Graiul Sălajului, mai 2017 (Anul 28, nr. 6331-6352)

2017-05-23 / nr. 6346

3 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Marti-23 mai 2017 ! ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Senatorii vor să dea mai mulți bani colegilor lor politicieni aleși Primarilor de orașe li se mai măresc o dată I veniturile prevăzute în legea salarizării Primarul Ionel Ciunt va avea un salariu de peste 130 de milioane de lei vechi Viorel Varga O altă chichiță a fost găsită de senatori pentru a jefui bugetul statului, prin pomparea banilor în salariile colegilor lor politicieni. Așa se face că slariile primarilor și viceprimarilor din orașele mari vor fi majorate prin legea salarizării unitare. Membrii comisiei de muncă din Senat au adoptat un amendament prin care se modifică unii coeficienți de salarizare pentru primarii și viceprimarii din municipiile și orașele cu număr mare de locuitori. în urma modificărilor aduse în comisia de muncă, salariile primarilor din marile orașe se măresc cu 1.450 de lei față de sumele propuse în proiectul inițial al legii salarizării unitare. Adică vor fi mai mri exact cu încă un salariu minim brut. Majorările se vor aplica de la intrarea în vigoare a legii salarizării, care ar trebui să fie de la 1 iulie, potrivit parlamentarilor din coaliția de la putere. Cât vor câștiga cei patru primari de orașe din Sălaj în urma modificărilor, un primar al unui municipiu reședință de județ va avea un salariu de 13.050 de lei. Așadar, alesul nostru, Ionel Ciunt, primarul Zalăului, își va consolida bugetul personal lunar cu 130 de milioane de lei vechi pe lună. Un primar de localitate cu 100.000 - 200.000 de locuitori va avea un salariu de 11.600 de lei. Iată o curiozitte. Adică un primar al unui oraș de trei ori cât Zalaul va câștiga mai puțin decât Ionel Ciunt, pentru că orașul lui nu este reședință de județ. Apoi, primarul de oraș cu 50.001 până la 100.000 de locuitori va avea un coeficient de 7,5 (7,5 înmulțit cu salariul minim), adică va avea 10.875 de lei brut. Iar un primar de oraș cu 20.001 până la 50.000 de locuitori va avea 10.150 de lei brut. Primarul de oraș cu 10.001 și până la 20.000 de locuitori va avea un salariu de 9.425 de lei brut, în această categorie intră doi prim-edili din Sălaj. Este vorba de primarul orașului Șimleu Silvaniei, Septimiu Țurcaș, care păstorește 17.300 de suflete, și de primarul orașului Jibou, Dan Ghiurco, care are grija a 11.930 de locuitori. Un primar de oraș cu 5.001 până la 10.000 de locuitori va avea un salariu de 8.700 de lei brut, în această categorie intră primarul orașului Cehu Silvaniei, Cheregiloan; orașul de sub Codru are 7.200 de suflete. Primarul de oraș cu 3.001 până la 5.000 de locuitori va avea un salariu brut de 7.975 de lei, iar un primar de oraș până la 3.000 de locuitori va avea 7.250 de lei brut. Senatorul sălăjean Cristian Lungu spune că se opune acestor măriri Ministrul Muncii, Lia Olguța -Vasilescu, a precizat că amendamentul este neclar, pentru că ar putea beneficia de mărire și primarii comunelor cu număr mare de locuitori. Nu intră în această majorare edilii Capitalei, care rămân cu aceeași grilă ca în forma inițială a proiectului. Senatorul PMP de Sălaj, Cristian Lungu, declara ieri pentru Graiul Sălajului că "nu este oportun să mărim tocmai salariile primarilor și viceprimarilor, pentru că sunt alte categorii de bugetari care au salarii aproape de salariul minim pe economie, nu sunt de acord și nu voi vota asemenea amendament". Ce putea fi altceva decât gunoi?! Ecodes ține deocamdată secret ce a descoperit în timpul supravegherii firmei Brantner Artur Székely Asociația Ecodes, constituită pe lângă Consiliul Județean Sălaj pentru semnarea contractului cu firma de salubritate Brantner, a trimis în 18 mai un răspuns la solicitarea noastră din 9 mai, legat de perioada de supraveghere la fost supusă Brantner după scandalul gunoiului neridicat din Zalău. Acțiunea de control a Ecodei privind activitatea de colectare a deșeurlor de către Brantner s-a desfășurat în perioada 28 martie - 20 aprilie, după ce primarul Zalăului a convocat o reuniune la care a participat și Ecodes și Bammer pe tema gunoiului neridicat sau colectat necorespunzător. S-a scurs aproape o lună din 20 aprilie, de la încheierea perioadei de supravghere, până când Ecodes a finalizat Raportul de Monitorizare. Numai că Ecodes nu dă publicității rezultatele și spune că raportul a fost transmis Asocierii SC BRANTNER ENVIRONMENT SRL - SC BRANTNER SERVICII ECOLOGICE SRL în data de 17 mai, urmând ca în termen de 10 zile, conform contractului, operatorul să se conformeze măsurilor de remediere propuse. Până la definitivarea procedurii contractuale cu respectarea tuturor termenelor prevăzute, Raportul de Monitorizare nu poate fi făcut public, ne transmite Ecodes. Primăria Zalău a amendat Brantner săptămâna trecută Dacă Ecodes nu spune ce a găsit în neregulă pe perioda suprvegherii activității firmei Brantner, putem deduce că lucrurile nu sunt tocmai OK, din moment ce cu numai o zi înainte de transmiterea către Brantner a Raportului de monitorizare, la data de 16 mai, un inspector al Direcției Corp Control din cadrul Primăriei Zalău a aplicat o amendă în valoare de 600 de lei firmei Brantner pentru faptul că nu colectează corespunzător deșeurile selective. Firma Brantner a avut posibilitatea de a plăti suma de 300 de lei în termen de 48 de ore de la aplicarea amenzii. Banii oferiți de Consiliul Județean I pentru activități de sport și recreere "de interes județean" revin în cea mai mare parte comunităților maghiare De remarcat că se finanțează în general proiecte ale bisercilor, mute cu caracter religios, iar unele sunt uimitoare prin titlu, care denotă fără echivoc pe ce se duc banii, gen "Alungă plictiseala", că județul dă 5.000 de lei din buget și pentru așa ceva. ..? Artur Szekely Un total de 20 de proiecte, din cele 32 depuse, au fost declarate eligibile și vor primi o finanțare de câte 5.000 de lei fiecare, în cadrul "Programului de finanțare nerambursabilă pentru activități non-profit de interes județean, sportive și recreative", inițiat de Consiliul Județean Sălaj. Restul de 12 proiecte au fost respinse pe motiv că lipseau documente la dosar, ori proiectele au fost depuse după termenul limită prevăzut de Consiliul Județean Sălaj. O analiză sumară a proiectelor acceptate ne dezvăluie că nu mai puțin de 15 din cele 20 de proiecte vizează comunități maghiare și aparțin în general parohiilor reformate, dar și asociațiilor culturale maghiare. Patru proiecte, de exemplu, sunt ale comunei Crasna, iar două ale comunei Camăr. Alt aspect inedit poate fi acela că foarte multe proiecte au caracter religios, dar și titlurile proiectelor merită văzute, pentru că arată pentru ce se duc câte 5.000 de lei de proiect. Dar îi lăsăm pe cititori să aprecieze cât de utile sunt proiectele finanțate; noi doar îl putem pune în top, după titlu, pe ce intitulat "Alungă plictiseala", că banii și asta pot face. Redăm lista completă proiectelor aprobate pentru a nu omite ceva interesant 1 - Parohia Reformată Camăr - Axa 1 "Educarea tinerilor în limba engleză și conferință religioasă pentru tineri creștini". 2 - Fundația Culturală Pro Camăr-Axa 1 "Alungă plictiseala". 3 - Asociația "Fiii satului Peceiu" - Axa 2 "împreună pentru noi, împreună pentru Peceiu -Recreere prin cultură, transmiterea tradițiilor, obiceiuri culinare și sportul minții". 4 - Parohia Reformată Lompirt - Axa 1 "Tabără creștină de dezvoltare a personalității". 5 - Asociația Pro- Com Șamșud - Axa 2 Cupa de fotbal "Szent István". 6 - Parohia Reformată Zalău Dumbrava-Axa 2 Tabără pentru copii "Eu sunt calea, adevărul și viața". 7 - Parohia Reformată Zalău Brădet-Axa 1 "Tabără creștină pentru tineret". 8 - ACS Silvania Sport - Axa 2 "Organizarea de competiții a voleiului de plajă". 9- Protopopiatul Reformat Șimleu Silvaniei - Axa 1 "Tabără creștină pentru tineri". 10 - Asociația Karasztanband - Axa 1 "Tabără de tineret pentru muzicieni de fanfară". 11 - CS Protenis Șimleu Silvaniei - Axa 2 "Stimularea tinerei generații pentru practicarea sportului". 12 - AS Petőfi Sándor - Axa 2 "Weekendul sportului în Crasna". 13 - AS Club Sportiv Crasna - Axa 2 "Promovarea sportului în comuna Crasna". 14-AS Petőfi Sándor - Axa 1 "Festival de dansuri populare". 15- Parohia Reformată Crasna - Axa 1 "Săptămâna Bibliei pentru tineretul din Crasna". 16 - Parohia Reformată Deja - Axa 1 "Cunoașterea naturii și a omului creat de Dumnezeu". 17 - Biserica Creștină Baptistă Maghiară - Axa 1 "Tabără de vară pentru copii din Sălaj". 18 - Parohia Ortodoxă Moiad - Axa 1 "Sfântul meu ocrotitor și peștișorul de aur". 19 - Asociația Pro Archid - Axa 1 "AXIV-a tabără de tineret pentru diaspora de la Padiș" . 20 - Parohia Reformată Archid - Axa 1 "Comemorarea a 500 de ani de la Reformație". Primăria Zalău dă tot maghiarilor peste 60 la sută din banii alocați pentru programe culturale Primăria Zalău acordă deocamdată finanțare nerambursabilă de 78.364 lei pentru proiecte, programe și acțiuni culturale. Asociația culturală Szilágyság primește suma de 48.000 lei pentru trei proiecte culturale: "Festivalul Minorităților Naționale" - 25.000 lei; "Ziua Portului Popular și gastronomiei Maghiare" - 13.000 lei; "Concert de Crăciun pentru copii" -10.000 lei. Câmpean Roxana PFA primește suma de 11.494 lei pentru două proiecte culturale: "Scafandrierii - piesă de teatru", finanțată cu 5.754 lei, și "Ziua Zânelor", finanțată cu 5.740 lei. Asociația culturală "Prietenii Bibliotecii" primește suma de 11.450 lei pentru un proiect cultural "Zalaul prin ochii tăi”. Universitatea de Vest Vasile Goldiș Arad - Filiala Zalău primește 7.420 lei pentru proiectul "Zalau", punct de referință pe harta culturală a țării.