Graiul Sălajului, februarie 2019 (Anul 30, nr. 6759-6778)

2019-02-26 / nr. 6776

.•*.'» . r'-x . ACTUALITATE Marți-26 februArie 2019 GRAIUL SĂLAJULUI ~ www.graiulsalajului.ro _ ________________ e-mail: graiulsj@unisys.ro Z Obligați să dăm bani buni pe gunoi prost colectat A apărut încă o scumpire simțitoare a gunoiului ei Artúr Székely Liderul USR Zalău, Nicolae Olar, atrage atenția că tariful pentru colectarea deșeurilor din mediul urban crește din nou, în condițiile în care prețurile pentru salubrizare au crescut spectaculos de când Asociația Ecodes, constituită pe lângă Consiliul Județean, a preluat administrarea sistemului integrat al deșeurilor în Sălaj. Președintele Ecodes este Sergiu Panie, vicepreședinte al Consiliului Județean și secretar general PSD Sălaj. Olar atrage atenția că, pornind de la prevederile Ordonanței de urgență nr. 74/2018 privind regimul deșeurilor și gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, primarul Zalăului va cere în ședința de Consiliu Local din 28 februarie creșterea tarifelor de salubrizare: "înțelegem justificările economice (dacă sunt reale) care stau la baza creșterii unor taxe locale, dar credem că în primul rând acestea trebuie să vină în urma unor servicii de înaltă calitate și am dori că autoritățile locale să se aplece și asupra celorlalte prevederi din legislație care ar duce la servicii de calitate oferite populației nu doar la partea unde găsesc motive de creștere a taxelor", atrage atenția liderul USR, știut fiind că sunt probleme mari în ce privește colectarea gunoiului în Zalău. Majorarea tarifului pentru deșeuri în Lot 1, care cuprinde 14 comune și trei orașe, inclusiv Zalău, se face printr-o adresă emisă de Ecades Sălaj, prin care se cere emiterea a unei hotărâri de CL prin care să mandateze primarul din localitatea respectivă să aprobe modificările în structura tarifelor aplicate în baza contractului. Practic, Ecodes Sălaj cere includerea în tarif a contribuției pentru economia circulară de 30 de lei pe tonă. Impactul majorării tarifului din cauza introducerii acestei contribuți duce automat la creșterea tarifară pentru populație pentru anul 2019 de la 212,45 lei pe tonă la 238,29 lei pe tonă, respectiv o creștere de 13,87%. Și agenții economici vor plăti mai mult, de la 191,21 lei pe tonă la 216,18 lei pe tonă. Creșteri importante vor mai avea loc, în afară de Zalău, Cehu Silvaniei și Jibou, în comunele Crișeni, Hereclean, Treznea, Mirșid. Consiliul Județean Sălaj a deschis calea marilor scumpiri prin Asociația Ecodes Implementarea de către Consiliul Județean Salaj a proiectului de management integrat al gunoiului a deschis și calea către scumpiri ale serviciilor de salubrizare în județ. Noua scumpire vine după o serie de majorări de tarife și după ce gunoiul abia s-a scumpit binișor în vara, când taxa pentru colectarea deșeurilor menajere practicata de firma Brantner în Zalau a crescut de la 6,09 lei la 7,02 lei per locuitor. De fapt, in ultimii doi ani, gunoiul s-a scumpit deja cu 16 la sută. Potrivit directorului pe Sălaj al firmei Brantner, Andrei Frațilă, majorarea tarifelor se face conform planului anual de majorare a tarifelor, aprobat odată cu încheierea contractului cu Ecodes, în decembrie 2016, de către președintele Consiliului Județean Salaj, Tiberiu Marc, președintele PSD Sălaj. Brantner a câștigat licitația pentru Lotul 1 (trei orașe și 14 comune din Salaj) cu un tarif de 184,32 lei pe tonă pentru populație și 165,87 lei pe tonă pentru firme, prețurile fiind exprimate fără TVA. Prima majorare a avut loc chiar în 2016, când tariful a crescut la 193,87 lei pe tonă la populație și la 174,48 lei pe tonă la firme. In 2017 a urmat o nouă scumpire, iar tariful a ajuns la 203,33 lei pe tonă la populație și 182,99 lei pe tonă la firme. In iunie 2018, Ecodes a aprobat o noua majorare, iar tariful practicat a ajuns la 212,09 lei pe tonă la populație și 191,2 lei pe tonă la firme. Constatăm ca în doar doi ani, tariful a crescut cu peste 16 la sută față de tariful licitat. Iar majorările tarifelor vor continua pana in 2026, când, potrivit planului multianual de tarifare, Brantner va practica un tarif de 285,44 lei pe tona la populație si 256,89 lei pe tonă la firme. Asta înseamnă o creștere a tarifelor cu peste 35 la sută în 2026, față de tarifele licitate. Iar la aceste creșteri de tarife, iată că apar și altele, impuse de legislație. Leul s-a dus iar la vale, spre minimul istoric ei Delia Sibian Leul s-a depreciat în raport cu euro săptămâna trecută cu consecvență, ajungând vineri la 4,7619 lei, oprindu-se milimetric de recordul istoric înregistrat pe 25 ianuarie, de 4,7648 lei pentru un euro, arată datele Băncii Naționale, în prima zi a săptămânii trecute, luni 16 februarie, un euro era cotat la 4,7401 lei, marți la 4,7480 lei, miercuri la 4,7576 lei, joi la 4,7559 lei. Dolarul a avut o evoluție sinuoasă de-a lungul săptămânii trecute, cursul ajungând vineri la 4,1988 lei. Avem cea mai mare inflație din UE 1 și ne așteaptă să crească în continuare ei Delta Sibian România are cea mai mare rată anuală a inflației din Uniunea Europeană, de 3,2% în luna ianuarie a acestui an, mai mult decât dublă față de media europeană de 1,5%. Trendul la nivel european este de temperare a inflației, însă România merge contra curentului, rata anuală crescând de la 3% în decembrie, subliniază Ziarul Financiar. Proiectul de buget este construit pe o inflație anuală de 2,8%, însă previziunile analiștilor contrazic previziunile Comisiei de Prognoză. Președintele CFR România -asociația analiștilor financiari certificați internațional - spune că indicele prețurilor de consum va crește cu 3,5 - 4% în 2019, în special din cauza OUG 114, care impune taxe de 2% din veniturile companiilor din energie și telecom, taxe care se vor vedea în prețurile finale. Creșterea cursului de schimb leu - euro se va resimți de asemenea în inflație, subliniază Adrian Codârlașu, invocând analizele specialiștilor din CFR. Inflația în creștere influențează și evoluția dobânzilor, ajunse la niveluri care îi îngrijorează pe economiști. Nivelul ROBOR este și el dictat în bună măsură de inflație. Săptămâna trecută, nivelul ROBOR la trei luni a fost de 3,28%, în creștere față de săptămânile trecute, fapt care determină majorarea dobânzilor la lei. Este de așteptat ca evoluția să continue atâta vreme cât și prețurile vor continua să crească, mai notează ZF. Alt motiv pentru creșterea prețurilor este depreciera leului, având în vedere că importăm pentru consum mult mai mult decât exportăm și nu e exclus nici un șoc prin creșterea prețului petrolului, care se va duce în inflație, mai este citat președintele CFA. Mai puțin de unu la sută dintre români poate sa economisească estelia Sibian Prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Florin Georgescu, a dat săptămâna trecută detalii despre structura veniturilor românilor și despre economisire. Oficialul BNR spune că marea majoritate a populației are venituri foarte mici, iar distribuția veniturilor între categoriile de cetățeni este defectuoasă, subliniind polarizarea care se vede și în posibilitățile oamenilor de a economisi. "în 2017 - 2018, 36%, două milioane dintre angajați, aveau câștiguri la nivelul salariului minim. Cu 1.200 lei net câte credite să iei? Nevoie mare, capacitate de împrumut mică. 92% dintre persoanele angajate aveau un salariu mai mic de 1.000 de euro și numai 2%, 90.000 de persoane, au un câștig mai mare de 2.000 de euro", a explicat Georgescu, arătând că, în aceste condiții, doar mai puțin de 1% dintre români își permit să economisească. Puteți fi pârâți de vecini sau apropiați Fiscul apelează la "turnători" ■ să descopere veniturile nedeclarate t £ Delia Sibian ANAF a descoperit o nouă metodă prin care îi poate depista pe românii care au declarat venituri cu mult mai mici decât cele reale. Persoanele fizice pot fi pârâte de vecini sau apropiați. Inspectorii Fiscului au de acum dreptul să ceară informații de la terți pentru a descoperi dacă anumiți oameni au surse de venit nedeclarate, pe care le ascund de impozitare, potrivit capital.ro, care anunță că ANAF a început în aceste zile verificarea veniturilor și averilor persoanelor fizice. în cazul în care există suspiciuni de venituri nedeclarate, se vor face controale amănunțite în cazurile respective. Probleme trebuie să-și facă în mod special acele persoane ale căror venituri declarate sunt cu mult mai mici decât cele reale, cu atât mai mult cu cât se află în situația în care nu pot aduce justificări pentru diferențele pe care inspectorii le găsesc. Este vorba de acei români cu venituri nedeclarate, din chirii sau alte activitati, dar despre care ANAF află din alte surse, neoficiale, cum ar fi vecini sau persoane apropiate. Cât e diferența între ceea ce estimează Fiscul I că obții și cea ce declari va să intri în colimator . I Mai exact, ANAF se concentrează pe aflarea situației fiscale reale a fiecărui român despre care are indicii că ar încălca obligațiile fiscale care îi revin față de statul român. Astfel, inspectorii pot cere informații de la terți, atât din țară, cât și din străinătate pentru strângerea de informații relevante; într-un final, inspectorii compară veniturile estimate în cadrul analizei de risc realizate de Fisc și veniturile declarate de persoana fizică. Dacă între veniturile estimate și cele declarate este o diferență mai mare de 10 la sută, dar nu mai puțin de 50.000 lei, diferența se consideră a fi una semnificativă și riscul poate trece la următorul pas. Inspectorul îi cere contribuabilului să prezinte în termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, documente justificative.