişceatec, pe graniţa dela Nistru, o gospodărie bine întemeiată, prevăzuta cu tot ceea ce este necesar unei bune exploatări agricole şi tot astfel un Cămin de recreaţiune spaţios şi igienic menit să ofere meseriaşilor noştri prilej de odihnă şi reculegere de oboseala şi truda muncii. Raportul comitetului arată că în curând acest aşezământ al Meseriaşilor noştri va fi inaugurat în mod festiv, când toată lumea se va putea convinge la faţa locului ce faptă frumoasă şi de obştesc folos a fost realizată prin stăruinţa şi vrednicia oamenilor de bine. Corul „Meseriaşul Român"* Condus de către d-l deputat Dr. Aurel Morariu, acest cor ce se găseşte în al noulea an de activitate a avut şi în cursul anului 1936 37 succese şi manifestări din cele mai reuşite. La 14 iunie 1936 corul „Meseriaşul Român" a concertat cu strălucit succes în marea sală a Ateneului Român din Bucureşti şi