Graiul Sălajului, septembrie 2016 (Anul 27, nr. 6167-6188)

2016-09-16 / nr. 6178

GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Vineri -16 septembrie 2016 ACTUALITATE ______www.graiulsalajului.ro ________________ Asocierea Uzina Electrică - Neon Lighting schimbă zece becuri din oraș cu 7.000 de euro. Primăria Zalău primește doar 900 de euro pe lună Contractul "deștept" între parteneriatul Uzina Electrică - Lighting și Primăria Zalău "joacă" o groză de bani din bugetul orașului ei Eduard Farcaș Este binecunoscut modul în care, firmele subordonate Consiliului Local Zalău - Uzina Electrica, Citadin și DGADP(fosta ADP), cheltuiesc banii contribuabililor, precum și calitatea necorespunzătoare a multor lucrări executate de acestea. Dar aceasta nu este singura modalitate prin care banii din bugetul Primăriei se cheltuiesc necorespunzător, modalitățile de gestionare proastă a banilor din buget fiind multiple, unul din cele mai relevante exemple fiind contractul încheiat între Primăria Zalău și parteneriatul Uzina Electrică Neon Lighting din Cluj-Napoca. Pe 29 februarie anul acesta, notarul Crecan Augustin autentifică Asocierea dintre Uzina Electrică și o firmă din Cluj-Napoca, S.C. LIGHTING S.R.L., asociere care avea ca și scop declarat, participarea la licitația publică organizată de Primăria Zalău în vedere concesionării gestiunii Serviciului Public de Iluminat din Municipiului Zalău, finalmente, cele două asociate, cum era și de așteptat au câștigat licitația. Nu avea cum această asociere să nu aibă încuviințarea conducerii Primăriei Zalău, aceasta din urmă fiind unicul asociat al Uzinei Electrice Zalău. Licitația astfel câștigată a generat, bineînțeles, contractul de delegare prin concesiune a serviciului public de iluminat a municipiului Zalău numărul 2040 din 5 aprilie 2016. Contract care, probabil, trebuia încheiat până nu se înceta mandatul vechii conduceri a Primăriei Zalău, condusă de primarul PNL, Radu Căpîlnașiu. Schimbatul unui bec Câteva exemple de tarife din contract: întreținere bec de iluminat public va fi 32,07 lei pe bucată, înlocuire corp de iluminat LED 230w va fi 3.206,52 lei pe bucată. De ce obiectivele de investiții în sectorul de iluminat public nu fac obiectul unor licitații punctuale, astfel încât ele să fie adjudecate prin competiție, la cele mai mici prețuri, și nu așa cum s-au alocat prin acest contract toate investițiile costă 3.206 lei din acest sector al Zalăului pe următorii cinci ani? Era necesară o asociere, se întreabă cetățenii, pentru a întreține și realiza iluminatul public stradal și a folosi pentru 963,78 euro pe lună, întreaga rețea a orașului Zalau ? Este aceasta o modalitate "inteligentă" de a intra, prin asociere, în relații contractuale cu bugetul Primăriei Municipiului Zalău alcătuit din taxele și impozitele contribuabililor ? Contractul este exclusivist; tarifele percepute de parteneriat pot fi modificate din anul doi după bunul plac al asocierii de firme Contractul de delegare prin concesiune a serviciului public de iluminat a municipiului Zalău numărul 2040 din 5 aprilie 2016 are caracter de exclusivitate și este încheiat pe o durată de cinci ani de zile, prețurile unitare pe tip de echipamente și lucrări fiind valabile doar în primul an din cei cinci ani de valabilitate a contractului, după aceea la "mica înțelegere", dezbătută undeva în secret, departe de ochii curioșilor, se anulează condițiile inițiale pe baza cărora s-a câștigat licitația. Se instaurează monopolul pe banii zălăuanilor Unde mai este competiție atunci în următorii patru ani în condițiile unui contract exclusivist, sau acest lucru nu s-a dorit din start? Una din lipsurile cele mai grave din contract este aceea a lipsei unei valori certe, cu o corespondență clară în bugetul anual al Primăriei Zalău, caz mai rar și care, ar trebui să conducă la anularea contractului cine poate ști atunci, în aceste condiții contractuale, câte becuri se vor schimba, ce lucrări se vor face, câți stâlpi se vor înlocui,etc . Totul poate fi "fără număr" la simpla apreciere a unor salariați , părți în contract, dat fiind faptul că este trecut doar prețul pe bucată. Parteneriatul va lua câți bani va vrea, în contul Primăriei va intra lunar doar o redevență de 963 de euro Nu credem că membrii Consiliului Local Zalău trebuie să-și asume bugete anuale care trebuie să nu fie foarte clar stabilite și mai ales, controlabile. Așa cum s-a întâmplat. Conform contractului, Primăria Zalău va încasa o redevență de nici 1.000 de euro pe lună. Redevență fiind de 963 de euro pe lună, indiferent de valoarea lucrărilor. Interesant fiind faptul că, valoarea redevenței este aceeași pe toată perioada de valabilitate a contractului, respectiv, cinci ani de zile, singura posibilitate de modificare a acesteia, fiind în momentul în care se modifică tarifele unitare. Concret, contractul sună astfel: "da, eu Primărie, îți pun la dispoziție totul și primesc în schimb o mie de euro pe lună, buna afacere, să tot fie, nu?". își asumă Ionel Ciunt și Consiliul Local acest contract? Avem convingerea că noul primar al Zalăului, Ionel Ciunt, și Consiliul Local Zalău, vor găsi timpul necesar pentru analiza acestei asocieri și a contractului de concesiune prezentat, și că vor dispune în consecință. Acest contract este doar unul din multiplele exemple care ar trebui să conducă de urgență la reorganizarea fundamentală și masivă a celor trei firme deținute de Primăria Zalău - Citadin, Uzina Electrică și DGADP care au sarcini de întreținere și funcționare a orașului și care, "toacă banii" contribuabililor într-un mod deficitar.