Glasul Bucovinei, martie 1938 (Anul 21, nr. 5275-5301)

1938-03-01 / nr. 5275

Solemnitatea promulgării nouii Constituţii Solemnitatea de la Palatul Regal.* Suveranul sancţionează şi semnează noua Constituţie.— Jurământul depus de membrii guvernului. — Cuvântarea M. S. Regelui.— Felicitările corpului diplomatic. — Dineul de gală. 1 Bucureşti, 28. —Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“) — Festivitatea pentru promulgarea nouii Constituţii „Regele Carol II“ s’a desfăşurat ieri dimineaţă într’un cadru de deosebită solemnitate. La ora 11 dim. s’a oficiat o doxologie de către un sobor de preoţi în paraclisul Sf. Patriarhii, în prezenţa membrilor guvernului, în frunte cu I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea, preşedintele consiliului. La Palatul Regal La ora 1955, au luat loc în sala cea mare a Tronului: membrii casei militare şi civile a M. S. Regelui, toţi membrii guvernului, în frunte cu I. P. S. S. Patriarhul Miron, corpul diplomatic strein din capitală, înalţii demnitari ai clerului, armatei şi statului, rectorii universităţilor din ţără, preşedintele Curfii de Casaţie, preşedintele Academiei Române, preşedintele înaltei Curfi de conturi, decanul baroului de Ilfov, reprezentanţii presei române şi streine etc. Exact la ora 12, M. S. Regele şi Marele Voevod Mihai au intrat în sala Tronului, fiind salutați cu adâncă venerație de întreaga asistență. Este introdusă apoi comisiunea de centra - Uzare a rezultatelor plebiscitului, alcătuită din magistrat, sub preşedinţia d-lui Al. N. Gane, primul preşedinte al consiliului legislativ. Acesta prezintă procesul-verbal de constatare al rezultatului plebiscitului, ***şi I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea înmânează Suveranului noua Constituţie, scrisă pe pergament şi legată în piele. Raportul consiliului de Mniştri a I. P. S. S. Patriarhul Miron citeşte următorul raport al consiliului de miniştri : Prin înaltul decret regal No. 901, din 20 Februarie 1938, poporul român a fost chemat să se rostească asupra nouii Constituţii, menită să aşeze pe temelii mai solide şi mai drepte ţara şi să îndrumeze pe o cale mai sănătoasă şi mai liniştită poporul nostru. Poporul român, în ziua de 24 Februarie a dat învoirea noului aşezământ, pe care Majestatea Voastră, în nesfârşita Sa dragoste faţă de ţară, la dat pentru vecie României întregite. Comisiunea însărcinată, prin înalt decret regal, pentru totalizarea plebiscitului, a constatat că 4.293.581 glasuri au fost pentru primirea Constituției noui şi numai 5483 contra. In calitate de preşedinte al consiliului şi în numele întregului guvern, supun Majestăţii Voastre promulgarea nouii Constitut'd. Un moment solirit I. P. S. Patriarhul citeşte apoi înaltul decret regal pentru promulgarea nouii Constituţii. M. S. Regele sancţionează noua Constituţie, semnând-o. Acest act istoric prilejueşte adânca emoţie a întregii asistenţe. „Jur credinţă Regelui Carol II; jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile ei şi să păstrez secretele de stat. Aşa să-mi ajute Dumnezeu“. Jurământul s-a depus în următoarea orsine : I. P. S. S. Patriarhul Miron şi d-nii: general Văitoianu, Al. Vaida-Voevod, Gh. Mironescu, N. Iorga, Dr. Angelescu, Gh. Tătăescu, C. Argetoianu, Dr. I. Costinescu, Victor Iamandi, Mircea Cancicov, Armand Călinescu, general I. Antonescu, C. Angelescu şi general Paul Teodorescu. Declaraţii Suveranului După aceasta, Suveranul a rostit următoarele: Noua Constituţie este izvorâtă din o nevoie sănătoasă a cerinţelor naţionale şi a fost frământată în conştiinţa Mea şi a sfetnicilor Mei, care alături de neuitatul Meu părinte au fost creatorii României de azi. Ţara, căreia i-am înfăţişat spre învoire această Constituţie, a primit-o cu un entuziasm, care ne-a bucurat mult. Sunt cel dintâi legat de ea şi voiu fi cel dintâi păzitor al ei pentru binele poporului român. Cuvântarea I P S S- Patriarhului Miron I. P. S. S. Patriarhul Miron rosteşte următoarea cuvântare: In lumea creştinătăţii de pretutindeni, cea mai mare sărbătoare este ziua învierii Domnului, care a scos omenirea la lumina unei lumi noui. In ziua învierii, pretutindeni răsună: Să iertăm toate pentru înviere. Când d. ministru de interne ne-a anunţat rezultatul plebiscitului, mi-a spus cum în Arsdeal populaţia a votat într’o atmosferă de sărsătoare. Au cântat muzicile şi oamenii s’au îmbrăţişat. Am văzut şi eu în Bucureşti acelaş entusziasm. E dovada cum instinctul sănătos şi o matură judecată vede în noua Constituţie o eră de mântuire a ţării, de salvare a adevăratelor ei interese, o adevărată înviere, care să asigure o eră de ordine, de muncă şi de propăşire cu paşi mai repezi. Am istorica îndatorire de a Vă raporta, Sire, în numele întregului guvern, că naţiunea română a înteles eroica hotărâre a Majestafii Voastre. Cu o majoritate de peste 4 milioane voturi, reprezentând 92 la sută din alegători, poporul și a dat învoirea pentru noua Constistuție. Azi s’a distrus hidra cu 29 capete electorale, care a învrăjbit până acum țara. Mănsuirea ne vine dela eroica hotărâre a Majestății Voastre. Azi, s’a mai distrus ceva: ura, bătăile şi chiar omorurile electorale. Sire, fii mulţumit, fii mândru chiar, că inspirat de geniul neamului românesc, ai dat ţării îndrumarea de care avea nevoe. In numele celor peste 4 milioane de votanţi, depun la treptele Tronului adânca lor mulţumită şi devotamentul plin de admiraţie al ţării. Iar tu, naţie română, în frunte cu conduscătorii ţării, de sus până jos, de acum ia muncă constructivă, pentru a aşeza pe fiiiorii etnice şi latine în drepturile lor părinteşti. Trăiască România nouă, trăiască Ctitorul ei, M. S. Regele Carol II. Cuvântarea M. S- Regelui M. S. Regele a rostit următoarea cuvântare: In aceste clipe înălţătoare, de reînoire a Apoi fiecare membru al gmimului semnează noua Constituţie şi depune următorul jurământ: