Graiul Sălajului, octombrie 2013 (Anul 24, nr. 5436-5458)

2013-10-18 / nr. 5448

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri -18 octombrie 2013 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 0 firmă irlandeză investește la Hida | în cel mai mare proiect turistic din Transilvania Este vorba de o stațiune modernă, pentru care străinii vor cheltui 250 milioane de euro. Locuitorii din Hida sunt deja mai bogați cu 1,5 milioane de euro. es Mihaela Peștean Compania irlandeză Errigal Group a achiziționat în comuna Hida 650 de hectare de teren pentru a construi o stațiunie de agrement, sport și turism în localitatea Hida. Inclusiv primăria a scos bani frumoși din vânzarea a 50 de hectare de teren. Primarul comunei Hida, Dumitru Petruș, a declarat pentru Graiul Sălajului că investitorul a plătit 100 de lei pentru un ar de teren și a suportat inclusiv cheltuielile suplimentare pentru documentațiile care le lipseau unor proprietari. "S-a plătit destul de bine, cu 10 mii de lei la hectar. Oamenii au fost mulțumiți, având în vedere că erau terenuri nelucrate. Au plătit inclusiv întabularea pentru cei care nu aveau terenul intabulat, alții aveau pierdut actul de proprietate", a precizat edilul comunei Hida. Compania a cheltuit până acum aproximativ 5 milioane de euro, din care peste 1,5 milioane de euro reprezintă despăgubirile acordate pentru achiziția terenului. Investiția totală este estimată la 250 de milioane de euro. Până acum, cheltuielile totale se ridică la 5 milioane de euro, reprezentând studii geotehnice, proiectare, avize de mediu, planuri urbanistice și alte documentații necesare începerii construcției. Imaginile cu care irlandezii fac reclamă proiectului sunt ale unui peisaj mirific Hida va concura cu cele mai exotice stațiuni Investitorul irlandez și partenerii au văzut în cadrul natural din comuna sălăjeană un potențial deosebit de dezvoltare turistică prin amenajarea unei zone de agrement unice în România, unde se vor putea îmbina diverse activități recreative: tenis, fotbal, baschet, ciclism, vânătoare, pescuit și sporturi specifice perioadei de iarnă, echitate. Se va construi și un hotel, căsuțe pentru locuit, dar și spații de relaxare și înfrumusețare, piscine interioare și exterioare, locuri de joacă pentru copii etc. Principala atracție va fi primul teren internațional de golf din România, care va avea o suprafață de peste 122 de hectare, proiectat de renumitul arhitect Arnold Palmer. Irlandezii așteaptă să treacă criza Proiect este important atât pentru comunitatea locală, cât și pentru județ. Este generator de locuri de muncă, se dezvoltă turismul local, producătorii locali își vor putea promova produsele și va atrage mai mulți investitori în zonă. Primarul Dumitru Petruș ne-a spus că nu s-au început încă lucrările de amenajare a terenului. Mărețul proiect nu are bine stabilit un termen de finalizare. Edilul ne spune că în zonă s-au perindat mai multe delegații din partea constructorului, iar din discuțiile cu ei reiese că "se lucrează cu viteză mică”. "Cred că au și ceva probleme financiare și spun că vor începe lucrările când vor fi siguri că proiectul va genera venituri. în momente de criză europeană și mondială, un astfel de proiect nu generează venituri", este mesajul pe care l-au transmis investitorii. Primarul ne asigură că proiectul nu va fi abandonat, după ce au investit 5 milioane de euro. TNL Zalău are un președinte nou cu ambiții pentru campaniile electorale de anul viitor de? Corina Griguța Tinerii liberali din organizația Zalău și-au ales ieri președintele, în cadrul alegerilor pentru Biroul Politic Municipal (BPM) al TNL Zalău. Paul Letca, noul președinte ales, îl înlocuiește pe Raul Dragoș, trecut la seniori. Letca a absolvit Facultatea de Drept din Cluj-Napoca și are un masterat la Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București. Printre invitații de onoare la alegerile BPM al TNL s-a aflat și Radu Nistorescu, vicepreședintele PNL Sălaj, și Răzvan Silaghi, președintele TNL Sălaj. Alături de Paul Letca au mai fost aleși alți 10 membri în Biroului Politic Municipal. Vicepreședinții organizației municipale de tineret sunt Călin Marincaș, cetățean de onoare al Zalăului și multiplu campion mondial, european și național la karate, Traian Opriș, de profesie jurist, Cristian Pop, consilier bancar, și Pocola Andrei. Paul Letca a declarat că începând din luna februarie, de când a preluat conducerea interimară a TNL Zalău, a încercat să revitauleze organizația. "Suntem conștienți de responsabilitatea pe care ne-am asumat-o. Anul 2014 va însemna adevărata probă pentru eficiența organizației TNL Zalău și a PNL Sălaj, în general. De aceea, ne propunem să continuăm cooptarea de noi membri și reactivarea celor mai vechi, pentru că la alegerile europarlamentare și mai ales la cele prezidențiale scorul PNL și al candidaților noștri să fie cât mai bun. Ne dorim ca în anul ce urmează, indiferent de conjuncturile și jocurile politice de la nivel național, să revalorizăm motto-ul politic care ne reprezintă pe noi, liberalii: «Prin noi înșine!». Sunt convins că prin responsabilitate, disciplină și consecvență, prin noi înșine putem deveni o voce mai puternică în Parlamentul European și putem da și primul președinte liberal al României", a declarat noul președinte al TNL Zalău. Investitorii vor să-i aducă în Hida pe toți turiștii cu bani Compania irlandeză prezintă proiectul ca motor de dezvoltare pentru toată zona Transilvaniei. Locația aleasă este prezentată de către Errigal Group România ca fiind situată pe traseul Autostrăzii Transilvania, la doar o oră distanță de aeroportul internațional Cluj-Napoca. Un alt motiv pentru construcția stațiunii turistice este relieful diversificat și naturalețea peisajelor. Aceștia prezintă ca principale puncte de vizitare din apropiere ariile naturale protejate Poiana Narciselor Racâș - Hida, Grădina Zmeilor din Glugău Almașului, Gresiile de pe Stânca Dracului, dar și bisericile de lemn din județ. Investitorii speră să atragă cât mai mulți oameni cu bani din străinătate, în special cu terenul de golf. "Un număr mare de turiști, din străinătate, dintre cei peste 320 de mii de locuitori ai Clujului sau din alte zone ale țării vor găsi în localitatea Hida un loc în care vor avea parte de multe beneficii. Conceptul va genera un adevărat stil de viață, spre care aspiră o parte din populația României. Noua stațiune turistică va impulsiona economia și comunitatea locală. Vor fi create oportunități de muncă, vor fi îmbunătățite facilitățile și serviciile. Conceptul nostru va fi o îmbinare armonioasă între arhitectura locală și mediul înconjurător. Transilvania este o regiune turistică în dezvoltare, iar proiecul investițional din Hida va deveni, cu siguranță, o destinație pentru un număr semnificativ de persoane", prezintă reprezentanții Errigal Group proiectul din Hida, pe site-ul propriu. Impozitul pe venitul agricol se poate achita și la primării loi Viorel Varga Problema depunerii declarației pentru norma de venit agricol numai la unitățile fiscale a făcut ca peste 30 la sută dintre producătorii agricoli să nu depună acest act. Un prim motiv a fost lipsa fiscului în comună, agricultorii trebuind să străbată, uneori, distanțe mari până la unitatea fiscală la care erau arondați. Când veni vorba de achitarea impozitelor pe veniturile agricole, țăranii au invocat același motiv al distanțelor mari până la casieriile Fiscului. Vestea a ajuns și la urechile executivului. Chiar premierul Victor Ponta s-a văzut pus în situația de a reveni asupra măsurii. Așa se face că, printro ordonanță de Guvern adoptată la sfârșitul lunii august, s-a stabilit că agricultorii vor achita impozitele numerar la primărie în cadrul unui departament de specialitate, dacă nu există în localitate o unitate fiscală și dacă s-a încheiat un protocol în acest sens între primărie și direcția regională a finanțelor publice de care aparține comuna. Compartimentul din primărie încasează sumele plătite de contribuabil, care poate achita chiar și o sumă parțială din totalul datoriilor. GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Redactori: Alexandra Cozlean, Anamaria Pușcaș, Viorel Varga, Oana Pop, Corina Gliguța, Marius Sacota, Mihaela Peștean. Cameraman: Laurențiu Catrina. Tehnoredactare: Corina Lupșe, Marian Ardelean. telefon 0260-611.320; fax 0260-612.479; mobil 0742-107.691; e-mail gratulsj@unisys.ro