Glasul Bucovinei, ianuarie 1938 (Anul 21, nr. 5230-5251)

1938-01-01 / nr. 5230

Anul Nou şi Noul Guvern Criza politică deschisă prin rezultatul alegerilor de la Cameră a fost soluţionată prin fomarea unui guvern prezidat de dl Octavian Goga, preşedintele partidului naţional-creştin. In noul guvern participă un grup de fruntaşi din partidul naţional- ţărănist, precum şi câteva personalităţi din afară de partidele politice. Două constatări se impun din primul moment. Prima : Condiţiunile în care s’a retras guvernul prezidat de d. Gh. Tătărescu vor fi reţinute în analele vieţei noastre de stat ca o pildă de demnitate politică şi de real constituţionalism. După cele mai libere alegeri pe care le-a cunoscut România, guvernul având o imensă majoritate în Senat şi o majoritate numerică apreciabilă în Cameră, s-a retras. A doua: Ţara a reţinut cu recunoştinţă opera istorică înfăptuită de guvernul partidului naţional-liberal în patru ani de guvernare. Noul guvern a depus jurământul în faţa M. S. Regelui. Din cuvântarea rostită de Suveran s-a putut vedea ce misiune grea are de îndeplinit noul guvern. Astăzi, cu dificultăţile ce ne stau în faţă, cu primejdiile ce ne ameninţă şi cu grelele probleme ce se impun spre deslegare factorilor cu răspundere — nu e vremea luptelor interne şi a patimelor deslănţuite. Astăzi e vremea concordiei şi a armoniei sociale,— pentru acei cari înţeleg interesele adevărate ale României. Mai întâi oamenii politici şi în al doilea loc ţara trebue să înţeleagă şi să se identifice cu aceste interese. Partidul naţional-liberal rămâne profund ataşat acestei politici, înţelegând să deschidă credit oricărui guvern de ordine şi de salvgardare a intereselor naţionale. In jurul Tronului şi al MS, Regelui Carol al 11-lea trebue să sestrângă tot ce este conştiinţă românească, eliberată de tot ce poate fi patimă sau interes meschin politic. Noul guvern, constituit de partidul naţional-creştin, vine cu un program naţionalist. Partidul naţional-liberal, care în cursul îndelungatei sale activităţi a avut înscris naţionalismul în fruntea programului său şi a practicat întotdeauna principiile naţionaliste în toată opera de organizare şi de consolidare a României,— aşteaptă ca şi noul guvern să pună în practică un naţionalism raţional şi constructiv care să corespundă atât spiritului vremei cât şi intereselor reale ale ţarei. In acelaş timp, interesele vitale ale României cer ca politica externă să fie menţinută pe făgaşul alianţelor şi al directivelor actuale, care au condus la înfăptuirea întregirei naţionale şi chezăşuesc marea operă realizată. Aşteptăm ca noul guvern să înfăţişeze ţărei programul de orientări generale, de muncă şi de soluţiuni efective, pentru a ne pronunţa asupra posibilităţilor lui de a face faţă situaţiunei interne şi externe de astăzi a României. Schimbarea guvernului coincide cu schimbarea anului. Dorim din suflet ca noul an să aducă pace şi linişte în ţară. In aceste simţiminte urăm cetitorilor noştri un an cu noroc şi sănătate, fie pentru un rol de simpli figuranţi în această adunare, sau să intre în luptă pentru cucerirea unui loc în această adunare, cu hotărârea fermă de a reda adunării rolul şi competinţele cuvenite. Iar indiferent de aceasta, un lucru rămâne bine stabilit, că politica trebuie să fie complect eliminată din luptele electorale pentru adunarea eparhială. De aceia consecvenţi cu atitudinea noastră de la ultimele alegeri eparhiale, ţinem să declarăm că organizaţiunile Partidului Naţional Liberal din judeţele Bucovinei, nu vor lua parte la alegerile eparhiale din 1938. Aceasta însă, nu împiedică pe nici un membru al acestor organizaţiuni cu tragere de inimă pentru biserica străbună de a candida în numele său personal în alegerile eparhiale. •••# Urările Universităţii din Cernăuţi pentru M. Sa Regele De Anul Nou, d-l profesor universitar Dr. Ion I. Nistor, Rectorul Universităţii Regele Carol al II-lea din Cernăuţi, a adresat Regelui următoarea telegramă: Majestăţii Sale Regelui Carol al II-lea Bucureşti Universitatea Regele Carol al II-lea din Cernăufi urează Marelui îndrumător al şcoalelor româneşti, Patron şi Ctitor al celui mai inart aşezământ de cultură din Moldova de Sus, mulţi ani cu sănătate şi Domnie glorioasă. Profesorii şi studenţii acestei Universităţi asigură pe Augustul lor Ocrotitor de cel mai desăvârşit devotament, rugându-L să primească profunde omagii de recunoştinţă şi admiraţie. Rector (ss) Ion I. Nistor --------------------------------- Alegerile Eparhiale Trăim în zodia alegerilor. Nici nu s’au terminat bine alegerile parlamentare şi iată că ne găsim în pragul alegerilor eparhiale, căci termenul pentru care fusese aleasă adunarea eparhială a expirat. După cât am putut afla, la începutul anului 1938 credincioşii bisericii noastre drept măritoare vor fi chemaţi sâ-şi desemneze reprezentanţii în adunarea eparhială, importanţa acestor alegeri este evidentă pentru fiecare eparhie, dar mai cu seamă pentru eparhia noastră, care se întreţine din veniturile fondului bisericesc. O avere publica de mărimea fondului rengionar n’ar putea fi administrată fără controlul suprem al unui corp legislatv. Aşa o cere Constituţia, aşa o cer legile Ţării. La întocmirea legii pentru administrarea fondului rengionar al Bucovinei, noi am prevăzut ca acest suprem control asupra averii fondului să fie exercitat de adunarea eparhală, ca corp electiv, alcătuit din trimişii drept credincioşilor români din arhidieceza Bucovinei. Câta vreme adunarea eparhială a fost chemată să-şi exercite în mod liber drepturile sale, administraţia fondului bisericesc a mers bine şi banul fondului n’a fost cheltuit fără rost. Dela o vreme încoace însă, adunarea eparhială nu şi a mai putut îndeplini prevederile ei legale şi a devenit un simplu organ consultativ, mai ales din clipa în care s’a modificat regulamentul organic a! administraţiei fondului bisericesc. De aceia, în faţa nouior alegeri eparhiale trebuie să ne punem serios întrebarea dacă este vorba de a alege o adunare eparhială înzestrată cu toate drepturile şi prerogativele ei legate ca for legislativ, sau de o adunare eparhială care să înregistreze si suplimente actele şi măsurile administrative ale unor foruri construite în dispreţul dispozţiunilor statutului pentru administrarea fondului religionar al Bucovinei. În ultimii două ani, acesta a fost rolul adunării eparhiale. Iar cine cunoaşte spiritul ce domneşte astăzi la conducerea fondului, nu poate sta nici o clipă la îndoială, că acelaş rol îi este rezervat şi nouii adunări eparhiale. In condiţiile acestea, credem că persoanele care se vor hotărî să candideze în aceste alegeri, se vor găsi în faţa următoarei alternative: înainte de toate el vor trebui să-şi facă un amănunţit proces de conştiinţă hotărându-se TVI 51 Suveranul va vorbi la Radio în noaptea de revelion In noaptea de revelion IM. S. Regele va vorbi la postul de Radio difuziune din Capitală. Programul emisiunii va fi următorul: Semnalul de miez de noapte şi sfârşit al anului ce se duce. Cuvântul Majestăţi Sale Regelui. Urarea Societăţii de Radio pentru M. S. Regele şi pentru auditorii posturilor române de dr Dan Sărăţeanu şi G. D. Mugur. Urarea dlui comandant al Străjii Ţârii, Teofl Sidorovici, din partea Străjerilor României. Imnul Strâjerilor «Trei Cuioni“. Cenzura a trecut la Preşidenţie Cenzura presei va trece de la Ministerul de Interne la Preşedinţia Consiliului, intrând în atribuţiile d-lui subsecretar de stat Al. Hodoş. * Sâmbătă 1 ianuarie 1938 la orele 11 dimineaţa, se va oficia în Biserica Catedrală din localitate în prezenţa autorităţilor civile şi militare locale, o doxologie pentru serbarea Anului nou. În aceiaşi zi la orele 12 va avea loc o recepţie oficială în sala festivă a Palatului Administrativ.