Glasul Bucovinei, septembrie 1938 (Anul 21, nr. 5420-5443)

1938-09-01 / nr. 5420

mioh Savmirul, I iei Joi 1 Septembrie 1938 Cernăuți Înscris în registrul publicațiilor periodice a Tribu Mai 1938.—Proprietar : Institutul de Arte grafice Director responsabil : Dr. sub Nr. 15/38 din 26 mai“ S. A.R. Cernăuţi. R A R I U REDACŢIA Şl ADMINISTRAŢIA: Cernăuţi, Strada Iancu Flondor 33 sau D. Petrino Nr. 1 Zile decisive pentru pacea în Europa După importanta reuniune ministerială de la Londra, Marea Britanie va acorda sprijin militar Franţei în cazul unei agresiuni din partea Germaniei. D-l Benes nu primeşte pe Henreir. Lupta înnai pe tărâmul diplomatic. Londra, 31. — La reuniunea de ieri dimineaţă a guvernului au luat parte 15 miniştri din totalul de 22, adică mai bine de 2 treimi din membrii guvernului. Consiliul s-a finut la Downing Street, sub preşedinţia d-lui Neville Chamberlain, prim- ministru, şi şi-a început deliberările la orele 11, la ordinea zilei fiind situația din Europa Centrală. Corespondentul Agenției Havas observă că pentru prima dată de la închiderea sesiunii parlamentare ca şedinţă aproape plenară. Nu se poate tăgădui, adaugă acelaşi corespondent, că gravitatea situației internaţionale dă acestei reuniuni o importantă cum na mai avut alt consiliu de miniştri dela şedinţa din 22 August 1935, când a isbucnit criza provocată de răsboiul din Abisinia. Trebue subliniat faptul că au asistat la reuniunea de azi dimineaţă toţi cei patru miniştri ai apărării naţionale. Deliberările s’ au desfăşurat la lumina rasportului făcut ori de Sir Neville Henderson, ambasadorul Angliei la Berlin şi a indicaţiilor date acum câteva zile de d-l Ashton Gwatkin, membru al misiunii Runciman. In cursul reuniunii, miniştrii britanici au avut de asemenea la dispoziţia lor şi rapoartele primite din diferite capitale ale ţărilor din Europa Centrală. Reuniunea a luat sfârşit la orele 13 şi 40 de minute. Sprijin militar Franţii Bucureşti, 31 (Serviciul part. al „Glasului Bucovinei“). In cercurile politice şi diplomatice din Londra, se declară că în reuniunea ministerială de ieri dimineaţă, guvernul Marei Britanii a hotărît să î şi concentreze toate străduinţele pentru rezolvarea problemei cehoslovace. In acelaş timp, lordul Runciman îşi va îndoi sforţările sale la Praga, pentru realizarea unei înţelegeri între guvernul cehoslovac şi sudeţi.In cercurile politice şi diplomatice se declară apoi că în reuniunea ministe*rială s’a hotărît ca Marea Britan«? să «■ cord« sprijin militar Franţei în cazul când aceasta respectându*i obligaţiunile faţă de Cehoslovacia, va suferi o agresiune din partea Germaniei. Această hotărîre va fi adus«3 de către guvernul englez la cunoştinţă Berlinului. N ci o întrevedere Benet'Maniem Praga, 30. — Cercurile oficiale desmint categoric informaţia că intre Preşedintele Beneş şi d. Henlein ar avea loc astăzi o întrevedere. * Bucureşti, 31 (Prin telefon). — Din Praga se anunţă că preşedintele Beneş ar fi preferat să i se ceară audienţa de către deputatul sudet Dr. Kuhn, deoarece Henlein n’a depus jură»mântul de credinţă. TUGO Franţa alături da Cehoslovacia Paris 30. — Agenfia Havas transmite: Unanimitatea presei franceze de azi dimineață, plecând de la extrema stângă și până la extrema dreaptă, comentând problema Cehoslovaciei, declară că aceasta ar găsi Franța alături de ea, în cazul unei agresiuni. Nouile propuneri ale guvernului cehoslovac București 31 (Prin telefon). — Nouile propuneri ale guvernului cehoslovac, după întoarcerea lordului Runciman la Praga, au fost prezentate plenipotenţiarilor lui Henlein. De astă dată, a început faza decisivă a negocierilor. Se păstrează cel mai strict secret asupra nouilor propuneri, dar se afirmă că ele conţin concesiuni foarte largi din partea guvernului cehoslovac. Nu s’a fixat data când delegaţia sudeţilor va da răspunsul. Toţi soldaţii germani rămân sute crisosi Berlin 30. — Toţi soldaţii aflaţi sub drapel, al căror termen legal de doi ani de serviciu militar expiră la 30 Septemvrie, au fost întiintati oficial că nu vor fi lasati la vatră decât la 27 Octomvie.* București 31 (Prin telefon). — In cercurile oficiale din Berlin nu se confirmă dar nici nu se desminte ştirea că soldaţii aflaţi sub drapel, care urmau să fie eliberaţi joi, vor fi menţinuţi sub drapel încă o lună. Siliftarica este îngrijorată New York 30. — D. Roosevelt, preşedintele Statelor Unite, a plecat aseară de la Hydepark spre Washington, unde va avea o conferinţă cu conducătorii ministerului de externe asupra situaţiei din Europa. „Vine lupta finală“ Berlin 31. — Corespondentul Agenţiei Liarvas transmite : Ecoul favorabil pe care discursul lui Sir John Simon l-a găsit în opinia publică britanică este înregistrat la Berlin cu amărăciune. Cercurile politice germane declară că această manifestare a guvernului britanic a confirmat toate temerile ce se exprimau înainte de producerea ei. Ele constată în acelaş timp că discursul de la Lanark a întărit poziţia guvernului din Praga. La Berlin se aduce presei engleze învinuirea că informează prea unilateral opinia publică britanică asupra stărilor din Cehoslovacia. Jocul Londrei, spun cercurile berlineze, este clar: ea vrea să exercite o presiune asupra germanilor din Sudeţi, pentru a-i determina să cadă la învoială şi a-i constrânge să-şi dea adesiunea la nouile propuneri ale guvernului cehoslovac. Cercurile politice germane continuă să sublinieze că revendicările esenţiale ale gcmiluilor’ din Sudeţi şi în deosebi cea privitoare la auttonomie, nu pot fi abandonate. Pe de altă parte, ziarele subliniază că ziarele ce vin trebue să aducă o soluţie. Ele reproduc declaraţia deputatului sudet d. Frank, care se termină cu cuvintele: „Acum vine lupta finală“. ----------------#*#3--------------- O înaltă apreciere Afleta Sa Regală Principele Moştenitor Gustav Adolf al Suediei a trimis Excelenţei Sale d-lui Teofil Sidorovici, Comandat al Străjii Ţării, cu care a călătorit prin întreaga fără 15 zile, o serie de fotografii executate personal în mod desăvârşit, lucrări de o înaltă valoare artistică, in acelaş timp şi- a exprimat admiraţia şi frumoasa amintire despre timpul petrecut la noi. Cele mai interesante sunt priveliştele şi monumentele istorice cu obiectele de valoare din muzeele Bucovinei. ----------------------sau----------------------emil Hur E Mc 1f WliWIIW 1I11 III liiVl’fB 900 familii fără adăpost Mexico, 31 —- Ploi torenţiale cad fără încetare în regiunea Monterrey. Inundaţiile iau proporţii tot mai mari pe fiecare minut ce trece. Grupuri întregi de case, în special locuinţe muncitoreşti, sunt luate de puhoiu. Până acum, apele au adus cu ele 800 de case, lăsând fără adăpost 900 de familii. Au fost pescuite nouă cadavre. -----------------»•«*--------—------ 200 parsoane s’au otrăvit cu prăjituri Sofia 30. —' Peste 300 de persoane — în majoritate muncitori și copii — s au otrăvit cu prăjituri puse în vânzare de un brutar dela periferia Sofiei. Dintre cei cari au consumat prăjituri otrăvite, 50 de persoane sunt în stare gravă. Până acum nu s’a putut determina exact natura otrăvirii. --------------------------------------0 linii itriiii iun Pilonia si Cehoslivieia Praga, 30.—Negocierile polono-cehoslovace cu privire la organizarea unei linii aeriene între cele două state au fost încununate cu succes. S’a hotărît stabilirea unei linii Varșovia— Cracovia—Budapesta—Praga și a unei linii Praga—Brno—Morawska Ostrava—Riga. . ...........»»a» ■