Glasul Bucovinei, decembrie 1938 (Anul 21, nr. 5492-5515)

1938-12-01 / nr. 5492

loterii In registrul publicaţiilor periodice a Tribura 1938.—Propritar : Institutul de Arte grafice ș: Director responsabil : Dr.Sub Nr. 15/38 din 26 .ei“ S.A.R. Cernăuţi. RARIU REDACŢIA Şl ADMINISTRAŢIA: Cernăuţi, Strada lancu Flondor 33 sau D. Petrino Nr. 1 Bucureşti 30. (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“) In legătură cu atentatul asupra rectorului de la Cluj, d. Ştefănescu-Goangă, au fost arestate câteva studente care nu sunt străine de autorii oribilului asasinat. Se speră ca în cel mai scurt timp asasinii să fie arestaţi. In acelaş timp nu se telefonează că starea d-lui Ştefănescu-Goangă este mai bună, astfel că dacă nu se iveşte vre-o altă complicaţie, viaţa rectorului poate fi socotită salvată. Arestarea unui student care venea la Cernăuţi Cluj 30. In legătura cu ultimul atentat, a fost arestat erci studentul Făgădaru, care se găsea în trenul de Cernăuţi cu un stoc de manifeste. El fusese condamnat de tribunalul militar Cluj, în lipsă, la 3 ani închisoare. Din ordinul d-lui prorector Drăgan, universitatea din Cluj s’a închis pe timp nelimitat. Inchidereea universităţii din Cluj Bucureşti 30. In urma raportului înaintat Paris 30. — Azi dimineaţă, înnainte de ora 11, au fost lipite în toate primăriile şi marile administraţii afişe prin care se anunţă achiziţionarea funcţionarilor. Mobilizarea tutoro f funcţionirilor din instituţiile publice Paris 30. ■— Monitorul Oficial publică textul raportului adresat de d. Daladier d*lui Lebrun, președintele Republicei, pentru a jus* tifica decretul de mobilizare al întregului per* sonal din serviciile publice. Raportul arată că guvernul este hotărît să aplice în chipul cel mai energic legea împotriva agitației care amenință să tulbure ordinea internă a Franței şi să influenţeze în mod primejdios situația externă a ţării. Guvernul nu va admite nici o perturbare în funcţionarea serviciilor publice esenţiale pentru viața naţiunii. Intre timp, în toate birourile au fost afis de consiliul universitar din Cluj, ministerului educaţiei naţionale, s’a dispus închiderea universităţii din Cluj — cu începere de la 29 Noiembrie — până la noui dispoziţiuni. Un premiu de 50,090 In Bucureşti 30. — Ministerul de interne a instituit un premiu de 50.000 lei pentru acela care ar putea să dea indicii sau înformațiuni ce ar duce la prinderea atentatorilor. Indignare unanimi Cluj 30. — Odiosul atentat săvârşit asupra rectorului universităţii locale, d-l Ştefănescu-Goangă, preocupă viu întreaga populaţie a oraşului, indignată până la revoltă de procedeele tot pe atât de laşe pe cât de sălbatice ale acelora cari fac din uciderea pe la spate un mijloc de combatere a ideilor. De pretutindeni, din straturile intelectuale ca şi din cele muncitoreşti, curg dovezile de simpatie pentru cel rănit şi semnele de înfierare a gestului asasin lor. Date manifeste în care se ordonă mobilizarea tuturor funcţionarilor din serviciile publice. Intre cine se dă luata Paris 30. — Săptămâna care începe va fi o săptămână hotărîtoare. Miercuri dimineaţă se va deslănţui lupta între legea republicană şi doctrinele extremiste. Discursurile recente ale d-lui Paul Raynaud, Daladier şi de Monzîe nu mai lasă nici o îndoială asupra voinţei guvernului de a nu îngădui ca activitatea naţională să fie împiedicată. Conducătorii acţiunii extremiste au făcut totul pentru ca greva să izbutească; de aceea şi guvernul, care vrea cu orice preţ să zdrobească greva a făcut toate sforţările în acest scop şi n’a neglijat nici o măsură de precauţiune. Măsurile luate de guvern Bucureşti 30 (Serviciul particular al „Glasului Bucovinei“). — Din Paris se anunţă că guvernul a luat cele mai severe şi intense măsuri în vest urmele asuftrele doi Arestarea câtorva studente şi a unui student care venia la Cernăuţi - Un premiu de 50.000 lei pentru prinderea atentatorilor a ei erei «îi de azi din Ma ? Guvernul mobilizează toţi funcţionarii din instituţiile publice, lupta se dă între legea republicană şi doctrinele extremista derea zilei de azi. Echipe de poliţişti staţionează în faţa societăţilor de asigurări şi a tipografiilor marilor ziare pariziene. O fecleraţie a d lui Harriot Paris 30. — D. Herriot, răspunzând scrisorii deschise a unui deputat de dreapta, a declarat că osândeşte orice intervenţie streini — ocultă sau fățișe — în treburile interne ale Franpi. hom- D. Schuschnigg refuză să fie pus în libertate Londra 30. — Ziarul „Times“ anunţă din Viena că d. Hitler ar fi sosit, Sâmbătă seara, la Viena, de unde a plecat apoi mai departe. „Times“ crede a şti că d. Hitler ar fi oferit fostului cancelar Schuschnigg să-l pună în libertate împreună cu soţia şi fiul său. D. Schuschnigg ar fi refuzat să primească, declarând că nu poate primi să fie liberat decât dacă s’ar acorda o amnestie şi foştilor săi colaboratori. Sărbătorirea Unirii în Ţinutul Suceava Primim următorul comunicat dela Ţinut: Sărbătorirea împlinirii a douăzeci de ani dela Unirea tuturor Românilor se va face în Ţinutul Suceava în ziua de 1 Decemvrie 1938. In această zi, autorităţile publice nu vor lucra . Sărbătorirea se va desfăşura după următorul program: orele 11.30: Serviciul religios de mulţumită la Catedrală precum şi în toate bisericile şi casele de rugăciuni; orele 16.30: şedinţa festivă la Teatrul Naţional, cu următorul program: Imnul Regal, executat de corul Liceului „Aron Pumnul“; conferinţa festivă rostită de d. profesor univ. Romulus Cândea; cântece (cor, orhestră) executate de Liceul „Aron Pumnul“; cor executat de corul „Codrul Cosminului“ ; cor mixt executat de corul din Roşa. In timpul pauzei, orhestra Liceului „Marele Voevod Mihai“ va executa bucăţi de muzică aleasă: „Făuritorii“, scenetă executată de Liceul de fete „Elena Doamnă“; dansuri naţionale, executate de şcoala Normală de băieţi şi Liceul de fete „Oltea Doamnă“; marş strajeresc, liceul de fete „Oltea Doamnă“ ; Imnul Regal, executat de liceul de fete „Oltea Doamnă“ acompaniat de orhestra Liceului „Marele Voevod Mihai“. Orele 20.30: Recepţie în saloanele Palatului Rezidenţei Regale. Biletele speciale pentru Catedrală şi Teatrul Naţional se dau la biroul d-lui director D. Socoleanu de la Ţinutul Suceava. Invitaţiunile la recepţie vor servi drept legitimație la intrarea în Palatul Ținutului. D.Paranille lissei Bucureşti 30 (Prin telefon). — Din Roma se anunţă că d. Franţois Poncet, ambasaderul Franţei la Roma, a fost primit ori într’o lungă audienţă de d. Mussolini, la care a asistat şi contele Ciano, ministrul de externe.