Graiul Sălajului, octombrie 2018 (Anul 29, nr. 6678-6700)

2018-10-09 / nr. 6684

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro__________________ Sindromul scrisorii de contestare a liderului se manifestă și în Președintele PNL, Ludovic Orbán, este acuzat de o sumă de lideri liberali cu greutate că duce partidul de râpă Lui Orbán i se reproșează că a dus partidul în aventura" Referendumului, "un nou eșec politic care ne-a rupt de 70 la sută din electoratul liberal", și i se transmite sec. #ajunge ■er Artur Szekely Mai mulți lideri PNL cu nume grele în partid - printre care Adriana Săftoiu, Alina Gorghiu, Mihai Voicu, Iulia Scântei, Mara Calista, Cezar Preda, Mugur Cozmanciuc - au postat duminică seara pe Facebook un mesaj comun împotriva președintelui PNL, Ludovic Orbán, pe care îl acuză de "o politică retrogradă". Mesajul a fost postat și de Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiției, fiind multiplicat de liberali la finalul referendumului, în care Orbán s-a poziționat prin susținerea votului. "Conducerea PNL a aruncat partidul într-o nouă aventură și către un nou eșec politic care ne-a rupt de 70% din electoratul liberal. Conducerea PNL nu unește, ci dezbină. Nu modernizează, ci propune o politică retrogradă. #ajunge", este mesajul postat de" nemulțumiții din partid. Este al doilea mare scandal în PNL anul acesta, după ce Viorel Cataramă l-a contestat vehement în primăvară pe Ludovic Orban, iar în vară conducerea PNL a decis excluderea lui Cataramă din partid. Mai recent, mai mulți liberali șiau manifestat nemulțumirea față de conducerea actuală a PNL pentru că nu au fost consultați în probleme precum sesizarea penală pe numele premierului Dăncilă sau poziționarea față de proiecte importante în Parlament. Ultima nemulțumire a fost legată de atitudinea partidului față de referendumul privind redefinirea familiei. 1 PNL ar trebui să-și ceară scuze publicului orientat către libertăți Deputatul PNL Ovidiu Raețchi a declarat că partidul trebuie să își ceară scuze față de publicul laic liberal, orientat către libertăți și drepturi, care este subreprezentat ideologic în interiorul formațiunii. "Așa cum am anunțat, vom lansa în următoarele săptămâni o platformă ideologică liberală în cadrul PNL, având că obiectiv atât contrabalansarea unor poziții conservatoare excesive ale partidului în ultima perioadă, cât și - pe termen lung - susținerea unei moțiuni integral liberale la următorul Congres: în acest moment, publicul laic liberal, orientat către drepturi și libertăți, este subreprezentat ideologic în partid, iar acest lucru a dezamăgit mulți votanți tradiționali PNL, față de care trebuie să ne cerem scuze. Nu avem decât de pierdut negând realitatea. Am ajuns ca, într-un partid nominal liberal, cei care resping excesele reacționare și mistice să fie considerați îneo-marxiștiî sau progresiști LGBTI, deși în joc sunt cele mai simple principii ale liberalismului și solicitarea elementară de a separa sfera politică de cea religioasă care trebuie să rămână în spațiul privat și să nu devină izvor de drept seculari, a scris deputatul PNL Ovidiu Raețchi, duminică seară pe Facebook. Președintele PNL Sălaj spune că era mai bine dacă se spălau rufele în familie- Președintele PNL Sălaj, deputatul Lucian Bode, spune că scandalul nu face altceva decât să furnizeze muniție adversarilor politici, "în ceea ce privește nemulțumirile exprimate public de câțiva colegi liberali în legătură cu poziționarea liderilor partidului referitor la referendum, ceea ce doresc să subliniez este modul în care au ales să facă acest lucru. PNL este un partid în care libertatea de exprimare este încurajată. In ședințele săptămânale de BEx, fiecare este liber să-și prezinte nemulțumirile. Dacă alegeau să facă acest lucru în interiorul partidului, înainte să se exprime public, era mult mai corect. în acest mod erau evitate toate speculațiile publice care au apărut și care nu fac"altceva decât să furnizeze muniție adversarilor politici", spune deputatul liberal sălăjean Lucian Bode, vicepreședinte PNL. ____ Marți - 9 octombrie 2018 GRAIUL SĂLAJULUI ~ e^maiirgraiulsj@unisysro ^ Radiografia referendumului în Sălaj Politicienii și Biserica ar fi vrut un referendum valid, dar a fost boicotat de USR și de... populație Datele votului în Sălaj - Artur Szekely Potrivit datelor Biroului Electoral de Circumscripție Sălaj, numărul sălăjenilor cu drept de vot a fost de 197.808. Au participat 43.687 de persoane, reprezentând 22,08 la sută din alegătorii din Sălaj. Voturile la răspunsul DA au fost 40.889, iar voturile la răspunsul NU au fost 2.226. Au fost 572 de voturi nule. în Zalău prezența a fost de numai 17,40%, din totalul de 57.426 de persoane cu drept de vot, în Șimleu Silvaniei prezența la vot a fost și mai mică de 16,07%. La Jibou, populația fost cel mai bine mobilizată din mediul urban. Participarea la vot a fost de 21,07%. în Cehu Silvaniei, în schimb, prezența la urne a fost de numai 8,64%. Prefectul Sălajului, Florin Florian "Votul e un drept al nostru, al tuturor, dar în același timp și o obligație. Având în vedere faptul că poporul român e cunoscut pentru tradițiile și pentru credința pe care le are, consider că tema familiei pentru noi, românii, reprezintă un subiect important. Referendumul a fost, în acest sens, o bună oportunitate pentru a insera în Constituție și pentru a spune, fără echivoc, faptul că familia tradițională ocupă un loc important pentru noi. Cei care au înțeles acest lucru, s-au prezentat la vot", este opinia prefectului Florin Florian. Subprefectul Sălajului, Alexandru Vegh, fost senator UDMR Sălaj "Eu, împreună cu soția, am fost la vot și mi-am îndeplinit datoria de cetățean. Sincer vă spun că mă așteptam ca referendumul să fie validat și mă așteptam la o mai mare prezență la vot din partea sălăjenilor", spune subprefectul Iuliu Noșa, deputat PSD și președintele executiv al PSD Sălaj "Categoric că am participat la vot, este o obligație a tuturor. Am încercat să mobilizez și colegii de partid să participe la vot, îmi pare rău de prezența slabă la vot, însă este decizia oamenilor, pe care o respect", spune liderul PSD Sălaj. Primarul Zalăului, Ionel Ciunt "Imi pare rău că nu poate fi validat acest referendum, pentru că din punctul meu de vedere am avut sâmbătă și duminică posibilitatea de a ne pronunța asupra unei valori creștine importante de-a lungul istoriei, și anume întemeierea unei familii creștine. Sigur, la urma urmei poporul este suveran, iar decizia pe care a luat-o este fără îndoială obligatorie pentru legislativ, în sensul că nu poate fi modificată Constituția pe această temă", spune primarul Zalăului. Președintele PNL Sălaj, Lucian Bode: "Analizând rezultatul referendumului cred că putem trage câteva concluzii. Invalidarea referendumului transmite un mesaj important pentru viitoarele consultări populare. Și mă refer la semnalul dat clasei politice, care are de învățat din acest rezultat. Electoratul român a evoluat enorm, ceea ce este foarte bine și sănătos pentru democrația din România. Mesajul este unul cu adresare directă Guvernului și majorității PSD -ALDE, care a organizat acest referendum fără să informeze corect populația în legătură cu ce se votează, fără să formuleze clar întrebarea, viciind astfel întregul proces; în consecință, au existat suspiciuni legate de existența unor posibile fraude. Nu am așteptări prea mari de la actualul Guvern Dăncilă - Dragnea, care, este clar din reacțiile post-referendum, nu a învățat nimic din această lecție. Eu m-am prezentat la acest referendum și am votat DA. Chiar dacă am avut mai multe suspiciuni în legătură cu modul de organizare a acestui referendum și cu momentul ales, așa cum am văzut cu toții că au avut aproximativ 80% dintre români, aceștia preferând să stea acasă. Eu am ales să merg la vot, în primul rând pentru a fi consecvent cu modul în care m-am poziționat în anul 2016, atunci când am semnat Protocolul cu Coaliția pentru Familie, iar în al doilea rând pentru că îmbrățișez valorile creștine", este poziția președintelui PNL Sălaj. Președintele USR Sălaj, Cristian Vlașu "Referendumul pentru redefinirea familiei nu a fost validat în urma faptului că nu a fost întrunit cvorumul necesar de 30% la urne. Doar 21% dintre românii cu drept de vot s-au prezentat în secțiile de votare. în județul Sălaj prezența la urne a fost de 22%, puțin peste media națională. Extremele au fost înregistrate într-o secție de votare din Cehu Silvaniei, cu 8%, și la secția de vot din Ugruțiu, comuna Dragu, cu 163%. Referendumul a fost perceput drept un test de popularitate al partidului de guvernământ, PSD, fiind taxat de electorat, care, evident, și-a pierdut încrederea în actuala clasă politică învechită. Biserica Ortodoxă Română a susținut de asemenea referendumul, îndemnând credincioșii să voteze. Uniunea Salvați România a îndemnat ca acesta să fie boicotat. Rezultatul slab înregistrat în Sălaj sa datorat și faptului că în localitățile cu populație predominant maghiară populația nu a ieșit la vot. Este păcat pentru cele 163 milioane de lei irosite degeaba. Vreau să mulțumesc echipei USR Sălaj pentru organizarea de care dat dovadă, precum și tuturor membrilor și simpatizanților noștri care ne-au reprezentat în secțiile de votare", spune președintele USR Sălaj. Președintele PMP Sălaj, Adrian Popa. "Sălăjenii și-au luat singuri examenul la maturitate europeană. S-a dovedit prin rezultatul de la vot că referendumul nu reprezintă o prioritate pentru populația României și, ca atare, a fost o cheltuială de bani și de timp inutilă. Oarecum, rezultatul slab de la referendum are legătură și cu imaginea liderului PSD, Liviu Dragnea. Consider un minus implicarea Bisericii în acest exercițiu popular", spune președintele PMP Sălaj. Președintele ALDE Sălaj, Valeriu Crișan "In Sălaj, ca și la nivel național, filiala ALDE Sălaj nu s-a implicat și nu și-a asumat acest demers. Mi-am exprimat voița de cetățean și am fost la vot", spune liderul ALDE Sălaj. Episcopia Sălajului Episcopia Sălajului a transmis că își însușește comunitatul de presă al BOR cu privire la referendumul din 6- 7 octombrie. "Cu prilejul referendumului, BOR și-a împlinit misiunea ei civică și morală în spațiul public, unde a afirmat și apărat identitatea și valoarea familiei ca instituție umană creată și binecuvântată de Dumnezeu; în acest sens, mulțumim celor aproape patru milioane de cetățeni români care au răspuns pozitiv prin participarea lor la vot. Atitudinea pe care românii și-au asumat-o, prin participare la vot sau prin neprezentare la vot, trebuie respectată și analizată, iar democrația bazată pe libertatea civică trebuie cultivată mai intens prin informare corectă și permanentă privind tema dezbătută public. Deși referendumul recent nu a fost validat, totuși acesta ne-a oferit posibilitatea de a cunoaște gradul de secularizare al societății românești de astăzi, precum și principalele poziționări din societate privind afirmarea și apărarea valorilor morale bazate pe credința în Dumnezeu și istoria bimilenară a poporului român. în acest context social, Biserica Ortodoxă Română are datoria de a susține și promova în continuare familia binecuvântată de Dumnezeu și valorile credinței creștine", se arată în comunicatul emis de BOR, însușit și de Episcopia Sălajului.