Graiul Sălajului, ianuarie 2014 (Anul 25, nr. 5497-5516)

2014-01-13 / nr. 5502

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Unde se plătesc taxele și impozitele în Zalău Aproape 35 de mii de contribuabili persoane fizice și 2.458 de persoane juridice din municipiul Zalău sunt așteptați, începând de azi, să-și achite taxele și impozitele locale pe anul în curs. Potrivit informațiilor primite de la Primăria Zalău, contribuabilii își pot plăti dările la ghișeele Serviciului Impozite și Taxe Locale din cadrul Primăriei Municipiului Zalău sau la oficiile poștale din oraș. De asemenea, începând cu acest an, aceste taxe se pot achita și la două bănci: CEC Bank și Volskbank, însă numai după finalizarea formalităților. Cei care nu vor să stea la rând la ghișee, pot face plăți online, prin portalul www.ghiseul.ro Principalele tipuri de impozite locale la care sunt obligați zălăuanii sunt: impozit pe teren intravilan și extravilan, impozit pe clădiri, impozit pe mijloace de transport. (M.P.) * Luni-13 ianuarie 2014 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro jer Mihaela Peștean Prefectul Ionel Ciunt și Președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, i-au băgat vineri pe primari în ședință, cu tot cu contabilii din fiecărei comună. Subiectul a fost modul de întocmire a proiectul de buget local. Primarii au aflat pe ce bani se pot baza în acest an. Consiliul Județean va aloca primăriilor, după aprobarea bugetului, sume aferente cotei de 20 la sută din cote defalcate din impozitul pe venit și sume defalcate din taxa pe valoare adăugată (TVA) pentru echilibrarea bugetelor locale, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și susținerea proiectelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală. De asemenea, primăriile vor primi de la adinistrația județeană sume defalcate din TVA pentru întreținerea drumurilor comunale, în funcție de starea și lungimea acestora. "Am prezentat primarilor sumele care au fost repartizate prin proiectul de buget al Consiliului Județean și, în principal, am insistat ca aceste sume să fie utilizate pentru investiții proprii ale primăriilor. Alocările sunt mai mari decât anul trecut. Am insistat și asupra respectării normelor în intormirea bugetelor, cu precădere asupra obligativității ca orice angajament bugetar pentru lucrări noi să aibă la bază o sursă certă de finanțare. Noutățile în bugetul pe anul 2014 privesc asistența socială, mai exact obligativitatea ca 25 la sută din sumele pe care le primesc asistenții personali să fie din venirile proprii ale primăriilor. Aceste sume trebuie evidențiate distinct în buget. Am recomandat primarilor să discutăm împreună proiectele lor de buget, înainte de a fi aprobate de consiliile locale, pentru a evita eventualele disfuncționalități în execuția bugetară", a precizat Tiberiu Marc, președintele Consiliului Județean Sălaj. Primarii sălăjeni primesc mai mulți bani, dar sunt supravegheați cum îi cheltuie Bugetele locale vor fi analizate de o comisie mixtă Prefectul județului, Ionel Ciunt, a declarat că, în perioadă următoare, va emite un ordin pentru constituirea unei comisii mixte, compusă din reprezentanți ai Instituției Prefectului, ai Consiliului Județean și ai administrației financiare județene, care va avea ca obiect analiza, coordonarea și fundamentarea proiectelor bugetelor locale. "Din experiența anului trecut, apreciem că analiza proiectelor de buget de către această comisie interinstituțională este extrem de benefică, eliminând deficiențele privind respectarea legalității în construcția bugetară", a menționat prefectul. Primarii devin șefi ai comisiilor de restituire a imobilelor confiscate în comunism Tot în cadrul ședinței de vineri, Ionel Ciunt a făcut câteva precizări privind modificarea legii 165/2013, privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România. Această lege a fost modificată prin legea 368 din 2013 și prin ordonanța de urgență 115 din 2013, care prelungesc termenul de inventariere cu 180 de zile și, totodată, modifică componența comisiei.. Primarii devin președinții comisiilor. OCPI Sălaj a stabilit un calendar cu anexele care trebuie completate conform legii 165/2013. în acest sens, prefectul județului a solicitat primarilor să respecte atât calendarul întocmit de OCPI, cât și formatul anexelor. E-ON spune că a primit liste cu erori pentru acordarea ajutoarelor la încălzire E-ON va emite o nouă factură pentru beneficiarii ajutorului de încălzire a locuinței care au primit factura aferentă consumului pe perioada 21 noiembrie-31 decembrie fără deducerea la care au dreptul .gi'Mihaela Peștean O parte dintre cei 1.644 beneficiari de sprijin financiar pentru încălzirea locuinței pe bază de gaz metan nu au primit factura de la EON cu deducerea financiară care li se cuvine în baza dosarelor aprobate pentru subvenția la încălzire. Persoane din Zalău ne-au sesizat la redacție faptul că, deși au depus cereri pentru acordarea ajutorului în termenul legal, nu au primit deducerea pe factura aferentă consumului din perioada 21 noiembrie - 31 decembrie 2013. Vina este pasată între Direcția de Asistență Socială Comunitară (DASC) Zalău, care s-a ocupat de preluarea dosarelor, și compania E-ON Gaz. Conducerea primei instituții ne-a declarat că dosarele sunt în regulă și au fost transmise către E-ON în termenul legal. De cealaltă parte, compania E-ON Gaz ne-a transmis într-un răspuns oficial că a primit listele cu beneficiarii în termenul legal, dar cu unele greșeli și că doar pe data de 8 ianuarie a primit listele corecte cu beneficiarii. "Conform legislației în vigoare cu privire la acordarea ajutorului de încălzire, autoritățile locale transmit furnizorilor de energie bazele de date cu persoanele care beneficiază de ajutoare de încălzire și cuantumul acestora, atât în scris, cât și în format electronic până la data de 15 noiembrie, iar ulterior Ordonanța de urgență nr.27/2013 a prelungit acest termen cu 15 zile lucrătoare, întrucât pentru județul Sălaj compania noastră a primit în termenul legal fișierul de date cu erori și doar în data de 8 ianuarie a primit fișierul complet și corect, o parte dintre facturile emise nu includ ajutoarele de încălzire. ■ Situația este în curs de remediere și de aceea beneficiarii ajutoarelor de încălzire aflați în această situație sunt rugați să aștepte, deoarece compania va emite în perioada imediat următoare o nouă factură, care va conține și ajutorul de încălzire", ne-a transmis Oana Demian, responsabil de comunicare al companiei EON România. Legea descentralizării este neconstituțională . Curtea Constituțională a decis vineri că Legea descentralizării, pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea în Parlament în luna noiembrie, este neconstituțională, admițând sesizarea formulată de parlamentarii PDL. Judecătorii Curții Constituționale au constatat inadvertențe în ceea ce privește competențele transferate, dar și statutul juridic al bunurilor. Potrivit Mediafax, care citează surse din cadrul Curții, descentralizarea privește trei aspecte, respectiv competențe, bunuri și bani transferate autorităților locale. în cazul competențelor, judecătorii CC au constatat că acestea au fost menținute în unele cazuri și la nivel central și la nivel local, fiind o suprapunere de competențe, iar în alte cazuri măsurile au generat mai degrabă centralizarea acestora. La bunuri, au fost neclarități privitoare la statutul bunurilor transferate din proprietatea statului în proprietatea unităților administrativ-teritoriale, potrivit surselor citate. "PDL a avertizat în repetate rânduri că proiectul descentralizării - așa cum a fost el conceput și asumat de puterea PSD-PNL - încalcă grav articolele constituționale privind organizarea statului român, principiile funcționării administrației publice locale și regimul proprietății. Toate aceste semnale trase de PDL au fost ignorate în mod sistematic de Guvernul Ponta (...) PDL a încercat să stopeze demersul USL care ar fi dus la veritabilă feudalizare a țării, cu județe transformate în moșii stăpânite de președinții de Consilii Județene, deveniți vătafi care taie și spânzură. Descentralizarea lui Ponta și Antonescu îi împroprietărea pe baronii locali în dauna comunităților. Era o sfidare a cetățeanului, a primarilor și comunităților locale care ajungeau cu toții la mâna unui politician devenit, prin lege, șef de plantație. Descentralizarea marca USL era, în fapt, o împărțire a țării în zone de influență PSD și PNL", ține să sublinieze PDL Sălaj într-un comunicat, emis vineri după decizia Curții Constituționale. O