Glasul Mureşului, ianuarie 1934 - iunie 1935 (Anul 1-2, nr. 1-29)

1934-01-22 / nr. 1

Glasul Mureşului Sărbătorirea Dlni Emil Dandea Asistenta — Discursurile rostite. — S’a cerut proclamarea sa ca şef al partidului liberal din jud. mureş. Activitatea politică şi naţională a D-lui Emil Dandea, actualul primar al oraşului Tg.-Mureş, dacă i-a adunat în decursul vremii mulţi adversari, apoi tot aceeaş rodnică şi românească acivitate a strâns în jurul D-sale un număr impresionant de prieteni şi de aderenţi. Pentru aşi dovedi dragostea şi stima faţă de Dl Emil Oancea, numeroşii săi prieteni au luat iniţiativa unei sărbătoriri pentru meritele politice şi naţionale ale D sale. Sărbătorirea a fost organizată de un comitet sub conducerea D-lui profesor Nicolae Papadima. La această sărbătorire au fost invitate toate organizaţiile comunale ale partidului libera din judeţul Mureş, care şi-au timis delegaţi la această frumoasă manifestaţie. In sala de jos a palatului cultural s’au adunat deci Joia trecută peste 200 de persoane, intelectuali din Tg.-Mureş şi delegaţi ai organizaţiilor liberale din judeţ. Intr’o atmosferă de mare însufleţire toţi cuvântâtorii au reliefat viguroasa personalitate a D-lui Emil Dandea, insistând asupra marilor sale calităţi de ordin moral şi naţional. Au vorbit D-mi Romul Leheni (Tg.-Mureş), Pavel Suciu (Gorneşti), Vasile Netea (Reghin), Suciu Dumitru (ţăran din Urisiu de jos), Eugen Daşchievici (Tg.-Mureş), Ştefan Ceontea (Band), Dr. Nicolae Creţu (Tg.-Mureş). A luat apoi cuvântul Dl. prefect Francisc Porubschi, tovarăşul de muncă şi de răspundere politică al D-lui Emil Dandea, care în cuvinte calde a arătat importanţa politică a D-lui Dandea, cerând şi D-sa — ca şi ceilalţi vorbitori — ca la conducerea partidului liberal din jud. Mureş să fie proclamat Dl. Emil Dandea. întreagă adunarea aderă la aceasta propunere prin aplauze furtunoase. Tuturor le-a răspuns Dl. Emil Dandea, mulţumind pentru dragostea ce i se arată, şi declarând ca şi pe viitor va fi acelaş cum l-am cunoscut. Dl. Nicolae Papadima, organizatorul adunării, citeşte apoi următoarea : istoriei, arată rolul, rostul şi importanţa mare, care a avut-o instrucţia premilitară la diferite popoare. Exemple: Romanii, Grecii, încă înainte de Hristos. Apoi în evul mediu, cavalerismul, iar mai nou toate ţările atât cele învinse cât şi cele învingătoare, cum îşi pregătesc tinerii. Intenţiunea conducătorilor noştrii, încă e de-a ne ridica cel puţin la nivelul celor ce ne înconjoară. Acest rol încredinţăndu-se armatei, dânsa face apel la ofiţerii în rezervă pentru ca uniţi să realizeze această operă importantă pentru ţară, şi tron. Inchee Dl. general prin cuvinte de îmbărbătare şi de mulţumire pentru cei prezenţi. Af. Ceontea. Deschiderea fetivă a cursurilor pentru instrucţia premiliară. In 16 cr. ora 9A s’a făcut deschiderea cursurilor pentru instrucţia premilitară fiind prezenţi, majoritatea ofiţerilor superiori din garnizoană în fruite cu Dl. general Teodorescucomandantul diviziei, toţi şefii efe autorităţi din oraş precum şi peste 25 ofiţeri în rezervă cari participă la cursuri, timp de 20 zile. Felstivitatea se deschide prin sfinţirea apei de către preotul mitar Cârjă. Vorbeşte apoi Dl. colonel Balaban, arătând importanţa acestor cursuri. Urmează Dl. insp. Const. Ion care vorbeşte în numele ofiţerilor în rezervă. Dl. inspector I. Puia, scoate în relief importanţa instrucţiei premilitare la sate şi rolul învăţătorului — ofiţer în rezervă la această instrucţie. Dl. Şt. Pantea, directorul prefecturei, în numele Dlui prefect, promite tot concursul moral şi material din partea organelor administrative şi arată rolul important ce la avut această instrucţie, sub dominaţia streină. Dl. maior Stravolca, subinspector pentru instrucţia premilitară, printr’o înflăcărată conferinţă timp de 14 oră, cu exemple şi argumente din trecutul îndepărtat al NOTE. Un nou ciclu de conferinţe. La şcoala normală de băeţi din Târgu-Mureş se ţine un ciclu de conferinţe pedagogice, de către Dl. profesor pedagog, Dr. Nicolae Creţu. Joi 15 Nov. a desvoltat subiectul: Problema copilului după răsboiu. D-lui arată cele două isvoare de unde emană necesitatea de-a educa copilul : 1. Iubirea neţărmurită a părinţilor faţă de copiii lor, jertfele peste măsură ce le fac pentru ei. 2. Interesul şi necesitatea de-a forma pe viitorul cetăţean pentru mediul social. In secolul al XIX-Iea, spune D-sa în fiecare copil se vedea un om matur. Era tratat şi judecat de către educatori, ca oricare individ din societate care ce a fost cea mai mare greşală. Pedagogia modernă cere ca educaţia şi învăţământul să ţină seamă de individualitatea fiecărui copil, de structura sa sufletească specifică, de aptitudinea şi capacitatea sa mintală. După cum între doi indivizi sunt diferenţe fiziologice, cu atât mai vârtos diferenţele psihice sunt mai întinse, nu în numărul şi varietatea cunoştinţelor ci diferenţe în gradul şi felul funcţiunilor şi aptitudinilor mintale. Deci, pentru ca să putem da o adevăraţi educaţie copilului, trebuie să-i cunoaştem mai întîiu fizicul, sufletul, mentalitatea, vârsta, sexul, etc. (Pedologia). Din cercetarea fizicului copilului au eşit diferite sisteme de educaţie, formându-şi, după răsboiu, fiecare stat idealul său, după problemele pedagogice actuale, punîndu-se mare valoare pe educaţia fizică, lecţii în aer liber şi lucru manual, cea ce înainte de răsboiu nu era decât un strict studiu întelectualist. Urmează partea practică, examenul antropometric, făcut de către un Dn. institutor, la un copil de la şcoala de aplicaţie. Conferinţele şi anchetele ce ce fac sunt foarte interesante şi necesare. Şt. Ceontea 3 MOŢIUNE Organizaţiunile partidulu naţionalliberal din judeţul Mureş şi municipiul Târgu-Mureş, cunoscând şi apreciind la justa ei valoare activitatea multilaterală, asidur şi continuă desvoltată de domnul preşedinte al comisiunii interinare a oraşului Târgu-Mureş, Dr. Emil A. Dandea. .pentru organizarea,, consolidarea şi întărirea partidului nostu, având în vedere rezultaele practice obţinute în calitatea D-sate de primar sub guvernarea precedenă atât in ce priveşte ocrotirea şi sprijnirea intereselor superioare de stat, cât şi asigurarea unui loc onorabil pentru elementul românesc în conduceea administraţiei locale; considerând înfăptuirile edilitare de mare concepţie şi anvergură, care storc admiraţia tuturor; având în vedere bunul său renume, care-l face considerat , respectat de toţi cetăţenii, ca un condscător cu emi-Francisc Porubschi prefectul jud. Mureş, Dr. Petre Roşe., insp. adm., Lucian Cioran dir. la Bnca Naț., prof. N. Papadima, Dr. Petr. Stoina notar public, Dr. Ion Florian al. de primar, Dr. Nicolae Creţu, Dr. Nicolae Stoianoviciu preşed. cam. di agric., C. Vintilescu, C. Stănescu dir sc. de arte şi mes., 1. Dolojan notar public, Oct. Fulea dir. Runcii Rom., preot Ion Leuca, preot P. Suciu, 1. Aihuţ, institutor, prof. Al. Cazimir, Vsile Netea înv., nente însuşiri, de ocorectitate oficială şi probitate profesională îndeobşte recunoscută considerând bunele sale legături, ce şi-a creiat în tot cuprinsul acestui ju-Şt. Ceontea înv., Nic. Albu înv., D. Sângeorgean preot, Dumitru Sângeorgean, Ion Murgoiu, Lazăr Berţia directorul şc. comerc., Ion Haler adv., V. Ciocloveanu, Moise Petrie dir. de bancă, Const. loan insp. şc. Romul Leheni înv., I. Conţiu înv., Ghilăcan insp.C., Dr. G. Ursace, Dr. Pop Alexandru, prof. A. Dupont, cons. I. Boia, N. Şogan adv., A. Căluşeru, Ene Staicu înv., A. Săbăilă, V. Tatulea, Max. Costin, Const. lonescu, Cristache Teodor verificate în întregime cu ocaziunea alegerilor, şi având în vedere activitatea sa încoronată de înfăptuiri fericite, în calitatea de preşedinte al comisiunii interimare municipale sub actuala guvernare , îşi exprimă întreaga lor încredere faţă de persoana D-sale, şi mai ales dorinţa unanimă de a-i vedea necondiţionat şi cât mai neîntârziat , conducerea organizaţiei judeţului nostru, din care fapt se aşteaptă cele mai eminente rezultate pentru întărirea şi reorganizarea partidului, — rugând conducerea centrală, ca să convoace cât mai urgent congresul judeţean, pentru efectuarea alegerii preşedintelui organizaţiei şi dându-i şi până atunci delegaţie pentru conducerea acesteia. Această moţiune a fost semnată de un număr impresionant de aderenţi, dintre cari cităm: doru insp. şc., V. Popovici, FI. Georgescu, Tr. Bobletec, Iuliu Berţia, Ion Moscoviciu, C. Nastase, D. Câmpianu, Mihail Man, Cionca Petru, Chirilean Gheorghe, Palaghe Dumitru, Sămărghiţan T., Radu Petre, Ion Florea, Dubuş Ion, Husar Toader, Husar Augustin, Suciu Doru, Guiu Tanase, Oltean Ion şi Şerb. Citiţi Glasul Mureşului Dr. E. A. Dandea Joi, 22 Nov. a. c. ora 6 p. m. va avea loc la Şcoala Normală a doua conferinţă pedagogică urmată de aplicaţiuni practice. Va vorbi Dl Prof. Dr. N. Creţu despre Herman Uetz.