Graiul Sălajului, decembrie 2015 (Anul 26, nr. 5977-5996)

2015-12-03 / nr. 5978

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Sălajul are acum sase primari suspendați de prefect din cauza problemelor în justiție Prefectul îl suspendă din funcție pe primarul din Bălan pe perioada în care acesta este arestat la domiciliu ei Eduard Farcaș Prefectul Sălajului, Ionel Ciunt, a anunțat ieri că a emis ordinul de suspendare din funcție a primarului din comuna Bălan, Maghiar Isaia, pe o perioadă de 30 de zile, cât durează și măsura arestului la domiciliu dispusă în cazul edilului acuzat de corupție. Cel care va prelua atribuțiile primarului este viceprimarul Gavril Tripon. "Măsura dispusă de Tribunalul Sălaj pentru primarul Maghiar Isaia este arestare la domiciliu. Azi (n.r. 2 decembrie) am primit, la solicitarea noastră, sentința lui Maghiar Isaia și am emis deja ordinul de suspendare din funcție pentru cele 30 de zile cât va sta arestat la domiciliu. Mâine dimineață (n.r. -azi, 3 decembrie) l-am invitat pe viceprimarul comunei la Prefectură ca să îi înmânez ordinul de preluare a atribuțiilor de primar, dar și pe secretarul comunei. Mâine (n.r. - azi, 3 decembrie) îi trimit ordinul (de suspendare - n.r.) și primarului, la domiciliu. Reamintesc, decizia de suspendare din funcție este pentru o perioadă delimitată de timp de 30 de zile", ne-a spus prefectul Sălajului, Ionel Ciunt. Primarul comunei Bălan a fost plasat vineri (27 noiembrie) în arest la domiciuliu, după ce procurori l-au reținut cu o zi înainte sub acuzațiile de abuz în serviciu, corupție și conflict de interese. Chiar dacă procurorii sălăjeni au cerut încarcerarea acestuia pentru 30 de zile, instanța a dispus ca Maghiar Isaia să fie arestat la domiciliu. Joi-3 decembrie 2015 GRAIUL SĂLAJULUI , e-mail: graiulsj@unisys.ro Cei șase aleși care și-au pierdut funcția rul . Până la cazul Maghiar Isaia au mai fost destituiți patru primari sălăjeni prin ordin de prefect. Primarul din Bălan este al cincilea suspendat din funcție de prefectul Ionel Ciunt, ca urmare a condamnărilor în instanță Primul dintre primarii care șiau pierdut funcția a fost Sandu Bercean, primarul comunei Meseșenii de Jos, la finele lunii aprilie 2014, ca urmare a unei decizii definitive a instanței de condamnare la șase luni de închisoare cu executare pentru infracțiunile de conflict de interese în formă continuată, conflict de interese și fals intelectual. Imediat a venit și ordinul de demitere din funcția de edil, semnat de prefectul județului. Atribuțiile sale au fost preluate de viceprimarul Seres Arpad. Și Primăria Crișeni a ramas fără primar, după ce prefectul Ionel Ciunt a emis pe 12 februarie 2015 ordinul de constatare a încetării înainte de termen a mandatului primarului Andrei Maior, motivat de condamnarea definitivă a acestuia la șase luni de închisoare cu suspendare, cu un termen de încercare de doi ani și șase luni, pentru conflict de interese. De atunci, atribuțiile primarului au fost preluate de viceprimarul Bogdan Vasile. Maior a atacat în instanță ordinul de demitere al prefectului, dar contestația i-a fost respinsa. Doua primarii sălăjene au rămas fără primar pe data de 6 mai, ca urmare a unor condamnări penale, când prefectul Ionel Ciunt a semnat ordinele de încetare a mandatelor înainte de termen pentru primarul orașului Jibou, Eugen Bălănean, condamnat la închisoare cu suspendare pentru conflict de interese, și pentru primarul comunei Bocșa, Ioan Barou, condamnat la închisoare cu suspendare pentru abuz în serviciu contra intereselor publice și fals intelectual. Ultimul edil sălăjean destituit prin ordin de prefect a fost primarul comunei Dragu, Claudiu Lazăr. APIA eliberează adeverinței crescătorilor de animale, pentru accesul la credite es Viorel Varga Centrele județene APIA eliberează începând de ieri adeverințe cu care crescătorii pot accesa credite de lucru pentru fermele de vaci, oi sau capre. Fermierii au fost înștiințați din data de 26 noiembrie că APIA eliberează adeverințe pentru crescătorii de animale, dar abia de ieri această procedură a intrat efectiv în aplicare. Pe baza documentului eliberat de APIA, crescătorii de bovine, ovine sau caprine pot accesa credite garantate la mai multe bănci cu care agenția de plăți are încheiate protocoale. Reamintim că cuantumul pe cap de animal la specia bovine este de 300 de lei, iar la speciile ovine și caprine de 20 de lei pe cap de animal. Extremismul etnic nu este bine văzut de reprezentanții maghiarilor din Sălaj Senatorul UDMR Vegh Alexandru condamnă intențiile lui Beke István Senatorul UDMR Sălaj Vegh Alexandru condamnă intențiile teroriste ale etnicului maghiar din Târgu Secuiesc, care a fost arestat sub acuzația că avea în plan să comită un atac terorist de 1 Decembrie. Beke István, membru al formațiunii extremiste "Mișcarea de Tineret 64 de Comitate" din Ungaria, a fost reținut de procurorii DIICOT, el fiind acuzat ca a intenționat sa detoneze o bombă artizanală la Parada de Ziua Naționala a României organizata la Târgu Secuiesc. Vegh Alexandru spune că atât el, cât și președintele UDMR Sălaj, deputatul Seres Denes, asistau la parada militară de la Zalău când au primit vestea că un etnic maghiar a vrut să comită un atentat în Târgu Secuiesc. "Am primit vestea în timp ce eram la parada de la Zalău, am fost șocați, atât eu cât și domnul președinte. Orice manifestare extremistă este neavenită. Niciodată nu trebuie să existe așa ceva. A fost o întâmplare greșită, nu îl cunosc pe acel om, nu știu ce idei a avut Resping în totalitate asemenea manifestări. Nu fic bine relațiilor dintre cetățeni de diferite etnii, de orice etnie ar fi aceștia. Noi, aici, trebuie să conviețuim și să găsim calea cea mai bună pentru dezvoltarea acestei țări. Sunt atâtea evenimente, probleme la nivel mondial, nu trebuie să mai existe asemenea momente și în România", a spus senatorul UDMR Vogh Alexandru. (Eduard Farcaș) Doar jumătate din fermierii sălăjeni primesc avansul plății pe suprafață  la noroc, dar merită să verifici dacă ți-au intrat banii în contres Viorel Varga Până la miezul nopții de 30 noiembrie spre 1 decembrie au lucrat funcționarii APIA pentru emiterea ordinului de plată către fermieri pentru plata avansului pe suprafață. La nivel de țară au fost emise mai mult de 600.000 de ordine de plată pentru plata avansului, ceea ce înseamnă, potrivit surselor APIA, 70 la sută. La nivelul județului Sălaj au fost depuse 24.700 de cereri unice de plată. Dintre acestea, precizează Călin Perneș, directorul executiv al APIA Sălaj, 23.617 cereri sunt eligibile la plata avansului pentru că nu sunt în control, nu au erori, etc. "Am lucrat și în sărbătoare și până noaptea târziu și am reușit să facem 12.455 decizii de plată, cam 49 la sută din totalul cererilor eligibile", spune Perneș. Sălajul se situează pe locul 26 în ceea ce privește întocmirea deciziilor de plată pentru avansul pe suprafață. Banii intrați efectiv în conturile agricultorilor - ale celor pentru care au fost emise decizii de plată - au intrat începând de miercuri, 2 decembrie. Drumul banilor de la Trezoreria statului până în cont durează câteva zile, în funcție de fiecare bancă în parte. Fermierii sunt invitați să-și verifice conturile la băncile la care le au deschise. Plata integrală, mai târziu De la 1 decembrie, plata pe suprafață aferentă anului 2015 va intra pe schemă normală, adică se va achita integral către fermieri, atât către cei care au beneficiat de avans, cât și către cei care nu au primit avansul. Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, precizează că modulul financiar al APIA trebuie redimensionat pentru plata integrală a subvențiilor europene, "așa că fermierii mai au de așteptat până vor primi plata integrală a subvenției", a spus ministrul, întrebat de reporteri cât mai au de așteptat fermierii. Achim Irimescu a spus că nu vrea să dea o dată fixă, dar până la sfârșitul lui ianuarie plățile pe suprafață vor ajunge în conturile tuturor fermierilor care nu au probleme de eligibilitate.