Graiul Sălajului, septembrie 2020 (Anul 31, nr. 7147-7169)

2020-09-16 / nr. 7159

ACTUALITATE www. graiulsalajului. ro Miercuri - 16 septembrie 2020 Marca în care se poate loan Șumălan și PNL continuă dezvoltarea comunei Marca Ioan Șumălan se află la primul mandat ca primar al comunei Marca, iar în acești patru ani, edilul liberal a reușit să inițieze și să ducă la bun sfârșit proiecte importante pentru comunitate. Astfel, a fost extinsă rețeaua de alimentare cu apă în satele Porț, Leșmir și Șumal, a fost modernizat iluminatul public în localitățile Marca, Porț și Leșmir, s-a realizat un sistem de încălzire la Căminul Cultural din localitatea Porț și au fost reabilitate terenul fotbal în localitatea Șumal și capela mortuară în localitatea Marca. De asemenea, primăria a reușit atragerea de fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană pentru achiziționarea unui buldoexcavator și a unei autoutilitare. Demn de menționat este și că autoritățile locale s-au îngrijit ca elevii Școlii Gimnaziale nr. 1 Marca să înceapă noul an școlar cu tablete noi. Un alt proiect important pentru locuitorii din Marca a fost cadastrarea gratuită a terenurilor, Comuna Marca fiind prima comună din județul Sălaj care a reușit să finalizeze lucrările de întăbulare gratuită a imobilelor cuprinse în mai multe sectoare cadastrale. Ioan Șumălan este primarul care a reușit să atragă finanțări nerambursabile de peste 45 milioane lei, pentru comunitatea pe care o reprezintă. Urmare a acestor finanțări, precum și a fondurilor provenite din bugetul local, în Comuna Marca se implementează în prezent o serie de proiecte: • Realizare Rețea de canalizare și stație de epurare și alimentare cu apă în localitatea Marca • Modernizarea sistemului de iluminat public în localitatea Șumal • Realizarea lucrărilor de cadastrare gratuită • Reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea Căminului Cultural din localitatea Marca • Instalare Wrfi gratuit în comuna Marca • Construire sistem de producere energie regenerabilă (cu panouri fotovoltaice) la sala de sport din localitatea Marca • Reabilitare Cămin Cultural vechi din localitatea Șumal • Modernizarea sistemului de supraveghere video în Comuna Marca • Construire capele mortuare în localitățile Leșmir și Șumal • Modernizare drumuri și străzi în Comuna Marca Ioan Șumălan și liberalii din Marca abordează cu proiecte ambițioase și viitorul mandat. Dintre acestea, cele mai importante se referă la Extinderea rețelei de canalizare și realizarea branșamentelor în localitățile Porț, Leșmir și Șumal și înființare rețelei de distribuție a gazelor naturale în toate localitățile Comunei Marca. Alte proiecte importante pe care echipa liberală le au în vedere se referă la Reabilitarea, modernizarea și dotarea Căminului Cultural din localitatea Porț, Construirea unui Cămin Cultural nou în localitatea Șumal, Construirea unor terenuri de sport în localitățile Marca și Porț, Construirea unei capele mortuare în localitatea Porț, Modernizarea drumurilor comunale, străzilor și drumurilor agricole din Comuna Marca, Construirea/Modernizarea trotuarelor în toate localitățile Comunei Marca. Nu în ultimul rând, Ioan Șumălan și echipa PNL își propun să facă demersurile necesare pentru Exploatarea resurselor de apă termală din localitatea Șumal și Amenajarea cursului de apă al Văii Marca. “Rezultatele muncii noastre sunt vizibile și vreau să le mulțumesc tuturor locuitorilor comunei Marca pentru sprijinul lor. Sunt convins că împreună, cu sprijinul lui Dinu Iancu Sălajanu, viitorul președinte al Consiliului Județean Sălaj, și al domnului ministru Bode, comuna noastră va continua să se dezvolte și în următorii patru ani, declară Ioan Șumălan’’, primarul comunei Marca. Comandat de PARTIDUL NAȚIONAL LIBERAL, filiala Sălaj Executat de: SC World Wide Bitcom SRL Cod Unic de Identificare AEP: 21200012 Sancțiuni aplicate de ITM mai multor agenți economici din județ  s. Alin Nicoară Pe parcursul lunii august, inspectorii ITM Sălaj au desfășurat controale la mai mulți agenți economici privind respectarea legislației în vigoare cu privire la relațiile de muncă, securitate și sănătate în muncă. In domeniul relații de muncă, acțiunile întreprinse au avut ca obiectiv în principal identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale, etc. Au fost controlați 61 agenți economici, din care 36 au fost sancționați, aplicându-se 17 amenzi în cuantum total de 218.000 lei, și 52 avertismente. în urma controalelor, au fost depistate 10 persoane care munceau fără a avea întocmit contract individual de muncă, angajatorii fiind sancționați contravențional. In domeniul securitate și sănătate în muncă, controalele efectuate au vizat în special respectarea prevederilor Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, respectiv a Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă. în august, inspectorii de muncă au verificat 72 agenți economici, aplicând o amendă în cuantum de 4.000 lei pentru exercitarea meseriei de stivuitorist fără autorizarea prevăzută de legislația specifică. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro PMP si Teodor Peter aduc bunăstarea sălăjenilor Ajuns la 54 de ani, TEODOR PETER, candidatul Partidului Mișcarea Populară la președinția Consiliului Județean Sălaj și cel ce deschide lista pentru Consiliul Județean, este un om împlinit. Specialist în științe administrative, manager într-una din multinaționalele din Zalău, bun organizator, el spune că vede peste tot nevoile sălăjenilor. “Una dintre marile probleme a Sălajului o reprezintă drumurile. De exemplu, dacă cineva vrea să ajungă de la Zalha la Jibou, trebuie să meargă pe la Rus, Ileanda, Surduc și abia apoi ajunge în Jibou. Deși, dacă s-ar asfalta drumul dintre Zalha și Gârbou, s-ar reduce distanța cu 35 de kilometri. S-ar reduce timpul de parcurgere a acestui drum și in cazul intervenției ambulanței sau pompierilor. De asta au nevoie oamenii, de găsirea de rute noi, de crearea de drumuri noi care să scurteze distanța dintre localități.” Candidatul PMP spune că este nevoie de elaborarea unei strategii de transport pentru a corela rețelele de drumuri interjudețene, județene și comunale. Mai mult, el spune că trebuie redimensionate drumurile, astfel încât să permită deplasarea în siguranță a tuturor tipurilor de vehicule. “Este nevoie să se construiască poduri, podețe, rigole, acolo unde este cazul, pentru ca toate vehiculele să poată circula în siguranță, conferind o durată de viață mai lungă drumului.” Pentru că Sălajul este un județ în care predomină agricultura, TEODOR PETER spune că trebuie să se înființeze centre pentru colectarea și valorificarea produselor agricole. “O idee pe care o am în vedere alături de colegii din echipa mea, care este Intradevăr o echipă de 10+, este finalizarea cadastrării teritoriale a tuturor terenurilor extravilane, pe fonduri europene nerambursabile. Dacă intr-o comună s-a putut face această cadastrare, in comuna vecină de ce nu se face? E lipsă de voință, e lipsă de implicare! Aveți încredere in noi, vom reuși să facem cadastrarea teritorială in toate comunele sălăjene!” Candidatul PMP la președinția Consiliului Județean Sălaj spune că, în noua administrație județeană, împreună cu echipa de consilieri va face informări periodice a fermierilor despre modul de accesare a fondurilor europene. O altă propunere a Partidului Mișcarea Populară este acordarea de subvenții garantate de stat, cu o perioadă de grație de doi ani, pentru achiziția de utilaje. "Sunt idei normale pentru această perioadă, sunt idei realizabile, sunt ideile cu care eu și echipa mea de profesioniști venim în fața dvs. Sunt idei care, odată realizate, vor duce la creșterea nivelului de trai al sălăjenilor”, spune, în încheiere, TEODOR PETER, candidatul Partidului Mișcarea Populară la președinția Consiliului Județean Sălaj. Comandat: Partidul Mișcarea Populară Filiala Sălaj CUI: 21200020 Vremea se răcește începând din 17 septembrie Alin Nicoară Potrivit meteorologilor, de la sfârșitul acestei săptămâni vremea se va răci semnificativ. Până în jurul datei de 17 septembrie, vremea va fi frumoasă, cu maxime ce vor atinge valori de 30 de grade, în 18,19 și 20 septembrie vremea se va răci accentuat, asfel că media maximelor va fi de 18 grade, apoi se va încălzi ușor până în data de 25 septembrie când temperaturile vor urca la valori de 24 de grade. Finalul lunii va aduce o nouă răcire ușoară a vremii, cu temperaturi de 22 de grade. Temperaturile minime se vor încadra, până în 18 septembrie, la medii de 12 grade, apoi vor scădea la 6 grade în intervalul 19 - 21 septembrie, iar ulterior între 8 și 10 grade. Probabilitatea de apariție a ploilor va fi mai ridicată la finele acestei săptămâni.