Glasul Mureşului, ianuarie-iunie 1937 (Anul 4, nr. 89-107)

1937-01-10 / nr. 89

4 Către abonaţii noştri Au trecut doi ani de când vă trimitem săptămânal această gazetă. Unii dintre d-stră şi-au înţeles datoria de a plăti abonamentul, aşa după cum se cuvine la orice gazetă, unii însă au uitat să-şi împlinească această datorie. Rugăm deci pe toţi abonaţii noştri, cari nu şi-au plătit încă abonamentul, să binevoiască a ne trimite cât mai degrabă suma de 50 lei, cât este abonamentul nostru pe un an. Cei cari sunt membrii în comitetul judeţean, vor plăti 100 lei, începem un an nou şi e bine să isprăvim cu toate socotelile vechi, una cea bună trecându-le prin Parlament, spre a deveni legi. Codul penal „Regele Carol II“ şi procedura penală „Regele Carol II“ răspund nu numai unei nevoi de apărare a societăţii faţă de spiritul infractor manifestat sub diferite forme, mai ales în ultima vreme, ci în special marei porunci al unificării care a aşteptat prea mult şi care trebuia să se înfăptuiască. In adevăr, după marele act al Unirei politice rămăseseră guvernate de legiuirile penale moştenite de la ţările sub care trăiseră provinciile alipite, şi acest lucru constituia o primejdie ce trebuia îndreptată. Guvernul partidului naţional liberal, a ţinut să-şi realizeze primul punct al programului său — unificarea — şi a realizat-o cu ajutorul Parlamentului care, examinând proectele ce-i fuseseră supuse le-a făcut să devie legi.. De la 1 ianuarie 1937 aceste două legiuiri se aplică pe tot cuprinsul ţării, unificarea legiuirilor penale s’a desăvârşit. Această unificare va contribui la unificarea sufletească către cari tindtoţi oamenii de bine ai acestei ţări. Posturile vacante pentru transferări în învăţământul primar. In conformitate cu dispoziţiunile art. 123 din legea înv. primar şi normal, urmează ca între 15—20 Ianuarie 1937, să se publice în „Monitorul Oficial“, tablourile posturilor vacante în înv. primar rural şi urban şi la şcoalele de copii mici rurale şi urbane din întreaga ţară, pentru transferări, pe 1 Septemvrie 1937. Pentru aceasta, până la 15 Ianuarie 1937, revizorii vor întocmi şi înainta ministerului un tablou în triplu exemplar, cuprinzând absolut toate posturile devenite vacante, rurale şi urbane, până la 1 Ianuarie 1937, la şcoalele primare şi şcoalele de copii mici. Se vor trece în tablouri, toate posturile nou înfiinţate în cursul acestui an şi in ultimul timp, posturi ce se vor fixa la şcoli, conform instrucţiunilor şi prevederilor art. 65—69 din legea înv. primar. Posturile vacante, cari nu funcţionează la origina lor, în urma diferitelor ordine, vor fi arătate ministerului cu raport special şi bine motivat, dacă este cazul, ca să se publice acolo unde funcţionează sau la origina lor. Examenul de înaintare gradul II în învăţământul primar. D. dr. C. Angelescu, ministul educaţiei naţionale a decis în privinţa examenului de înaintare gradul II în învăţământul primar următoarele : Candidaţii reuşiţi la examenul în scris vor continua examenul oral. Lucrările scrise ale celor respinşi se vor cerceta din nou de o comisie formată din preşedinţii tuturor comisiilor. Candidaţii cari vor obţine nota reglementara în urma acestei recercetări, vor continua celelalte probe înaintea comisiilor centrale de examinare. O decizie a Ministerului Sănătăţii. Ministerul Sănătăţii anunţă că dela 1 Martie 1937 nici o specialitate farmaceutică, locală sau străină, nu va putea fi pusă în vânzare, fără a avea tipărit vizibil preţul de vânzare către public, care în nici un caz nu va putea fi depăşit. Preţul de vânzare este calculat 30 la sută peste cel de fabrică, împreună cu valoarea timbrului către Stat. Nerespectarea acestei decizii, va fi aspru sancţionată. O reducere de 50 la sută pe C. F. R. a fost acordată vizitatorilor târgului expoziţiei de seminţe ce se ţine la Cluj, între 21—27 Ianuarie şi vizitatorilor târgului de vinuri din Panciu, de la 24 Ianuarie până la 2 Februarie. înaltul ordin de zi al M. S. Regelui către armată, cu ocazia anului nou „Ostaşi ai armatei, marinei şi aeronauticei. Cu prilejul reînoirei anului nou, primul Meu gând se îndreaptă câtre voi comandanţi, ofiţeri şi ostaşi ai oştirei Mele şi din toata dragostea sufletului Meu va trimit cea mai caldă urare. Pe zi ce trece şi cu cât am mai mult prilejul de a vedea pe acei a căror sfânta datorie este de a fi apărătorii hotarelor şi ai Tronului, cu atât li se umple inima de bucurie văzând progresele ce se înfăptuesc. Aveţi mândre pilde în istoria Neamului, la ele să priviţi, ca să vă fie îndemn de orice clipă în desăvârşirea datoriei voastre. Îndeplinind fără şovăire virtuţile ostăşeşti, credinţa, disciplina, spiritul de jertfă şi camaraderia, veţi fi întotdeauna la înălţimea chemării voastre. * Aplicarea codului penal. De la 1 ianuarie s’au pus în aplicare cele două nouă legiuiri penale: codul penal şi procedura penală ,Regele Carol II“. Aceste două legiuiri sunt o reunire a principiilor ştiute penale, şi vin să înlocuiască dispoziţiunile învestite ale unor legiuiri cari şi-au făcut datoria peste o jumătate de veac. La alcătuirea acestor coduri noui au contribuit toţi oamenii de drept şi toţi acei cari perindându-se în fruntea ministerului de justiţie au urmărit de aproape lucrările şi studiile date în sarcina diferitelor comisiuni şi a Consiliului Legislativ. Toate aceste lucrări şi studii s-au concretizat în două proecte sub guvernul partidului naţional liberal, care, prin d-nii miniştri Victor Antonescu şi Vaier Pop le-a dat for ȘTIRI -- FAPTE 200.000.000 pentru şosele judeţene şi comunale. D. Mircea Cancicov, ministrul finanţelor, a deschis pe seama ministerului lu Miniştrii de externe ai Franţei şi Poloniei vin la Bucureşti. Se anunţă că in a doua jumătate a lunei curente, vor sosi la Bucureşti pentru vizite oficiale d-nii: Delbos ministrul de externe al Franţei şi Beck, ministrul de externe al Poloniei. După aceste vizite, care vor prilejui conciliabile de mare importanţă, d. Victor Antonescu va pleca din nou în străinătate şi anume la Atena şi la Ankara. Cum cad minciunile în tină — Cum s’a făcut licitaţia pădurii din Deda — Sunt proaspete încă in mintea noastră multele minciuni şi Zvonuri răspândite de gazetele naţional ţărăniste, ca şi de naţionalţărănişti din Deda în legătură cu vânzarea pădurii din comuna Deda. întreaga conducere a organizaţiei liberale din Deda a fost învinuită că a fost cumpărată cu bani de anumite firme jidoveşti şi în special de firma „Lomaş“ pentru a vinde pădurea pe un preţ de nimic acestei firme. Tot aşa de mizerabil a fost acuzat şi Dl deputat Căpruceanu şi Dl V. Netea, arătaţi ţărănimii din Deda, de câtre naţional ţărănişti, ca nişte oameni cari ar vrea să pue mâna pe banii pădurii. Iată însă că sorocul acestor minciuni păcătoase a sosit mai repede de cum ne aşteptam, dovedindu-se prin fapte, nu prin vorbe că nici-un liberal din Deda şi nici Dnii Căpruceanu şi Netea, n’au avut nici o legătură, pentru vânzarea pădurii, cu firmele jidoveşti, nici cu firma „Lomaş“, şi că nimeni n’a primit de nicăeri nici un ban. In ziua de 31 Decemvrie s’a ţinut licitaţia acestei păduri. S’au prezentat 7 firme, dintre care două româneşti._______ Comisia pentru licitaţie a fost prezidată de către preşedintele comisiei interimare, liberalul Ilisie Gliga, cel despre care s-a spus că e cumpărat de firma „Lomas“ şi că ar fi făgăduit naţ.-ţăraniştilor din Deda două sute cincizeci de mii numai să nu candideze, ca sâ-l lase pe el să vândă pădurea. Ei bine această comisie, prezidată de acest liberal, după ce a cercetat ofertele înaintate, a hotărât că pădurea să fie vândută, nu firmei „Lomas“, care s’a zis că a cumpărat pe liberalii din Deda și pe Dl Netea ca să le-o vândă lor, ci s’a hotărât să fie dată unei firme de la Zărneşti, care a oferit patru milioane de lei. Firmele celelalte, şi „Lomas“, n’au oferit nici una mai mult de două milioane şi jumătate. S’a văzut deci că deşi comisia de licitare a fost formată din liberali, despre care se zicea că sunt vânduţi jidanilor firmei „Lomas“, ci a dat-o cui a dat mai mult, adică a dat-o aşa cum trebuia. Cum rămâne atunci cu toate minciunile spuse de gazetele naţ - ţărăniste şi de naţional-ţărăniştii din Deda? Aşteptăm răspuns ! tipografi« no«»*»*!* Tg Mn/ss. Glasul Mureşului crărilor publice un credit extraordinar în sumă de lei 200.000.000 pentru acoperirea în parte a cheltuelilor de personal şi material necesar funcţionării serviciilor judeţene ale drumurilor, cum şi pentru lucrările ce se vor executa pe drumurile judeţene şi comunale în cazuri de distrugeri din cauză de forţă majoră. Demisia dlui N. Caranfil din funcţia de ministru al Aerului şi Marinei. In „Monitorul Oficial“ din 4 ianuarie a apărut decretul demisiei din funcţia de ministru al Aerului şi Marinei a dlui N. Caranfil, şi decretul prin care d. Gh. Tătărescu preşedintele consiliului de miniștri e numit interimar la acest minister.